REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obawy przed pełną księgowością

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wielu przedsiębiorców prowadzących działalność indywidualnie lub w formie spółki jawnej czy partnerskiej unika prowadzenia pełnej księgowości. W tym celu tworzą oni kilka mniejszych firm, które mogą prowadzić uproszczoną ewidencję.
Przyczyną obaw przy przejściu z książki przychodów i rozchodów na księgi handlowe jest to, że prowadzenie pełnej księgowości jest droższe i wymaga więcej pracy.

– Chodzi też o jasność finansów w firmie. W księgach handlowych trudniej jest cokolwiek ukryć. Książka przychodów i rozchodów jest bardzo uproszczoną ewidencją, gdzie mamy do czynienia tylko z przychodami i wydatkami. Nawet takie elementy jak rozrachunki, zobowiązania i należności nie są ujęte w książce przychodów. Poza tym istnieje też bariera psychologiczna z przejściem na pełną księgowość – powiedział Paweł Drewnik, dyrektor w biurze rachunkowym Pol Expertise.

Diagnozę taką podziela Tomasz Bardziejewski, prezes Finansista-Finlex.
– Obawy mogą wynikać z bardziej kosztownej obsługi księgowej oraz z konieczności rejestrowania większej ilości dokumentów. Przy przejściu na pełną księgowość potrzebna jest też wykwalifikowana kadra księgowa. Nie każda osoba lub podmiot gospodarczy może prowadzić usługowo pełną rachunkowość. Poza tym obawy może powodować fakt, że w księgach rachunkowych zawartych jest więcej informacji o prowadzonej działalności. Nie da się pewnych zdarzeń, czasami niekorzystnych, ukryć – mówi. Zwraca też uwagę, że koszt prowadzenia pełnej księgowości jest zazwyczaj większy, bo wymaga więcej pracy. Nie jest to jednak regułą. Cena za prowadzenie takich usług zależy przede wszystkim od ilości dokumentów w firmie.

– Zawsze podaję taki przykład klientom, że jeden podmiot może jedną fakturą zrobić bardzo duży obrót i przekroczyć limit, a ktoś inny będzie musiał wystawić kilkaset faktur, żeby osiągnąć taki sam obrót. Koszt prowadzenia pełnej księgowości będzie zależał od ilości dokumentów, co ma związek także z rodzajem, formą i rozmiarem prowadzonej działalności – stwierdził.

Przedsiębiorcy, którzy obawiają się większych kosztów, starają się nie przekroczyć ustawowego limitu związanego z koniecznością prowadzenia pełnej księgowości. Zakładają więc po kilka firm, aby nie mieć obowiązku prowadzenia ksiąg handlowych. Jak twierdzą eksperci, taka praktyka się w wielu przypadkach nie opłaca, chyba że chodzi o ukrycie kosztów.

– Myślę, że może się to opłacać, jeśli ktoś chce coś ukryć. Samo pozostanie na książce przychodów i rozchodów nie jest raczej korzystne. Długofalowo nie jest to opłacalne i każda normalnie prowadzona firma, która się rozwija i chce zdobywać rynek, będzie dążyła do tego, żeby jednak prowadzić księgi handlowe – powiedział Paweł Drewnik.
Nie opłaca się unikać przejścia na pełną księgowość głównie małym spółkom, ponieważ mogą one korzystać z pewnych uproszczeń. Chodzi np. o ułatwienia w klasyfikacji i ewidencji umów leasingu. Przy sporządzaniu sprawozdania finansowego małe spółki nie muszą ustalać aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego, co większym firmom zwykle przysparza wielu problemów. Swoje sprawozdanie mała spółka może sporządzić w formie uproszczonej. Paweł Drewnik zwraca uwagę, że przejście na pełną rachunkowość ma swoje zalety.

– Jeśli spółka sporządzi sprawozdanie finansowe i je opublikuje, to każdy inwestor może się z nim zapoznać. To stwarza zaufanie do spółki. Jeśli sprawozdanie sprawdzi biegły rewident, to wiarygodność spółki wzrasta jeszcze bardziej – powiedział Paweł Drewnik.

Przejście na pełną księgowość nie jest więc niekorzystne dla spółek. Co prawda, wiążą się z tym większe koszty związane z prowadzeniem księgowości, ale dzięki temu finanse w spółce są bardziej przejrzyste, a co za tym idzie, wzrasta wiarygodność firmy.

Zgodnie z ustawą o rachunkowości, na pełną księgowość zobowiązane są przejść osoby fizyczne, spółki jawne, cywilne i partnerskie, jeśli obrót w firmie przekroczy równowartość 800 tysięcy euro. Przed przekroczeniem limitu firmy zobowiązane są tylko do uproszczonej ewidencji w książce przychodów i rozchodów. Prowadzenie książki mogą powierzyć zewnętrznej firmie lub jeśli ktoś miał do czynienia z rozliczeniami, książkę może prowadzić sam. W przypadku przejścia na pełną księgowość stopień trudności wzrasta.

Łukasz Zalewski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

Polska gospodarka w pułapce przepisów. Przedsiębiorcy alarmują: Deregulacja to być albo nie być!

Zbyt skomplikowane przepisy, nieustanne zmiany w prawie i rosnące koszty prowadzenia biznesu – polscy przedsiębiorcy tracą czas i pieniądze w biurokratycznym chaosie. Polska ma jeden z najbardziej skomplikowanych systemów podatkowych w Europie, a liczba nowych regulacji rośnie w zastraszającym tempie. Czy deregulacja to jedyna szansa na poprawę sytuacji? Eksperci BCC biją na alarm: bez uproszczenia prawa polska gospodarka może stracić swoją konkurencyjność.

„Puste faktury” będące fałszerstwem nie mogą być skutecznie anulowane przez wystawcę

Ilość głupstw, które napisano na temat tzw. pustych faktur, zapewne należy do tzw. trwałego dorobku doktryny unijnego VAT-u – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I wyjaśnia kiedy można takie faktury anulować, skorygować, a kiedy z mocy prawa powstaje obowiązek zapłaty podatku w tych fakturach wykazanego.

REKLAMA

Import wysokoemisyjnych towarów na nowych zasadach. CBAM – mechanizm, raporty

Od października 2023 roku importerzy są zobowiązani do raportowania emisji związanych z produkcją towarów, które importują. Obowiązek ten wynika z przepisów wprowadzających w Unii Europejskiej mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism).

Więcej dzieci to większe oszczędności: Odliczenia w PIT rosną wraz z rodziną!

Ulga na dzieci oraz ulga dla rodzin 4+ to nie tylko wsparcie finansowe, ale także sposób na realne zwiększenie domowego budżetu. KAS przypomina, że dzięki tym preferencjom podatkowym w PIT rodzice mogą znacząco obniżyć swoje rozliczenia – sprawdź, czy należą Ci się dodatkowe oszczędności i dowiedz się, jak z nich korzystać!

REKLAMA