REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie spółek zależnych i dominujących w UE

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła 25 listopada 2013 r. projekt nowelizacji Dyrektywy Rady 2011/06/UE z 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich. Nowe przepisy mają, w założeniu KE, uniemożliwić firmom, które wykorzystują różnice w prawie podatkowym poszczególnych krajów, unikanie płacenia podatków.

Dyrektywa UE w sprawie opodatkowania spółek dominujących i spółek zależnych z 1990 r. eliminuje ryzyko podwójnego opodatkowania przedsiębiorstw, które działają w kilku krajach UE. Jednak niektóre z nich wykorzystują luki prawne, aby uniknąć płacenia podatku od swoich płatności transgranicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec „obustronnego braku opodatkowania”

Firmy korzystają z kredytów hybrydowych, które umożliwiają nadużywanie obecnych zasad. Pożyczki są traktowane w poszczególnych krajach albo jako spłata długu podlegająca odliczeniu od podatku, albo jako dywidenda zwolniona z podatku.

Może to oznaczać, że w jednym kraju spółka zależna będzie mogła odliczyć podatek, a w innym spółka dominująca będzie zwolniona z podatku. W ten sposób firma może płacić niewielkie podatki od zysków osiągniętych przez spółki zależne w niektórych krajach lub wcale ich nie płacić.

REKLAMA

Na mocy nowych przepisów przedsiębiorstwa będą musiały zapłacić podatki z tytułu płatności przychodzących, jeśli zostały one odliczone od spłaty zadłużenia w innym kraju. To powinno zniechęcić firmy działające w różnych krajach do wykorzystywania luk wynikających z „obustronnego braku opodatkowania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to problem, który musi zostać rozwiązany na szczeblu UE. Rozwiązanie go samodzielnie na szczeblu poszczególnych krajów mogłoby wiązać się z ryzykiem utraty wpływów podatkowych. Oznacza to również, że firmy nie będą już mogły przenieść spółki zależnej lub utworzyć jej w innym państwie UE wyłącznie w celu wykorzystania różnic w przepisach krajowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 Podróże służbowe 2013 / 2014

 Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Zwalczanie oszustw podatkowych i unikania opodatkowania

Rozwiązanie problemu unikania opodatkowania przez osoby prawne jest jednym z priorytetów zarówno na szczeblu unijnym, jak i międzynarodowym. Kwestię tę poruszono na ostatnich spotkaniach G8 i G20, na których szefowie państw i rządów zaaprobowali plan działania UE w sprawie oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania.

 

Plan przedstawiono w grudniu 2012 r. Zawiera on szereg inicjatyw mających na celu pomóc krajom UE odzyskać miliardy euro, które zostały utracone z powodu uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

Oprócz działań z myślą o likwidacji luk w prawie podatkowym Komisja pracuje również nad pakietem środków obejmujących m.in. wprowadzenie kodeksu podatników, unijnego numeru identyfikacji podatkowej i wytycznych w zakresie monitorowania przepływów pieniężnych oraz działań zmierzających do ograniczenia działalności rajów podatkowych.


Komisja Europejska oczekuje, że do 31 grudnia 2014 r. kraje UE wdrożą nowe zasady i przyjmą ogólnounijne przepisy dotyczące zwalczania oszustw podatkowych, które stanowią ochronę przed nadużyciami podatkowymi.

 

Projekt z 25 listopada 2013 r. nowelizacji Dyrektywy 2011/06/UE: wersja angielska, wersja niemiecka, wersja francuska.  

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA