REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć pożyczki w spółce

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jeżeli wspólnik posiada 25 proc. lub więcej praw głosu w spółce i udziela jej pożyczki, to pożyczkobiorca powinien liczyć się z tym, że nie wszystkie zapłacone odsetki będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Sytuacja taka wystąpi, gdy wysokość pożyczki przekroczy trzykrotność kapitału zakładowego spółki, której udzielono pożyczki.
W obrocie gospodarczym często funkcjonują spółki z o.o. i akcyjne wyposażone jedynie w minimalny wymagany przez kodeks spółek handlowych kapitał. Dotyczy to także sytuacji, w których kapitał taki jest zbyt niski do prowadzenia założonej działalności. Wynika to z faktu, że niektórzy wspólnicy wolą finansować działalność spółek poprzez udzielane im pożyczki. Daje im to możliwość szybkiego wycofania zainwestowanych środków. Taka sytuacja jest jednak niekorzystna z punktu widzenia pewności obrotu. W przypadku bankructwa danego podmiotu może się okazać, że jego majątek nie wystarcza na pokrycie zobowiązań. Z tych powodów ustawodawca stara się ograniczać finansowanie działalności poprzez pożyczki udzielane przez udziałowców. Mają do tego zniechęcać regulacje zawarte w art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm. – dalej ustawy o CIT). Ograniczają one możliwość zaliczania odsetek od takich pożyczek do kosztów uzyskania przychodów.

Odsetki dla wspólnika

W myśl pierwszego z tych przepisów nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów części odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych spółce przez jej udziałowca (akcjonariusza) posiadającego nie mniej niż 25 proc. udziałów (akcji) tej spółki albo udziałowców (akcjonariuszy) posiadających łącznie nie mniej niż 25 proc. udziałów (akcji) tej spółki. Ograniczenie to dotyczy sytuacji, gdy wartość zadłużenia spółki wobec jej udziałowców (akcjonariuszy) posiadających co najmniej 25 proc. udziałów (akcji) i wobec innych podmiotów posiadających co najmniej 25 proc. udziałów w kapitale takiego udziałowca (akcjonariusza) osiągnie łącznie trzykrotność wartości kapitału zakładowego spółki. W takim przypadku nie zalicza się do kosztów podatkowych odsetek w części, w jakiej pożyczka (kredyt) przekracza trzykrotność wartości kapitału zakładowego, określoną na dzień zapłaty odsetek. Zasady te stosuje się odpowiednio do spółdzielni, członków spółdzielni oraz funduszu udziałowego takiej spółdzielni.

Pożyczki od wspólników

Analogiczne do wcześniej opisanych ograniczenia zostały także wprowadzone w stosunku do pożyczek zawieranych między spółkami mającymi tego samego wspólnika posiadającego co najmniej 25 proc. udziałów lub akcji. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 61 ustawy o CIT nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów części odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych przez spółkę innej spółce, jeżeli w obu tych podmiotach ten sam udziałowiec (akcjonariusz) posiada nie mniej niż po 25 proc. udziałów (akcji). Ograniczenie to ma zastosowanie, jeżeli wartość zadłużenia spółki otrzymującej pożyczkę (kredyt) wobec udziałowców (akcjonariuszy) tej spółki posiadających co najmniej 25 proc. jej udziałów (akcji) i wobec innych podmiotów posiadających co najmniej 25 proc. udziałów w kapitale tych udziałowców (akcjonariuszy) oraz wobec spółki udzielającej pożyczki (kredytu) osiągnie łącznie trzykrotność wartości kapitału zakładowego spółki. Do kosztów nie mogą być zaliczone odsetki w części, w jakiej pożyczka (kredyt) przekracza trzykrotność wartości kapitału zakładowego, określoną na dzień zapłaty odsetek. Także w tym przypadku ustawodawca nakazuje odpowiednie stosowanie opisanych regulacji do spółdzielni, członków spółdzielni oraz funduszu udziałowego takiej spółdzielni.

Udział procentowy

Wśród podatników mogą pojawić się wątpliwości dotyczące zasad obliczania wskaźnika procentowego udziałów (lub akcji). Przepisy ustawy o CIT precyzują, że należy go określać na podstawie liczby praw głosu, jakie w związku z posiadanymi udziałami (akcjami) przysługują tym udziałowcom (akcjonariuszom). Ustawodawca dokładnie zdefiniował także zasady obliczania wielkości kapitału dla potrzeb opisywanych przepisów. Wartość funduszu udziałowego w spółdzielni lub kapitału zakładowego spółki należy określać bez uwzględnienia tej części tego funduszu lub kapitału, jaka nie została na ten fundusz lub kapitał faktycznie przekazana. Ponadto obliczając wysokość kapitału pomija się jego część pokrytą wierzytelnościami z tytułu pożyczek (kredytów) oraz z tytułu odsetek od tych pożyczek (kredytów), przysługujących członkom wobec tej spółdzielni lub udziałowcom (akcjonariuszom) wobec tej spółki. Przepisy nakazują również nie brać pod uwagę wielkości objętej w zamian za aport w postaci wartości niematerialnych lub prawnych, od których dla celów podatkowych nie dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

SŁOWNICZEK
POŻYCZKA – dla potrzeb przepisów ograniczających możliwość zaliczania do kosztów odsetek od podmiotów powiązanych (art. 16 ust. 1 i pkt 60 i 61 ustawy o CIT) pojęcie to zostało zdefiniowane bardzo szeroko. Za pożyczkę uznaje się każdą umowę, w której dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy. Przez pożyczkę rozumie się także emisję papierów wartościowych o charakterze dłużnym, depozyt nieprawidłowy lub lokatę.

Wcześniejsze pożyczki

Warto przypomnieć, że przed 1 stycznia 2005 r. ograniczenia dotyczące możliwości zaliczania odsetek do kosztów nie dotyczyły umów zawieranych między podmiotami polskimi (z wyjątkiem podmiotów, których dochody były zwolnione na podstawie przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych). Konieczność zmiany ustawy o CIT była konsekwencją orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Wynikało z niego, że w świetle prawa europejskiego niedopuszczalne jest dyskryminowanie podatników podatku dochodowego ze względu na położenie ich siedziby. Należy jednak pamiętać o przepisach przejściowych ustawy dnia z 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 254, poz. 2533). Artykuł 9 tej ustawy stanowi, że ograniczeń wynikających z art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o CIT nie stosuje się do odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych przed dniem 1 stycznia 2005 r. przez podatników mających siedzibę bądź zarząd na terytorium Polski. Oznacza to, że podatnicy, którzy zawarli umowę pożyczki do końca 2004 r., mogą na jej podstawie zaliczać do kosztów podatkowych całość wypłacanych odsetek, nie zważając na ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 60 i 61 ustawy o CIT.

Konrad Piłat

 
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA