REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór o wynagrodzenie syndyka

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyjaśnił izbie skarbowej, jak powinna rozpatrywać zażalenia na interpretacje podatkowe urzędu skarbowego. Niestety, sprawa opodatkowania VAT wynagrodzenia syndyków dalej pozostaje nierozstrzygnięta.
WSA odrzucił w piątek skargi dwóch syndyków na decyzję Izby Skarbowej w Warszawie, która utrzymała w mocy postanowienia urzędu skarbowego w sprawie wiążących interpretacji podatkowych. Merytorycznie sprawy nie są przesądzone. Izba będzie musiała się nimi zająć jeszcze raz. W jej postępowaniu zabrakło decyzji drugiej instancji. Izba nie mogła też utrzymać w mocy postanowień urzędu skarbowego, bo nie przewiduje tego tryb nadzoru nad interpretacjami podatkowymi.

– Być może mamy do czynienia z luką legislacyjną – uzasadniał sędzia Bogdan Lubiński.
Sprawa jest niezwykle interesująca. Syndycy zapytali urząd skarbowy, czy muszą płacić VAT. Ten wyjaśnił, że syndyk jest opodatkowany i musi płacić VAT na zasadach ogólnych. Taką samą interpretację potwierdziła izba skarbowa, do której podatnik złożył zażalenie na postanowienie. Zdaniem izby, w przypadku syndyków nie można mówić o związku między nimi a sądami (o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT), który zwalniałby syndyków z opodatkowania. Syndyk co prawda jest powoływany przez sędziego komisarza, ale działa na ryzyko upadłego. Syndycy zaskarżyli interpretację do WSA w Warszawie. Ich zdaniem nie prowadzą samodzielnej działalności, bo są podporządkowani sądowi.

– Nawet zatrudnienie sprzątaczki muszę konsultować z sądem. Cały czas realizuję jego wytyczne. To nie ma nic wspólnego z samodzielną działalnością – tłumaczy Grzegorz Kacperski, jeden z syndyków.

Organy podatkowe błędnie interpretują art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT. Bo choć w ustawie nie ma definicji działalności gospodarczej, to dyrektywy UE jasno wskazują, że przy działalności gospodarczej musi występować przesłanka ryzyka. Ryzyko musi ponosić ten, kto działalność prowadzi, a syndyk działa na ryzyko upadłego, a nie własne. Ponadto skarżący podkreślali, że choć to upadły ponosi odpowiedzialność, przepisy procesowe przewidują wiele sytuacji, w których ich decyzje podlegają nadzorowi sądu (np. lista wierzytelności, która podlega zaskarżeniu). Nie można więc uznać, że syndycy prowadzą działalność gospodarczą.

Zdaniem Grzegorza Kacperskiego art. 15 ustawy o VAT wymaga doprecyzowania.

– Przy ostatniej nowelizacji ustawy o VAT można było postawić kropkę na „i” i przesądzić, czy syndyk ma płacić VAT czy nie. Nie wiem, czemu tego nie zrobiono – tłumaczy G. Kacperski.
Nie wykluczył, że jeśli ostatecznie sprawa zakończy się na jego niekorzyść, zaskarży niejasny przepis do Trybunału Konstytucyjnego.

Aleksandra Tarka, Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA