REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obawy przed pełną księgowością

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność indywidualnie lub w formie spółki jawnej czy partnerskiej unika prowadzenia pełnej księgowości. W tym celu tworzą oni kilka mniejszych firm, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję.
Przyczyną obaw przy przejściu z książki przychodów i rozchodów na księgi handlowe jest to, że prowadzenie pełnej księgowości jest droższe i wymaga więcej pracy.

– Chodzi też o jasność finansów w firmie. W księgach handlowych trudniej jest cokolwiek ukryć. Książka przychodów i rozchodów jest bardzo uproszczoną ewidencją, gdzie mamy do czynienia tylko z przychodami i wydatkami. Nawet takie elementy jak rozrachunki, zobowiązania i należności nie są ujęte w książce przychodów. Poza tym istnieje też bariera psychologiczna z przejściem na pełną księgowość – powiedział Paweł Drewnik, dyrektor w biurze rachunkowym Pol Expertise.

Diagnozę taką podziela Tomasz Bardziejewski, prezes Finansista-Finlex.
– Obawy mogą wynikać z bardziej kosztownej obsługi księgowej oraz z konieczności rejestrowania większej ilości dokumentów. Przy przejściu na pełną księgowość potrzebna jest też wykwalifikowana kadra księgowa. Nie każda osoba lub podmiot gospodarczy może prowadzić usługowo pełną rachunkowość. Poza tym obawy może powodować fakt, że w księgach rachunkowych zawartych jest więcej informacji o prowadzonej działalności. Nie da się pewnych zdarzeń, czasami niekorzystnych, ukryć – mówi. Zwraca też uwagę, że koszt prowadzenia pełnej księgowości jest zazwyczaj większy, bo wymaga więcej pracy. Nie jest to jednak regułą. Cena za prowadzenie takich usług zależy przede wszystkim od ilości dokumentów w firmie.

– Zawsze podaję taki przykład klientom, że jeden podmiot może jedną fakturą zrobić bardzo duży obrót i przekroczyć limit, a ktoś inny będzie musiał wystawić kilkaset faktur, żeby osiągnąć taki sam obrót. Koszt prowadzenia pełnej księgowości będzie zależał od ilości dokumentów, co ma związek także z rodzajem, formą i rozmiarem prowadzonej działalności – stwierdził.

Przedsiębiorcy, którzy obawiają się większych kosztów, starają się nie przekroczyć ustawowego limitu związanego z koniecznością prowadzenia pełnej księgowości. Zakładają więc po kilka firm, aby nie mieć obowiązku prowadzenia ksiąg handlowych. Jak twierdzą eksperci, taka praktyka się w wielu przypadkach nie opłaca, chyba że chodzi o ukrycie kosztów.

– Myślę, że może się to opłacać, jeśli ktoś chce coś ukryć. Samo pozostanie na książce przychodów i rozchodów nie jest raczej korzystne. Długofalowo nie jest to opłacalne i każda normalnie prowadzona firma, która się rozwija i chce zdobywać rynek, będzie dążyła do tego, żeby jednak prowadzić księgi handlowe – powiedział Paweł Drewnik.
Nie opłaca się unikać przejścia na pełną księgowość głównie małym spółkom, ponieważ mogą one korzystać z pewnych uproszczeń. Chodzi np. o ułatwienia w klasyfikacji i ewidencji umów leasingu. Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego małe spółki nie muszą ustalać aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego, co większym firmom zwykle przysparza wielu problemów. Swoje sprawozdanie mała spółka może sporządzić w formie uproszczonej. Paweł Drewnik zwraca uwagę, że przejście na pełną rachunkowość ma swoje zalety.

– Jeśli spółka sporządzi sprawozdanie finansowe i je opublikuje, to każdy inwestor może się z nim zapoznać. To stwarza zaufanie do spółki. Jeśli sprawozdanie sprawdzi biegły rewident, to wiarygodność spółki wzrasta jeszcze bardziej – powiedział Paweł Drewnik.

Przejście na pełną księgowość nie jest więc niekorzystne dla spółek. Co prawda, wiążą się z tym większe koszty związane z prowadzeniem księgowości, ale dzięki temu finanse w spółce są bardziej przejrzyste, a co za tym idzie, wzrasta wiarygodność firmy.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, na pełną księgowość zobowiązane są przejść osoby fizyczne, spółki jawne, cywilne i partnerskie, jeśli obrót w firmie przekroczy równowartość 800 tysięcy euro. Przed przekroczeniem limitu firmy zobowiązane są tylko do uproszczonej ewidencji w książce przychodów i rozchodów. Prowadzenie książki mogą powierzyć zewnętrznej firmie lub jeśli ktoś miał do czynienia z rozliczeniami, książkę może prowadzić sam. W przypadku przejścia na pełną księgowość stopień trudności wzrasta.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne od 19 września. Nowe stawki dla kierowców!

Od 19 września kierowców w Polsce czekają wyższe opłaty za badania techniczne pojazdów. Zmiana ta, wprowadzona po ponad 20 latach, ma na celu urealnienie kosztów funkcjonowania stacji kontroli i dostosowanie ich do współczesnych realiów gospodarczych. Ministerstwo infrastruktury podkreśla, że nowe stawki – choć wyższe – nadal pozostaną jednymi z najniższych w Europie, a przy tym zapewnią sprawiedliwą równowagę między interesem przedsiębiorców a możliwościami finansowymi kierowców.

KSeF i słaby Internet? To może być problem dla Twojej firmy, ale jest rozwiązanie

Obowiązkowe e-fakturowanie w KSeF od 2026 r. ma być rewolucją w rozliczeniach VAT, ale wielu przedsiębiorców obawia się braku stabilnego Internetu, szczególnie w mniejszych miejscowościach. Posłanka Iwona Krawczyk pyta ministra finansów o rozwiązania awaryjne i wsparcie dla firm. Znamy odpowiedź resortu.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

REKLAMA

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA