REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie mniej niż 200 euro za rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają prawo do odzyskania VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług na terenie Irlandii. Podstawą uzyskania zwrotu jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami.
Trzeba to zrobić do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC, który można pobrać ze stron internetowych władz podatkowych Irlandii.

Prawo do zwrotu VAT w Irlandii wynika z irlandzkich przepisów o VAT. Przepisy te realizują postanowienia VIII dyrektywy Rady Unii Europejskiej.

Jak ustalili Robert Smoczyński i Sławomir Czajka, specjaliści z działu doradztwa podatkowego firmy Deloitte we Wrocławiu, prawo do zwrotu VAT dotyczy towarów i usług nabywanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i przysługuje przedsiębiorcom (zarejestrowanym na terenie Polski jako podatnicy VAT czynni), którzy nie mają na terenie Irlandii siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Na zwrot podatku mogą liczyć tylko ci przedsiębiorcy, którzy w okresie, za jaki ma on być przyznany, nie dokonywali na terenie Irlandii dostawy towarów lub świadczenia usług. Wyjątkiem jest świadczenie usług, w przypadku których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów i usług z tym transportem powiązanych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Potrzebny wniosek i inne dokumenty

Jak podkreślają eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, podstawą uzyskania zwrotu podatku jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC dostępny na stronie internetowej irlandzkich władz podatkowych (www.revenue.ie) i przesłać go na adres urzędu.

Warto pamietać, że niezłożenie wniosku w terminie powoduje jego automatyczne odrzucenie, chyba że polski podatnik uzyska zgodę na przedłużenie terminu. Może to nastąpić tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy niezachowanie terminu nastąpiło na skutek niezawinionych przez wnioskodawcę okoliczności.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty zakupu towarów i usług na terenie Irlandii, jak również zaświadczenie wydane przez polski urząd skarbowy, potwierdzające, że wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce, przy czym zaświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem przedłożenia go irlandzkim urzędnikom. W praktyce może to dla polskich podatników oznaczać konieczność wnioskowania o wydanie zaświadczenia przy każdorazowym występowaniu o zwrot podatku w Irlandii.

REKLAMA

Zwrot już po 6 tygodniach

Zwrot podatku musi dotyczyć okresu obejmującego co najmniej 3 kolejne miesiące (wyjątek stanowią ostatnie miesiące w roku – np. listopad – grudzień lub grudzień) bądź całego roku kalendarzowego. Minimalna kwota zwrotu wynosi w przypadku wniosku dotyczącego od 1 do 3 miesięcy – 25 euro bądź, w przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego – 200 euro.

Zgodnie z irlandzkimi przepisami, tamtejsze władze podatkowe powinny rozpatrzyć wniosek i dokonać zwrotu podatku na wskazany w nim rachunek bankowy w ciągu 6 miesięcy. Jednak, jak podkreślają przedstawiciele Deloitte, w praktyce na zwrot czeka się zwykle znacznie krócej, bo od 6 tygodni do 3 miesięcy. Dotyczy to wniosków, w przypadku których nie występuje konieczność uzupełniania braków formalnych.

WARTO WIEDZIEĆ
Dokumenty, jakie trzeba dołączyć do wniosku o zwrot VAT, powinny być załączone w oryginale (podlegają zwrotowi po rozpatrzeniu wniosku). Kopie dopuszczalne są tylko pod warunkiem, że wraz z nimi podatnik przedstawi pisemnie wyjaśnienie powodów, dla których oryginały nie mogły zostać przedstawione.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT:
The Revenue Commissioners
Value-Added Tax (Unregistered) Repayments Section
Government Offices
Kilrush Road
Ennis
Co Clare
Ireland

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprac.  Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA