REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Arbitraż jako alternatywna metoda rozstrzygania sporów

REKLAMA

Europejskie Centrum Arbitrażu (ECA) zaprasza na Polskie Forum Arbitrażu, w dniach 10-11 kwietnia 2014 roku na Uniwersytecie Warszawskim. W pierwszym dniu konferencji odbędzie się seminarium poświęcone arbitrażowi sportowemu, w drugim zaproszeni goście omówią zagadnienia związane z arbitrażem na trzech płaszczyznach: prawnej, społecznej oraz biznesowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 

REKLAMA


7 kwietnia miała miejsce konferencja poprzedzająca to wydarzenie. Tematem konferencji była dyskusja merytoryczna, przedstawiająca arbitraż jako alternatywę dla sądownictwa państwowego, obejmująca trzy płaszczyzny jego funkcjonowania: jako instytucję prawną, zjawisko społeczne oraz korzystną usługę dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W panelu eksperckim wzięli udział następujący prelegenci:

- Mecenas Sylwester Pieckowski - Prezes Polskiego Stowarzyszenia Sądownictwa Polubownego, praktyk posiadający bogate doświadczenie w zakresie alternatywnych metod rozstrzygania sporów,

- Mecenas Piotr Nowaczyk - wybitny ekspert ds. arbitrażu, członek Międzynarodowego Sądu Arbitrażowego przy Międzynarodowej Izbie Handlowej (ICC) w Paryżu, partner jednej z największych kancelarii w Polsce,

- Dr Rafał Morek - członek zespołów eksperckich przy Ministerstwie Gospodarki i Ministerstwie Sprawiedliwości, których przedmiotem działalności są polubowne metody rozstrzygania sporów,

- Bogusław Chrabota - Redaktor Naczelny dziennika “Rzeczpospolita”,

- Ewa Usowicz - Z-ca Redaktora Naczelnego “Rzeczpospolitej”,

- Mariusz Karłowski - Prezes Europejskiego Centrum Arbitrażu.

Arbitraż to metoda rozstrzygania sporów stanowiąca alternatywę dla sądownictwa państwowego. Idea arbitrażu zakłada prowadzenie niesformalizowanego postępowania, elastycznego i dostosowanego do potrzeb stron oraz do charakteru spornego stosunku prawnego. Niewątpliwą zaletą arbitrażu jest jego prywatny i poufny charakter, pozwalający na rozstrzygnięcie sporu bez potrzeby czynienia zbędnego rozgłosu, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia ochrony i utrzymania poprawnych relacji biznesowych pomiędzy stronami.

Zdaniem mecenasa Piotra Nowaczyka, arbitraż to łatwiejsza i tańsza ścieżka rozwiązywania sporów gospodarczych dla przedsiębiorców. Jak podkreślił, od postępowania sądowego różni się przede wszystkim tym, że można go odpowiednio przyspieszyć, wybierając doświadczonych arbitrów.

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

- Arbitraż, mediacja jest często lepszym rozwiązaniem w przypadku podmiotów gospodarczych, które nadal utrzymują ze sobą relacje biznesowe. Sądy często przekazują takie sprawy do mediacji - zauważa Rafał Morek. - W Polsce podmioty rzadko jednak umawiają się na mediację. Arbitraż, mediacja nie jest u nas popularnym sposobem rozwiązywania sporów pomiędzy przedsiębiorcami - dodaje.

Decydując się na arbitraż, strony sporu mają możliwość wyboru reguł i norm postępowania, co ma szczególnie znaczenie w przypadku sporów o charakterze międzynarodowym, albowiem pozwala to uniknąć prowadzenia postępowania według skomplikowanych reguł prawa międzynarodowego prywatnego. Strony decydują również o wyborze arbitrów, do których wiedzy i doświadczenia strony mają zaufanie. Pozwala to na wybór specjalistów w dziedzinach będących w których powstał spór. Tak wybrani arbitrzy gwarantują wysoki poziom merytoryczny i rzetelność rozstrzygnięcia. Wreszcie, jednoinstancyjność postępowania przed sądem arbitrażowym przesądza o jego szybkości i pozwala na wyeliminowanie zbędnych kosztów.

Czy potrzebujemy przepisów o zawodzie arbitra, mediatora? Czy trzeba stworzyć ściśle określoną profesję? Zdaniem ekspertów takie przepisy są potrzebne, ponieważ często mediatorami są osoby przypadkowe. Mediatorem obecnie może być każdy. Dzięki odpowiednim regulacjom mediacja i arbitraż mogą być bardziej profesjonalne. - Spory w sprawach sportowych, dotyczące wartości przemysłowej czy znaków towarowych - to sprawy, w których sądy radzą sobie nienajlepiej. Takimi sprawami powinien zajmować się ten, kto się na tym zna, czyli wyspecjalizowany arbiter, mediator - zauważa Rafał Morek.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA