REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niejasności w PIT-2K

REKLAMA

Formularz PIT/2K składany przez podatników rozliczających po raz pierwszy ulgę odsetkową może wprowadzać w błąd. Ministerstwo Finansów nie zauważyło, że w 2004 roku zmieniono przepisy ustawy o PIT, tymczasem treść objaśnień do formularza pozostała ta sama.
PIT/2K jest oświadczeniem o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją. Formularz składa się z dwóch stron, z czego jedna została zarezerwowana na objaśnienie. Zgodnie z nim w poz. 29 należy wpisać rok, w którym dana inwestycja uzyskała pozwolenie na budowę w rozumieniu prawa budowlanego, a w poz. 30 rok, w którym nastąpiło zakończenie inwestycji potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku takiego obowiązku – zawiadomieniem o zakończeniu budowy.
Eksperci podkreślają jednak, że objaśnienie do formularza nie przystaje do obowiązujących przepisów dotyczących czasu trwania inwestycji.

Nowy przepis, stary PIT

Obecnie, zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku mieszkań nabywanych od gminy i dewelopera, jak i mieszkań (domów) spółdzielczych, ustawodawca zrezygnował z uzależnienia prawa do skorzystania z ulgi od czasu trwania inwestycji. Do 2004 roku wszystkie inwestycje, na jakie podatnik brał kredyt, musiały zostać ukończone w ciągu trzech lat. Zakończenie inwestycji musiało być potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku. Objaśnienie do PIT/2K jest odzwierciedleniem tej regulacji. Problem jednak w tym, że obecnie przepis się zmienił.
– Objaśnienie w kontekście obowiązujących przepisów należy uznać za nieprecyzyjne – twierdzi Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal&Manges. Dodaje, że może się zdarzyć tak, że mało uważny podatnik, sugerując się tylko objaśnieniem do oświadczenia, pomyli się i zacznie odliczać za wcześnie, zwłaszcza jeśli budowa zakończyła się np. rok wcześniej niż podpisanie aktu notarialnego przenoszącego własność mieszkania. W takich sytuacjach podatnik może zostać wprowadzony w błąd.
W objaśnieniu powinno znaleźć się zastrzeżenie dotyczące podatników, którzy kupili mieszkania. W tym celu zdaniem Roberta Krasnodębskiego należałoby dodać do objaśnienia treść art. 26b ust. 2 pkt 4 lit b) ustawy.
Podobnie uważa Jerzy Bielawny z Instytutu Studiów Podatkowych.
– Formularz PIT/2K jest niedostosowany do obowiązujących przepisów. Nie jest to jedyny przykład, kiedy formularzy podatkowych nie dostosowano do zmienionych przepisów. W przypadku PIT/2K wygląda na to, że objaśnienia nigdy nie zmieniono [rozporządzenia nie nowelizowano od wejścia w życie – przyp. red.] – twierdzi nasz rozmówca. Jego zdaniem powstały w ten sposób błąd można naprawić tylko w jeden sposób – znowelizować rozporządzenie dotyczące formularza.

Problemu nie ma, ale...

Są też i tacy eksperci, u których PIT/2K nie budzi wątpliwości.
– W mojej ocenie załącznik PIT/2K nie wprowadza podatników w błąd – podkreśla Elżbieta Mucha, radca prawny z KPMG. Jej zdaniem akt notarialny jest tytułem prawnym, potwierdzającym, kto jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, nie zaś dokumentem stwierdzającym moment zakończenia inwestycji.
Podobne stanowisko reprezentuje Adam Mariuk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. Wyjaśnia, że PIT/2K nakłada na podatników obowiązek powiadomienia organów podatkowych o wybranych informacjach niezbędnych do oceny, czy podatnik ma prawo do skorzystania z ulgi odsetkowej. Konieczne jest podanie informacji o zakończeniu inwestycji, ale nie o roku zakupu mieszkania. Dodaje jednak, że podatnicy często ponoszą wydatki na zakup mieszkania w jednym roku podatkowym, a akt notarialny jest podpisywany w następnym roku podatkowym. Dlatego uzasadnione byłoby zamieszczenie w PIT/2K obowiązku informowania o roku podpisania aktu notarialnego.

Podatnik musi uważać

Wśród ekspertów nie ma zgodności. Tymczasem z pozoru jasny PIT/2K dla przeciętnego podatnika może stanowić nie lada wyzwanie. Oczywiście można twierdzić, że zawsze ostatecznym warunkiem skorzystania z ulgi w przypadku mieszkań było podpisanie umowy. Ale w pierwotnej wersji przepisów ustawodawca położył nacisk na to, ile trwa inwestycja – i to każda. To, że od początku PIT/2K nie odzwierciedlał w pełni warunków wymienionych w ustawie, nie zmienia faktu, że obecnie w zakresie dotyczącym czasu trwania inwestycji z przepisami się mija. Kto zapłaci za błędy?
– Niestety, jak zwykle zapłaci za nie podatnik – odpowiada mecenas Krasnodębski.
Jerzy Bielawny uważa, że jest jedno wyjście dla podatników, którzy po przeczytaniu przepisów i objaśnienia do oświadczenia nie wiedzą co zrobić. Podatnik, którego budowę mieszkania zakończono w innym roku niż je formalnie nabył, może skorzystać z formuły tzw. oświadczenia obok, czyli wyjaśnienia. Jak wyjaśnia dalej Jerzy Bielawny, podatnik może dopisać datę, kiedy został podpisany np. akt notarialny z informacją, że data podana została zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. b).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA