REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT i CIT 2019 - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki

PIT i CIT 2019 - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki
PIT i CIT 2019 - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki

REKLAMA

REKLAMA

Mam nadzieję, że rząd do końca września 2018 r. przyjmie projekt nowelizacji ustawy o CIT i ustawy o PIT, która przewiduje m.in. zmiany dotyczące leasingu samochodów - powiedział PAP Maciej Żukowski, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. MF złagodziło stanowisko dot. przepisów przejściowych i rozliczania kosztów osobowych samochodów firmowych.

Dyrektor Żukowski, który jest dyrektorem pytany był przez PAP, kiedy projekt może zostać przyjęty przez rząd, bowiem zmiany w podatkach dochodowych powinny być ogłoszone do końca listopada. "Mamy dość ambitny plan procedowania, ale liczę, że uda się go zrealizować. Mam nadzieję, że do końca tego miesiąca projekt zostanie przyjęty przez rząd" - powiedział.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wyjaśnił, obecne przepisy dotyczące amortyzacji samochodów osobowych - nie zmieniane od dawna - mówią, że można amortyzować kupowane samochody osobowe do kwoty odpowiadającej 20 tys. euro. Obecnie wynosi więc ona ok. 86 tys zł. Natomiast w przypadku wzięcia auta w leasing można wliczyć w koszty całą wartość finansowania, bez względu na cenę samochodu.

"Inaczej mówiąc, dziś przedsiębiorca w przypadku zakupu auta i jego amortyzacji może wliczyć w koszty podatkowe wartość najwyżej średniej klasy samochodu. Natomiast w przypadku leasingu operacyjnego można zaliczyć w koszty luksusową limuzynę wartą kilkaset tysięcy złotych. Chcemy to zmienić, wyrównać zasady" - powiedział dyrektor z MF.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zgodnie z propozycjami MF podniesiona zostanie kwota amortyzacji do sumy 150 tys. zł (225 tys. zł dla samochodów elektrycznych), i limit 150 tys. zł zostanie wprowadzony dla odliczenia kosztów w leasingu operacyjnym. W przypadku wzięcia w leasing samochodu osobowego o wartości np. 300 tys. zł przedsiębiorca będzie mógł odliczyć kwotę w odpowiedniej proporcji - 50 proc. faktury leasingowej. Jednocześnie zakłada się, iż takie ograniczenie nie będzie stosowane przez podatników do samochodów osobowych oddanych do używania na podstawie umowy leasingu, jeżeli przedmiotem działalności podatnika jest działalność z zakresie leasingu. Przewiduje się również, że ograniczenia dotyczące opłat leasingowych będą miały zastosowanie tylko do części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu.

Zmiany dotyczą także wrzucania w koszty wydatków na eksploatację samochodów osobowych wykorzystywanych w firmach. Obecnie, jak wyjaśnił Żukowski, w przypadku leasingu zależy to od prowadzenia tzw. kilometrówki, co jest dość uciążliwe dla przedsiębiorców.

"Proponujemy możliwość rozliczania 100 proc. kosztów w przypadku prowadzenia stosownej ewidencji, albo 75 proc. przy braku prowadzenia ewidencji i używania pojazdu w cyklu +mieszanym+ (pierwotnie była mowa o 50 proc. w takim przypadku - PAP)" - wyjaśnił dyrektor. "Trwa proces analizowania uwag o projekcie, ostateczne decyzje zapadną wkrótce. Chcemy poznać opinie rynku i zdecydować, jakie przepisy będą najlepsze" - dodał.

Żukowski odniósł się do zarzutów dotyczących niezgodności z konstytucją przepisów przejściowych proponowanych przez resort finansów w projekcie. Zgodnie z nim ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r. z pewnymi wyjątkami, w tym dotyczącymi leasingu samochodów osobowych. W proponowanej pierwotnie wersji projektu przepisy zaczęłyby obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia noweli. Wskazano, że do umów leasingu aut zawartych przed 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy dotychczasowe, ale nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2020 r. Do umów leasingu zmienionych lub odnowionych po 31 grudnia 2018 r. stosować się będzie nowe przepisy.

Jeżeli natomiast umowa leasingu zostanie zmieniona lub zawarta w okresie od dnia ogłoszenia ustawy do dnia jej wejścia w życie, do opłat z tytułu używania samochodu ustalonych w tej umowie, ponoszonych do 31 grudnia 2018 r., będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.; po 31 grudnia 2018 r. stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. W praktyce oznacza to, że prawa nabyte firm, które podpisały umowy leasingowe przed opublikowaniem zmian będą chronione tylko do końca 2020 r.

"Po analizie zgłoszonych uwag zmienione zostały regulacje przejściowe. Zgodnie z nowymi propozycjami w przypadku umowy leasingu samochodu osobowego zawartej przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosowane będą dotychczasowe rozwiązania obowiązujące do końca 2018 r. W przypadku natomiast umów leasingu zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r., ale zmienionych lub odnowionych po dniu 31 grudnia 2018 r., zastosowanie znajdą już nowe przepisy" - wyjaśnił Żukowski.

Dodał, że projekt wprowadza też dość istotne zmiany dotyczące leasingodawców. Dziś firmy leasingowe amortyzują samochody osobowe w wartości 1 proc. Oznacza to, że na koniec leasingu, przy sprzedaży takiego auta, firma ponosi stratę podatkową możliwą do odliczenia. Prowadzi to jednocześnie do poprawienia jej wyniku księgowego. Rozmówca PAP zauważył, że wiele firm leasingowych zwracało uwagę na problem, nie chciały się jednak wyłamać z takiego stosowania prawa, żeby nie przegrać z konkurencją.

"Mam nadzieję, że tymi zmianami spowodujemy rzetelniejszą prezentację wyników finansowych" - ocenił Żukowski.

Proponowana przez MF zmiana przewiduje, że firmy leasingowe będą musiały amortyzować 20 proc. wartości samochodów, co spowoduje, że nie będą odnotowywały tak dużych strat podatkowych przy sprzedaży samochodów, a jednocześnie nie będą zawyżały wyników księgowych. Dyrektor Żukowski wskazał jednocześnie, iż rozwiązanie takie będzie stosowane do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji po dniu 31 grudnia 2018 r., co wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym podczas konsultacji. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA