REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obawy przed pełną księgowością

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność indywidualnie lub w formie spółki jawnej czy partnerskiej unika prowadzenia pełnej księgowości. W tym celu tworzą oni kilka mniejszych firm, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję.
Przyczyną obaw przy przejściu z książki przychodów i rozchodów na księgi handlowe jest to, że prowadzenie pełnej księgowości jest droższe i wymaga więcej pracy.

– Chodzi też o jasność finansów w firmie. W księgach handlowych trudniej jest cokolwiek ukryć. Książka przychodów i rozchodów jest bardzo uproszczoną ewidencją, gdzie mamy do czynienia tylko z przychodami i wydatkami. Nawet takie elementy jak rozrachunki, zobowiązania i należności nie są ujęte w książce przychodów. Poza tym istnieje też bariera psychologiczna z przejściem na pełną księgowość – powiedział Paweł Drewnik, dyrektor w biurze rachunkowym Pol Expertise.

Diagnozę taką podziela Tomasz Bardziejewski, prezes Finansista-Finlex.
– Obawy mogą wynikać z bardziej kosztownej obsługi księgowej oraz z konieczności rejestrowania większej ilości dokumentów. Przy przejściu na pełną księgowość potrzebna jest też wykwalifikowana kadra księgowa. Nie każda osoba lub podmiot gospodarczy może prowadzić usługowo pełną rachunkowość. Poza tym obawy może powodować fakt, że w księgach rachunkowych zawartych jest więcej informacji o prowadzonej działalności. Nie da się pewnych zdarzeń, czasami niekorzystnych, ukryć – mówi. Zwraca też uwagę, że koszt prowadzenia pełnej księgowości jest zazwyczaj większy, bo wymaga więcej pracy. Nie jest to jednak regułą. Cena za prowadzenie takich usług zależy przede wszystkim od ilości dokumentów w firmie.

– Zawsze podaję taki przykład klientom, że jeden podmiot może jedną fakturą zrobić bardzo duży obrót i przekroczyć limit, a ktoś inny będzie musiał wystawić kilkaset faktur, żeby osiągnąć taki sam obrót. Koszt prowadzenia pełnej księgowości będzie zależał od ilości dokumentów, co ma związek także z rodzajem, formą i rozmiarem prowadzonej działalności – stwierdził.

Przedsiębiorcy, którzy obawiają się większych kosztów, starają się nie przekroczyć ustawowego limitu związanego z koniecznością prowadzenia pełnej księgowości. Zakładają więc po kilka firm, aby nie mieć obowiązku prowadzenia ksiąg handlowych. Jak twierdzą eksperci, taka praktyka się w wielu przypadkach nie opłaca, chyba że chodzi o ukrycie kosztów.

– Myślę, że może się to opłacać, jeśli ktoś chce coś ukryć. Samo pozostanie na książce przychodów i rozchodów nie jest raczej korzystne. Długofalowo nie jest to opłacalne i każda normalnie prowadzona firma, która się rozwija i chce zdobywać rynek, będzie dążyła do tego, żeby jednak prowadzić księgi handlowe – powiedział Paweł Drewnik.
Nie opłaca się unikać przejścia na pełną księgowość głównie małym spółkom, ponieważ mogą one korzystać z pewnych uproszczeń. Chodzi np. o ułatwienia w klasyfikacji i ewidencji umów leasingu. Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego małe spółki nie muszą ustalać aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego, co większym firmom zwykle przysparza wielu problemów. Swoje sprawozdanie mała spółka może sporządzić w formie uproszczonej. Paweł Drewnik zwraca uwagę, że przejście na pełną rachunkowość ma swoje zalety.

– Jeśli spółka sporządzi sprawozdanie finansowe i je opublikuje, to każdy inwestor może się z nim zapoznać. To stwarza zaufanie do spółki. Jeśli sprawozdanie sprawdzi biegły rewident, to wiarygodność spółki wzrasta jeszcze bardziej – powiedział Paweł Drewnik.

Przejście na pełną księgowość nie jest więc niekorzystne dla spółek. Co prawda, wiążą się z tym większe koszty związane z prowadzeniem księgowości, ale dzięki temu finanse w spółce są bardziej przejrzyste, a co za tym idzie, wzrasta wiarygodność firmy.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, na pełną księgowość zobowiązane są przejść osoby fizyczne, spółki jawne, cywilne i partnerskie, jeśli obrót w firmie przekroczy równowartość 800 tysięcy euro. Przed przekroczeniem limitu firmy zobowiązane są tylko do uproszczonej ewidencji w książce przychodów i rozchodów. Prowadzenie książki mogą powierzyć zewnętrznej firmie lub jeśli ktoś miał do czynienia z rozliczeniami, książkę może prowadzić sam. W przypadku przejścia na pełną księgowość stopień trudności wzrasta.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA