REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie mniej niż 200 euro za rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają prawo do odzyskania VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług na terenie Irlandii. Podstawą uzyskania zwrotu jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami.
Trzeba to zrobić do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC, który można pobrać ze stron internetowych władz podatkowych Irlandii.

Prawo do zwrotu VAT w Irlandii wynika z irlandzkich przepisów o VAT. Przepisy te realizują postanowienia VIII dyrektywy Rady Unii Europejskiej.

Jak ustalili Robert Smoczyński i Sławomir Czajka, specjaliści z działu doradztwa podatkowego firmy Deloitte we Wrocławiu, prawo do zwrotu VAT dotyczy towarów i usług nabywanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i przysługuje przedsiębiorcom (zarejestrowanym na terenie Polski jako podatnicy VAT czynni), którzy nie mają na terenie Irlandii siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Na zwrot podatku mogą liczyć tylko ci przedsiębiorcy, którzy w okresie, za jaki ma on być przyznany, nie dokonywali na terenie Irlandii dostawy towarów lub świadczenia usług. Wyjątkiem jest świadczenie usług, w przypadku których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów i usług z tym transportem powiązanych.

REKLAMA

Autopromocja
Potrzebny wniosek i inne dokumenty

REKLAMA

Jak podkreślają eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, podstawą uzyskania zwrotu podatku jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC dostępny na stronie internetowej irlandzkich władz podatkowych (www.revenue.ie) i przesłać go na adres urzędu.

Warto pamietać, że niezłożenie wniosku w terminie powoduje jego automatyczne odrzucenie, chyba że polski podatnik uzyska zgodę na przedłużenie terminu. Może to nastąpić tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy niezachowanie terminu nastąpiło na skutek niezawinionych przez wnioskodawcę okoliczności.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty zakupu towarów i usług na terenie Irlandii, jak również zaświadczenie wydane przez polski urząd skarbowy, potwierdzające, że wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce, przy czym zaświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem przedłożenia go irlandzkim urzędnikom. W praktyce może to dla polskich podatników oznaczać konieczność wnioskowania o wydanie zaświadczenia przy każdorazowym występowaniu o zwrot podatku w Irlandii.

Zwrot już po 6 tygodniach

Zwrot podatku musi dotyczyć okresu obejmującego co najmniej 3 kolejne miesiące (wyjątek stanowią ostatnie miesiące w roku – np. listopad – grudzień lub grudzień) bądź całego roku kalendarzowego. Minimalna kwota zwrotu wynosi w przypadku wniosku dotyczącego od 1 do 3 miesięcy – 25 euro bądź, w przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego – 200 euro.

Zgodnie z irlandzkimi przepisami, tamtejsze władze podatkowe powinny rozpatrzyć wniosek i dokonać zwrotu podatku na wskazany w nim rachunek bankowy w ciągu 6 miesięcy. Jednak, jak podkreślają przedstawiciele Deloitte, w praktyce na zwrot czeka się zwykle znacznie krócej, bo od 6 tygodni do 3 miesięcy. Dotyczy to wniosków, w przypadku których nie występuje konieczność uzupełniania braków formalnych.

WARTO WIEDZIEĆ
Dokumenty, jakie trzeba dołączyć do wniosku o zwrot VAT, powinny być załączone w oryginale (podlegają zwrotowi po rozpatrzeniu wniosku). Kopie dopuszczalne są tylko pod warunkiem, że wraz z nimi podatnik przedstawi pisemnie wyjaśnienie powodów, dla których oryginały nie mogły zostać przedstawione.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT:
The Revenue Commissioners
Value-Added Tax (Unregistered) Repayments Section
Government Offices
Kilrush Road
Ennis
Co Clare
Ireland

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprac.  Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA