REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Grupowe interpretacje podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z założeniami projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa orz niektórych innych ustaw, przygotowanymi przez Ministerstwo Finansów – ma zostać wprowadzona instytucja grupowej interpretacji podatkowej. Projekt został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Planowana zmiana polega na umożliwieniu złożenia wspólnego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, przez grupę podmiotów zaangażowanych w jedno zdarzenie rodzące skutki podatkowe.

Zdaniem resortu finansów, obecna regulacja przyczynia się do sztucznego i zbędnego generowania liczby wniosków dla tego samego zagadnienia.

Ponadto, jak trafnie zauważa projektodawca - z racji na odmienną właściwość miejscową organów podatkowych, ustalaną na podstawie miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawców, jedno zdarzenie podlega równoległej analizie w różnych organach podatkowych. Proponowane przez resort zmiany mają zmniejszyć liczbę wniosków interpretacyjnych w analogicznych zagadnieniach. Zdaniem Ministerstwa, przełoży się to na jakość i jednolitość wydawanych interpretacji oraz wpłynie na wzrost zaufania społecznego do instytucji interpretacji podatkowej.

REKLAMA

Projektodawca przewiduje, iż grupowa interpretacja może mieć zastosowanie przy zagadnieniach z zakresu np. „opodatkowania stawki VAT, obowiązków płatnik-podatnik w podatkach dochodowych, wypłaty przez spółkę udziałowcom dochodów z dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zbycia wspólnego składnika majątku przez małżonków, zagadnień dotyczących spadkobierców i obdarowanych, nabywców akcji prywatyzowanego przedsiębiorstwa”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Zwolnienie podmiotowe z VAT w 2014 roku

Pełne odliczenie VAT od samochodów firmowych - informacja VAT-26

Deklaracje PIT i CIT wyłącznie przez internet od 2015 roku

Planowana zmiana polega na umożliwieniu złożenia wspólnego wniosku o wydanie interpretacji podatkowej, przez grupę podmiotów zaangażowanych w jedno zdarzenie rodzące skutki podatkowe.

Zdaniem resortu finansów, obecna regulacja przyczynia się do sztucznego i zbędnego generowania liczby wniosków dla tego samego zagadnienia.

Ponadto, jak trafnie zauważa projektodawca - z racji na odmienną właściwość miejscową organów podatkowych, ustalaną na podstawie miejsca zamieszkania lub siedziby wnioskodawców, jedno zdarzenie podlega równoległej analizie w różnych organach podatkowych. Proponowane przez resort zmiany mają zmniejszyć liczbę wniosków interpretacyjnych w analogicznych zagadnieniach. Zdaniem Ministerstwa, przełoży się to na jakość i jednolitość wydawanych interpretacji oraz wpłynie na wzrost zaufania społecznego do instytucji interpretacji podatkowej.

Projektodawca przewiduje, iż grupowa interpretacja może mieć zastosowanie przy zagadnieniach z zakresu np. „opodatkowania stawki VAT, obowiązków płatnik-podatnik w podatkach dochodowych, wypłaty przez spółkę udziałowcom dochodów z dywidendy oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, zbycia wspólnego składnika majątku przez małżonków, zagadnień dotyczących spadkobierców i obdarowanych, nabywców akcji prywatyzowanego przedsiębiorstwa”.

Ministerstwo zakłada, by zainteresowane strony wskazały we „wspólnym”wniosku jeden podmiot (reprezentanta), który będzie stroną postępowania w sprawie wydawania interpretacji, jej ewentualnej zmiany, uchylenia lub wygaśnięcia. Postanowienie to jest niezmiernie istotne, gdyż organ podatkowy będzie występował wyłącznie do wskazanego we wniosku podmiotu, a czynności dokonywane przez inne zainteresowane podmioty będą bezskuteczne.

 

Złożenie wniosku o grupową interpretację podatkową będzie wiązało się z koniecznością spełnienia określonych warunków m.in.

 

1.      wniosek musi zawierać wskazanie zainteresowanego-stronę oraz pozostałych zainteresowanych w sprawie,

2.      wniosek musi zawierać oświadczenia wszystkich zainteresowanych podmiotów, wskazujących, iż zdarzenie objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej,

3.      wniosek musi spełniać wszystkie warunki przewidziane dla wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej, z uwzględnieniem opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz własnych stanowisk właściwych dla wszystkich zainteresowanych.

4.      wniosek musi zostać opłacony w wysokości odpowiadającej iloczynowi opłaty od wniosku indywidualnego tj. 40zł oraz liczby wnioskodawców składającej wspólny wniosek.

 

Projekt przewiduje, iż wniosek „grupowy” będzie składany do organu podatkowego właściwego dla wskazanego we wniosku przedstawiciela. Organ, po rozpatrzeniu wniosku wyda jedną interpretację i dostarczy ją jedynie wskazanemu we wniosku podmiotowi, z uwagą, iż skutki, w tym w szczególności ochrona z wydanej interpretacji będzie przysługiwać wszystkim zainteresowanym od dnia doręczenia interpretacji stronie postępowania.

 

 „Grupowa” interpretacja podatkowa zostanie przesłana do wiadomości organom właściwym dla wszystkich zainteresowanych podmiotów. Przewiduje się ponadto, iż skarga na wydaną w tym trybie interpretację podatkową przysługiwać będzie każdemu zainteresowanemu a nie jedynie przedstawicielowi, który był stroną postępowania.

           

Z treścią projektu można zapoznać się poda adresem: http://legislacja.rcl.gov.pl/docs//1/161550/161572/161573/dokument101542.pdf

 

Maciej Brzeziński
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA