REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie mniej niż 200 euro za rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają prawo do odzyskania VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług na terenie Irlandii. Podstawą uzyskania zwrotu jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami.
Trzeba to zrobić do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC, który można pobrać ze stron internetowych władz podatkowych Irlandii.

Prawo do zwrotu VAT w Irlandii wynika z irlandzkich przepisów o VAT. Przepisy te realizują postanowienia VIII dyrektywy Rady Unii Europejskiej.

Jak ustalili Robert Smoczyński i Sławomir Czajka, specjaliści z działu doradztwa podatkowego firmy Deloitte we Wrocławiu, prawo do zwrotu VAT dotyczy towarów i usług nabywanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i przysługuje przedsiębiorcom (zarejestrowanym na terenie Polski jako podatnicy VAT czynni), którzy nie mają na terenie Irlandii siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Na zwrot podatku mogą liczyć tylko ci przedsiębiorcy, którzy w okresie, za jaki ma on być przyznany, nie dokonywali na terenie Irlandii dostawy towarów lub świadczenia usług. Wyjątkiem jest świadczenie usług, w przypadku których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów i usług z tym transportem powiązanych.

REKLAMA

Potrzebny wniosek i inne dokumenty

Jak podkreślają eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, podstawą uzyskania zwrotu podatku jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC dostępny na stronie internetowej irlandzkich władz podatkowych (www.revenue.ie) i przesłać go na adres urzędu.

Warto pamietać, że niezłożenie wniosku w terminie powoduje jego automatyczne odrzucenie, chyba że polski podatnik uzyska zgodę na przedłużenie terminu. Może to nastąpić tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy niezachowanie terminu nastąpiło na skutek niezawinionych przez wnioskodawcę okoliczności.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty zakupu towarów i usług na terenie Irlandii, jak również zaświadczenie wydane przez polski urząd skarbowy, potwierdzające, że wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce, przy czym zaświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem przedłożenia go irlandzkim urzędnikom. W praktyce może to dla polskich podatników oznaczać konieczność wnioskowania o wydanie zaświadczenia przy każdorazowym występowaniu o zwrot podatku w Irlandii.

Zwrot już po 6 tygodniach

Zwrot podatku musi dotyczyć okresu obejmującego co najmniej 3 kolejne miesiące (wyjątek stanowią ostatnie miesiące w roku – np. listopad – grudzień lub grudzień) bądź całego roku kalendarzowego. Minimalna kwota zwrotu wynosi w przypadku wniosku dotyczącego od 1 do 3 miesięcy – 25 euro bądź, w przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego – 200 euro.

Zgodnie z irlandzkimi przepisami, tamtejsze władze podatkowe powinny rozpatrzyć wniosek i dokonać zwrotu podatku na wskazany w nim rachunek bankowy w ciągu 6 miesięcy. Jednak, jak podkreślają przedstawiciele Deloitte, w praktyce na zwrot czeka się zwykle znacznie krócej, bo od 6 tygodni do 3 miesięcy. Dotyczy to wniosków, w przypadku których nie występuje konieczność uzupełniania braków formalnych.

WARTO WIEDZIEĆ
Dokumenty, jakie trzeba dołączyć do wniosku o zwrot VAT, powinny być załączone w oryginale (podlegają zwrotowi po rozpatrzeniu wniosku). Kopie dopuszczalne są tylko pod warunkiem, że wraz z nimi podatnik przedstawi pisemnie wyjaśnienie powodów, dla których oryginały nie mogły zostać przedstawione.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT:
The Revenue Commissioners
Value-Added Tax (Unregistered) Repayments Section
Government Offices
Kilrush Road
Ennis
Co Clare
Ireland

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprac.  Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA