REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne przesyłanie faktur - nowe rozporządzenie

REKLAMA

4 sierpnia br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasad przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur - Dz.U. Nr 133, poz. 1119.
Przepisy dyrektywy Rady 2001/115/WE z 20 grudnia 2001 r. zmieniające dyrektywę 77/388/EWG nakładały na Polskę taki obowiązek od 1 maja 2004 r. Mimo że w ustawie o VAT znalazła się delegacja dla Ministra Finansów, to nie uregulował on tej kwestii z dniem wejścia nowych przepisów ustawy.
Nowe rozporządzenie przewiduje możliwość wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej. Faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem spełnienia licznych warunków.
ZAPAMIĘTAJ
Podatnicy zamierzający wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej przed 1 stycznia 2006 r. obowiązani są do uprzedniego zawiadomienia w formie pisemnej o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego w odniesieniu do podatnika tego podatku. Zawiadomienie takie muszą złożyć również odbiorcy przesłanych w formie elektronicznej faktur. Dopiero po tej dacie będzie można korzystać z tej formy przesyłania faktur bez zawiadamiania urzędu. W przypadku przesyłania faktur w systemie EDI, należy również poinformować o rodzaju normy, która będzie stosowana.
Aby faktury mogły być przesyłane w takiej formie:
1. odbiorca faktury musi wyrazić uprzednio zgodę w formie pisemnej lub elektronicznej. Sprzedawca wystawia faktury w formie elektronicznej tylko nabywcom, którzy wyrazili na to zgodę, nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca dokonał akceptacji;
2. musi być zagwarantowana autentyczność pochodzenia faktur i ich integralność:
• bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, tj. podpisem, który jest:
a) przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
b) sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
c) powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna
– weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (certyfikat spełniający warunki określone w ustawie, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne).
Wykaz podmiotów, które wydają certyfikaty kwalifikowane, prowadzi Minister Gospodarki i Pracy; można go znaleźć na stronie www.centrast.pl. Obecnie tylko cztery podmioty mają takie uprawnienia:
1. Unizeto sp. z o.o.
2. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
3. TP Internet sp. zo.o.
4. Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.
• lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych. Elektroniczna wymiana danych, określana jako EDI (ang. Electronic Data Interchange), to sposób wymiany informacji pomiędzy kontrahentami, charakteryzujący się:
– przesyłaniem dokumentów wyłącznie w formie elektronicznej (bezpapierowej),
– wymianą dokumentów spełniających uzgodnione wcześniej standardy (definicja pól dokumentu i ich zawartości),
– wymianą danych bezpośrednio pomiędzy systemami informatycznymi partnerów handlowych.
System EDI można stosować, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych. EDI funkcjonuje w ramach zamkniętej grupy użytkowników i musi być poprzedzony dwustronną umową regulującą sposób komunikacji pomiędzy stronami umowy.
Wybór metody (bezpieczny podpis lub EDI) zależy od podatnika.
Faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.
W przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca traci prawo do wystawiania i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał zawiadomienie od odbiorcy o wycofaniu akceptacji.
W przypadku gdy podatnik zdecyduje się na przesłanie faktur drogą elektroniczną, to w taki sam sposób powinny być przesyłane faktury korygujące oraz duplikaty faktur do tych faktur. Można odstąpić od tej zasady w przypadku przeszkód formalnych lub technicznych uniemożliwiających przesłanie dokumentu w formie elektronicznej. Wśród tych przeszkód rozporządzenie wymienia w szczególności: cofnięcie przez odbiorcę faktur zgody na ich przesyłanie w formie elektronicznej. To oznacza, że także inne przeszkody, np. awaria systemu, będą powodować możliwość wystawienia tych dokumentów w formie papierowej, zamieszczając adnotację, że korekta lub duplikat dotyczy faktury wystawionej elektronicznie.
Podatnik, który korzysta z przesyłania lub odbioru faktur w formie elektronicznej, zobowiązany jest też do przechowywania ich w odpowiedniej formie. Należy w tym przypadku:
1) przechowywać faktury na terytorium kraju. Można je przechowywać również na terytorium innego państwa członkowskiego pod warunkiem uprzedniego poinformowania w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego w odniesieniu do podatnika tego podatku o miejscu ich przechowywania (adresie, a w przypadku gdy adres odnosi się do innego podmiotu niż podatnik – również o nazwie tego podmiotu). W przypadku każdej zmiany adresu ich przechowywania na terytorium innych państw członkowskich należy powiadomić naczelnika urzędu niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistniałej zmiany. Warunki określone w pkt 2–4 należy spełnić również w przypadku, gdy faktury nie będą przechowywane w Polsce;
2) umożliwić na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do przechowywanych faktur;
3) umożliwić udokumentowany pobór i wykorzystanie tych faktur przez te organy;
4) umożliwić czytelność tych faktur;
5) przechowywać faktury w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Dane gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści każdej faktury przesłanej w formie elektronicznej powinny być przechowywane i udostępniane organom podatkowym i organom kontroli skarbowej na zasadach ustalonych dla tych faktur.
Mimo że faktury będą wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, to elementy, jakie powinna zawierać, pozostają bez zmian w stosunku do faktur wystawianych w formie papierowej. Obowiązują zasady określone w rozporządzeni Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług.
oprac. Agnieszka Jasiorowska


Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA