REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie spółek zależnych i dominujących w UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła 25 listopada 2013 r. projekt nowelizacji Dyrektywy Rady 2011/06/UE z 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich. Nowe przepisy mają, w założeniu KE, uniemożliwić firmom, które wykorzystują różnice w prawie podatkowym poszczególnych krajów, unikanie płacenia podatków.

Dyrektywa UE w sprawie opodatkowania spółek dominujących i spółek zależnych z 1990 r. eliminuje ryzyko podwójnego opodatkowania przedsiębiorstw, które działają w kilku krajach UE. Jednak niektóre z nich wykorzystują luki prawne, aby uniknąć płacenia podatku od swoich płatności transgranicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec „obustronnego braku opodatkowania”

Firmy korzystają z kredytów hybrydowych, które umożliwiają nadużywanie obecnych zasad. Pożyczki są traktowane w poszczególnych krajach albo jako spłata długu podlegająca odliczeniu od podatku, albo jako dywidenda zwolniona z podatku.

Może to oznaczać, że w jednym kraju spółka zależna będzie mogła odliczyć podatek, a w innym spółka dominująca będzie zwolniona z podatku. W ten sposób firma może płacić niewielkie podatki od zysków osiągniętych przez spółki zależne w niektórych krajach lub wcale ich nie płacić.

REKLAMA

Na mocy nowych przepisów przedsiębiorstwa będą musiały zapłacić podatki z tytułu płatności przychodzących, jeśli zostały one odliczone od spłaty zadłużenia w innym kraju. To powinno zniechęcić firmy działające w różnych krajach do wykorzystywania luk wynikających z „obustronnego braku opodatkowania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to problem, który musi zostać rozwiązany na szczeblu UE. Rozwiązanie go samodzielnie na szczeblu poszczególnych krajów mogłoby wiązać się z ryzykiem utraty wpływów podatkowych. Oznacza to również, że firmy nie będą już mogły przenieść spółki zależnej lub utworzyć jej w innym państwie UE wyłącznie w celu wykorzystania różnic w przepisach krajowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 Podróże służbowe 2013 / 2014

 Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Zwalczanie oszustw podatkowych i unikania opodatkowania

Rozwiązanie problemu unikania opodatkowania przez osoby prawne jest jednym z priorytetów zarówno na szczeblu unijnym, jak i międzynarodowym. Kwestię tę poruszono na ostatnich spotkaniach G8 i G20, na których szefowie państw i rządów zaaprobowali plan działania UE w sprawie oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania.

 

Plan przedstawiono w grudniu 2012 r. Zawiera on szereg inicjatyw mających na celu pomóc krajom UE odzyskać miliardy euro, które zostały utracone z powodu uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

Oprócz działań z myślą o likwidacji luk w prawie podatkowym Komisja pracuje również nad pakietem środków obejmujących m.in. wprowadzenie kodeksu podatników, unijnego numeru identyfikacji podatkowej i wytycznych w zakresie monitorowania przepływów pieniężnych oraz działań zmierzających do ograniczenia działalności rajów podatkowych.


Komisja Europejska oczekuje, że do 31 grudnia 2014 r. kraje UE wdrożą nowe zasady i przyjmą ogólnounijne przepisy dotyczące zwalczania oszustw podatkowych, które stanowią ochronę przed nadużyciami podatkowymi.

 

Projekt z 25 listopada 2013 r. nowelizacji Dyrektywy 2011/06/UE: wersja angielska, wersja niemiecka, wersja francuska.  

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA