REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik bez prawa do korekty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 września br. zacznie - generalnie - obowiązywać obszerna nowelizacja Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw. Czy zawarte w tej noweli zmiany będą miały bezpośrednie znaczenie dla podatku od towarów i usług?
Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych

– Tak. Nowelizacja Ordynacji podatkowej przynajmniej z kilku powodów będzie miała ogromny wpływ na sytuację prawną podatników VAT. Jeden z tych powodów związany jest z przepisami dotyczącymi korekt deklaracji podatkowych, w tym deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Przypomnę, że ponad dwa lata temu wprowadzono daleko idące restrykcje, jeżeli chodzi o korekty deklaracji. Odczuli je najbardziej podatnicy VAT. Zakazano bowiem korekty deklaracji w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania. Oznaczało to, że podatnik – nawet wtedy gdy zgadzał się z wnioskami zawartymi w protokole kontroli – nie mógł dobrowolnie złożyć korekty deklaracji. Uchylono też przepis przewidujący niekaralność karną skarbową tych korekt.

Jaki skutek miało dla podatników VAT wprowadzenie ponad dwóch latatych restrykcji?
– Podatnicy VAT zostali zmuszeni do składania tzw. czynnego żalu, czyli w istocie swoistego donosu o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Donos ten musieli składać na samych siebie, a niekiedy również na osoby trzecie. W rezultacie wielu podatników odstępowało od składania korekt deklaracji. Ustawodawca popełnił więc kardynalny błąd. Szacuję, że kosztowało to budżet przynajmniej kilka miliardów złotych.

Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej, która wejdzie w życie z początkiem września br., zniesie te kontrowersyjne restrykcje?

– Nowelizacja da podatnikom generalne prawo do składania korekty deklaracji. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 81 par. 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Oprócz tego nowelizacja ograniczy te przypadki, w których nie będzie skuteczna korekta deklaracji. Od 1 września br. uprawnienie do skorygowania deklaracji będzie zawieszone na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Będzie jednak przysługiwało nadal po zakończeniu: kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Wynika to z nowego brzmienia art. 81b par. 1 Ordynacji podatkowej.

Postanowiono więc uchylić restrykcyjne unormowania dotyczące składania korekty deklaracji, które – jak wspomnieliśmy – wprowadzono ponad dwa lata temu.

– W pewnym sensie można tak powiedzieć. W nowelizacji jednak przewidziano bardzo kontrowersyjny wyjątek. Otóż w art. 81b Ordynacji podatkowej wprowadzono paragraf 3 mówiący o tym, że uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługujące po zakończeniu kontroli podatkowej nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.

Jak można w sposób zrozumiały zinterpretować ten przepis?

– Jak się wydaje, ustawodawca stwierdza, że gdy zakończy się kontrola podatkowa w zakresie podatku od towarów i usług, to podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do korekty deklaracji. Oznaczało to, że nawet wtedy gdy podatnik zgodzi się z protokołem kontroli, to będzie skazany na spór z organem podatkowym.

Dlaczego postanowiono wprowadzić takie rozwiązanie?

– Naprawdę trudno to zrozumieć. Niełatwo bowiem znaleźć jakieś racjonalne wytłumaczenie, dlaczego podatnicy VAT będą dyskryminowani. W moim przekonaniu przepisowi temu będzie można postawić zarzut niekonstytucyjności. Nie ma przecież powodu, żeby aż tak różnicować sytuację poszczególnych grup podatników i stawiać w niekorzystnej sytuacji tych, którzy rozliczają VAT.

Co w praktyce może oznaczać sytuacja, w której podatnikom VAT nie będzie przysługiwało prawo do korekty po zakończeniu kontroli podatkowej?

– Jak już wspomniałem, jeżeli podatnik zgodzi się z wynikami kontroli, to i tak będzie musiał prowadzić spór z organem podatkowym. Organ bowiem wyda decyzję i doręczy ją podatnikowi. Powstaje pytanie: po co to robić w sytuacji, gdy podatnik zgodzi się z wnioskami zawartymi w protokole kontroli. Przecież decyzja, w której określa się zaległość podatkową, stanowi najczęściej początek odrębnego postępowania karnego skarbowego. A pamiętajmy, że z kolei znowelizowany kodeks karny skarbowy przewiduje zaostrzenie wielu kar za przestępstwa podatkowe. Dlatego chcę raz jeszcze podkreślić, że w moim przekonaniu przepis zmienionej Ordynacji podatkowej ograniczający prawa podatników VAT do korekty deklaracji jest niekonstytucyjny. Nie ma żadnego uzasadnienia, aby dyskryminować podatników VAT pod względem ich uprawnień do korygowania deklaracji. A przecież należy zdawać sobie sprawę z tego, że podatek od towarów i usług ma podstawowe znaczenie dla dochodów budżetu. Dlatego uważam, że ta kontrowersyjna regulacja znowelizowanej Ordynacji podatkowej wcześniej czy później zostanie zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego.

Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA