REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niejasności w PIT-2K

REKLAMA

Formularz PIT/2K składany przez podatników rozliczających po raz pierwszy ulgę odsetkową może wprowadzać w błąd. Ministerstwo Finansów nie zauważyło, że w 2004 roku zmieniono przepisy ustawy o PIT, tymczasem treść objaśnień do formularza pozostała ta sama.
PIT/2K jest oświadczeniem o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją. Formularz składa się z dwóch stron, z czego jedna została zarezerwowana na objaśnienie. Zgodnie z nim w poz. 29 należy wpisać rok, w którym dana inwestycja uzyskała pozwolenie na budowę w rozumieniu prawa budowlanego, a w poz. 30 rok, w którym nastąpiło zakończenie inwestycji potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku takiego obowiązku – zawiadomieniem o zakończeniu budowy.
Eksperci podkreślają jednak, że objaśnienie do formularza nie przystaje do obowiązujących przepisów dotyczących czasu trwania inwestycji.

Nowy przepis, stary PIT

Obecnie, zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku mieszkań nabywanych od gminy i dewelopera, jak i mieszkań (domów) spółdzielczych, ustawodawca zrezygnował z uzależnienia prawa do skorzystania z ulgi od czasu trwania inwestycji. Do 2004 roku wszystkie inwestycje, na jakie podatnik brał kredyt, musiały zostać ukończone w ciągu trzech lat. Zakończenie inwestycji musiało być potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku. Objaśnienie do PIT/2K jest odzwierciedleniem tej regulacji. Problem jednak w tym, że obecnie przepis się zmienił.
– Objaśnienie w kontekście obowiązujących przepisów należy uznać za nieprecyzyjne – twierdzi Robert Krasnodębski, radca prawny z kancelarii Weil, Gotshal&Manges. Dodaje, że może się zdarzyć tak, że mało uważny podatnik, sugerując się tylko objaśnieniem do oświadczenia, pomyli się i zacznie odliczać za wcześnie, zwłaszcza jeśli budowa zakończyła się np. rok wcześniej niż podpisanie aktu notarialnego przenoszącego własność mieszkania. W takich sytuacjach podatnik może zostać wprowadzony w błąd.
W objaśnieniu powinno znaleźć się zastrzeżenie dotyczące podatników, którzy kupili mieszkania. W tym celu zdaniem Roberta Krasnodębskiego należałoby dodać do objaśnienia treść art. 26b ust. 2 pkt 4 lit b) ustawy.
Podobnie uważa Jerzy Bielawny z Instytutu Studiów Podatkowych.
– Formularz PIT/2K jest niedostosowany do obowiązujących przepisów. Nie jest to jedyny przykład, kiedy formularzy podatkowych nie dostosowano do zmienionych przepisów. W przypadku PIT/2K wygląda na to, że objaśnienia nigdy nie zmieniono [rozporządzenia nie nowelizowano od wejścia w życie – przyp. red.] – twierdzi nasz rozmówca. Jego zdaniem powstały w ten sposób błąd można naprawić tylko w jeden sposób – znowelizować rozporządzenie dotyczące formularza.

Problemu nie ma, ale...

Są też i tacy eksperci, u których PIT/2K nie budzi wątpliwości.
– W mojej ocenie załącznik PIT/2K nie wprowadza podatników w błąd – podkreśla Elżbieta Mucha, radca prawny z KPMG. Jej zdaniem akt notarialny jest tytułem prawnym, potwierdzającym, kto jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, nie zaś dokumentem stwierdzającym moment zakończenia inwestycji.
Podobne stanowisko reprezentuje Adam Mariuk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego Deloitte. Wyjaśnia, że PIT/2K nakłada na podatników obowiązek powiadomienia organów podatkowych o wybranych informacjach niezbędnych do oceny, czy podatnik ma prawo do skorzystania z ulgi odsetkowej. Konieczne jest podanie informacji o zakończeniu inwestycji, ale nie o roku zakupu mieszkania. Dodaje jednak, że podatnicy często ponoszą wydatki na zakup mieszkania w jednym roku podatkowym, a akt notarialny jest podpisywany w następnym roku podatkowym. Dlatego uzasadnione byłoby zamieszczenie w PIT/2K obowiązku informowania o roku podpisania aktu notarialnego.

Podatnik musi uważać

Wśród ekspertów nie ma zgodności. Tymczasem z pozoru jasny PIT/2K dla przeciętnego podatnika może stanowić nie lada wyzwanie. Oczywiście można twierdzić, że zawsze ostatecznym warunkiem skorzystania z ulgi w przypadku mieszkań było podpisanie umowy. Ale w pierwotnej wersji przepisów ustawodawca położył nacisk na to, ile trwa inwestycja – i to każda. To, że od początku PIT/2K nie odzwierciedlał w pełni warunków wymienionych w ustawie, nie zmienia faktu, że obecnie w zakresie dotyczącym czasu trwania inwestycji z przepisami się mija. Kto zapłaci za błędy?
– Niestety, jak zwykle zapłaci za nie podatnik – odpowiada mecenas Krasnodębski.
Jerzy Bielawny uważa, że jest jedno wyjście dla podatników, którzy po przeczytaniu przepisów i objaśnienia do oświadczenia nie wiedzą co zrobić. Podatnik, którego budowę mieszkania zakończono w innym roku niż je formalnie nabył, może skorzystać z formuły tzw. oświadczenia obok, czyli wyjaśnienia. Jak wyjaśnia dalej Jerzy Bielawny, podatnik może dopisać datę, kiedy został podpisany np. akt notarialny z informacją, że data podana została zgodnie z art. 26b ust. 2 pkt 4 lit. b).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Aleksandra Tarka


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA