REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mniej obciążeń dla firm

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Walewska-Borsuk
Tomasz Pietrzak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy czekają na szybkie wdrożenie nowej ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych. W ustawie zawarto pakiet nowelizacji aż szesnastu ustaw, mających zmniejszyć uciążliwe obciążenia administracyjne, nałożone na przedsiębiorców.

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r., poz. 1342)

REKLAMA

REKLAMA

Wejście w życie ustawy z początkiem 2013 r. świadczy o tym, że autor jej projektu - Ministerstwo Gospodarki „nie odpuszcza” w realizacji planu zmierzającego do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Uprzednio, temu projektodawcy udało się wprowadzić do obrotu prawnego ustawę z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 106, poz. 622 z późn. zm.) oraz ustawę z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (Dz. U. z 2011 r., Nr 232, poz. 1378).

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez ustawę, które będą odczuwalne dla przedsiębiorców niezależnie od przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej dotyczą podatku od towarów i usług, a także podatków dochodowych.


Mali podatnicy VAT w 2013 r.

REKLAMA


Na zmianach w zakresie podatku od towarów i usług zyskają przede wszystkim tzw. mali podatnicy. Są to w szczególności podatnicy podatku od towarów i usług, u których wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym, wyrażonej w złotych, kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. W oparciu o przepisy ustawy, będą mogli oni rozliczać podatek VAT za dostawy towarów i świadczenie usług na rzecz podatnika VAT czynnego z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Z kolei, w razie dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz innego podmiotu niż podatnik VAT czynny, mali podatnicy będą mogli rozliczać podatek VAT z tego tytułu, z dniem otrzymania całości lub części zapłaty. Rozliczenie to powinno nastąpić nie później niż 180 dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Wspomniane rozwiązania prawne z całą pewnością mogą ułatwić małym podatnikom utrzymanie płynności finansowej. Dlatego też, należy ocenić je pozytywnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poza małymi podatnikami, korzyści w zakresie podatku od towarów i usług odniosą też inni podatnicy. Przepisy ustawy skróciły bowiem czas, w ciągu którego nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, ze 180 na 150 dni od dnia terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze. Ponadto, nowe przepisy prawne uchyliły po stronie podatnika obowiązek zawiadomienia dłużnika o dokonaniu ww. korekty. Zmiany te pozwolą podatnikom na szybsze skorygowanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Co istotne, odciążyły one podatnika od zbędnego obowiązku informacyjnego.

Zmiany VAT dotyczące fakturowania

VAT 2013 - przegląd najważniejszych zmian


Zatory płatnicze


Nowe przepisy ustawy „rozprawiły się” też z tzw. zatorami płatniczymi, czyli opóźnieniami w regulowaniu zobowiązań pomiędzy kontrahentami. W celu ich eliminacji wprowadzono niemalże identyczne mechanizmy prawne w zakresie obydwu podatków dochodowych (tj. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych). Polegają one na nałożeniu na podatnika obowiązku zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (rachunku, umowy lub innego dokumentu) w przypadku zaliczenia tej kwoty do kosztów i nieuregulowania jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności.

Natomiast w przypadku, gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z faktury (lub innych dokumentów), dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów uzyskania przychodów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie. Wprowadzone rozwiązania mogą przyczynić się do ograniczenia zatorów płatniczych, gdyż nie będzie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków, których dłużnik faktycznie nie poniósł.


Interpretacje ZUS i NFZ


Do innych korzystnych dla przedsiębiorców zmian wprowadzonych przez ustawę należy także zakwalifikować nałożony na Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia obowiązek publikowania wydawanych interpretacji indywidualnych, ze wskazaniem ich zakresu przedmiotowego. Zmianę tę należy ocenić pozytywnie, ponieważ w dotychczasowym stanie prawnym przepisy nie precyzowały jaki organ i w jakim zakresie powinien dokonywać interpretacji indywidualnej prawa w dziedzinie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych. Wprowadzone zmiany mogą więc być przydatne w bieżącym wyjaśnianiu wątpliwości przedsiębiorców w zakresie przepisów dotyczących ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych.

Reasumując, należy stwierdzić, że ustawa wprowadziła pozytywne zmiany, w szczególności zakresie podatku od towarów i usług oraz podatków dochodowych (tj. podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych). Zmiany, dotyczące terminu rozliczania przez podatników podatku VAT w razie dostawy towarów i świadczenia usług mogą ułatwić utrzymanie płynności finansowej, w szczególności małym podatnikom. Z kolei skrócenie czasu, w ciągu którego nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, pozwoli podatnikom na szybsze skorygowanie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. Natomiast wprowadzone zmiany w podatkach dochodowych, mają doprowadzić do ograniczenia zjawiska zatorów płatniczych. Pozytywnie należy ocenić również nałożenie na Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowy Fundusz Zdrowia obowiązku publikowania wydawanych interpretacji, ze wskazaniem ich zakresu.

Aneta Walewska-Borsuk, adwokat
Tomasz Pietrzak, młodszy prawnik

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA