REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany (upraszczające) w VAT 2018 - projekt na jesieni

Subskrybuj nas na Youtube
Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią 2018 r. powinien być gotowy projekt ws. uproszczeń w VAT - informuje PAP zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Zbigniew Makowski. Resort finansów liczy na podpowiedzi podatników dotyczące kierunku zmian.

PAP: Pod koniec czerwca resort finansów rozpoczął konsultacje w sprawie uproszczeń w rozliczaniu VAT. Jaki jest ich cel?

REKLAMA

Autopromocja

Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów: Można powiedzieć, że najważniejsze, systemowe mechanizmy uszczelnienia w VAT już wprowadziliśmy, choć nie oznacza to, że kończymy z uszczelnianiem. Teraz jednak zgodnie z zapowiedzią minister Teresy Czerwińskiej chcemy iść w stronę uproszczeń, aby zaproponować ułatwienia, dla tych, którzy chcą uczciwie zajmować się swoim biznesem.

Kontynuujemy bezpośredni dialog z podatnikami rozpoczęty w zeszłym roku konsultacjami dotyczącymi należytej staranności. Wsłuchujemy się w ich głos. Chcemy, żeby podatnicy sami, w ścisłej współpracy z nami wskazali, które obszary systemu VAT ich najbardziej bolą. Konsultacje mają służyć wspólnemu wypracowaniu rozwiązań upraszczających system VAT. Na nasze zaproszenie może odpowiedzieć każdy przedsiębiorca.

PAP: Można zgłaszać dowolne propozycje dotyczące VAT, a wy je poddacie ocenie i rozważycie ich wprowadzenie?

Z.M.: Jest kilka ograniczeń związanych z tym, jak widzimy późniejszy przebieg prac. Będziemy rozpatrywać konkretne propozycje zmian w przepisach zgłoszone wraz z ich uzasadnieniem. W związku tym, że zmiany chcemy wprowadzić stosunkowo szybko, propozycje nie mogą dotyczyć zmian, które wymagałyby derogacji od unijnej dyrektywy o VAT. Musimy pamiętać, że nasz system VAT jest zharmonizowany z systemem unijnym - nie możemy wprowadzać rozwiązań, które byłyby niezgodne z dyrektywą. Na przykład postulatu dotyczącego likwidacji faktur nie będziemy rozpatrywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAP: Jakie propozycje mogą być przez was pozytywnie ocenione?

Z.M.: Aby miały szansę przyjęcia, muszą być neutralne z punktu widzenia fiskusa, nie mogą niweczyć trudu, który włożyliśmy w uszczelnienie systemu podatkowego. Nie mogą też obniżać dochodów budżetu ani zwiększać wydatków skarbu państwa. Nie będziemy rozpatrywać propozycji zmierzających do wycofania się z rozwiązań, które właśnie wdrożyliśmy. Nam chodzi o likwidację zbędnych formalizmów, na przykład zmiany związane ze zbędnym dokumentowaniem, raportowaniem itp.

PAP: Nie obawiacie się, że zostaniecie zasypani wnioskami dotyczącymi zmian?

Z.M.: Prosimy o maksymalnie pięć propozycji. To wynika z potrzeby efektywnego zarządzania zmianami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tych propozycji może być dużo. Mamy doświadczenie z poprzednich konsultacji, gdzie w jednym piśmie zgłaszano dziesiątki propozycji idących w różnym kierunku. Zależy nam na tym, aby skutkiem konsultacji był projekt zmiany prawa, ale aby nie był to projekt całkowitej reformy systemu VAT. To byłby proces długotrwały, utknęlibyśmy w konsultacjach, a tego nie chcemy. Zakładamy, że firmy wiedzą, co im najbardziej dokucza i skupią się na najważniejszych problemach.

Polecamy: Biuletyn VAT

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

PAP: Jakieś problemy chyba sami też zdiagnozowaliście, skoro podjęto decyzję o rozpoczęciu konsultacji?

Z.M.: Doskonale wiemy, że jest potrzeba uproszczeń. Zdajemy sobie sprawę, że są pewne obszary w VAT, które można by poprawić.

PAP: Może Pan wskazać przykłady?

Z.M.: Wolałbym nie podawać przykładów, aby nie stały się one tematem dyskusji dla podatników. Poprzednie konsultacje pokazały, że przykłady takie były traktowane jako główny temat wskazywany w odpowiedziach podatników. Tak było choćby podczas konsultacji w sprawie JPK_VAT. Mamy swoje przemyślenia, liczymy jednak na to, że podatnicy w pierwszej kolejności sami wskażą nam na konkretne potrzeby zmian. Temu służą te konsultacje – możliwości spojrzenia na przepisy z perspektywy podatników.

PAP: Czekamy na zmianę tzw. matrycy stawek VAT. Konsultacje obejmują także ten obszar?

Z.M.: Nie, konsultacje nie obejmują zmian dotyczących stawek VAT na towary. Tu się toczą osobne prace, to temat bardzo skomplikowany, jesteśmy na zaawansowanym etapie prac analitycznych nad nową matrycą stawek VAT. Nie chcemy ingerować w ten proces konsultacjami podatkowymi.

PAP: Wypływają już wnioski dotyczące zmian?

Z.M.: Nie jest ich jeszcze dużo, ale konsultacje trwają dopiero kilka dni.

PAP: Chcecie przygotować zmiany jak najszybciej, czyli w jakim terminie?

Z.M.: Konsultacje prowadzimy do końca lipca br.. Później musimy mieć czas na podsumowanie tych propozycji i ich omówienie, co nastąpi zapewne w sierpniu. Mam nadzieję, że jesienią będziemy gotowi z projektem nowelizacji ustawy i wyjdziemy z nim do konsultacji zewnętrznych.

PAP: Były konsultacje w sprawie JPK_VAT, w sprawie należytej staranności, teraz w sprawie uproszczeń. Czy tego typu konsultacje będą regułą, jeśli chodzi o legislację związaną z VAT?

Z.M.: Konsultacje to oficjalny dialog z podatnikami, który chcemy prowadzić przy różnych tematach, nie tylko przy propozycjach legislacji. Sam proces konsultacji też może się różnie rozwijać i nie zawsze będzie prowadzić do nowej legislacji. Jego efektem może być projekt ustawy, ale także objaśnienia, metodyka pracy dla KAS, czy interpretacja ogólna albo powołanie zespołu roboczego, który będzie się zajmował danym tematem. Zarządzenie Ministra Finansów o konsultacjach podatkowych jest w tym zakresie bardzo elastyczne. Chcemy korzystać z tego narzędzia i z opinii podatników.


PAP: Możemy się spodziewać konsultacji dotyczących kolejnych obszarów w VAT?

Z.M.: Kolejne konsultacje są na etapie planowania, ale teraz jest za wcześnie, żeby mówić o konkretach. Natomiast wkrótce opublikujemy objaśnienia dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, który wszedł 1 lipca br. Okazuje się, że szereg zagadnień budzi wątpliwości podatników, pojawiają się np. pytania dotyczące zgłaszania rachunku VAT do urzędu skarbowego (nie trzeba tego robić - PAP). (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Jacek Ensztein

mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA