REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedłużanie niepewności

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ukazało się rozporządzenie określające grupy podatników zobowiązanych do posiadania kas fiskalnych. Niestety, nie zawiera ono harmonogramu wprowadzania kas dla poszczególnych grup podatników na najbliższy rok.
W praktyce wydłuża o kwartał obowiązujące dotychczas zwolnienia, pozostawiając dużą grupę przedsiębiorców w niepewności. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Ministerstwo Finansów nakładało na poszczególne branże obowiązek posiadania kas fiskalnych z co najmniej rocznym wyprzedzeniem. Tym bardziej, że w niektórych przypadkach wprowadzenie kas jest związane ze znacznymi wydatkami i zmianami organizacyjnymi (np. modernizacją używanych programów komputerowych). Tymczasem stało się już tradycją, że pod koniec grudnia (na kilka dni przed wygaśnięciem dotychczasowych zwolnień) wydawane jest rozporządzenie określające podatników zobowiązanych do wprowadzania kas w latach kolejnych.
Teoretycznie może się zdarzyć tak, że duża grupa przedsiębiorców dowie się o nowym obowiązku na kilka bądź kilkanaście dni przed jego wprowadzeniem. Wynika to z konstrukcji rozporządzenia. Zwalnia ono z obowiązku posiadania kasy jedynie do 31 grudnia danego roku podatkowego. W tym roku rozporządzenie ministra finansów z dnia 6 grudnia 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych (Dz.U. nr 242, poz. 2043) opublikowano 12 grudnia. Gdyby się nie ukazało, wszyscy podatnicy dotychczas zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania za pośrednictwem kasy (np. firmy świadczące usługi medyczne, agencje ochrony, kancelarie prawne) musieliby ją posiadać od 1 stycznia 2006 r. Nowe rozporządzenie ma nieco inny charakter niż zwykle – przedłuża obowiązujące dotychczas zwolnienia tylko o kwartał. Rząd tłumaczy, że chce mieć czas na podjęcie decyzji w sprawie przyszłości kas fiskalnych.
– Praktyka wydawania rozporządzeń zwalniających z obowiązku stosowania kas fiskalnych przed końcem roku nie jest niczym dziwnym i nie rodzi żadnych negatywnych konsekwencji dla podatników, pod warunkiem że zwolnienie to ma obowiązywać przez cały następny rok. Nie wiem, dlaczego rozporządzenie z 6 grudnia ma obowiązywać tak krótko. Bez wątpienia może to rodzić niepewność u podatników, którzy nie wiedzą, czy zachowają zwolnienie czy je stracą – mówi Elżbieta Mucha, dyrektor w KPMG Tax, była wiceminister finansów. Przypuszcza, że termin 1 kwietnia może być związany z deklaracjami nowego rządu, który na wiosnę ma przedstawić swoje założenia podatkowe. Do końca marca 2006 r. ukaże się kolejne rozporządzenie w sprawie kas. Ma uregulować zakres zwolnień obowiązujących od 1 kwietnia przyszłego roku.

Ogólny harmonogram

Warto przypomnieć, że poprzedni minister finansów ogłosił harmonogram wprowadzania kas fiskalnych wśród podatników zwolnionych dotychczas z tego obowiązku. Niestety, ma on dwie istotne wady. Po pierwsze – jest to jedynie plan, a nie obowiązujące prawo. Nie wiadomo więc, na ile ściśle będzie on wprowadzany w życie. Po drugie – harmonogram ten nie zawiera szczegółowych dat, lecz jedynie sugerowany rok, kiedy dana grupa powinna zacząć ewidencjonowanie za pomocą kas fiskalnych. Jeśli pierwotny plan ministerstwa miałby zostać wprowadzony w życie, oznaczałoby to likwidację szeregu zwolnień po 31 marca przyszłego roku. Obecnie nie wiadomo jednak, czy harmonogram opracowany przez poprzedniego ministra finansów jest jeszcze aktualny. Zwolnienia z obowiązku posiadania kas fiskalnych mają charakter czasowy. Oznacza to konieczność ich przedłużania przed upływem terminu, na jaki zostały określone. W przeciwnym razie przestają one obowiązywać.
– O tym zdecyduje obecny rząd – tłumaczy wiceminister finansów Jarosław Neneman.
Także przykłady z lat poprzednich pokazują, że życie często weryfikowało plany Ministerstwa Finansów.

Walka z kasami

Najwięcej emocji budziło wprowadzenie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych w taksówkach. Kierowcy od początku sprzeciwiali się kasom i grozili, że nie podporządkują się rozporządzeniu. Protestując, nieraz blokowali ulice Warszawy. Według pierwotnych planów zawartych w rozporządzeniu ministra finansów z grudnia 2001 r., taksówkarze mieli instalować kasy od października 2002 r. Ale we wrześniu 2002 r. minister finansów po raz pierwszy uległ i przełożył termin wejścia w życie rozporządzenia na marzec 2003 r. Po kolejnych protestach taksówkarzy i interwencji sejmowej Komisji Finansów Publicznych, która stanęła w obronie przewoźników, minister finansów ponownie ustąpił i przedłużył taksówkarzom zwolnienie do 1 stycznia 2004 r. Jednocześnie przewoźnikom umożliwiono specjalne odpisy z tytułu założenia kas.

Nowe rozporządzenie

Wiceminister finansów Jarosław Neneman mówi, że wydawanie rozporządzenia niemal z miesięcznym wyprzedzeniem (jak w obecnym przypadku) pozwala podatnikom przygotować się do ewentualnego zakupu kasy. A co z tymi którzy już kupili, wydali pieniądze, ale nie będą musieli kasy instalować?

– Nikt nie kupuje kasy, nie mając pewności, że będzie ją musiał zainstalować – uważa wiceminister Jarosław Neneman. Jego zdaniem, nowe rozporządzenie przedłużające zwolnienia do końca roku powinno się ukazać w lutym. Na razie nie wiadomo jeszcze, które grupy zawodowe utrzymają zwolnienie, a które je stracą.

Zwolnienia z obowiązku posiadania kas określone w rozporządzeniu Do 31 marca 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż niektórych towarów lub świadczenie części usług – jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem ze sprzedaży detalicznej podatnika był większy niż 70 proc. Dotyczy to m.in.:
■ usług świadczonych przez obozowiska dla dzieci
■ usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych
■ przewozów pasażerskich z wykorzystaniem ludzkiej lub zwierzęcej siły pociągowej
■ usług magazynowania i przechowywania towarów pozostałych – wyłącznie przechowywania i dozoru mienia
■ usług pocztowych i kurierskich z wyłączeniem usług w zakresie przygotowania oraz dostawy towarów na zamówienie
■ usług telekomunikacyjnych
■ usług pośrednictwa finansowego
■ usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek
■ usług obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie
■ usług naukowo-badawczych
■ usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
■ usług architektonicznych i inżynierskich – wyłącznie usług rzeczoznawstwa
■ usług w zakresie badań i analiz technicznych
■ usług reklamowych, z wyłączeniem usług związanych z organizacją reklamy handlowej oraz informacji handlowej i usługowej
■ usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu
■ usług detektywistycznych i ochroniarskich
■ usług sprzątania i czyszczenia obiektów
■ usług związanych z pakowaniem prezentów, paczek pocztowych i podobnych
■ usług sekretarskich i tłumaczenia, z wyłączeniem usług drukarskich i powielaczowych
■ usług w zakresie edukacji
■ usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
■ usług związanych z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach
■ usług pogrzebowych i pokrewnych
■ usług związanych z poprawą kondycji fizycznej
■ usług świadczonych w gospodarstwach domowych.

Konrad Piłat, Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

REKLAMA

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA