REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Większość Polaków nie chce otrzymywać e-faktur

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z badań wynika, że aż 59 procent Polaków nie chce otrzymywać e-faktur (faktur w formie elektronicznej), bo woli mieć wszystkie dokumenty na papierze. Natomiast, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, do 2020 roku e-faktury mają stać się podstawowym systemem fakturowania w Europie.

Jak wskazują badania opinii publicznej, zrealizowane na zlecenie Lewiatana, o e-fakturach słyszało 88 procent Polaków. 42 procent społeczeństwa otrzymuje faktury w wersji elektronicznej od usługodawców i aż 92 procent osób jest zadowolonych z tego rozwiązania. Powody, dla których zdecydowali się na e-fakturę, to wygoda - otrzymanie i opłacenie dokumentu przez Internet (54 procent badanych), oszczędność czasu - krótszy czas otrzymania faktury za zrealizowaną usługę (42 procent badanych) oraz ochrona środowiska (32 procent badanych). Do zalet dokumentów elektronicznych należą także: bezpieczeństwo danych, łatwość przechowywania i niskie ryzyko utraty dokumentu.

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT z faktur przesłanych e-mailem lub faksem

Mimo niewątpliwych korzyści, jakie daje e-faktura, Polacy pytani o to czy chcieliby otrzymywać rachunki za usługi w wersji elektronicznej, odpowiadają przecząco. Aż 59 procent badanych nie chce otrzymywać e-faktur - mówi Jakub Wojnarowski, zastępca Dyrektora Generalnego Konfederacji Lewiatan. - Przechodzenie Polaków na e-faktury utrudniają wieloletnie przyzwyczajenia i nieufność w stosunku do nowoczesnych i bezpiecznych rozliczeń elektronicznych. Mamy nadzieję, że dzięki kampanii „Wybieram e-faktury", niechętni dotąd konsumenci, ale także przedsiębiorcy, przekonają się do tego rozwiązania - dodaje.

Konfederacja Lewiatan, wraz z Koalicją „Wybieram e-faktury", w skład której wchodzą: Konfederacja Lewiatan, Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A., Orange Polska, UPC Polska, ING oraz Sage, planuje przeprowadzenie szeroko zakrojonych działań informacyjno-edukacyjnych.

Faktura korygująca 2013

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum Księgowość

W ramach kampanii powstała strona internetowa www.wybieramefaktury.pl - kompendium wiedzy o e-fakturach, gdzie konsumenci dowiedzą się między innymi o różnicach między fakturą papierową i elektroniczną, sposobach udostępniania i płatności za e-faktury, regulacjach prawnych, określających ich status w Polsce, a także ekologicznych skutkach wystawiania faktur papierowych. Koalicja planuje także ogłoszenie konkursu na logo e-faktur.

 

Jeśli wszystkie faktury w Polsce wystawialibyśmy na papierze z pierwotnej celulozy, to podczas jego produkcji zanieczyszczeniu ulegałoby ponad 6,5 miliarda litrów wody i zużywane byłoby około 120 milionów kilowatogodzin energii elektrycznej (czyli tyle, ile rocznie potrzebuje 58 tysięcy gospodarstw domowych). Korzystanie z faktur elektronicznych niesie więc za sobą wymierne skutki dla środowiska naturalnego - mówi Sławomir Brzózek, Prezes Fundacji Nasza Ziemia, która jest partnerem Kampanii.

Regulamin wystawiania faktur - czy jest konieczny

Między innymi ze względu na ochronę środowiska, Komisja Europejska ustaliła wytyczne, zgodnie z którymi e-faktura ma się stać główną metodą fakturowania w Europie do 2020 roku. W Polsce, według różnych szacunków, jedynie 10 procent faktur ma formę elektroniczną, podczas gdy w Wielkiej Brytanii odsetek ten wynosi 90 procent. Pod względem popularności e-faktur jesteśmy na ostatnim miejscu w Europie, za takimi krajami jak Bułgaria, Rosja czy Rumunia.

Wierzymy, że połączenie sił przedsiębiorstw, upowszechniających e-fakturę oraz doświadczenia eksperckiego Konfederacji Lewiatan przyczyni się do popularyzacji e-faktury w Polsce. Dzieląc się dobrymi praktykami chcemy zachęcić do faktur elektronicznych zarówno konsumentów, jak i firmy - mówi Jakub Wojnarowski z Konfederacji Lewiatan.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA