REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zeznania podatkowe PIT wypełni urząd skarbowy

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2015 r. to urząd skarbowy wstępnie wypełnił za nas zeznanie podatkowe PIT – takie plany ma Ministerstwo Finansów. Podatnik, poprzez specjalne konto, będzie miał obowiązek jedynie potwierdzić prawidłowość dokonanego przez urząd rozliczenia.


Polecamy: Podatki 2014 - PIT-Y za 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja


Projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw przygotowany przez resort finansów przewiduje wprowadzenie usługi pod nazwą pre-filed tax return. Będzie ona przygotowana przez urząd skarbowy na podstawie imiennych informacji o wysokości dochodów uzyskanych przez osobę fizyczną, sporządzonych przez płatników. Nowa forma rozliczania się z fiskusem będzie służyła przede wszystkim podatnikom, którzy składają PIT-37.


Nowa forma rozliczenia podatku


Usługa pre-filed tax return zostanie umieszczona na specjalnym koncie podatnika. Po zalogowaniu się podatnik zadecyduje, czy akceptuje zeznanie podatkowe, czy też dokona w nim zmian poprzez wprowadzenie przysługujących mu ulg, zwolnień i odliczeń. Następnie po dokonaniu tych uzupełnień podatnik kliknie na ikonę „wyślij”, co będzie oznaczało złożenie zeznania podatkowego oraz otrzyma w sposób automatyczny urzędowe poświadczenie odbioru.

Na złożenie deklaracji PIT został niecały miesiąc


Zeznania elektroniczne obligatoryjne


Obecnie przepisy Ordynacji podatkowej przewidują jedynie możliwość składania zeznań podatkowych w formie elektronicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt przewiduje, iż deklaracje, których obowiązek złożenia wynika z ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych (za wyjątkiem deklaracji składanych przez podatników tego podatku) będą składane jednie w formie elektronicznej. Prawo do składania deklaracji w formie papierowej mieliby jedynie m.in. podatnicy, w przypadku których obowiązek przekazania informacji lub rocznego obliczenia podatku istniej w stosunku do nie więcej jak 5 podatników, chyba, że w ich imieniu obowiązek ten wykonuje biuro rachunkowe (wówczas dokumenty byłyby składane tylko w formie elektronicznej).

Deklaracje składane w formie elektronicznej będą musiały być opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W przypadku płatników będących osobami fizycznymi projekt przewiduje podpisywanie deklaracji podatkowych niekwalifikowanym podpisem elektronicznym, opartym na danych autoryzujących dana osobę (podpis taki funkcjonuje od kilku lat w odniesieniu do podatników podatku dochodowego od osób fizycznych).

 

 

Projekt przewiduje również zróżnicowanie terminów składania informacji podatkowych oraz rocznego obliczenia podatku. Dokumenty te przesyłane w formie elektronicznej oraz PIT-40A i PIT-11 składane na nośnikach cyfrowych będą sporządzane do końca lutego po zakończeniu roku podatkowego. Natomiast informacje oraz roczne obliczenie podatku PIT-40 składane w formie papierowej będzie musiało być przekazane do końca stycznia po zakończeniu roku podatkowego. Chodzi o umożliwienie działania usługi pre-filed tax return, która opiera się na pobieraniu danych z systemów informatycznych oraz aby był wystarczając długi czas na wprowadzenie informacji z dokumentów papierowych.


Wymiana informacji między organami podatkowymi w UE


Będą także zmiany w zakresie wymiany informacji między administracją podatkową w Polsce a jej odpowiednikami w państwach członkowskich UE. Pozyskiwanie i wymiana informacji będzie dotyczyła uzyskiwanych przez osoby fizyczne nie posiadające miejsca zamieszkania w Polsce (nierezydentów): dochodów z zatrudnienia, wynagrodzenia dyrektorów, jak również świadczeń emerytalno-rentowych.

Wszystkie omawiane zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. Projekt trafi teraz pod obrady rządu, a następnie do prac w Sejmie.

 

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zakładanie firmy - księgowość i podatki

 

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA