REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Arbitraż jako alternatywna metoda rozstrzygania sporów

REKLAMA

Europejskie Centrum Arbitrażu (ECA) zaprasza na Polskie Forum Arbitrażu, w dniach 10-11 kwietnia 2014 roku na Uniwersytecie Warszawskim. W pierwszym dniu konferencji odbędzie się seminarium poświęcone arbitrażowi sportowemu, w drugim zaproszeni goście omówią zagadnienia związane z arbitrażem na trzech płaszczyznach: prawnej, społecznej oraz biznesowej.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 

REKLAMA


7 kwietnia miała miejsce konferencja poprzedzająca to wydarzenie. Tematem konferencji była dyskusja merytoryczna, przedstawiająca arbitraż jako alternatywę dla sądownictwa państwowego, obejmująca trzy płaszczyzny jego funkcjonowania: jako instytucję prawną, zjawisko społeczne oraz korzystną usługę dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W panelu eksperckim wzięli udział następujący prelegenci:

- Mecenas Sylwester Pieckowski - Prezes Polskiego Stowarzyszenia Sądownictwa Polubownego, praktyk posiadający bogate doświadczenie w zakresie alternatywnych metod rozstrzygania sporów,

- Mecenas Piotr Nowaczyk - wybitny ekspert ds. arbitrażu, członek Międzynarodowego Sądu Arbitrażowego przy Międzynarodowej Izbie Handlowej (ICC) w Paryżu, partner jednej z największych kancelarii w Polsce,

- Dr Rafał Morek - członek zespołów eksperckich przy Ministerstwie Gospodarki i Ministerstwie Sprawiedliwości, których przedmiotem działalności są polubowne metody rozstrzygania sporów,

- Bogusław Chrabota - Redaktor Naczelny dziennika “Rzeczpospolita”,

- Ewa Usowicz - Z-ca Redaktora Naczelnego “Rzeczpospolitej”,

- Mariusz Karłowski - Prezes Europejskiego Centrum Arbitrażu.

Arbitraż to metoda rozstrzygania sporów stanowiąca alternatywę dla sądownictwa państwowego. Idea arbitrażu zakłada prowadzenie niesformalizowanego postępowania, elastycznego i dostosowanego do potrzeb stron oraz do charakteru spornego stosunku prawnego. Niewątpliwą zaletą arbitrażu jest jego prywatny i poufny charakter, pozwalający na rozstrzygnięcie sporu bez potrzeby czynienia zbędnego rozgłosu, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia ochrony i utrzymania poprawnych relacji biznesowych pomiędzy stronami.

Zdaniem mecenasa Piotra Nowaczyka, arbitraż to łatwiejsza i tańsza ścieżka rozwiązywania sporów gospodarczych dla przedsiębiorców. Jak podkreślił, od postępowania sądowego różni się przede wszystkim tym, że można go odpowiednio przyspieszyć, wybierając doświadczonych arbitrów.

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

- Arbitraż, mediacja jest często lepszym rozwiązaniem w przypadku podmiotów gospodarczych, które nadal utrzymują ze sobą relacje biznesowe. Sądy często przekazują takie sprawy do mediacji - zauważa Rafał Morek. - W Polsce podmioty rzadko jednak umawiają się na mediację. Arbitraż, mediacja nie jest u nas popularnym sposobem rozwiązywania sporów pomiędzy przedsiębiorcami - dodaje.

Decydując się na arbitraż, strony sporu mają możliwość wyboru reguł i norm postępowania, co ma szczególnie znaczenie w przypadku sporów o charakterze międzynarodowym, albowiem pozwala to uniknąć prowadzenia postępowania według skomplikowanych reguł prawa międzynarodowego prywatnego. Strony decydują również o wyborze arbitrów, do których wiedzy i doświadczenia strony mają zaufanie. Pozwala to na wybór specjalistów w dziedzinach będących w których powstał spór. Tak wybrani arbitrzy gwarantują wysoki poziom merytoryczny i rzetelność rozstrzygnięcia. Wreszcie, jednoinstancyjność postępowania przed sądem arbitrażowym przesądza o jego szybkości i pozwala na wyeliminowanie zbędnych kosztów.

Czy potrzebujemy przepisów o zawodzie arbitra, mediatora? Czy trzeba stworzyć ściśle określoną profesję? Zdaniem ekspertów takie przepisy są potrzebne, ponieważ często mediatorami są osoby przypadkowe. Mediatorem obecnie może być każdy. Dzięki odpowiednim regulacjom mediacja i arbitraż mogą być bardziej profesjonalne. - Spory w sprawach sportowych, dotyczące wartości przemysłowej czy znaków towarowych - to sprawy, w których sądy radzą sobie nienajlepiej. Takimi sprawami powinien zajmować się ten, kto się na tym zna, czyli wyspecjalizowany arbiter, mediator - zauważa Rafał Morek.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA