| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość > Aktualności > Brak PIT-11 lub PIT-8C a roczne zeznanie podatkowe

Brak PIT-11 lub PIT-8C a roczne zeznanie podatkowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie przypomina, że brak PIT-11 lub PIT-8C nie jest wystarczającym powodem do pominięcia uzyskanych przychodów w deklaracji rocznej. Podatnik winien wykazać uzyskane przychody na podstawie innych, dostępnych sobie dokumentów.

28 lutego 2014 r. minął termin, w którym pracodawcy powinni sporządzić i przesłać podatnikom oraz urzędowi skarbowemu informacje PIT-11 za 2013 rok.

Informacje dotyczące również  umów o dzieło lub zlecenia powinny zawierać informację o przychodzie, kosztach uzyskania przychodu, uwzględnionych przez płatnika, zaliczkach na podatek dochodowy pobranych przez płatnika oraz o wysokości składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne przekazanych przez płatnika z wynagrodzenia do organu rentowego. Do sporządzenia i przekazania informacji o wysokości przychodów zobowiązane są także podmioty nie będące płatnikami, a dokonujące np. wypłaty należności lub świadczeń zaliczonych do innych źródeł lub z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych (PIT-8C).

Powyższe informacje stanowią następnie podstawę do wypełnienia  przez podatnika zeznania rocznego. Należy przy tym pamiętać, że w deklaracji uwzględnić należy wysokość przychodu  i zapłacić właściwy podatek niezależnie od wypełnienia obowiązków informacyjnych przez inny podmiot (w tym płatnika).

Brak PIT-11 lub PIT-8C nie może jednak stanowić podstawy do pominięcia uzyskanych przychodów w deklaracji rocznej. Podatnik winien wykazać uzyskane przychody na podstawie innych, dostępnych sobie dokumentów.

W pierwszej kolejności podatnik winien zwrócić się do podmiotu zobowiązanego do przekazania informacji o wyjaśnienie jej braku. To podmiot dokonujący wypłaty świadczeń zawsze dysponować będzie najdokładniejszą informacją o sposobie wyliczenia dochodu oraz - o ile jest do tego zobowiązany - zaliczek na podatek dochodowy. Przyczyną nieotrzymania informacji może być bowiem np. błędna informacja adresowa znajdująca się w zakładzie pracy.

Polecamy: INFORLEX.PL Księgowość i Kadry

Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

W przypadku nie sporządzenia informacji przez płatnika (a zatem także jej braku z urzędzie skarbowym) pomocne przy wypełnianiu zeznania mogą okazać się także informacje o wysokości wypłat dokonywanych przez zakład pracy czy też inny podmiot (np. faktyczne wpływy na rachunek bankowy), na podstawie których można odtworzyć inne elementy niezbędne do wypełnienia zeznania.

W przypadku pominięcia w deklaracji rocznej części przychodów, podatnik winien po ustaleniu takich nieprawidłowości, bez zwłoki dokonać korekty deklaracji, w której powinien wskazać wysokość przychodów (a w konsekwencji podatku) w prawidłowej wysokości i zapłacić zaległy podatek wraz z odsetkami, liczonymi od dnia płatności podatku (czyli 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym). Samodzielne złożenie korekty z wyjaśnieniem obejmującym oświadczenie o czynnym żalu pozwoli urzędowi skarbowemu odstąpić od ukarania podatnika.

 Źródło: Izba Skarbowa w Szczecinie

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

WYWIADY, RELACJE, WYDARZENIA

reklama

Ostatnio na forum

Jednolity Plik Kontrolny

Eksperci portalu infor.pl

Lirefay

Liferay tworzy oprogramowanie, które pomaga przedsiębiorstwom kreować doświadczenia cyfrowe poprzez komputery, urządzenia mobilne i inne punkty kontaktu. 

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »