REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik bez prawa do korekty

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 września br. zacznie - generalnie - obowiązywać obszerna nowelizacja Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw. Czy zawarte w tej noweli zmiany będą miały bezpośrednie znaczenie dla podatku od towarów i usług?
Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych

– Tak. Nowelizacja Ordynacji podatkowej przynajmniej z kilku powodów będzie miała ogromny wpływ na sytuację prawną podatników VAT. Jeden z tych powodów związany jest z przepisami dotyczącymi korekt deklaracji podatkowych, w tym deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Przypomnę, że ponad dwa lata temu wprowadzono daleko idące restrykcje, jeżeli chodzi o korekty deklaracji. Odczuli je najbardziej podatnicy VAT. Zakazano bowiem korekty deklaracji w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania. Oznaczało to, że podatnik – nawet wtedy gdy zgadzał się z wnioskami zawartymi w protokole kontroli – nie mógł dobrowolnie złożyć korekty deklaracji. Uchylono też przepis przewidujący niekaralność karną skarbową tych korekt.

Jaki skutek miało dla podatników VAT wprowadzenie ponad dwóch latatych restrykcji?
– Podatnicy VAT zostali zmuszeni do składania tzw. czynnego żalu, czyli w istocie swoistego donosu o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Donos ten musieli składać na samych siebie, a niekiedy również na osoby trzecie. W rezultacie wielu podatników odstępowało od składania korekt deklaracji. Ustawodawca popełnił więc kardynalny błąd. Szacuję, że kosztowało to budżet przynajmniej kilka miliardów złotych.

Czy nowelizacja Ordynacji podatkowej, która wejdzie w życie z początkiem września br., zniesie te kontrowersyjne restrykcje?

– Nowelizacja da podatnikom generalne prawo do składania korekty deklaracji. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 81 par. 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Oprócz tego nowelizacja ograniczy te przypadki, w których nie będzie skuteczna korekta deklaracji. Od 1 września br. uprawnienie do skorygowania deklaracji będzie zawieszone na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej – w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą. Będzie jednak przysługiwało nadal po zakończeniu: kontroli podatkowej oraz postępowania podatkowego – w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego. Wynika to z nowego brzmienia art. 81b par. 1 Ordynacji podatkowej.

Postanowiono więc uchylić restrykcyjne unormowania dotyczące składania korekty deklaracji, które – jak wspomnieliśmy – wprowadzono ponad dwa lata temu.

– W pewnym sensie można tak powiedzieć. W nowelizacji jednak przewidziano bardzo kontrowersyjny wyjątek. Otóż w art. 81b Ordynacji podatkowej wprowadzono paragraf 3 mówiący o tym, że uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługujące po zakończeniu kontroli podatkowej nie stosuje się w zakresie podatku od towarów i usług.

Jak można w sposób zrozumiały zinterpretować ten przepis?

– Jak się wydaje, ustawodawca stwierdza, że gdy zakończy się kontrola podatkowa w zakresie podatku od towarów i usług, to podatnikowi nie będzie przysługiwać prawo do korekty deklaracji. Oznaczało to, że nawet wtedy gdy podatnik zgodzi się z protokołem kontroli, to będzie skazany na spór z organem podatkowym.

Dlaczego postanowiono wprowadzić takie rozwiązanie?

– Naprawdę trudno to zrozumieć. Niełatwo bowiem znaleźć jakieś racjonalne wytłumaczenie, dlaczego podatnicy VAT będą dyskryminowani. W moim przekonaniu przepisowi temu będzie można postawić zarzut niekonstytucyjności. Nie ma przecież powodu, żeby aż tak różnicować sytuację poszczególnych grup podatników i stawiać w niekorzystnej sytuacji tych, którzy rozliczają VAT.

Co w praktyce może oznaczać sytuacja, w której podatnikom VAT nie będzie przysługiwało prawo do korekty po zakończeniu kontroli podatkowej?

– Jak już wspomniałem, jeżeli podatnik zgodzi się z wynikami kontroli, to i tak będzie musiał prowadzić spór z organem podatkowym. Organ bowiem wyda decyzję i doręczy ją podatnikowi. Powstaje pytanie: po co to robić w sytuacji, gdy podatnik zgodzi się z wnioskami zawartymi w protokole kontroli. Przecież decyzja, w której określa się zaległość podatkową, stanowi najczęściej początek odrębnego postępowania karnego skarbowego. A pamiętajmy, że z kolei znowelizowany kodeks karny skarbowy przewiduje zaostrzenie wielu kar za przestępstwa podatkowe. Dlatego chcę raz jeszcze podkreślić, że w moim przekonaniu przepis zmienionej Ordynacji podatkowej ograniczający prawa podatników VAT do korekty deklaracji jest niekonstytucyjny. Nie ma żadnego uzasadnienia, aby dyskryminować podatników VAT pod względem ich uprawnień do korygowania deklaracji. A przecież należy zdawać sobie sprawę z tego, że podatek od towarów i usług ma podstawowe znaczenie dla dochodów budżetu. Dlatego uważam, że ta kontrowersyjna regulacja znowelizowanej Ordynacji podatkowej wcześniej czy później zostanie zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego.

Rozmawiał Krzysztof Tomaszewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

REKLAMA