REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie spółek zależnych i dominujących w UE

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Komisja Europejska przedstawiła 25 listopada 2013 r. projekt nowelizacji Dyrektywy Rady 2011/06/UE z 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich. Nowe przepisy mają, w założeniu KE, uniemożliwić firmom, które wykorzystują różnice w prawie podatkowym poszczególnych krajów, unikanie płacenia podatków.

Dyrektywa UE w sprawie opodatkowania spółek dominujących i spółek zależnych z 1990 r. eliminuje ryzyko podwójnego opodatkowania przedsiębiorstw, które działają w kilku krajach UE. Jednak niektóre z nich wykorzystują luki prawne, aby uniknąć płacenia podatku od swoich płatności transgranicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Koniec „obustronnego braku opodatkowania”

Firmy korzystają z kredytów hybrydowych, które umożliwiają nadużywanie obecnych zasad. Pożyczki są traktowane w poszczególnych krajach albo jako spłata długu podlegająca odliczeniu od podatku, albo jako dywidenda zwolniona z podatku.

Może to oznaczać, że w jednym kraju spółka zależna będzie mogła odliczyć podatek, a w innym spółka dominująca będzie zwolniona z podatku. W ten sposób firma może płacić niewielkie podatki od zysków osiągniętych przez spółki zależne w niektórych krajach lub wcale ich nie płacić.

REKLAMA

Na mocy nowych przepisów przedsiębiorstwa będą musiały zapłacić podatki z tytułu płatności przychodzących, jeśli zostały one odliczone od spłaty zadłużenia w innym kraju. To powinno zniechęcić firmy działające w różnych krajach do wykorzystywania luk wynikających z „obustronnego braku opodatkowania”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jest to problem, który musi zostać rozwiązany na szczeblu UE. Rozwiązanie go samodzielnie na szczeblu poszczególnych krajów mogłoby wiązać się z ryzykiem utraty wpływów podatkowych. Oznacza to również, że firmy nie będą już mogły przenieść spółki zależnej lub utworzyć jej w innym państwie UE wyłącznie w celu wykorzystania różnic w przepisach krajowych.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 Podróże służbowe 2013 / 2014

 Zwrot VAT za materiały budowlane 2014

Zwalczanie oszustw podatkowych i unikania opodatkowania

Rozwiązanie problemu unikania opodatkowania przez osoby prawne jest jednym z priorytetów zarówno na szczeblu unijnym, jak i międzynarodowym. Kwestię tę poruszono na ostatnich spotkaniach G8 i G20, na których szefowie państw i rządów zaaprobowali plan działania UE w sprawie oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania.

 

Plan przedstawiono w grudniu 2012 r. Zawiera on szereg inicjatyw mających na celu pomóc krajom UE odzyskać miliardy euro, które zostały utracone z powodu uchylania się od opodatkowania lub unikania opodatkowania.

Oprócz działań z myślą o likwidacji luk w prawie podatkowym Komisja pracuje również nad pakietem środków obejmujących m.in. wprowadzenie kodeksu podatników, unijnego numeru identyfikacji podatkowej i wytycznych w zakresie monitorowania przepływów pieniężnych oraz działań zmierzających do ograniczenia działalności rajów podatkowych.


Komisja Europejska oczekuje, że do 31 grudnia 2014 r. kraje UE wdrożą nowe zasady i przyjmą ogólnounijne przepisy dotyczące zwalczania oszustw podatkowych, które stanowią ochronę przed nadużyciami podatkowymi.

 

Projekt z 25 listopada 2013 r. nowelizacji Dyrektywy 2011/06/UE: wersja angielska, wersja niemiecka, wersja francuska.  

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA