REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie mniej niż 200 euro za rok

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają prawo do odzyskania VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług na terenie Irlandii. Podstawą uzyskania zwrotu jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami.
Trzeba to zrobić do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC, który można pobrać ze stron internetowych władz podatkowych Irlandii.

Prawo do zwrotu VAT w Irlandii wynika z irlandzkich przepisów o VAT. Przepisy te realizują postanowienia VIII dyrektywy Rady Unii Europejskiej.

Jak ustalili Robert Smoczyński i Sławomir Czajka, specjaliści z działu doradztwa podatkowego firmy Deloitte we Wrocławiu, prawo do zwrotu VAT dotyczy towarów i usług nabywanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i przysługuje przedsiębiorcom (zarejestrowanym na terenie Polski jako podatnicy VAT czynni), którzy nie mają na terenie Irlandii siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Na zwrot podatku mogą liczyć tylko ci przedsiębiorcy, którzy w okresie, za jaki ma on być przyznany, nie dokonywali na terenie Irlandii dostawy towarów lub świadczenia usług. Wyjątkiem jest świadczenie usług, w przypadku których podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku jest usługobiorca, usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów i usług z tym transportem powiązanych.

REKLAMA

REKLAMA

Potrzebny wniosek i inne dokumenty

Jak podkreślają eksperci z wrocławskiego biura Deloitte, podstawą uzyskania zwrotu podatku jest złożenie odpowiedniego wniosku wraz z załącznikami w terminie do 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy. W tym celu należy wypełnić wyłącznie w języku angielskim formularz VAT 60 EC dostępny na stronie internetowej irlandzkich władz podatkowych (www.revenue.ie) i przesłać go na adres urzędu.

Warto pamietać, że niezłożenie wniosku w terminie powoduje jego automatyczne odrzucenie, chyba że polski podatnik uzyska zgodę na przedłużenie terminu. Może to nastąpić tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy niezachowanie terminu nastąpiło na skutek niezawinionych przez wnioskodawcę okoliczności.

Do wniosku należy dołączyć dokumenty zakupu towarów i usług na terenie Irlandii, jak również zaświadczenie wydane przez polski urząd skarbowy, potwierdzające, że wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce, przy czym zaświadczenie powinno być wydane nie wcześniej niż 12 miesięcy przed dniem przedłożenia go irlandzkim urzędnikom. W praktyce może to dla polskich podatników oznaczać konieczność wnioskowania o wydanie zaświadczenia przy każdorazowym występowaniu o zwrot podatku w Irlandii.

REKLAMA

Zwrot już po 6 tygodniach

Zwrot podatku musi dotyczyć okresu obejmującego co najmniej 3 kolejne miesiące (wyjątek stanowią ostatnie miesiące w roku – np. listopad – grudzień lub grudzień) bądź całego roku kalendarzowego. Minimalna kwota zwrotu wynosi w przypadku wniosku dotyczącego od 1 do 3 miesięcy – 25 euro bądź, w przypadku gdy wniosek dotyczy całego roku kalendarzowego – 200 euro.

Zgodnie z irlandzkimi przepisami, tamtejsze władze podatkowe powinny rozpatrzyć wniosek i dokonać zwrotu podatku na wskazany w nim rachunek bankowy w ciągu 6 miesięcy. Jednak, jak podkreślają przedstawiciele Deloitte, w praktyce na zwrot czeka się zwykle znacznie krócej, bo od 6 tygodni do 3 miesięcy. Dotyczy to wniosków, w przypadku których nie występuje konieczność uzupełniania braków formalnych.

WARTO WIEDZIEĆ
Dokumenty, jakie trzeba dołączyć do wniosku o zwrot VAT, powinny być załączone w oryginale (podlegają zwrotowi po rozpatrzeniu wniosku). Kopie dopuszczalne są tylko pod warunkiem, że wraz z nimi podatnik przedstawi pisemnie wyjaśnienie powodów, dla których oryginały nie mogły zostać przedstawione.

Adres, na który należy wysłać wniosek o zwrot VAT:
The Revenue Commissioners
Value-Added Tax (Unregistered) Repayments Section
Government Offices
Kilrush Road
Ennis
Co Clare
Ireland

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprac.  Ewa Matyszewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA