REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa firma bez podatku i ZUS

Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker
Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość otworzenia nowej firmy na próbę bez odprowadzania podatku dochodowego i składek do ZUS przez trzy miesiące – takie założenia zawiera najnowszy projekt zmian do ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

 

REKLAMA

REKLAMA

Sejm zajmie się ponownie projektem zmiany ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Ruchu Palikota. Przewiduje on możliwość otwierania firmy na próbę - bez podatku dochodowego i ZUS przez trzy miesiące. Przedsiębiorcy już dziś mają możliwość „niepłacenia” ZUS-u przez rok - ciężar składek może wziąć na siebie bank, w zamian za korzystanie z jego produktów.

REKLAMA


Przez trzy miesiące bez podatku


Ruch Palikota chce zwolnić na pierwszych 90 dni przedsiębiorców otwierających własną działalność z podatku dochodowego oraz obowiązku ponoszenia składek na ubezpieczenie społeczne. Byłby to taki okres próbny w prowadzeniu własnego biznesu. W 2013 r. minimalne składki ZUS na ubezpieczenia społeczne wynoszą 153,12 zł miesięcznie (tzw. preferencyjny ZUS, przewidziany dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą). Tyle więc straciłby ZUS na tym projekcie. Przedsiębiorca nie płaciłby też składki zdrowotnej, która wynosi obecnie 261,73 zł - koszt tych składek pokrywałyby jednak za niego powiatowe urzędy pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy na forum Księgowość

W 2014 r. stawki VAT pozostaną takie same jak w 2013 r.

Wycofanie samochodu z działalności - skutki w VAT w 2013 r.


Minimalne miesięczne składki na ubezpieczenia społeczne (tzw. ZUS preferencyjny) oraz składka zdrowotna przedsiębiorców rozpoczynających działalność

Rodzaj ubezpieczenia
(% podstawy wymiaru)

Składki  w 2013 r. (podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne 480 zł **)

Emerytalne (19,52%)

93,70 zł

Rentowe (8%)

38,40 zł

Chorobowe (2,45%, składka dobrowolna)

11,76 zł

Wypadkowe (1,93%*)

9,26 zł

Zdrowotne (9%)**

261,73 zł

Razem

414,85 zł

* dla firm, które zgłosiły do ubezpieczenia wypadkowego przeciętnie miesięcznie nie więcej niż 9 osób

** w przypadku składki zdrowotnej podstawa wymiaru w 2013 r. wynosi 2908,13 zł

 


Podatek VAT na normalnych zasadach


Po zakończeniu okresu próbnego, bez względu na efekt próby i decyzję o kontynuowaniu bądź nie działalności, przedsiębiorca nie musiałby regulować podatku dochodowego ani składek za pierwsze trzy miesiące działania. Projekt nie ingeruje natomiast w regulacje dotyczące podatku od towarów i usług, co oznacza, że przedsiębiorców „na próbę” obowiązywałyby takie same zasady, jak wszystkich innych podatników. Możliwe byłoby więc wybranie zwolnienia z VAT (z wyjątkiem tych branż, które są wyłączone jak np. świadczenie usług doradczych lub jubilerskich) albo rozliczanie tego podatku.


Zwolenie z podatku i ZUS tylko dla firm bez pracowników


Rejestracja próbnej działalności odbywałaby się w dowolnej formie, w tym za pośrednictwem elektronicznego formularza, poprzez zgłoszenie do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Dane zawarte w takim wniosku odpowiadać miałyby danym, które są wymagane w przypadku zwykłego rejestrowania działalności. Dzięki temu przedsiębiorcy, którzy po okresie próby postanowiliby kontynuować swój biznes, nie musieliby przechodzić procedury rejestracyjnej od początku. Wystarczające miałoby być złożenie oświadczenia o kontynuowaniu działalności. Co ważne, firmy korzystające z okresu próbnego, musiałyby o tym informować swoich kontrahentów i klientów. Firmę na próbę można byłoby założyć raz na pięć lat. Z takiej formy rozpoczęcia biznesu można byłoby skorzystać raz na 5 lat. Byłaby ona dostępna wyłącznie dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników.

Nowe terminy zapłaty w transakcjach handlowych

Czy będą niższe podatki na ekologiczne samochody

Katarzyna Siwek, Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA