REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektroniczne przesyłanie faktur - nowe rozporządzenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

4 sierpnia br. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także zasad przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur - Dz.U. Nr 133, poz. 1119.
Przepisy dyrektywy Rady 2001/115/WE z 20 grudnia 2001 r. zmieniające dyrektywę 77/388/EWG nakładały na Polskę taki obowiązek od 1 maja 2004 r. Mimo że w ustawie o VAT znalazła się delegacja dla Ministra Finansów, to nie uregulował on tej kwestii z dniem wejścia nowych przepisów ustawy.
Nowe rozporządzenie przewiduje możliwość wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej. Faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem spełnienia licznych warunków.
ZAPAMIĘTAJ
Podatnicy zamierzający wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej przed 1 stycznia 2006 r. obowiązani są do uprzedniego zawiadomienia w formie pisemnej o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego w odniesieniu do podatnika tego podatku. Zawiadomienie takie muszą złożyć również odbiorcy przesłanych w formie elektronicznej faktur. Dopiero po tej dacie będzie można korzystać z tej formy przesyłania faktur bez zawiadamiania urzędu. W przypadku przesyłania faktur w systemie EDI, należy również poinformować o rodzaju normy, która będzie stosowana.
Aby faktury mogły być przesyłane w takiej formie:
1. odbiorca faktury musi wyrazić uprzednio zgodę w formie pisemnej lub elektronicznej. Sprzedawca wystawia faktury w formie elektronicznej tylko nabywcom, którzy wyrazili na to zgodę, nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca dokonał akceptacji;
2. musi być zagwarantowana autentyczność pochodzenia faktur i ich integralność:
• bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, tj. podpisem, który jest:
a) przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,
b) sporządzany za pomocą podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny bezpiecznych urządzeń służących do składania podpisu elektronicznego i danych służących do składania podpisu elektronicznego,
c) powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna
– weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu (certyfikat spełniający warunki określone w ustawie, wydany przez kwalifikowany podmiot świadczący usługi certyfikacyjne).
Wykaz podmiotów, które wydają certyfikaty kwalifikowane, prowadzi Minister Gospodarki i Pracy; można go znaleźć na stronie www.centrast.pl. Obecnie tylko cztery podmioty mają takie uprawnienia:
1. Unizeto sp. z o.o.
2. Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.
3. TP Internet sp. zo.o.
4. Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.
• lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych. Elektroniczna wymiana danych, określana jako EDI (ang. Electronic Data Interchange), to sposób wymiany informacji pomiędzy kontrahentami, charakteryzujący się:
– przesyłaniem dokumentów wyłącznie w formie elektronicznej (bezpapierowej),
– wymianą dokumentów spełniających uzgodnione wcześniej standardy (definicja pól dokumentu i ich zawartości),
– wymianą danych bezpośrednio pomiędzy systemami informatycznymi partnerów handlowych.
System EDI można stosować, jeżeli zawarta umowa dotycząca tej wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych. EDI funkcjonuje w ramach zamkniętej grupy użytkowników i musi być poprzedzony dwustronną umową regulującą sposób komunikacji pomiędzy stronami umowy.
Wybór metody (bezpieczny podpis lub EDI) zależy od podatnika.
Faktury wystawiane w formie elektronicznej przesyła się, w tym udostępnia, w tej formie oraz przechowuje się w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych, z wykorzystaniem technik teletransmisji przewodowej, radiowej, technologii optycznych lub innych elektromagnetycznych środków.
W przypadku cofnięcia akceptacji przez odbiorcę faktury wystawca traci prawo do wystawiania i przesyłania temu odbiorcy faktur w formie elektronicznej od następnego dnia po dniu, w którym otrzymał zawiadomienie od odbiorcy o wycofaniu akceptacji.
W przypadku gdy podatnik zdecyduje się na przesłanie faktur drogą elektroniczną, to w taki sam sposób powinny być przesyłane faktury korygujące oraz duplikaty faktur do tych faktur. Można odstąpić od tej zasady w przypadku przeszkód formalnych lub technicznych uniemożliwiających przesłanie dokumentu w formie elektronicznej. Wśród tych przeszkód rozporządzenie wymienia w szczególności: cofnięcie przez odbiorcę faktur zgody na ich przesyłanie w formie elektronicznej. To oznacza, że także inne przeszkody, np. awaria systemu, będą powodować możliwość wystawienia tych dokumentów w formie papierowej, zamieszczając adnotację, że korekta lub duplikat dotyczy faktury wystawionej elektronicznie.
Podatnik, który korzysta z przesyłania lub odbioru faktur w formie elektronicznej, zobowiązany jest też do przechowywania ich w odpowiedniej formie. Należy w tym przypadku:
1) przechowywać faktury na terytorium kraju. Można je przechowywać również na terytorium innego państwa członkowskiego pod warunkiem uprzedniego poinformowania w formie pisemnej naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego w odniesieniu do podatnika tego podatku o miejscu ich przechowywania (adresie, a w przypadku gdy adres odnosi się do innego podmiotu niż podatnik – również o nazwie tego podmiotu). W przypadku każdej zmiany adresu ich przechowywania na terytorium innych państw członkowskich należy powiadomić naczelnika urzędu niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zaistniałej zmiany. Warunki określone w pkt 2–4 należy spełnić również w przypadku, gdy faktury nie będą przechowywane w Polsce;
2) umożliwić na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do przechowywanych faktur;
3) umożliwić udokumentowany pobór i wykorzystanie tych faktur przez te organy;
4) umożliwić czytelność tych faktur;
5) przechowywać faktury w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania. Dane gwarantujące autentyczność pochodzenia i integralność treści każdej faktury przesłanej w formie elektronicznej powinny być przechowywane i udostępniane organom podatkowym i organom kontroli skarbowej na zasadach ustalonych dla tych faktur.
Mimo że faktury będą wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej, to elementy, jakie powinna zawierać, pozostają bez zmian w stosunku do faktur wystawianych w formie papierowej. Obowiązują zasady określone w rozporządzeni Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług.
oprac. Agnieszka Jasiorowska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA