REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdzie można wyrobić paszport w 2013 roku

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie trzeba już będzie koniecznie wyrabiać paszportu w tym województwie, w którym jesteśmy zameldowani. Od 17 stycznia 2013 r. paszport (także paszport tymczasowy) można wyrobić w każdym punkcie paszportowym u dowolnie wybranego wojewody na terenie całej Polski. Tam, gdzie złożymy wniosek paszportowy, będziemy moglli odebrać wystawiony paszport.

Zatem od czwartku 17 stycznia 2013 r. wniosek o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego składać można w dowolnym, najdogodniejszym dla nas punkcie paszportowym na terenie kraju, na przykład w miejscowości, w której aktualnie przebywamy. W tym samym punkcie odbierzemy także gotowy dokument.

REKLAMA

Autopromocja

Dotąd dokumenty paszportowe wydawane były przez wojewodę, właściwego ze względu na miejsce zameldowania osoby ubiegającej się o paszport, a w razie braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca zameldowania na pobyt stały.

Nowością (również od 17 stycznia 2013 r.) jest możliwość ubiegania się o paszport tymczasowy przez osobę, która potrzebuje dokument w nagłych przypadkach, związanych z prowadzoną działalnością zawodową (na przykład w związku z nieplanowaną wcześniej podróżą służbową).

Aktualnie o wydanie paszportu tymczasowego mogą ubiegać się m.in. osoby przebywające za granicą, na czas oczekiwania na doręczenie paszportu sporządzonego w kraju, oraz osoby, które utraciły dokument paszportowy podczas podróży i potrzebują paszportu tymczasowego na powrót do miejsca stałego pobytu. Paszporty tymczasowe są także wydawane w nagłych przypadkach związanych z chorobą lub pogrzebem członka rodziny. Przepisy w tym zakresie nie ulegną zmianie.

Kwestie te reguluje ustawa z 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy o dokumentach paszportowych, opublikowana 17 grudnia 2012 r. w Dzienniku Ustaw (poz. 1415).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Gdzie można złożyć wniosek o paszport i odebrać gotowy dokument?

Wniosek o paszport i paszport tymczasowy będzie można złożyć w dowolnym wydziale paszportowym urzędu wojewódzkiego na terenie całego kraju, bez względu na miejsce zameldowania. Gdy przebywamy za granicą, taki dokument możemy otrzymać za pośrednictwem konsulatu.

Jakie dokumenty należy złożyć, aby otrzymać paszport?

Aby otrzymać paszport należy w wydziale paszportowym urzędu wojewódzkiego złożyć wypełniony wniosek o wydanie dokumentu paszportowego, jedną kolorową fotografię spełniającą wymogi biometrii, a także dowód uiszczenia opłaty paszportowej lub przedstawić do wglądu dokument uprawniający do ulgi lub zwolnienia z opłaty.

Wniosek o wydanie paszportu składa się osobiście, z wyjątkiem wydania paszportu m.in. osobie małoletniej - wówczas składają go rodzice lub ustanowieni przez sąd opiekunowie.

Gotowy paszport odbiera się osobiście w wydziale paszportowym, w którym został złożony wniosek. Przy odbiorze dokumentu przedstawia się także dotychczas posiadany paszport, w celu jego anulowania.

Limity podatkowe 2013

IKE i IKZE 2013 - limity wpłat

Jak otrzymać paszport za granicą?

Aby otrzymać polski paszport za granicą, należy - jak dotychczas - zgłosić się do polskiego konsula i złożyć dokumenty, o których mowa powyżej.

Ile kosztuje wydanie paszportu w kraju?

Opłata za wydanie paszportu ważnego 10 lat wynosi 140 zł. Natomiast m.in. emeryci, renciści, osoby niepełnosprawne, uczniowie od 13. roku życia i studenci, a także osoby przebywające w domach pomocy społecznej, w zakładach opiekuńczych, czy korzystające z pomocy społecznej - za paszport z 50% ulgą zapłacą 70 zł. Małoletnim do 13. roku życia paszport jest wydawany za opłatą wynoszącą 30 zł.

Za paszport nie płacą osoby, które m.in. mają ukończone 70 lat; osoby przebywające w domach pomocy społecznej, w zakładach opiekuńczych albo korzystające z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych - jeżeli ich wyjazd za granicę związany jest z długotrwałym leczeniem lub z koniecznością poddania się operacji; a także osoby, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej.

Jeżeli paszport został zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza, wówczas opłata jest podniesiona o 200%.

Za paszport tymczasowy zapłacimy 30 zł.

 

Czas oczekiwania na paszport

Termin odbioru paszportu określa wydział paszportowy, wydający dokument w momencie przyjmowania wniosku paszportowego. Czas oczekiwania na paszport w kraju nie powinien być dłuższy niż 30 dni.

Termin ważności paszportu

Paszport wydawany jest na jedną osobę. Paszport jest ważny 10 lat od daty wydania dla osób powyżej 13 roku życia, a 5 lat dla dzieci do 13 roku życia.

Natomiast paszport tymczasowy jest ważny nie dłużej niż przez okres 12 miesięcy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA