REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki nie załatają wszystkich dziur

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Hiszpania podniosła podatek na alkohol i papierosy. Chce w ten sposób dofinansować źle funkcjonującą opiekę zdrowotną. Podnoszenie podatków nie jest dobrym sposobem na ratowanie budżetu - twierdzą eksperci.
W Hiszpanii podatek, jakim obłożone są napoje alkoholowe, wzrasta o 10 proc. W przypadku papierosów podwyżka wynosi 5,3 proc. Wszystko po to, aby dofinansować deficytową służbę zdrowia. Finansowanie służby zdrowia leży w gestii władz regionalnych, ale rząd centralny zdecydował się na interwencję, kiedy wszystkie 17 regionów autonomicznych zgłosiło deficyt. Szacuje się, że łączny deficyt służby zdrowia w Hiszpanii wyniesie w 2005 r. co najmniej 2,5 miliarda euro. Rząd centralny chce również, aby regiony podwoiły opodatkowanie benzyny oraz podniosły opodatkowanie energii elektrycznej i przeznaczyły uzyskane w ten sposób środki na dofinansowanie opieki zdrowotnej.

Postanowiliśmy zapytać polskich specjalistów, czy rzeczywiście Hiszpania podjęła słuszną decyzję. Okazuje się, że chyba nie do końca decyzja ta była przemyślana. Dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego, podkreślił, że podnoszenie podatków nie jest dobrym sposobem na ratowanie budżetu. Nie od dziś wiadomo, że wysokie podatki hamują rozwój gospodarczy i inwestycje, pośrednio wpływają na koszty pracy, a w konsekwencji stymulują wzrost bezrobocia i ogólną stagnację gospodarki. – Znacznie lepsze wydaje się obniżanie i racjonalizacja wydatków budżetowych. Podwyżka akcyzy na alkohol i papierosy jest najmniej uciążliwa dla ogółu podatników, a jednocześnie pełni ona pewną funkcję społeczną. Tym samym, przyzwolenie społeczne na tego typu podwyżki podatków jest znacznie większe niż np. na ogólną podwyżkę stawek PIT czy też VAT, co odczuliby absolutnie wszyscy konsumenci – wyjaśnił dr Janusz Fiszer.

Podobnego zdania jest Joanna Kanicka, partner EVIP Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o., która podkreśliła, że podwyżka jakiegokolwiek podatku rodzi ryzyko próby ucieczki od opodatkowania w szarą strefę i w przypadku Hiszpanii będzie rodziła ryzyko poszukiwania innych dróg dostępu do określonych dóbr. – Co więcej, podwyżka podatku akcyzowego może wywołać skutek wręcz odwrotny. Gdy bowiem przekroczy się pewną granicę „bólu”, tj. cenę na określone dobra, ludzie przestają te dobra w ogóle kupować. Podniesienie podatków w tym przypadku jest przejawem hipokryzji. Przyjmuje bowiem fikcję „kontynuacji” bezpłatnego dostępu do usług medycznych, a jednocześnie każe za ten dostęp „pośrednio” zapłacić obywatelom poprzez podwyżkę akcyzy – argumentowała Joanna Kanicka.

Natomiast dr Robert Zajdler, pracownik Departamentu Prawa Unii Europejskiej Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, wyjaśnił, że zwiększające się potrzeby budżetowe (zwłaszcza związane z polityką socjalną i zdrowotną państwa) rodzą konieczność zwiększania wpływów. Najprostszą formą pewnych i szybkich dochodów są podatki pośrednie, w tym akcyza od takich towarów, jak papierosy i alkohol. Jej podwyższenie przez Hiszpanię oznacza konieczność zapewnienia szybkich wpływów do budżetu. – Czy podwyżka podatków jest dobrym rozwiązaniem? Jeśli godzimy się na model socjalny państwa – nie ma innego rozwiązania, jak większe opodatkowanie – dodał dr Zajdler.

Podwyżka akcyzy w Hiszpanii
Za koktajl alkoholowy, który kosztował 3,50 euro, po podwyżce zapłacimy – 4,15 euro.
Paczka importowanych papierosów, która kosztowała 2,90 euro, teraz kosztuje 3,05 euro.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA