REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej

REKLAMA

Nastąpił gwałtowny wzrost postrzegania przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej w porównaniu do poprzednich lat - tak wynika z badań przeprowadzonych przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison. Najbardziej uciążliwe dla polskich przedsiębiorców są pozapłacowe koszty pracy.


Związek Przedsiębiorców i Pracodawców oraz Dom Badawczy Maison przeprowadziły badanie na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP dotyczące barier  i przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej z punktu widzenia przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Jest to już trzecia fala tego badania i została przeprowadzona w I kwartale b.r. poprzednia została przeprowadzona w I kw. 2011 i 2012 roku.

MSP w Polsce wytwarzają 67% PKB, zatrudniają 3/4 Polaków i stanowią 99.8% wszystkich działających w Polsce firm.

W tegorocznym badaniu uderza gwałtowny wzrost postrzegania przeszkód w prowadzeniu działalności gospodarczej w porównaniu do poprzednich lat.


Jakie Pana/Pani zdaniem są największe przeszkody w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

 

 

Badanie zostało przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP. Total N=576 (w styczniu  2013) . Metoda: CAWI.


W tegorocznym badaniu w żadnym obszarze przedsiębiorcy nie widzą poprawy sytuacji.

Badanie - w kolejnych latach - potwierdza, że najbardziej uciążliwą rzeczą dla polskich przedsiębiorców są pozapłacowe koszty pracy. W percepcji przedsiębiorców ta przeszkoda z roku na rok jest coraz większa. O ile w styczniu 2011 wskazywało ją 44% badanych, to w styczniu 2013 już 77%.

W ostatnim badaniu „nadmiar obowiązków biurokratycznych” (60%) i „niestabilność prawa” (57%) zepchnęły z podium „wysokie podatki” (54%), które w poprzednich latach były wiceliderem tego rankingu.

Jakich zmian w podatkach oczekują przedsiębiorcy

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

Spółki komandytowe zapłacą CIT

Jeśli porównamy wyniki badania z trzech ostatnich lat, to wyraźnie widać, że w odczuciu przedsiębiorców jest coraz gorzej - powiedział Cezary Kaźmierczak, Prezes ZPP. - Po części jest to na pewno skutek stagnacji, po części zawiedzionych nadziei, ale też dość trafnie opisuje rzeczywistość. „Wysokie podatki” jako przeszkoda w prowadzeniu działalności gospodarczej jest poza podium tego rankingu, a awansowały  „nadmiar obowiązków biurokratycznych”  i „niestabilność prawa”. I rzeczywiście od przedsiębiorców wciąż wymagane są nowe obowiązki biurokratyczne, co większość doprowadza do wściekłości.”

Daria Affeltowicz z Domu Badawczego Maison skomentowała wzrost niezadowolenia przedsiębiorców, tłumacząc, że w czasie kryzysu czy też stagnacji, to co nie przeszkadzało tak bardzo w okresie prosperity, teraz wydaje się „przeszkadzać bardziej”.” - Trudności w prowadzeniu działalności gospodarczej  z przyczyn rynkowych wynikające ze spowolnienia, automatycznie powodują w percepcji przedsiębiorców przywiązywanie większej wagi do czynników zewnętrznych. W okresie wzrostu przedsiębiorcy bardziej koncentrują się na rozwijaniu firm i mają mniej czasu i chęci do obserwacji otoczenia prawno-instytucjonalnego”.

Tak gwałtowny wzrost niezadowolenia przedsiębiorców może mieć wpływ na bardzo poważne decyzje biznesowe z ich strony, łącznie z zaprzestaniem działalności gospodarczej lub jej ograniczenia przez część przedsiębiorców. Mogą bowiem uznać, że w obecnych warunkach po prostu jest to pozbawione racjonalnych podstaw.

Przedsiębiorco dołącz do nas! www.zpp.net.pl

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Związek Przedsiębiorców i Pracodawców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA