REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2013 roku nie przydadzą się zeszłoroczne wzory zeznań podatkowych. Minister Finansów wydał bowiem nowe rozporządzenie zawierające nowe wzory deklaracji PIT-36, PIT-37 i pozostałych zeznań rocznych w podatku dochodowym od osób fizycznych.

8 listopada 2013 r. zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw (poz. 1303) rozporządzenie Ministra Finansów z 10 października 2013 r. w sprawie określenia wzorów rocznego obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

REKLAMA

Autopromocja

Wzory określone w załącznikach do rozporządzenia stosuje się do uzyskanych dochodów lub poniesionych strat od 1 stycznia 2013 r.

 

Zmienią się następujące formularze PIT:

PIT-36 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - przeznaczone dla podatników, do których ma zastosowanie art. 45 ust.1 ustawy o PIT, a osiągnięte przez nich dochody (poniesione straty) oraz dokonywane odliczenia nie mieszczą się w zakresie zeznania PIT-37 - chodzi tu w szczególności o podatników prowadzących działalność gospodarczą (lub działy specjalne produkcji rolnej) rozliczaną na zasadach ogólnych (skala podatkowa).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

PIT-37 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - przeznaczone dla podatników, którzy w roku podatkowym:

1) wyłącznie za pośrednictwem płatnika uzyskali przychody ze źródeł położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, tj. w szczególności z tytułu:
- wynagrodzeń i innych przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy (w tym spółdzielczego stosunku pracy) oraz pracy nakładczej,
- emerytur lub rent krajowych (w tym rent strukturalnych, rent socjalnych),
- świadczeń przedemerytalnych, zasiłków przedemerytalnych,
- należności z tytułu członkostwa w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych lub innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną,
- zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego,
- stypendiów,
- przychodów z działalności wykonywanej osobiście (między innymi z umów zlecenia, kontraktów menedżerskich, zasiadania w radach nadzorczych, pełnienia obowiązków społecznych, działalności sportowej),
- przychodów z praw autorskich i innych praw majątkowych,
- świadczeń wypłaconych z Funduszu Pracy lub z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
- należności za pracę przypadających tymczasowo aresztowanym oraz skazanym,
- należności z umowy aktywizacyjnej,
2) nie prowadzili pozarolniczej działalności gospodarczej oraz działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej,
3) nie są obowiązani doliczać do uzyskanych dochodów dochodów małoletnich dzieci,
4) nie obniżają dochodów o straty z lat ubiegłych.

Który PIT dla kogo?

KPiR 2014 - limit obrotów

PIT-36L   - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - przeznaczone dla podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą lub działy specjalne produkcji rolnej opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT (tzw. podatek liniowy 19%).

PIT-38 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - przeznaczone dla podatników, którzy w roku podatkowym uzyskali przychody:
1) z odpłatnego zbycia:
- papierów wartościowych,
- pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka),
- pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających,
- udziałów w spółkach mających osobowość prawną,
2) z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

PIT-39 - zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym - przeznaczone dla podatników, którzy w roku podatkowym uzyskali przychody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych po dniu 31 grudnia 2008 r. opodatkowanych na zasadach określonych w art.30e ustawy o PIT.

 

PIT-40 - Roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (składane przez płatnika, np. pracodawcę za pracownika).

Zmiany w formularzach PIT są spowodowane następującymi przyczynami:

1. Koniecznością uwzględnienia obowiązujących od początku 2013 roku nowych przepisów ustawy o PIT w zakresie ograniczenia stosowania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów

Zgodnie z art. 22 ust. 9a ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r., w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów z tytułu:

- zapłaty twórcy za przeniesienie prawa własności wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego,

- opłaty licencyjnej za przeniesienie prawa stosowania wynalazku, topografii układu scalonego, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego lub wzoru zdobniczego, otrzymanej w pierwszym roku trwania licencji od pierwszej jednostki, z którą zawarto umowę licencyjną,

- korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami

nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, tj. 42.764 zł w 2013 r.

 

Zdaniem Ministerstwa Finansów mając na względzie ww. ograniczenie oraz poprawność rozliczeń dokonywanych przez podatników i płatników, w rocznym obliczeniu podatku (PIT-40) w części „Dochody podatnika i zaliczka pobrana przez płatnika" w wierszu „Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy", odpowiednio w zeznaniu podatkowym (PIT-36, PIT-37) w części „Dochody / straty ze źródeł przychodów" w wierszach „Należności ze stosunku: pracy, służbowego, spółdzielczego i z pracy nakładczej, a także zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacone przez zakład pracy" oraz „Prawa autorskie i inne prawa, o których mowa w art. 18 ustawy", proponuje się wyodrębnienie przychodu, do którego płatnik (odpowiednio podatnik) stosuje 50 proc. koszty uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 9 pkt 1-3 ustawy o PIT, zważywszy, iż honoraria autorskie mogą być również wypłacane w ramach umowy o pracę. Ułatwi to podatnikom, płatnikom oraz organom podatkowym weryfikowanie wysokości zastosowanych kosztów uzyskania przychodów w kontekście obowiązującego limitu.

2. Możliwością zrezygnowania z podawania niektórych danych identyfikacyjnych

Zmiany we wzorach PIT-ów są też konsekwencją nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1016), m.in. w zakresie:

REKLAMA

- prowadzenia przez Ministra Finansów Centralnego Rejestru Podmiotów - Krajowej Ewidencji Podatników, służącemu gromadzeniu wybranych danych ewidencyjnych z rejestru PESEL dotyczących osób fizycznych objętych tym rejestrem oraz danych wynikających: ze zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych podmiotów,

- danych z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych, a także weryfikacji ww. danych oraz porównaniu ich z rejestrami urzędowymi prowadzonymi na podstawie odrębnych przepisów.

Naczelnicy urzędów skarbowych mają dostęp do danych identyfikacyjnych i ewidencyjnych podatników i płatników zaewidencjonowanych w tym rejestrze - dlatego uznano, że w sytuacji, gdy na podatnikach i płatnikach ciąży obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego i aktualizacji danych w nim zawartych stosownie do przepisów ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (w tym w zakresie danych adresowych), nie powinno się po raz kolejny żądać podawania tego rodzaju informacji, gdyż są one już w posiadaniu administracji podatkowej. Konsekwencją powyższego jest rezygnacja z wpisywania adresu płatnika w PIT-40 oraz adresu podatnika w PIT-36L, z uwagi na fakt, iż są one podawane w zgłoszeniu identyfikacyjnym i aktualizacyjnym tych podmiotów, odpowiednio adresu podatnika oraz adresu małżonka podatnika w PIT/D z uwagi na fakt, iż formularz ten stanowi załącznik do zeznania podatkowego PIT-28, PIT-36 i PIT-37, w którym tego rodzaju informacje widnieją;

3. Zmianą formuły dotyczącej odpowiedzialności karnej skarbowej za określone działania lub zaniechania

Po dokonaniu analizy zasadności zamieszczania we wzorach formularzy podatkowych zapisów dotyczących tej odpowiedzialności stwierdzono, iż żaden przepis nie uzależnia odpowiedzialności karnej za podanie danych niezgodnych z rzeczywistością od złożenia oświadczenia o znajomości tych przepisów. Z uwagi jednak na fakt, iż zamieszczanie stosownych klauzul można traktować, jako przejaw zasady lojalności organów państwowych wobec obywatela, zdecydowano o zmianie formuły dotyczącej odpowiedzialności karnej skarbowej poprzez zastąpienie dotychczasowego oświadczenia o znajomości przepisów Kodeksu karnego skarbowego stosownym pouczeniem informującym o odpowiedzialności przewidzianej w tym kodeksie.

Proponuje się, aby wzory określane tym rozporządzeniem miały zastosowanie do uzyskanych dochodów lub poniesionych strat od 1 stycznia 2013 r., z wyjątkiem podatników, którzy przed dniem wejścia w życie rozporządzenia złożyli zeznanie podatkowe według dotychczasowych wzorów. Dotyczy to podatników podlegających w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, którzy stosownie do art. 45 ust. 7 ustawy o PIT są obowiązani złożyć zeznanie(a) podatkowe przed opuszczeniem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA