REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zeznania podatkowe PIT wypełni urząd skarbowy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2015 r. to urząd skarbowy wstępnie wypełnił za nas zeznanie podatkowe PIT – takie plany ma Ministerstwo Finansów. Podatnik, poprzez specjalne konto, będzie miał obowiązek jedynie potwierdzić prawidłowość dokonanego przez urząd rozliczenia.


Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja


Projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez resort finansów przewiduje wprowadzenie usługi pod nazwą pre-filed tax return. Będzie ona przygotowana przez urząd skarbowy na podstawie imiennych informacji o wysokości dochodów uzyskanych przez osobę fizyczną, sporządzonych przez płatników. Nowa forma rozliczania się z fiskusem będzie służyła przede wszystkim podatnikom, którzy składają PIT-37.


Nowa forma rozliczenia podatku


Usługa pre-filed tax return zostanie umieszczona na specjalnym koncie podatnika. Po zalogowaniu się podatnik zadecyduje, czy akceptuje zeznanie podatkowe, czy też dokona w nim zmian poprzez wprowadzenie przysługujących mu ulg, zwolnień i odliczeń. Następnie po dokonaniu tych uzupełnień podatnik kliknie na ikonę „wyślij”, co będzie oznaczało złożenie zeznania podatkowego oraz otrzyma w sposób automatyczny urzędowe poświadczenie odbioru.

Na złożenie deklaracji PIT został niecały miesiąc


Zeznania elektroniczne obligatoryjne


Obecnie przepisy Ordynacji podatkowej przewidują jedynie możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt przewiduje, iż deklaracje, których obowiązek złożenia wynika z ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych (za wyjątkiem deklaracji składanych przez podatników tego podatku) będą składane jednie w formie elektronicznej. Prawo do składania deklaracji w formie papierowej mieliby jedynie m.in. podatnicy, w przypadku których obowiązek przekazania informacji lub rocznego obliczenia podatku istniej w stosunku do nie więcej jak 5 podatników, chyba, że w ich imieniu obowiązek ten wykonuje biuro rachunkowe (wówczas dokumenty byłyby składane tylko w formie elektronicznej).

Deklaracje składane w formie elektronicznej będą musiały być opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W przypadku płatników będących osobami fizycznymi projekt przewiduje podpisywanie deklaracji podatkowych niekwalifikowanym podpisem elektronicznym, opartym na danych autoryzujących dana osobę (podpis taki funkcjonuje od kilku lat w odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych).

 

 

Projekt przewiduje również zróżnicowanie terminów składania informacji podatkowych oraz rocznego obliczenia podatku. Dokumenty te przesyłane w formie elektronicznej oraz PIT-40A i PIT-11 składane na nośnikach cyfrowych będą sporządzane do końca lutego po zakończeniu roku podatkowego. Natomiast informacje oraz roczne obliczenie podatku PIT-40 składane w formie papierowej będzie musiało być przekazane do końca stycznia po zakończeniu roku podatkowego. Chodzi o umożliwienie działania usługi pre-filed tax return, która opiera się na pobieraniu danych z systemów informatycznych oraz aby był wystarczając długi czas na wprowadzenie informacji z dokumentów papierowych.


Wymiana informacji między organami podatkowymi w UE


Będą także zmiany w zakresie wymiany informacji między administracją podatkową w Polsce a jej odpowiednikami w państwach członkowskich UE. Pozyskiwanie i wymiana informacji będzie dotyczyła uzyskiwanych przez osoby fizyczne nie posiadające miejsca zamieszkania w Polsce (nierezydentów): dochodów z zatrudnienia, wynagrodzenia dyrektorów, jak również świadczeń emerytalno-rentowych.

Wszystkie omawiane zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. Projekt trafi teraz pod obrady rządu, a następnie do prac w Sejmie.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA