REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik bez prawa do korekty

REKLAMA

Od 1 września br. zacznie - generalnie - obowiązywać obszerna nowelizacja Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw. Czy zawarte w tej noweli zmiany będą miały bezpośrednie znaczenie dla podatku od towarów i usług?
Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych

– Tak. Nowelizacja Ordynacji podatkowej przynajmniej z kilku powodów będzie miała ogromny wpływ na sytuację prawną podatników VAT. Jeden z tych powodów związany jest z przepisami dotyczącymi korekt deklaracji podatkowych, w tym deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Przypomnę, że ponad dwa lata temu wprowadzono daleko idące restrykcje, jeżeli chodzi o korekty deklaracji. Odczuli je najbardziej podatnicy VAT. Zakazano bowiem korekty deklaracji w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania. Oznaczało to, że podatnik – nawet wtedy gdy zgadzał się z wnioskami zawartymi w protokole kontroli – nie mógł dobrowolnie złożyć korekty deklaracji. Uchylono też przepis przewidujący niekaralność karną skarbową tych korekt.

Jaki skutek miało dla podatników VAT wprowadzenie ponad dwóch latatych restrykcji?
– Podatnicy VAT zostali zmuszeni do składania tzw. czynnego żalu, czyli w istocie swoistego donosu o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Donos ten musieli składać na samych siebie, a niekiedy również na osoby trzecie. W rezultacie wielu podatników odstępowało od składania korekt deklaracji. Ustawodawca popełnił więc kardynalny błąd. Szacuję, że kosztowało to budżet przynajmniej kilka miliardów złotych.

Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej, która wejdzie w życie z początkiem września br., zniesie te kontrowersyjne restrykcje?

– Nowelizacja da podatnikom generalne prawo do składania korekty deklaracji. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 81 par. 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Oprócz tego nowelizacja ograniczy te przypadki, w których nie będzie skuteczna korekta deklaracji. Od 1 września br. uprawnienie do skorygowania deklaracji będzie zawieszone na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Będzie jednak przysługiwało nadal po zakończeniu: kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Wynika to z nowego brzmienia art. 81b par. 1 Ordynacji podatkowej.

Postanowiono więc uchylić restrykcyjne unormowania dotyczące składania korekty deklaracji, które – jak wspomnieliśmy – wprowadzono ponad dwa lata temu.

– W pewnym sensie można tak powiedzieć. W nowelizacji jednak przewidziano bardzo kontrowersyjny wyjątek. Otóż w art. 81b Ordynacji podatkowej wprowadzono paragraf 3 mówiący o tym, że uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługujące po zakończeniu kontroli podatkowej nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.

Jak można w sposób zrozumiały zinterpretować ten przepis?

– Jak się wydaje, ustawodawca stwierdza, że gdy zakończy się kontrola podatkowa w zakresie podatku od towarów i usług, to podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do korekty deklaracji. Oznaczało to, że nawet wtedy gdy podatnik zgodzi się z protokołem kontroli, to będzie skazany na spór z organem podatkowym.

Dlaczego postanowiono wprowadzić takie rozwiązanie?

– Naprawdę trudno to zrozumieć. Niełatwo bowiem znaleźć jakieś racjonalne wytłumaczenie, dlaczego podatnicy VAT będą dyskryminowani. W moim przekonaniu przepisowi temu będzie można postawić zarzut niekonstytucyjności. Nie ma przecież powodu, żeby aż tak różnicować sytuację poszczególnych grup podatników i stawiać w niekorzystnej sytuacji tych, którzy rozliczają VAT.

Co w praktyce może oznaczać sytuacja, w której podatnikom VAT nie będzie przysługiwało prawo do korekty po zakończeniu kontroli podatkowej?

– Jak już wspomniałem, jeżeli podatnik zgodzi się z wynikami kontroli, to i tak będzie musiał prowadzić spór z organem podatkowym. Organ bowiem wyda decyzję i doręczy ją podatnikowi. Powstaje pytanie: po co to robić w sytuacji, gdy podatnik zgodzi się z wnioskami zawartymi w protokole kontroli. Przecież decyzja, w której określa się zaległość podatkową, stanowi najczęściej początek odrębnego postępowania karnego skarbowego. A pamiętajmy, że z kolei znowelizowany kodeks karny skarbowy przewiduje zaostrzenie wielu kar za przestępstwa podatkowe. Dlatego chcę raz jeszcze podkreślić, że w moim przekonaniu przepis zmienionej Ordynacji podatkowej ograniczający prawa podatników VAT do korekty deklaracji jest niekonstytucyjny. Nie ma żadnego uzasadnienia, aby dyskryminować podatników VAT pod względem ich uprawnień do korygowania deklaracji. A przecież należy zdawać sobie sprawę z tego, że podatek od towarów i usług ma podstawowe znaczenie dla dochodów budżetu. Dlatego uważam, że ta kontrowersyjna regulacja znowelizowanej Ordynacji podatkowej wcześniej czy później zostanie zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego.

Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA