REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Deklarację podatkową PIT za 2014 r. rozliczy urzędnik

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowuje rewolucję w rozliczaniu deklaracji podatkowych PIT. Zgodnie z założeniami resortu już za 2014 r. deklarcję roczną PIT rozliczą za podatników urzędy skarbowe.

Urząd skarbowy przyjazny podatnikowi, uproszczenie procedur i monitorowanie przepisów tak, by nie utrudniały życia podatnikom - to zmiany, które zapowiada Ministerstwo Finansów. Resort deklaruje, że podatnicy już wkrótce poczują się jak klienci, a nie jak petenci, a wizyty w urzędzie będą mogli ograniczyć do niezbędnego minimum. Z drugiej strony służby skarbowe będą bardziej konsekwentnie i skutecznie ścigać przestępców skarbowych. Urzędy skarbowe rozliczą także PIT za podatnika.

REKLAMA

REKLAMA

- Korekta będzie oczywiście możliwa, ale nie podatnik będzie przygotowywał PIT. Dostanie ten PIT od urzędu skarbowego. Podatnik będzie więc zwolniony z tego obowiązku - zapowiada wiceminister finansów Janusz Cichoń.

Urzędy skarbowe rozliczaniem PIT-ów zajmą się od 2015 roku. Wtedy rozliczą deklaracje za 2014 rok.

To najbardziej spektakularna zmiana, która ma sprawić, że urzędy skarbowe będą bardziej przyjazne dla podatników.

REKLAMA

- Chcemy, aby system podatkowy w większym stopniu był zorientowany na poprawę obsługi swoich klientów, aby był dla rzetelnego podatnika przyjazny i zorientowany na jego komfort, bezpieczeństwo i prostotę w kontaktach z urzędami skarbowymi - tłumaczy Janusz Cichoń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Deklaracje elektroniczne - nowe rozporządzenie

Przekazujemy coraz więcej podatku na organizacje

W ramach resortu został powołany specjalny zespół ekspertów - Komisja ds. Przyjaznego Urzędu. Jego członkowie przejrzą istniejące procedury i przepisy pod kątem ułatwień dla podatników.

- Zadaniem tego zespołu będzie także przegląd wszystkich aktów prawnych pod kątem konsekwencji, jakie za sobą niosą. Dążymy do tego, aby z pewnym wyprzedzeniem przewidywać, jakie konsekwencje te zmiany będą miały dla podatnika. Chcemy w ten sposób uniknąć sytuacji, które będą dla niego nieprzyjazne - deklaruje wiceminister.

Polecamy forum o podatku PIT

Podatnicy mogą się również spodziewać, że dzięki planowanym zmianom obsługa w urzędach skarbowych będzie szybsza. Choć Ministerstwo Finansów nie zamierza zwiększać zatrudnienia.

- Nasz zasadniczy cel to obsługa i praca urzędu skarbowego zorientowana na podatnika jako klienta. Chcielibyśmy, żeby czuł się jak VIP w urzędzie skarbowym, ale jednocześnie zmierzamy do tego, aby nie musiał zaglądać do urzędu, jeśli nie ma wyraźnej potrzeby - podkreśla Janusz Cichoń.

 

Pierwsze ułatwienia podatnicy mają zauważyć już w 2014 roku. Resort deklaruje, że urzędy skarbowe staną się przyjacielem uczciwych podatników.

- Rzetelny podatnik będzie mógł liczyć na rzetelną, przyjazną obsługę urzędu skarbowego - mówi Janusz Cichoń.

Urzędy skarbowe w ocenie podatników

Zmiany w ramach systemu podatkowego mają odczuć także ci nierzetelni podatnicy. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, że rośnie liczba przestępstw skarbowych. Komisja ds. Surowego Urzędu, również powołana w ramach resortu, przygotuje zmiany procedur, które zwiększą wykrywalność i karanie nieuczciwych podatników.

- Ci, którzy naruszają reguły gry muszą być wyłapywani skuteczniej niż to robimy do tej pory. Temu ma służyć drugi zespół, który będzie zajmował się zarówno analizą systemu podatkowego w sensie prawnym, procedurami, ale także badaniem danych statystycznych dotyczących przestępstw podatkowych, przestępstw fiskalnych, tak aby w kategoriach strategicznych ukierunkowywać służby odpowiedzialne za ich ściganie. To w efekcie doprowadzi do poprawy skuteczności i efektywności wsparcia uczciwych podatników poprzez likwidację szarej strefy - dodaje wiceminister.

 

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA