REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej obciążeń dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Walewska-Borsuk
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy czekają na szybkie wdrożenie nowej ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych. W ustawie zawarto pakiet nowelizacji aż szesnastu ustaw, mających zmniejszyć uciążliwe obciążenia administracyjne, nałożone na przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wejście w życie ustawy z początkiem 2013 r. świadczy o tym, że autor jej projektu - Ministerstwo Gospodarki „nie odpuszcza” w realizacji planu zmierzającego do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Uprzednio, temu projektodawcy udało się wprowadzić do obrotu prawnego ustawę z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 106, poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 232, poz. 1378).

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez ustawę, które będą odczuwalne dla przedsiębiorców niezależnie od przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej dotyczą podatku od towarów i usług, a także podatków dochodowych.


Mali podatnicy VAT w 2013 r.

REKLAMA


Na zmianach w zakresie podatku od towarów i usług zyskają przede wszystkim tzw. mali podatnicy. Są to w szczególności podatnicy podatku od towarów i usług, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym, wyrażonej w złotych, kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. W oparciu o przepisy ustawy, będą mogli oni rozliczać podatek VAT za dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz podatnika VAT czynnego z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Z kolei, w razie dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz innego podmiotu niż podatnik VAT czynny, mali podatnicy będą mogli rozliczać podatek VAT z tego tytułu, z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Rozliczenie to powinno nastąpić nie później niż 180 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Wspomniane rozwiązania prawne z całą pewnością mogą ułatwić małym podatnikom utrzymanie płynności finansowej. Dlatego też, należy ocenić je pozytywnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza małymi podatnikami, korzyści w zakresie podatku od towarów i usług odniosą też inni podatnicy. Przepisy ustawy skróciły bowiem czas, w ciągu którego nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, ze 180 na 150 dni od dnia terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Ponadto, nowe przepisy prawne uchyliły po stronie podatnika obowiązek zawiadomienia dłużnika o dokonaniu ww. korekty. Zmiany te pozwolą podatnikom na szybsze skorygowanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Co istotne, odciążyły one podatnika od zbędnego obowiązku informacyjnego.

Zmiany VAT dotyczące fakturowania

VAT 2013 - przegląd najważniejszych zmian


Zatory płatnicze


Nowe przepisy ustawy „rozprawiły się” też z tzw. zatorami płatniczymi, czyli opóźnieniami w regulowaniu zobowiązań pomiędzy kontrahentami. W celu ich eliminacji wprowadzono niemalże identyczne mechanizmy prawne w zakresie obydwu podatków dochodowych (tj. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych). Polegają one na nałożeniu na podatnika obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (rachunku, umowy lub innego dokumentu) w przypadku zaliczenia tej kwoty do kosztów i nieuregulowania jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności.

Natomiast w przypadku, gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (lub innych dokumentów), dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie. Wprowadzone rozwiązania mogą przyczynić się do ograniczenia zatorów płatniczych, gdyż nie będzie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, których dłużnik faktycznie nie poniósł.


Interpretacje ZUS i NFZ


Do innych korzystnych dla przedsiębiorców zmian wprowadzonych przez ustawę należy także zakwalifikować nałożony na Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia obowiązek publikowania wydawanych interpretacji indywidualnych, ze wskazaniem ich zakresu przedmiotowego. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie, ponieważ w dotychczasowym stanie prawnym przepisy nie precyzowały jaki organ i w jakim zakresie powinien dokonywać interpretacji indywidualnej prawa w dziedzinie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych. Wprowadzone zmiany mogą więc być przydatne w bieżącym wyjaśnianiu wątpliwości przedsiębiorców w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.

Reasumując, należy stwierdzić, że ustawa wprowadziła pozytywne zmiany, w szczególności zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych (tj. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych). Zmiany, dotyczące terminu rozliczania przez podatników podatku VAT w razie dostawy towarów i świadczenia usług mogą ułatwić utrzymanie płynności finansowej, w szczególności małym podatnikom. Z kolei skrócenie czasu, w ciągu którego nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, pozwoli podatnikom na szybsze skorygowanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Natomiast wprowadzone zmiany w podatkach dochodowych, mają doprowadzić do ograniczenia zjawiska zatorów płatniczych. Pozytywnie należy ocenić również nałożenie na Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia obowiązku publikowania wydawanych interpretacji, ze wskazaniem ich zakresu.

Aneta Walewska-Borsuk, adwokat
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA