REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niejasności w PIT-2K

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Formularz PIT/2K składany przez podatników rozliczających po raz pierwszy ulgę odsetkową może wprowadzać w błąd. Ministerstwo Finansów nie zauważyło, że w 2004 roku zmieniono przepisy ustawy o PIT, tymczasem treść objaśnień do formularza pozostała ta sama.
PIT/2K jest oświadczeniem o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją. Formularz składa się z dwóch stron, z czego jedna została zarezerwowana na objaśnienie. Zgodnie z nim w poz. 29 należy wpisać rok, w którym dana inwestycja uzyskała pozwolenie na budowę w rozumieniu prawa budowlanego, a w poz. 30 rok, w którym nastąpiło zakończenie inwestycji potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku takiego obowiązku – zawiadomieniem o zakończeniu budowy.
Eksperci podkreślają jednak, że objaśnienie do formularza nie przystaje do obowiązujących przepisów dotyczących czasu trwania inwestycji.

Nowy przepis, stary PIT

Obecnie, zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku mieszkań nabywanych od gminy i dewelopera, jak i mieszkań (domów) spółdzielczych, ustawodawca zrezygnował z uzależnienia prawa do skorzystania z ulgi od czasu trwania inwestycji. Do 2004 roku wszystkie inwestycje, na jakie podatnik brał kredyt, musiały zostać ukończone w ciągu trzech lat. Zakończenie inwestycji musiało być potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku. Objaśnienie do PIT/2K jest odzwierciedleniem tej regulacji. Problem jednak w tym, że obecnie przepis się zmienił.
– Objaśnienie w kontekście obowiązujących przepisów należy uznać za nieprecyzyjne – twierdzi Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal&Manges. Dodaje, że może się zdarzyć tak, że mało uważny podatnik, sugerując się tylko objaśnieniem do oświadczenia, pomyli się i zacznie odliczać za wcześnie, zwłaszcza jeśli budowa zakończyła się np. rok wcześniej niż podpisanie aktu notarialnego przenoszącego własność mieszkania. W takich sytuacjach podatnik może zostać wprowadzony w błąd.
W objaśnieniu powinno znaleźć się zastrzeżenie dotyczące podatników, którzy kupili mieszkania. W tym celu zdaniem Roberta Krasnodębskiego należałoby dodać do objaśnienia treść art. 26b ust. 2 pkt 4 lit b) ustawy.
Podobnie uważa Jerzy Bielawny z Instytutu Studiów Podatkowych.
– Formularz PIT/2K jest niedostosowany do obowiązujących przepisów. Nie jest to jedyny przykład, kiedy formularzy podatkowych nie dostosowano do zmienionych przepisów. W przypadku PIT/2K wygląda na to, że objaśnienia nigdy nie zmieniono [rozporządzenia nie nowelizowano od wejścia w życie – przyp. red.] – twierdzi nasz rozmówca. Jego zdaniem powstały w ten sposób błąd można naprawić tylko w jeden sposób – znowelizować rozporządzenie dotyczące formularza.

Problemu nie ma, ale...

Są też i tacy eksperci, u których PIT/2K nie budzi wątpliwości.
– W mojej ocenie załącznik PIT/2K nie wprowadza podatników w błąd – podkreśla Elżbieta Mucha, radca prawny z KPMG. Jej zdaniem akt notarialny jest tytułem prawnym, potwierdzającym, kto jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, nie zaś dokumentem stwierdzającym moment zakończenia inwestycji.
Podobne stanowisko reprezentuje Adam Mariuk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. Wyjaśnia, że PIT/2K nakłada na podatników obowiązek powiadomienia organów podatkowych o wybranych informacjach niezbędnych do oceny, czy podatnik ma prawo do skorzystania z ulgi odsetkowej. Konieczne jest podanie informacji o zakończeniu inwestycji, ale nie o roku zakupu mieszkania. Dodaje jednak, że podatnicy często ponoszą wydatki na zakup mieszkania w jednym roku podatkowym, a akt notarialny jest podpisywany w następnym roku podatkowym. Dlatego uzasadnione byłoby zamieszczenie w PIT/2K obowiązku informowania o roku podpisania aktu notarialnego.

Podatnik musi uważać

Wśród ekspertów nie ma zgodności. Tymczasem z pozoru jasny PIT/2K dla przeciętnego podatnika może stanowić nie lada wyzwanie. Oczywiście można twierdzić, że zawsze ostatecznym warunkiem skorzystania z ulgi w przypadku mieszkań było podpisanie umowy. Ale w pierwotnej wersji przepisów ustawodawca położył nacisk na to, ile trwa inwestycja – i to każda. To, że od początku PIT/2K nie odzwierciedlał w pełni warunków wymienionych w ustawie, nie zmienia faktu, że obecnie w zakresie dotyczącym czasu trwania inwestycji z przepisami się mija. Kto zapłaci za błędy?
– Niestety, jak zwykle zapłaci za nie podatnik – odpowiada mecenas Krasnodębski.
Jerzy Bielawny uważa, że jest jedno wyjście dla podatników, którzy po przeczytaniu przepisów i objaśnienia do oświadczenia nie wiedzą co zrobić. Podatnik, którego budowę mieszkania zakończono w innym roku niż je formalnie nabył, może skorzystać z formuły tzw. oświadczenia obok, czyli wyjaśnienia. Jak wyjaśnia dalej Jerzy Bielawny, podatnik może dopisać datę, kiedy został podpisany np. akt notarialny z informacją, że data podana została zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. b).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA