REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary tylko za ciągłe spóźnienia

REKLAMA

Podatnik, który uporczywie nie wpłaca w terminie podatku, podlega karze grzywny.
Uporczywość to działanie wielokrotne, powtarzające się. W pewnych jednak sytuacjach osoba, która nie wywiązała się z obowiązków tylko raz, też może być ukarana za uporczywe nieregulowanie podatków.
Przy rozliczeniu się z fiskusem za 2005 rok może się okazać, że fiskusowi trzeba dopłacić. Dopłatę trzeba wnieść do urzędu najpóźniej w ostatnim dniu złożenia zeznania rocznego. W tym roku jest to 2 maja 2006 r., bo 30 kwietnia wypada w niedzielę.

Kara za wykroczenie

W przypadku gdy podatnik nie wpłaca w terminie podatku, może zostać ukarany karą grzywny za wykroczenie skarbowe, jakie przewiduje kodeks karny skarbowy (k.k.s.). Kara grzywny może być wymierzona od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Zatem najniższa kara może wynieść 89,91 zł, a najwyższa 17 982 zł.
– Uporczywe niewpłacanie w terminie podatku jest wykroczeniem skarbowym, za które podatnik może zostać ukarany karą grzywny. Nie jest to czyn, za który może grozić podatnikowi szczególnie surowa odpowiedzialność karna. Poza tym samo wykroczenie przedawnia się już po upływie roku – wyjaśniał Jacek Tkaczyk, dyrektor do spraw podatków w CTL Logistics.
Jednocześnie dodał, że wydaje się, iż intencją ustawodawcy, który wprowadził karę do k.k.s., było zdyscyplinowanie podatników do terminowego regulowania zobowiązań podatkowych. Ze stosowaniem tego przepisu istnieją problemy. Aby podatnika ukarać, należy mu wcześniej udowodnić, iż nie tylko nie wpłacał podatku w terminie, ale że czynił to także w sposób uporczywy.

Od 89,91 zł do 17 982 zł może wynieść kara grzywny za wykroczenie skarbowe

Definicja uporczywości

Mirosława Przewoźnik-Kurzyca z działu doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers podkreśliła, że przepis k.k.s. wyraźnie stanowi, iż wykroczeniem jest uporczywe niewpłacanie podatku w terminie. – Jednorazowe opóźnienie zapłaty podatku w terminie nie może być uznane za uporczywe. Określenie to zakłada co najmniej powtarzalność danej czynności. Ponadto termin ten zawiera także ujemną ocenę zachowania podatnika – określenie działania uporczywym odnosi się do trwania przy swoim stanowisku, w okolicznościach uzasadniających jego zmianę, np. ciągłe opóźnianie się z zapłatą podatku pomimo wezwań organu podatkowego. Zatem dla uznania, że niewpłacanie podatku ma charakter uporczywy, ważne będzie ustalenie istnienia złej woli po stronie podatnika – dodała nasza rozmówczyni.

Jednorazowa nierzetelność

Jacek Tkaczyk wyjaśnił, że pojęcie uporczywy to tzw. pojęcie nieostre, które może powodować problemy z praktycznym stosowaniem. Trudności nastręcza interpretacja słowa uporczywie. Termin ten doczekał się już pewnej wykładni w orzecznictwie sądowym. Aby można było mówić o uporczywości w niepłaceniu podatku, musi to być działanie wielokrotne, powtarzające się czy wręcz stałe. Także Dariusz Bednarski, dyrektor departamentu doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, zwrócił uwagę, że uporczywy, zgodnie ze słownikiem języka polskiego, oznacza niedający się łatwo wstrzymać, usunąć, zlikwidować, nieustanny, uciążliwy.
– Odnosząc się do kwestii podatkowych, warto zwrócić uwagę na postanowienie Sądu Najwyższego z 27 marca 2003 r. (sygn. akt I KZP 2/03; publikowany w OSNKW z 2003 roku nr 5–6, poz. 57). Sąd stwierdził, że upor-czywe niezapłacenie podatku to bądź długotrwałe, niekoniecznie powtarzające się, a więc i jednorazowe, lecz długie, opóźnienie w jego uregulowaniu, bądź też wielokrotne, powtarzające się niepłacenie podatku w terminie. SN nie zgodził się z poglądem, że przy wielokrotności zachowań koniecznym warunkiem uporczywości jest zawsze obiektywna możliwość jego regulowania. Oznacza to, że również w przypadku jednorazowego niezapłacenia w określonych okolicznościach może dojść do ukarania podatnika za uporczywe nieregulowanie zobowiązań podatkowych – wyjaśniał Dariusz Bednarski.

O tym pisaliśmy w GP z 19 stycznia 2006 r.:

• jeśli podatnik musi dopłacić podatek, a nie ma oszczędności, nie powinien zadłużać się w banku. Kredyt będzie kosztował go więcej niż odsetki od zaległości podatkowych,
urząd skarbowy może odroczyć termin płatności lub rozłożyć podatek na raty, jeżeli podatnik przekona go o istnieniu ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA