REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Arbitraż jako alternatywna metoda rozstrzygania sporów

REKLAMA

Europejskie Centrum Arbitrażu (ECA) zaprasza na Polskie Forum Arbitrażu, w dniach 10-11 kwietnia 2014 roku na Uniwersytecie Warszawskim. W pierwszym dniu konferencji odbędzie się seminarium poświęcone arbitrażowi sportowemu, w drugim zaproszeni goście omówią zagadnienia związane z arbitrażem na trzech płaszczyznach: prawnej, społecznej oraz biznesowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 

REKLAMA


7 kwietnia miała miejsce konferencja poprzedzająca to wydarzenie. Tematem konferencji była dyskusja merytoryczna, przedstawiająca arbitraż jako alternatywę dla sądownictwa państwowego, obejmująca trzy płaszczyzny jego funkcjonowania: jako instytucję prawną, zjawisko społeczne oraz korzystną usługę dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W panelu eksperckim wzięli udział następujący prelegenci:

- Mecenas Sylwester Pieckowski - Prezes Polskiego Stowarzyszenia Sądownictwa Polubownego, praktyk posiadający bogate doświadczenie w zakresie alternatywnych metod rozstrzygania sporów,

- Mecenas Piotr Nowaczyk - wybitny ekspert ds. arbitrażu, członek Międzynarodowego Sądu Arbitrażowego przy Międzynarodowej Izbie Handlowej (ICC) w Paryżu, partner jednej z największych kancelarii w Polsce,

- Dr Rafał Morek - członek zespołów eksperckich przy Ministerstwie Gospodarki i Ministerstwie Sprawiedliwości, których przedmiotem działalności są polubowne metody rozstrzygania sporów,

- Bogusław Chrabota - Redaktor Naczelny dziennika “Rzeczpospolita”,

- Ewa Usowicz - Z-ca Redaktora Naczelnego “Rzeczpospolitej”,

- Mariusz Karłowski - Prezes Europejskiego Centrum Arbitrażu.

Arbitraż to metoda rozstrzygania sporów stanowiąca alternatywę dla sądownictwa państwowego. Idea arbitrażu zakłada prowadzenie niesformalizowanego postępowania, elastycznego i dostosowanego do potrzeb stron oraz do charakteru spornego stosunku prawnego. Niewątpliwą zaletą arbitrażu jest jego prywatny i poufny charakter, pozwalający na rozstrzygnięcie sporu bez potrzeby czynienia zbędnego rozgłosu, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia ochrony i utrzymania poprawnych relacji biznesowych pomiędzy stronami.

Zdaniem mecenasa Piotra Nowaczyka, arbitraż to łatwiejsza i tańsza ścieżka rozwiązywania sporów gospodarczych dla przedsiębiorców. Jak podkreślił, od postępowania sądowego różni się przede wszystkim tym, że można go odpowiednio przyspieszyć, wybierając doświadczonych arbitrów.

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

- Arbitraż, mediacja jest często lepszym rozwiązaniem w przypadku podmiotów gospodarczych, które nadal utrzymują ze sobą relacje biznesowe. Sądy często przekazują takie sprawy do mediacji - zauważa Rafał Morek. - W Polsce podmioty rzadko jednak umawiają się na mediację. Arbitraż, mediacja nie jest u nas popularnym sposobem rozwiązywania sporów pomiędzy przedsiębiorcami - dodaje.

Decydując się na arbitraż, strony sporu mają możliwość wyboru reguł i norm postępowania, co ma szczególnie znaczenie w przypadku sporów o charakterze międzynarodowym, albowiem pozwala to uniknąć prowadzenia postępowania według skomplikowanych reguł prawa międzynarodowego prywatnego. Strony decydują również o wyborze arbitrów, do których wiedzy i doświadczenia strony mają zaufanie. Pozwala to na wybór specjalistów w dziedzinach będących w których powstał spór. Tak wybrani arbitrzy gwarantują wysoki poziom merytoryczny i rzetelność rozstrzygnięcia. Wreszcie, jednoinstancyjność postępowania przed sądem arbitrażowym przesądza o jego szybkości i pozwala na wyeliminowanie zbędnych kosztów.

Czy potrzebujemy przepisów o zawodzie arbitra, mediatora? Czy trzeba stworzyć ściśle określoną profesję? Zdaniem ekspertów takie przepisy są potrzebne, ponieważ często mediatorami są osoby przypadkowe. Mediatorem obecnie może być każdy. Dzięki odpowiednim regulacjom mediacja i arbitraż mogą być bardziej profesjonalne. - Spory w sprawach sportowych, dotyczące wartości przemysłowej czy znaków towarowych - to sprawy, w których sądy radzą sobie nienajlepiej. Takimi sprawami powinien zajmować się ten, kto się na tym zna, czyli wyspecjalizowany arbiter, mediator - zauważa Rafał Morek.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA