REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Arbitraż jako alternatywna metoda rozstrzygania sporów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Europejskie Centrum Arbitrażu (ECA) zaprasza na Polskie Forum Arbitrażu, w dniach 10-11 kwietnia 2014 roku na Uniwersytecie Warszawskim. W pierwszym dniu konferencji odbędzie się seminarium poświęcone arbitrażowi sportowemu, w drugim zaproszeni goście omówią zagadnienia związane z arbitrażem na trzech płaszczyznach: prawnej, społecznej oraz biznesowej.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORFK Platforma Księgowych i Kadrowych

 


7 kwietnia miała miejsce konferencja poprzedzająca to wydarzenie. Tematem konferencji była dyskusja merytoryczna, przedstawiająca arbitraż jako alternatywę dla sądownictwa państwowego, obejmująca trzy płaszczyzny jego funkcjonowania: jako instytucję prawną, zjawisko społeczne oraz korzystną usługę dla biznesu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W panelu eksperckim wzięli udział następujący prelegenci:

- Mecenas Sylwester Pieckowski - Prezes Polskiego Stowarzyszenia Sądownictwa Polubownego, praktyk posiadający bogate doświadczenie w zakresie alternatywnych metod rozstrzygania sporów,

- Mecenas Piotr Nowaczyk - wybitny ekspert ds. arbitrażu, członek Międzynarodowego Sądu Arbitrażowego przy Międzynarodowej Izbie Handlowej (ICC) w Paryżu, partner jednej z największych kancelarii w Polsce,

- Dr Rafał Morek - członek zespołów eksperckich przy Ministerstwie Gospodarki i Ministerstwie Sprawiedliwości, których przedmiotem działalności są polubowne metody rozstrzygania sporów,

- Bogusław Chrabota - Redaktor Naczelny dziennika “Rzeczpospolita”,

- Ewa Usowicz - Z-ca Redaktora Naczelnego “Rzeczpospolitej”,

- Mariusz Karłowski - Prezes Europejskiego Centrum Arbitrażu.

Arbitraż to metoda rozstrzygania sporów stanowiąca alternatywę dla sądownictwa państwowego. Idea arbitrażu zakłada prowadzenie niesformalizowanego postępowania, elastycznego i dostosowanego do potrzeb stron oraz do charakteru spornego stosunku prawnego. Niewątpliwą zaletą arbitrażu jest jego prywatny i poufny charakter, pozwalający na rozstrzygnięcie sporu bez potrzeby czynienia zbędnego rozgłosu, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia ochrony i utrzymania poprawnych relacji biznesowych pomiędzy stronami.

Zdaniem mecenasa Piotra Nowaczyka, arbitraż to łatwiejsza i tańsza ścieżka rozwiązywania sporów gospodarczych dla przedsiębiorców. Jak podkreślił, od postępowania sądowego różni się przede wszystkim tym, że można go odpowiednio przyspieszyć, wybierając doświadczonych arbitrów.

Umowy przedsiębiorców z konsumentami a właściwość umowna sądu

- Arbitraż, mediacja jest często lepszym rozwiązaniem w przypadku podmiotów gospodarczych, które nadal utrzymują ze sobą relacje biznesowe. Sądy często przekazują takie sprawy do mediacji - zauważa Rafał Morek. - W Polsce podmioty rzadko jednak umawiają się na mediację. Arbitraż, mediacja nie jest u nas popularnym sposobem rozwiązywania sporów pomiędzy przedsiębiorcami - dodaje.

REKLAMA

Decydując się na arbitraż, strony sporu mają możliwość wyboru reguł i norm postępowania, co ma szczególnie znaczenie w przypadku sporów o charakterze międzynarodowym, albowiem pozwala to uniknąć prowadzenia postępowania według skomplikowanych reguł prawa międzynarodowego prywatnego. Strony decydują również o wyborze arbitrów, do których wiedzy i doświadczenia strony mają zaufanie. Pozwala to na wybór specjalistów w dziedzinach będących w których powstał spór. Tak wybrani arbitrzy gwarantują wysoki poziom merytoryczny i rzetelność rozstrzygnięcia. Wreszcie, jednoinstancyjność postępowania przed sądem arbitrażowym przesądza o jego szybkości i pozwala na wyeliminowanie zbędnych kosztów.

Czy potrzebujemy przepisów o zawodzie arbitra, mediatora? Czy trzeba stworzyć ściśle określoną profesję? Zdaniem ekspertów takie przepisy są potrzebne, ponieważ często mediatorami są osoby przypadkowe. Mediatorem obecnie może być każdy. Dzięki odpowiednim regulacjom mediacja i arbitraż mogą być bardziej profesjonalne. - Spory w sprawach sportowych, dotyczące wartości przemysłowej czy znaków towarowych - to sprawy, w których sądy radzą sobie nienajlepiej. Takimi sprawami powinien zajmować się ten, kto się na tym zna, czyli wyspecjalizowany arbiter, mediator - zauważa Rafał Morek.

Zapraszamy do dyskusji na forum

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

REKLAMA

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

REKLAMA