REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany (upraszczające) w VAT 2018 - projekt na jesieni

Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią 2018 r. powinien być gotowy projekt ws. uproszczeń w VAT - informuje PAP zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Zbigniew Makowski. Resort finansów liczy na podpowiedzi podatników dotyczące kierunku zmian.

PAP: Pod koniec czerwca resort finansów rozpoczął konsultacje w sprawie uproszczeń w rozliczaniu VAT. Jaki jest ich cel?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów: Można powiedzieć, że najważniejsze, systemowe mechanizmy uszczelnienia w VAT już wprowadziliśmy, choć nie oznacza to, że kończymy z uszczelnianiem. Teraz jednak zgodnie z zapowiedzią minister Teresy Czerwińskiej chcemy iść w stronę uproszczeń, aby zaproponować ułatwienia, dla tych, którzy chcą uczciwie zajmować się swoim biznesem.

Kontynuujemy bezpośredni dialog z podatnikami rozpoczęty w zeszłym roku konsultacjami dotyczącymi należytej staranności. Wsłuchujemy się w ich głos. Chcemy, żeby podatnicy sami, w ścisłej współpracy z nami wskazali, które obszary systemu VAT ich najbardziej bolą. Konsultacje mają służyć wspólnemu wypracowaniu rozwiązań upraszczających system VAT. Na nasze zaproszenie może odpowiedzieć każdy przedsiębiorca.

PAP: Można zgłaszać dowolne propozycje dotyczące VAT, a wy je poddacie ocenie i rozważycie ich wprowadzenie?

REKLAMA

Z.M.: Jest kilka ograniczeń związanych z tym, jak widzimy późniejszy przebieg prac. Będziemy rozpatrywać konkretne propozycje zmian w przepisach zgłoszone wraz z ich uzasadnieniem. W związku tym, że zmiany chcemy wprowadzić stosunkowo szybko, propozycje nie mogą dotyczyć zmian, które wymagałyby derogacji od unijnej dyrektywy o VAT. Musimy pamiętać, że nasz system VAT jest zharmonizowany z systemem unijnym - nie możemy wprowadzać rozwiązań, które byłyby niezgodne z dyrektywą. Na przykład postulatu dotyczącego likwidacji faktur nie będziemy rozpatrywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAP: Jakie propozycje mogą być przez was pozytywnie ocenione?

Z.M.: Aby miały szansę przyjęcia, muszą być neutralne z punktu widzenia fiskusa, nie mogą niweczyć trudu, który włożyliśmy w uszczelnienie systemu podatkowego. Nie mogą też obniżać dochodów budżetu ani zwiększać wydatków skarbu państwa. Nie będziemy rozpatrywać propozycji zmierzających do wycofania się z rozwiązań, które właśnie wdrożyliśmy. Nam chodzi o likwidację zbędnych formalizmów, na przykład zmiany związane ze zbędnym dokumentowaniem, raportowaniem itp.

PAP: Nie obawiacie się, że zostaniecie zasypani wnioskami dotyczącymi zmian?

Z.M.: Prosimy o maksymalnie pięć propozycji. To wynika z potrzeby efektywnego zarządzania zmianami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tych propozycji może być dużo. Mamy doświadczenie z poprzednich konsultacji, gdzie w jednym piśmie zgłaszano dziesiątki propozycji idących w różnym kierunku. Zależy nam na tym, aby skutkiem konsultacji był projekt zmiany prawa, ale aby nie był to projekt całkowitej reformy systemu VAT. To byłby proces długotrwały, utknęlibyśmy w konsultacjach, a tego nie chcemy. Zakładamy, że firmy wiedzą, co im najbardziej dokucza i skupią się na najważniejszych problemach.

Polecamy: Biuletyn VAT

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

PAP: Jakieś problemy chyba sami też zdiagnozowaliście, skoro podjęto decyzję o rozpoczęciu konsultacji?

Z.M.: Doskonale wiemy, że jest potrzeba uproszczeń. Zdajemy sobie sprawę, że są pewne obszary w VAT, które można by poprawić.

PAP: Może Pan wskazać przykłady?

Z.M.: Wolałbym nie podawać przykładów, aby nie stały się one tematem dyskusji dla podatników. Poprzednie konsultacje pokazały, że przykłady takie były traktowane jako główny temat wskazywany w odpowiedziach podatników. Tak było choćby podczas konsultacji w sprawie JPK_VAT. Mamy swoje przemyślenia, liczymy jednak na to, że podatnicy w pierwszej kolejności sami wskażą nam na konkretne potrzeby zmian. Temu służą te konsultacje – możliwości spojrzenia na przepisy z perspektywy podatników.

PAP: Czekamy na zmianę tzw. matrycy stawek VAT. Konsultacje obejmują także ten obszar?

Z.M.: Nie, konsultacje nie obejmują zmian dotyczących stawek VAT na towary. Tu się toczą osobne prace, to temat bardzo skomplikowany, jesteśmy na zaawansowanym etapie prac analitycznych nad nową matrycą stawek VAT. Nie chcemy ingerować w ten proces konsultacjami podatkowymi.

PAP: Wypływają już wnioski dotyczące zmian?

Z.M.: Nie jest ich jeszcze dużo, ale konsultacje trwają dopiero kilka dni.

PAP: Chcecie przygotować zmiany jak najszybciej, czyli w jakim terminie?

Z.M.: Konsultacje prowadzimy do końca lipca br.. Później musimy mieć czas na podsumowanie tych propozycji i ich omówienie, co nastąpi zapewne w sierpniu. Mam nadzieję, że jesienią będziemy gotowi z projektem nowelizacji ustawy i wyjdziemy z nim do konsultacji zewnętrznych.

PAP: Były konsultacje w sprawie JPK_VAT, w sprawie należytej staranności, teraz w sprawie uproszczeń. Czy tego typu konsultacje będą regułą, jeśli chodzi o legislację związaną z VAT?

Z.M.: Konsultacje to oficjalny dialog z podatnikami, który chcemy prowadzić przy różnych tematach, nie tylko przy propozycjach legislacji. Sam proces konsultacji też może się różnie rozwijać i nie zawsze będzie prowadzić do nowej legislacji. Jego efektem może być projekt ustawy, ale także objaśnienia, metodyka pracy dla KAS, czy interpretacja ogólna albo powołanie zespołu roboczego, który będzie się zajmował danym tematem. Zarządzenie Ministra Finansów o konsultacjach podatkowych jest w tym zakresie bardzo elastyczne. Chcemy korzystać z tego narzędzia i z opinii podatników.


PAP: Możemy się spodziewać konsultacji dotyczących kolejnych obszarów w VAT?

Z.M.: Kolejne konsultacje są na etapie planowania, ale teraz jest za wcześnie, żeby mówić o konkretach. Natomiast wkrótce opublikujemy objaśnienia dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, który wszedł 1 lipca br. Okazuje się, że szereg zagadnień budzi wątpliwości podatników, pojawiają się np. pytania dotyczące zgłaszania rachunku VAT do urzędu skarbowego (nie trzeba tego robić - PAP). (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Jacek Ensztein

mmu/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA