REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa firma bez podatku i ZUS

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość otworzenia nowej firmy na próbę bez odprowadzania podatku dochodowego i składek do ZUS przez trzy miesiące – takie założenia zawiera najnowszy projekt zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

 

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zajmie się ponownie projektem zmiany ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Ruchu Palikota. Przewiduje on możliwość otwierania firmy na próbę - bez podatku dochodowego i ZUS przez trzy miesiące. Przedsiębiorcy już dziś mają możliwość „niepłacenia” ZUS-u przez rok - ciężar składek może wziąć na siebie bank, w zamian za korzystanie z jego produktów.

REKLAMA


Przez trzy miesiące bez podatku


Ruch Palikota chce zwolnić na pierwszych 90 dni przedsiębiorców otwierających własną działalność z podatku dochodowego oraz obowiązku ponoszenia składek na ubezpieczenie społeczne. Byłby to taki okres próbny w prowadzeniu własnego biznesu. W 2013 r. minimalne składki ZUS na ubezpieczenia społeczne wynoszą 153,12 zł miesięcznie (tzw. preferencyjny ZUS, przewidziany dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą). Tyle więc straciłby ZUS na tym projekcie. Przedsiębiorca nie płaciłby też składki zdrowotnej, która wynosi obecnie 261,73 zł - koszt tych składek pokrywałyby jednak za niego powiatowe urzędy pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum Księgowość

W 2014 r. stawki VAT pozostaną takie same jak w 2013 r.

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.


Minimalne miesięczne składki na ubezpieczenia społeczne (tzw. ZUS preferencyjny) oraz składka zdrowotna przedsiębiorców rozpoczynających działalność

Rodzaj ubezpieczenia
(% podstawy wymiaru)

Składki  w 2013 r. (podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 480 zł **)

Emerytalne (19,52%)

93,70 zł

Rentowe (8%)

38,40 zł

Chorobowe (2,45%, składka dobrowolna)

11,76 zł

Wypadkowe (1,93%*)

9,26 zł

Zdrowotne (9%)**

261,73 zł

Razem

414,85 zł

* dla firm, które zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie miesięcznie nie więcej niż 9 osób

** w przypadku składki zdrowotnej podstawa wymiaru w 2013 r. wynosi 2908,13 zł

 


Podatek VAT na normalnych zasadach


Po zakończeniu okresu próbnego, bez względu na efekt próby i decyzję o kontynuowaniu bądź nie działalności, przedsiębiorca nie musiałby regulować podatku dochodowego ani składek za pierwsze trzy miesiące działania. Projekt nie ingeruje natomiast w regulacje dotyczące podatku od towarów i usług, co oznacza, że przedsiębiorców „na próbę” obowiązywałyby takie same zasady, jak wszystkich innych podatników. Możliwe byłoby więc wybranie zwolnienia z VAT (z wyjątkiem tych branż, które są wyłączone jak np. świadczenie usług doradczych lub jubilerskich) albo rozliczanie tego podatku.


Zwolenie z podatku i ZUS tylko dla firm bez pracowników


Rejestracja próbnej działalności odbywałaby się w dowolnej formie, w tym za pośrednictwem elektronicznego formularza, poprzez zgłoszenie do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Dane zawarte w takim wniosku odpowiadać miałyby danym, które są wymagane w przypadku zwykłego rejestrowania działalności. Dzięki temu przedsiębiorcy, którzy po okresie próby postanowiliby kontynuować swój biznes, nie musieliby przechodzić procedury rejestracyjnej od początku. Wystarczające miałoby być złożenie oświadczenia o kontynuowaniu działalności. Co ważne, firmy korzystające z okresu próbnego, musiałyby o tym informować swoich kontrahentów i klientów. Firmę na próbę można byłoby założyć raz na pięć lat. Z takiej formy rozpoczęcia biznesu można byłoby skorzystać raz na 5 lat. Byłaby ona dostępna wyłącznie dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.

Nowe terminy zapłaty w transakcjach handlowych

Czy będą niższe podatki na ekologiczne samochody

Katarzyna Siwek, Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA