REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w VAT 2015 - usługi telekomunikacyjne, radiowe i telewizyjne

Mateusz Potocki

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan wydała opinię dotyczącą zmian w projekcie ustawy implementującej dyrektywę o świadczeniu usług telekomunikacyjnych, radiowych i telewizyjnych. Zapowiadane zmiany mają wejść w życie w 2015 r. i uprości rozliczenie podatku VAT od tego rodzaju usług.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Autopromocja

Implementacja unijnych dyrektyw o świadczeniu usług telekomunikacyjnych, radiowych i telewizyjnych ma na celu uproszczenie rozliczenia podatku od towarów i usług poprzez zmianę miejsca opodatkowania na miejsce świadczenia usługi. Narzędziem merytorycznego wsparcia projektu ma być Mały Punkt Kompleksowej Obsługi. Nie jest to nowa instytucja. Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w stosunku do usługodawców, których rezydencja znajduje się poza granicami UE. W związku z koniecznością rozliczenia VAT stworzono dla nich możliwość wyboru państwa członkowskiego na terenie którego zdecydują się rozliczyć z europejskim fiskusem.


Przedsiębiorczość w skali euro


Nowe rozwiązania mają na celu możliwie najbardziej korzystne dostosowanie zasad odprowadzania podatku VAT do warunków funkcjonowania jednolitego rynku. Ma to doprowadzić do rozwoju transgranicznej przedsiębiorczości. W samej Rzeczpospolitej rynek usług objętych regulacją określono na 60 tysięcy podmiotów. Nie dziwią więc głosy sprzeciwu i wątpliwości podejmowane przez organizacje pozarządowe, które zgłaszają votum separatum do proponowanych zmian.

Podatki 2014/2015 - planowane zmiany przepisów


Mieszkasz w Polsce jeśli masz naszą kartę SIM


W związku z implementowaną dyrektywą miejscem świadczenia usługi telekomunikacyjnej, radiowej i telewizyjnej ma być miejsce zamieszkania konsumenta. Konfederacja Lewiatan zauważa problemy wynikające z interpretacji domniemania zawartego w Rozporządzeniu wykonawczym Rady nr 282/2011. Jeżeli konsument posiadający rezydencję w innym państwie członkowskim dokonana zakupu karty SIM w Polsce, gdzie nadano kod MCC to w związku z tym domniemaniem zostanie on obsłużony tak, jakby miał miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Portal Podatkowy Ministerstwa Finansów

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

 

Dodatkowo przyjęto wprost (art. 24a), iż osoba korzystająca z usług automatu telefonicznego, budki telefonicznej, punktu bezprzewodowego dostępu do Internetu, kafejki internetowej, hotelowego lobby albo restauracji ma siedzibę, miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu w tym miejscu i to tam usługa jest faktycznie użytkowana i wykorzystywana.

Metody optymalizacji podatku w firmie


Wykreślić podatników podatku VAT


Problematyczną staje się kwestia, w której usługa świadczona jest na terenie statku morskiego lub powietrznego, albo pociągu wykonującego przewóz osób na terytorium UE. Państwem świadczenia jest państwo rozpoczęcia przewozu.  Na tle przepisów miejsce świadczenia jest takie samo w przypadku, gdy odbiorcą jest konsument jak i podatnik VAT.  Lewiatan przypuszcza, iż w regulacji tej chodziło o zwolnienie usługodawców z obowiązku śledzenia przemieszczającej się usługi.  W projekcie brakuje natomiast konsekwencji i tak oto z przepisów nie wynika, iż polski operator zwolniony będzie z obowiązku wystawienia faktury z dopiskiem odwrotne obciążenie, gdy miejscem świadczenia jest terytorium innego państwa członkowskiego. Dla przykładu- operator francuski musi śledzić status usługi w pociągu jadącym z Polski do Francji. Stąd postulat, aby do nowelizowanych przepisów dopisać, iż nabywca usługi nie występuje w roli podatnika podatku VAT. Poza tym Konfederacja postuluje, by w nowelizacji przepisów o świadczeniu usług telekomunikacyjnych, radiowych i telewizyjnych znalazło się odniesienie do Rozporządzenia wykonawczego Rady wprost (mimo, iż wiąże ono bezpośrednio państwa członkowskie).

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA