REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej obciążeń dla firm

Aneta Walewska-Borsuk
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy czekają na szybkie wdrożenie nowej ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych. W ustawie zawarto pakiet nowelizacji aż szesnastu ustaw, mających zmniejszyć uciążliwe obciążenia administracyjne, nałożone na przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342)

REKLAMA

Autopromocja

Wejście w życie ustawy z początkiem 2013 r. świadczy o tym, że autor jej projektu - Ministerstwo Gospodarki „nie odpuszcza” w realizacji planu zmierzającego do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Uprzednio, temu projektodawcy udało się wprowadzić do obrotu prawnego ustawę z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 106, poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 232, poz. 1378).

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez ustawę, które będą odczuwalne dla przedsiębiorców niezależnie od przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej dotyczą podatku od towarów i usług, a także podatków dochodowych.


Mali podatnicy VAT w 2013 r.

REKLAMA


Na zmianach w zakresie podatku od towarów i usług zyskają przede wszystkim tzw. mali podatnicy. Są to w szczególności podatnicy podatku od towarów i usług, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym, wyrażonej w złotych, kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. W oparciu o przepisy ustawy, będą mogli oni rozliczać podatek VAT za dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz podatnika VAT czynnego z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Z kolei, w razie dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz innego podmiotu niż podatnik VAT czynny, mali podatnicy będą mogli rozliczać podatek VAT z tego tytułu, z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Rozliczenie to powinno nastąpić nie później niż 180 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Wspomniane rozwiązania prawne z całą pewnością mogą ułatwić małym podatnikom utrzymanie płynności finansowej. Dlatego też, należy ocenić je pozytywnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza małymi podatnikami, korzyści w zakresie podatku od towarów i usług odniosą też inni podatnicy. Przepisy ustawy skróciły bowiem czas, w ciągu którego nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, ze 180 na 150 dni od dnia terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Ponadto, nowe przepisy prawne uchyliły po stronie podatnika obowiązek zawiadomienia dłużnika o dokonaniu ww. korekty. Zmiany te pozwolą podatnikom na szybsze skorygowanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Co istotne, odciążyły one podatnika od zbędnego obowiązku informacyjnego.

Zmiany VAT dotyczące fakturowania

VAT 2013 - przegląd najważniejszych zmian


Zatory płatnicze


Nowe przepisy ustawy „rozprawiły się” też z tzw. zatorami płatniczymi, czyli opóźnieniami w regulowaniu zobowiązań pomiędzy kontrahentami. W celu ich eliminacji wprowadzono niemalże identyczne mechanizmy prawne w zakresie obydwu podatków dochodowych (tj. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych). Polegają one na nałożeniu na podatnika obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (rachunku, umowy lub innego dokumentu) w przypadku zaliczenia tej kwoty do kosztów i nieuregulowania jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności.

Natomiast w przypadku, gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (lub innych dokumentów), dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie. Wprowadzone rozwiązania mogą przyczynić się do ograniczenia zatorów płatniczych, gdyż nie będzie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, których dłużnik faktycznie nie poniósł.


Interpretacje ZUS i NFZ


Do innych korzystnych dla przedsiębiorców zmian wprowadzonych przez ustawę należy także zakwalifikować nałożony na Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia obowiązek publikowania wydawanych interpretacji indywidualnych, ze wskazaniem ich zakresu przedmiotowego. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie, ponieważ w dotychczasowym stanie prawnym przepisy nie precyzowały jaki organ i w jakim zakresie powinien dokonywać interpretacji indywidualnej prawa w dziedzinie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych. Wprowadzone zmiany mogą więc być przydatne w bieżącym wyjaśnianiu wątpliwości przedsiębiorców w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.

Reasumując, należy stwierdzić, że ustawa wprowadziła pozytywne zmiany, w szczególności zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych (tj. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych). Zmiany, dotyczące terminu rozliczania przez podatników podatku VAT w razie dostawy towarów i świadczenia usług mogą ułatwić utrzymanie płynności finansowej, w szczególności małym podatnikom. Z kolei skrócenie czasu, w ciągu którego nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, pozwoli podatnikom na szybsze skorygowanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Natomiast wprowadzone zmiany w podatkach dochodowych, mają doprowadzić do ograniczenia zjawiska zatorów płatniczych. Pozytywnie należy ocenić również nałożenie na Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia obowiązku publikowania wydawanych interpretacji, ze wskazaniem ich zakresu.

Aneta Walewska-Borsuk, adwokat
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA