REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nastąpił gwałtowny wzrost postrzegania przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej w porównaniu do poprzednich lat - tak wynika z badań przeprowadzonych przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison. Najbardziej uciążliwe dla polskich przedsiębiorców są pozapłacowe koszty pracy.


Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison przeprowadziły badanie na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP dotyczące barier  i przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej z punktu widzenia przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Jest to już trzecia fala tego badania i została przeprowadzona w I kwartale b.r. poprzednia została przeprowadzona w I kw. 2011 i 2012 roku.

MSP w Polsce wytwarzają 67% PKB, zatrudniają 3/4 Polaków i stanowią 99.8% wszystkich działających w Polsce firm.

W tegorocznym badaniu uderza gwałtowny wzrost postrzegania przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej w porównaniu do poprzednich lat.


Jakie Pana/Pani zdaniem są największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

 

Badanie zostało przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP. Total N=576 (w styczniu  2013) . Metoda: CAWI.


W tegorocznym badaniu w żadnym obszarze przedsiębiorcy nie widzą poprawy sytuacji.

Badanie - w kolejnych latach - potwierdza, że najbardziej uciążliwą rzeczą dla polskich przedsiębiorców są pozapłacowe koszty pracy. W percepcji przedsiębiorców ta przeszkoda z roku na rok jest coraz większa. O ile w styczniu 2011 wskazywało ją 44% badanych, to w styczniu 2013 już 77%.

W ostatnim badaniu „nadmiar obowiązków biurokratycznych” (60%) i „niestabilność prawa” (57%) zepchnęły z podium „wysokie podatki” (54%), które w poprzednich latach były wiceliderem tego rankingu.

Jakich zmian w podatkach oczekują przedsiębiorcy

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

Spółki komandytowe zapłacą CIT

Jeśli porównamy wyniki badania z trzech ostatnich lat, to wyraźnie widać, że w odczuciu przedsiębiorców jest coraz gorzej - powiedział Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP. - Po części jest to na pewno skutek stagnacji, po części zawiedzionych nadziei, ale też dość trafnie opisuje rzeczywistość. „Wysokie podatki” jako przeszkoda w prowadzeniu działalności gospodarczej jest poza podium tego rankingu, a awansowały  „nadmiar obowiązków biurokratycznych”  i „niestabilność prawa”. I rzeczywiście od przedsiębiorców wciąż wymagane są nowe obowiązki biurokratyczne, co większość doprowadza do wściekłości.”

Daria Affeltowicz z Domu Badawczego Maison skomentowała wzrost niezadowolenia przedsiębiorców, tłumacząc, że w czasie kryzysu czy też stagnacji, to co nie przeszkadzało tak bardzo w okresie prosperity, teraz wydaje się „przeszkadzać bardziej”.” - Trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej  z przyczyn rynkowych wynikające ze spowolnienia, automatycznie powodują w percepcji przedsiębiorców przywiązywanie większej wagi do czynników zewnętrznych. W okresie wzrostu przedsiębiorcy bardziej koncentrują się na rozwijaniu firm i mają mniej czasu i chęci do obserwacji otoczenia prawno-instytucjonalnego”.

Tak gwałtowny wzrost niezadowolenia przedsiębiorców może mieć wpływ na bardzo poważne decyzje biznesowe z ich strony, łącznie z zaprzestaniem działalności gospodarczej lub jej ograniczenia przez część przedsiębiorców. Mogą bowiem uznać, że w obecnych warunkach po prostu jest to pozbawione racjonalnych podstaw.

Przedsiębiorco dołącz do nas! www.zpp.net.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA