REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany (upraszczające) w VAT 2018 - projekt na jesieni

Subskrybuj nas na Youtube
Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów
Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Jesienią 2018 r. powinien być gotowy projekt ws. uproszczeń w VAT - informuje PAP zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Zbigniew Makowski. Resort finansów liczy na podpowiedzi podatników dotyczące kierunku zmian.

PAP: Pod koniec czerwca resort finansów rozpoczął konsultacje w sprawie uproszczeń w rozliczaniu VAT. Jaki jest ich cel?

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zbigniew Makowski, zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów: Można powiedzieć, że najważniejsze, systemowe mechanizmy uszczelnienia w VAT już wprowadziliśmy, choć nie oznacza to, że kończymy z uszczelnianiem. Teraz jednak zgodnie z zapowiedzią minister Teresy Czerwińskiej chcemy iść w stronę uproszczeń, aby zaproponować ułatwienia, dla tych, którzy chcą uczciwie zajmować się swoim biznesem.

Kontynuujemy bezpośredni dialog z podatnikami rozpoczęty w zeszłym roku konsultacjami dotyczącymi należytej staranności. Wsłuchujemy się w ich głos. Chcemy, żeby podatnicy sami, w ścisłej współpracy z nami wskazali, które obszary systemu VAT ich najbardziej bolą. Konsultacje mają służyć wspólnemu wypracowaniu rozwiązań upraszczających system VAT. Na nasze zaproszenie może odpowiedzieć każdy przedsiębiorca.

PAP: Można zgłaszać dowolne propozycje dotyczące VAT, a wy je poddacie ocenie i rozważycie ich wprowadzenie?

Z.M.: Jest kilka ograniczeń związanych z tym, jak widzimy późniejszy przebieg prac. Będziemy rozpatrywać konkretne propozycje zmian w przepisach zgłoszone wraz z ich uzasadnieniem. W związku tym, że zmiany chcemy wprowadzić stosunkowo szybko, propozycje nie mogą dotyczyć zmian, które wymagałyby derogacji od unijnej dyrektywy o VAT. Musimy pamiętać, że nasz system VAT jest zharmonizowany z systemem unijnym - nie możemy wprowadzać rozwiązań, które byłyby niezgodne z dyrektywą. Na przykład postulatu dotyczącego likwidacji faktur nie będziemy rozpatrywać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PAP: Jakie propozycje mogą być przez was pozytywnie ocenione?

Z.M.: Aby miały szansę przyjęcia, muszą być neutralne z punktu widzenia fiskusa, nie mogą niweczyć trudu, który włożyliśmy w uszczelnienie systemu podatkowego. Nie mogą też obniżać dochodów budżetu ani zwiększać wydatków skarbu państwa. Nie będziemy rozpatrywać propozycji zmierzających do wycofania się z rozwiązań, które właśnie wdrożyliśmy. Nam chodzi o likwidację zbędnych formalizmów, na przykład zmiany związane ze zbędnym dokumentowaniem, raportowaniem itp.

PAP: Nie obawiacie się, że zostaniecie zasypani wnioskami dotyczącymi zmian?

Z.M.: Prosimy o maksymalnie pięć propozycji. To wynika z potrzeby efektywnego zarządzania zmianami. Zdajemy sobie sprawę z tego, że tych propozycji może być dużo. Mamy doświadczenie z poprzednich konsultacji, gdzie w jednym piśmie zgłaszano dziesiątki propozycji idących w różnym kierunku. Zależy nam na tym, aby skutkiem konsultacji był projekt zmiany prawa, ale aby nie był to projekt całkowitej reformy systemu VAT. To byłby proces długotrwały, utknęlibyśmy w konsultacjach, a tego nie chcemy. Zakładamy, że firmy wiedzą, co im najbardziej dokucza i skupią się na najważniejszych problemach.

Polecamy: Biuletyn VAT

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

PAP: Jakieś problemy chyba sami też zdiagnozowaliście, skoro podjęto decyzję o rozpoczęciu konsultacji?

Z.M.: Doskonale wiemy, że jest potrzeba uproszczeń. Zdajemy sobie sprawę, że są pewne obszary w VAT, które można by poprawić.

PAP: Może Pan wskazać przykłady?

Z.M.: Wolałbym nie podawać przykładów, aby nie stały się one tematem dyskusji dla podatników. Poprzednie konsultacje pokazały, że przykłady takie były traktowane jako główny temat wskazywany w odpowiedziach podatników. Tak było choćby podczas konsultacji w sprawie JPK_VAT. Mamy swoje przemyślenia, liczymy jednak na to, że podatnicy w pierwszej kolejności sami wskażą nam na konkretne potrzeby zmian. Temu służą te konsultacje – możliwości spojrzenia na przepisy z perspektywy podatników.

PAP: Czekamy na zmianę tzw. matrycy stawek VAT. Konsultacje obejmują także ten obszar?

Z.M.: Nie, konsultacje nie obejmują zmian dotyczących stawek VAT na towary. Tu się toczą osobne prace, to temat bardzo skomplikowany, jesteśmy na zaawansowanym etapie prac analitycznych nad nową matrycą stawek VAT. Nie chcemy ingerować w ten proces konsultacjami podatkowymi.

PAP: Wypływają już wnioski dotyczące zmian?

Z.M.: Nie jest ich jeszcze dużo, ale konsultacje trwają dopiero kilka dni.

PAP: Chcecie przygotować zmiany jak najszybciej, czyli w jakim terminie?

REKLAMA

Z.M.: Konsultacje prowadzimy do końca lipca br.. Później musimy mieć czas na podsumowanie tych propozycji i ich omówienie, co nastąpi zapewne w sierpniu. Mam nadzieję, że jesienią będziemy gotowi z projektem nowelizacji ustawy i wyjdziemy z nim do konsultacji zewnętrznych.

PAP: Były konsultacje w sprawie JPK_VAT, w sprawie należytej staranności, teraz w sprawie uproszczeń. Czy tego typu konsultacje będą regułą, jeśli chodzi o legislację związaną z VAT?

Z.M.: Konsultacje to oficjalny dialog z podatnikami, który chcemy prowadzić przy różnych tematach, nie tylko przy propozycjach legislacji. Sam proces konsultacji też może się różnie rozwijać i nie zawsze będzie prowadzić do nowej legislacji. Jego efektem może być projekt ustawy, ale także objaśnienia, metodyka pracy dla KAS, czy interpretacja ogólna albo powołanie zespołu roboczego, który będzie się zajmował danym tematem. Zarządzenie Ministra Finansów o konsultacjach podatkowych jest w tym zakresie bardzo elastyczne. Chcemy korzystać z tego narzędzia i z opinii podatników.


PAP: Możemy się spodziewać konsultacji dotyczących kolejnych obszarów w VAT?

Z.M.: Kolejne konsultacje są na etapie planowania, ale teraz jest za wcześnie, żeby mówić o konkretach. Natomiast wkrótce opublikujemy objaśnienia dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, który wszedł 1 lipca br. Okazuje się, że szereg zagadnień budzi wątpliwości podatników, pojawiają się np. pytania dotyczące zgłaszania rachunku VAT do urzędu skarbowego (nie trzeba tego robić - PAP). (PAP)

Autor: Marcin Musiał

edytor: Jacek Ensztein

mmu/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA