REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany (upraszczające) w VAT 2018 - projekt na jesieni

Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią 2018 r. powinien być gotowy projekt ws. uproszczeń w VAT - informuje PAP zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Zbigniew Makowski. Resort finansów liczy na podpowiedzi podatników dotyczące kierunku zmian.

PAP: Pod koniec czerwca resort finansów rozpoczął konsultacje w sprawie uproszczeń w rozliczaniu VAT. Jaki jest ich cel?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów: Można powiedzieć, że najważniejsze, systemowe mechanizmy uszczelnienia w VAT już wprowadziliśmy, choć nie oznacza to, że kończymy z uszczelnianiem. Teraz jednak zgodnie z zapowiedzią minister Teresy Czerwińskiej chcemy iść w stronę uproszczeń, aby zaproponować ułatwienia, dla tych, którzy chcą uczciwie zajmować się swoim biznesem.

Kontynuujemy bezpośredni dialog z podatnikami rozpoczęty w zeszłym roku konsultacjami dotyczącymi należytej staranności. Wsłuchujemy się w ich głos. Chcemy, żeby podatnicy sami, w ścisłej współpracy z nami wskazali, które obszary systemu VAT ich najbardziej bolą. Konsultacje mają służyć wspólnemu wypracowaniu rozwiązań upraszczających system VAT. Na nasze zaproszenie może odpowiedzieć każdy przedsiębiorca.

PAP: Można zgłaszać dowolne propozycje dotyczące VAT, a wy je poddacie ocenie i rozważycie ich wprowadzenie?

REKLAMA

Z.M.: Jest kilka ograniczeń związanych z tym, jak widzimy późniejszy przebieg prac. Będziemy rozpatrywać konkretne propozycje zmian w przepisach zgłoszone wraz z ich uzasadnieniem. W związku tym, że zmiany chcemy wprowadzić stosunkowo szybko, propozycje nie mogą dotyczyć zmian, które wymagałyby derogacji od unijnej dyrektywy o VAT. Musimy pamiętać, że nasz system VAT jest zharmonizowany z systemem unijnym - nie możemy wprowadzać rozwiązań, które byłyby niezgodne z dyrektywą. Na przykład postulatu dotyczącego likwidacji faktur nie będziemy rozpatrywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAP: Jakie propozycje mogą być przez was pozytywnie ocenione?

Z.M.: Aby miały szansę przyjęcia, muszą być neutralne z punktu widzenia fiskusa, nie mogą niweczyć trudu, który włożyliśmy w uszczelnienie systemu podatkowego. Nie mogą też obniżać dochodów budżetu ani zwiększać wydatków skarbu państwa. Nie będziemy rozpatrywać propozycji zmierzających do wycofania się z rozwiązań, które właśnie wdrożyliśmy. Nam chodzi o likwidację zbędnych formalizmów, na przykład zmiany związane ze zbędnym dokumentowaniem, raportowaniem itp.

PAP: Nie obawiacie się, że zostaniecie zasypani wnioskami dotyczącymi zmian?

Z.M.: Prosimy o maksymalnie pięć propozycji. To wynika z potrzeby efektywnego zarządzania zmianami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tych propozycji może być dużo. Mamy doświadczenie z poprzednich konsultacji, gdzie w jednym piśmie zgłaszano dziesiątki propozycji idących w różnym kierunku. Zależy nam na tym, aby skutkiem konsultacji był projekt zmiany prawa, ale aby nie był to projekt całkowitej reformy systemu VAT. To byłby proces długotrwały, utknęlibyśmy w konsultacjach, a tego nie chcemy. Zakładamy, że firmy wiedzą, co im najbardziej dokucza i skupią się na najważniejszych problemach.

Polecamy: Biuletyn VAT

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

PAP: Jakieś problemy chyba sami też zdiagnozowaliście, skoro podjęto decyzję o rozpoczęciu konsultacji?

Z.M.: Doskonale wiemy, że jest potrzeba uproszczeń. Zdajemy sobie sprawę, że są pewne obszary w VAT, które można by poprawić.

PAP: Może Pan wskazać przykłady?

Z.M.: Wolałbym nie podawać przykładów, aby nie stały się one tematem dyskusji dla podatników. Poprzednie konsultacje pokazały, że przykłady takie były traktowane jako główny temat wskazywany w odpowiedziach podatników. Tak było choćby podczas konsultacji w sprawie JPK_VAT. Mamy swoje przemyślenia, liczymy jednak na to, że podatnicy w pierwszej kolejności sami wskażą nam na konkretne potrzeby zmian. Temu służą te konsultacje – możliwości spojrzenia na przepisy z perspektywy podatników.

PAP: Czekamy na zmianę tzw. matrycy stawek VAT. Konsultacje obejmują także ten obszar?

Z.M.: Nie, konsultacje nie obejmują zmian dotyczących stawek VAT na towary. Tu się toczą osobne prace, to temat bardzo skomplikowany, jesteśmy na zaawansowanym etapie prac analitycznych nad nową matrycą stawek VAT. Nie chcemy ingerować w ten proces konsultacjami podatkowymi.

PAP: Wypływają już wnioski dotyczące zmian?

Z.M.: Nie jest ich jeszcze dużo, ale konsultacje trwają dopiero kilka dni.

PAP: Chcecie przygotować zmiany jak najszybciej, czyli w jakim terminie?

Z.M.: Konsultacje prowadzimy do końca lipca br.. Później musimy mieć czas na podsumowanie tych propozycji i ich omówienie, co nastąpi zapewne w sierpniu. Mam nadzieję, że jesienią będziemy gotowi z projektem nowelizacji ustawy i wyjdziemy z nim do konsultacji zewnętrznych.

PAP: Były konsultacje w sprawie JPK_VAT, w sprawie należytej staranności, teraz w sprawie uproszczeń. Czy tego typu konsultacje będą regułą, jeśli chodzi o legislację związaną z VAT?

Z.M.: Konsultacje to oficjalny dialog z podatnikami, który chcemy prowadzić przy różnych tematach, nie tylko przy propozycjach legislacji. Sam proces konsultacji też może się różnie rozwijać i nie zawsze będzie prowadzić do nowej legislacji. Jego efektem może być projekt ustawy, ale także objaśnienia, metodyka pracy dla KAS, czy interpretacja ogólna albo powołanie zespołu roboczego, który będzie się zajmował danym tematem. Zarządzenie Ministra Finansów o konsultacjach podatkowych jest w tym zakresie bardzo elastyczne. Chcemy korzystać z tego narzędzia i z opinii podatników.


PAP: Możemy się spodziewać konsultacji dotyczących kolejnych obszarów w VAT?

Z.M.: Kolejne konsultacje są na etapie planowania, ale teraz jest za wcześnie, żeby mówić o konkretach. Natomiast wkrótce opublikujemy objaśnienia dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, który wszedł 1 lipca br. Okazuje się, że szereg zagadnień budzi wątpliwości podatników, pojawiają się np. pytania dotyczące zgłaszania rachunku VAT do urzędu skarbowego (nie trzeba tego robić - PAP). (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Jacek Ensztein

mmu/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA