REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużanie niepewności

REKLAMA

Ukazało się rozporządzenie określające grupy podatników zobowiązanych do posiadania kas fiskalnych. Niestety, nie zawiera ono harmonogramu wprowadzania kas dla poszczególnych grup podatników na najbliższy rok.
W praktyce wydłuża o kwartał obowiązujące dotychczas zwolnienia, pozostawiając dużą grupę przedsiębiorców w niepewności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Ministerstwo Finansów nakładało na poszczególne branże obowiązek posiadania kas fiskalnych z co najmniej rocznym wyprzedzeniem. Tym bardziej, że w niektórych przypadkach wprowadzenie kas jest związane ze znacznymi wydatkami i zmianami organizacyjnymi (np. modernizacją używanych programów komputerowych). Tymczasem stało się już tradycją, że pod koniec grudnia (na kilka dni przed wygaśnięciem dotychczasowych zwolnień) wydawane jest rozporządzenie określające podatników zobowiązanych do wprowadzania kas w latach kolejnych.
Teoretycznie może się zdarzyć tak, że duża grupa przedsiębiorców dowie się o nowym obowiązku na kilka bądź kilkanaście dni przed jego wprowadzeniem. Wynika to z konstrukcji rozporządzenia. Zwalnia ono z obowiązku posiadania kasy jedynie do 31 grudnia danego roku podatkowego. W tym roku rozporządzenie ministra finansów z dnia 6 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych (Dz.U. nr 242, poz. 2043) opublikowano 12 grudnia. Gdyby się nie ukazało, wszyscy podatnicy dotychczas zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy (np. firmy świadczące usługi medyczne, agencje ochrony, kancelarie prawne) musieliby ją posiadać od 1 stycznia 2006 r. Nowe rozporządzenie ma nieco inny charakter niż zwykle – przedłuża obowiązujące dotychczas zwolnienia tylko o kwartał. Rząd tłumaczy, że chce mieć czas na podjęcie decyzji w sprawie przyszłości kas fiskalnych.
– Praktyka wydawania rozporządzeń zwalniających z obowiązku stosowania kas fiskalnych przed końcem roku nie jest niczym dziwnym i nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji dla podatników, pod warunkiem że zwolnienie to ma obowiązywać przez cały następny rok. Nie wiem, dlaczego rozporządzenie z 6 grudnia ma obowiązywać tak krótko. Bez wątpienia może to rodzić niepewność u podatników, którzy nie wiedzą, czy zachowają zwolnienie czy je stracą – mówi Elżbieta Mucha, dyrektor w KPMG Tax, była wiceminister finansów. Przypuszcza, że termin 1 kwietnia może być związany z deklaracjami nowego rządu, który na wiosnę ma przedstawić swoje założenia podatkowe. Do końca marca 2006 r. ukaże się kolejne rozporządzenie w sprawie kas. Ma uregulować zakres zwolnień obowiązujących od 1 kwietnia przyszłego roku.

Ogólny harmonogram

Warto przypomnieć, że poprzedni minister finansów ogłosił harmonogram wprowadzania kas fiskalnych wśród podatników zwolnionych dotychczas z tego obowiązku. Niestety, ma on dwie istotne wady. Po pierwsze – jest to jedynie plan, a nie obowiązujące prawo. Nie wiadomo więc, na ile ściśle będzie on wprowadzany w życie. Po drugie – harmonogram ten nie zawiera szczegółowych dat, lecz jedynie sugerowany rok, kiedy dana grupa powinna zacząć ewidencjonowanie za pomocą kas fiskalnych. Jeśli pierwotny plan ministerstwa miałby zostać wprowadzony w życie, oznaczałoby to likwidację szeregu zwolnień po 31 marca przyszłego roku. Obecnie nie wiadomo jednak, czy harmonogram opracowany przez poprzedniego ministra finansów jest jeszcze aktualny. Zwolnienia z obowiązku posiadania kas fiskalnych mają charakter czasowy. Oznacza to konieczność ich przedłużania przed upływem terminu, na jaki zostały określone. W przeciwnym razie przestają one obowiązywać.
– O tym zdecyduje obecny rząd – tłumaczy wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Także przykłady z lat poprzednich pokazują, że życie często weryfikowało plany Ministerstwa Finansów.

Walka z kasami

Najwięcej emocji budziło wprowadzenie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych w taksówkach. Kierowcy od początku sprzeciwiali się kasom i grozili, że nie podporządkują się rozporządzeniu. Protestując, nieraz blokowali ulice Warszawy. Według pierwotnych planów zawartych w rozporządzeniu ministra finansów z grudnia 2001 r., taksówkarze mieli instalować kasy od października 2002 r. Ale we wrześniu 2002 r. minister finansów po raz pierwszy uległ i przełożył termin wejścia w życie rozporządzenia na marzec 2003 r. Po kolejnych protestach taksówkarzy i interwencji sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która stanęła w obronie przewoźników, minister finansów ponownie ustąpił i przedłużył taksówkarzom zwolnienie do 1 stycznia 2004 r. Jednocześnie przewoźnikom umożliwiono specjalne odpisy z tytułu założenia kas.

Nowe rozporządzenie

Wiceminister finansów Jarosław Neneman mówi, że wydawanie rozporządzenia niemal z miesięcznym wyprzedzeniem (jak w obecnym przypadku) pozwala podatnikom przygotować się do ewentualnego zakupu kasy. A co z tymi którzy już kupili, wydali pieniądze, ale nie będą musieli kasy instalować?

– Nikt nie kupuje kasy, nie mając pewności, że będzie ją musiał zainstalować – uważa wiceminister Jarosław Neneman. Jego zdaniem, nowe rozporządzenie przedłużające zwolnienia do końca roku powinno się ukazać w lutym. Na razie nie wiadomo jeszcze, które grupy zawodowe utrzymają zwolnienie, a które je stracą.

Zwolnienia z obowiązku posiadania kas określone w rozporządzeniu Do 31 marca 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż niektórych towarów lub świadczenie części usług – jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem ze sprzedaży detalicznej podatnika był większy niż 70 proc. Dotyczy to m.in.:
■ usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci
■ usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych
■ przewozów pasażerskich z wykorzystaniem ludzkiej lub zwierzęcej siły pociągowej
■ usług magazynowania i przechowywania towarów pozostałych – wyłącznie przechowywania i dozoru mienia
■ usług pocztowych i kurierskich z wyłączeniem usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie
■ usług telekomunikacyjnych
■ usług pośrednictwa finansowego
■ usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek
■ usług obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie
■ usług naukowo-badawczych
■ usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
■ usług architektonicznych i inżynierskich – wyłącznie usług rzeczoznawstwa
■ usług w zakresie badań i analiz technicznych
■ usług reklamowych, z wyłączeniem usług związanych z organizacją reklamy handlowej oraz informacji handlowej i usługowej
■ usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu
■ usług detektywistycznych i ochroniarskich
■ usług sprzątania i czyszczenia obiektów
■ usług związanych z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych
■ usług sekretarskich i tłumaczenia, z wyłączeniem usług drukarskich i powielaczowych
■ usług w zakresie edukacji
■ usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
■ usług związanych z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach
■ usług pogrzebowych i pokrewnych
■ usług związanych z poprawą kondycji fizycznej
■ usług świadczonych w gospodarstwach domowych.

Konrad Piłat, Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA