REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy resort finansów wycofuje się (wreszcie) z pomysłu likwidacji deklaracji VAT?

Czy resort finansów wycofuje się (wreszcie) z pomysłu likwidacji deklaracji VAT?
Czy resort finansów wycofuje się (wreszcie) z pomysłu likwidacji deklaracji VAT?

REKLAMA

REKLAMA

Jak donosi prasa przyszło opamiętanie i resort finansów wycofuje się z pomysłu likwidacji deklaracji podatkowych w podatku od towarów i usług od początku 2019 r. Na razie na pół roku, ale dobre i to.

Pomysł, który zaskoczył wszystkich: polityków, urzędników, podatników i ekspertów, polegał na tym, że z nowym rokiem miałoby już nie być wszystkich deklaracji (zwłaszcza VAT-7, VAT-7k, VAT-8 i VAT-9 oraz VAT-IM). Na jakiej podstawie podatnicy mieliby żądać zwrotów? Nie wiadomo. Skąd urząd skarbowy miałby wiedzieć, ile powinien wpłacić co miesiąc (kwartał) podatnik? Nie wiadomo.

REKLAMA

Autopromocja

Według oficjalnych informacji, deklaracje miałby „zastąpić” słynny JPK-VAT (ciekawe w jaki sposób?), który nie jest i być nie może „deklaracją podatkową”: w sensie prawnym i obiektywnym. Jest to tylko informacja o prowadzonej przez podatnika ewidencji DLA POTRZEB SPORZĄDZANEJ DEKLARACJI. Zniesienie obowiązku składania deklaracji automatycznie zwalnia podatników z tego obowiązku.

Tu twórcom tego pomysłu pomylił się VAT z podatkiem dochodowym. Podatnicy tego ostatniego podatku prowadzą na podstawie odrębnych przepisów ewidencję księgową lub uproszczoną ewidencję podatkową (podatkowa księga przychodów i rozchodów). Na ich podstawie nie da się prawidłowo rozliczyć VAT-u: przychód nie jest obrotem w VAT, koszty to coś innego od podatku naliczonego w VAT.

Bezdeklaracyjna zapłata i zwroty podatku od towarów i usług (pomysł oryginalny na skalę światową) wymagałby:

  • szczegółowego uregulowania zasad prowadzenia ewidencji – trzeba by było wydać odrębną ustawę na ten temat, bo tylko w ten sposób można nałożyć obowiązki na obywatela,
  • wprowadzenia odrębnych kar (bardzo wysokich) za naruszenie tych obowiązków,
  • zastosowania do zwrotów tego podatku trybu wnioskowego, czyli procedury podatkowej, co oznacza, że urzędy skarbowe musiałyby poprowadzić rocznie ponad milion postępowań, wydać tyle samo decyzji (o zwrocie lub odmowie zwrotu), sprawy te w trybie odwoławczym trafiły by do izb administracji skarbowej, potem do sądów administracyjnych (kompletna katastrofa),
  • prowadzenie milionów kontroli ewidencji podatkowych (rocznie składane jest kilkanaście milionów deklaracji), bo przecież urząd nie wiedziałby dlaczego podatnik nie płaci nic albo zapłacił np. tylko 5 zł (coś zupełnie niewykonalnego).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nastąpiłoby w ciągu kilku miesięcy załamanie dochodów w tym podatku, bo każdy świetnie wie, że brak obowiązku złożenia deklaracji czyni całkowicie bezkarnym ucieczkę od podatku, bo władza nie jest w stanie sprawdzić prowadzonych przez podatnika ewidencji: po takich kontrolach musiałaby wydać miliony decyzji, od których przecież można się odwołać. Przecież dobrze wiemy, że tak będzie w przypadku likwidacji deklaracji VAT, bo swego czasu zniesiono obowiązek złożenia miesięcznych deklaracji w podatkach dochodowych: od tego czasu każdy płaci w ciągu roku tyle, ile chce albo nic nie płaci i nastąpił głęboki spadek dochodów z tego podatku, a luka w CIT jest też proporcjonalnie większa niż w przypadku VAT-u.

Zniesienie deklaracji VAT byłoby również sprzeczne z prawem UE, ale to już tak na marginesie. 

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Prawdopodobnie likwidatorzy deklaracji nie rozumieją ich roli. Zgodnie z prawem kwotę zobowiązania podatkowego albo zwrotu podatku PRZYJMUJE SIĘ (domniemanie) W WYSOKOŚCI OKREŚLONEJ PRZEZ PODATNIKA W DEKLARACJI PODATKOWEJ. Wszystkie kary za ucieczkę od podatków i wyłudzenie zwrotów (art. 56 i 76 Kks oraz art. 112a i 112b ustawy o VAT) mogą być zastosowane w przypadku gdy deklaracja została wadliwie sporządzona. Bez niej ani rusz. Po prostu nie da się zarządzać podatkiem, w którym roczne wpływy przekraczają 200 mld zł a zwroty sięgały prawie 100 mld zł, bez deklaracji podatkowych. Nikt w świecie nie wymyślił alternatywnego rozwiązania.

Obrońcami (pomysłodawcami?) tej katastrofy jest prawdopodobnie zagraniczny biznes podatkowy (ten, który podrzucił liberałom JPK_VAT; jeśli się mylę, to proszę o zanegowanie. Niedawno można było dowiedzieć się, że planowana na drugą połowę przyszłego roku likwidacja deklaracji podatkowych (w czasie wyborów do parlamentu) powinna wiązać się również z likwidacją składania VAT-UE, mimo że informacja ta wynika z obowiązków wewnątrzwspólnotowych. Kompletny absurd, ale świadczy o poziomie wiedzy na ten temat.

Mam prośbę do szefowej resortu: słyszymy, że będą zmiany (wreszcie). Może niech wraz z nimi pójdzie do kosza ten pomysł, a Prawo i Sprawiedliwość wreszcie zwycięży na Świętokrzyskiej 12, bo w programie tej partii z 2015 r. nie było pomysłu likwidacji deklaracji VAT, bo nikt o zdrowych zmysłach i minimalnej wiedzy na tematy podatkowe nie będzie tego sugerować, chyba że działa w złej wierze.

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno zdrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA