REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT i CIT 2019 - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki

PIT i CIT 2019 - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki
PIT i CIT 2019 - 75% kosztów samochodowych bez kilometrówki

REKLAMA

REKLAMA

Mam nadzieję, że rząd do końca września 2018 r. przyjmie projekt nowelizacji ustawy o CIT i ustawy o PIT, która przewiduje m.in. zmiany dotyczące leasingu samochodów - powiedział PAP Maciej Żukowski, dyrektor departamentu podatków dochodowych w Ministerstwie Finansów. MF złagodziło stanowisko dot. przepisów przejściowych i rozliczania kosztów osobowych samochodów firmowych.

Dyrektor Żukowski, który jest dyrektorem pytany był przez PAP, kiedy projekt może zostać przyjęty przez rząd, bowiem zmiany w podatkach dochodowych powinny być ogłoszone do końca listopada. "Mamy dość ambitny plan procedowania, ale liczę, że uda się go zrealizować. Mam nadzieję, że do końca tego miesiąca projekt zostanie przyjęty przez rząd" - powiedział.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak wyjaśnił, obecne przepisy dotyczące amortyzacji samochodów osobowych - nie zmieniane od dawna - mówią, że można amortyzować kupowane samochody osobowe do kwoty odpowiadającej 20 tys. euro. Obecnie wynosi więc ona ok. 86 tys zł. Natomiast w przypadku wzięcia auta w leasing można wliczyć w koszty całą wartość finansowania, bez względu na cenę samochodu.

"Inaczej mówiąc, dziś przedsiębiorca w przypadku zakupu auta i jego amortyzacji może wliczyć w koszty podatkowe wartość najwyżej średniej klasy samochodu. Natomiast w przypadku leasingu operacyjnego można zaliczyć w koszty luksusową limuzynę wartą kilkaset tysięcy złotych. Chcemy to zmienić, wyrównać zasady" - powiedział dyrektor z MF.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z propozycjami MF podniesiona zostanie kwota amortyzacji do sumy 150 tys. zł (225 tys. zł dla samochodów elektrycznych), i limit 150 tys. zł zostanie wprowadzony dla odliczenia kosztów w leasingu operacyjnym. W przypadku wzięcia w leasing samochodu osobowego o wartości np. 300 tys. zł przedsiębiorca będzie mógł odliczyć kwotę w odpowiedniej proporcji - 50 proc. faktury leasingowej. Jednocześnie zakłada się, iż takie ograniczenie nie będzie stosowane przez podatników do samochodów osobowych oddanych do używania na podstawie umowy leasingu, jeżeli przedmiotem działalności podatnika jest działalność z zakresie leasingu. Przewiduje się również, że ograniczenia dotyczące opłat leasingowych będą miały zastosowanie tylko do części opłaty, która stanowi spłatę wartości samochodu.

Zmiany dotyczą także wrzucania w koszty wydatków na eksploatację samochodów osobowych wykorzystywanych w firmach. Obecnie, jak wyjaśnił Żukowski, w przypadku leasingu zależy to od prowadzenia tzw. kilometrówki, co jest dość uciążliwe dla przedsiębiorców.

"Proponujemy możliwość rozliczania 100 proc. kosztów w przypadku prowadzenia stosownej ewidencji, albo 75 proc. przy braku prowadzenia ewidencji i używania pojazdu w cyklu +mieszanym+ (pierwotnie była mowa o 50 proc. w takim przypadku - PAP)" - wyjaśnił dyrektor. "Trwa proces analizowania uwag o projekcie, ostateczne decyzje zapadną wkrótce. Chcemy poznać opinie rynku i zdecydować, jakie przepisy będą najlepsze" - dodał.

Żukowski odniósł się do zarzutów dotyczących niezgodności z konstytucją przepisów przejściowych proponowanych przez resort finansów w projekcie. Zgodnie z nim ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r. z pewnymi wyjątkami, w tym dotyczącymi leasingu samochodów osobowych. W proponowanej pierwotnie wersji projektu przepisy zaczęłyby obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia noweli. Wskazano, że do umów leasingu aut zawartych przed 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy dotychczasowe, ale nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2020 r. Do umów leasingu zmienionych lub odnowionych po 31 grudnia 2018 r. stosować się będzie nowe przepisy.

Jeżeli natomiast umowa leasingu zostanie zmieniona lub zawarta w okresie od dnia ogłoszenia ustawy do dnia jej wejścia w życie, do opłat z tytułu używania samochodu ustalonych w tej umowie, ponoszonych do 31 grudnia 2018 r., będą miały zastosowanie przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r.; po 31 grudnia 2018 r. stosuje się przepisy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. W praktyce oznacza to, że prawa nabyte firm, które podpisały umowy leasingowe przed opublikowaniem zmian będą chronione tylko do końca 2020 r.

"Po analizie zgłoszonych uwag zmienione zostały regulacje przejściowe. Zgodnie z nowymi propozycjami w przypadku umowy leasingu samochodu osobowego zawartej przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosowane będą dotychczasowe rozwiązania obowiązujące do końca 2018 r. W przypadku natomiast umów leasingu zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r., ale zmienionych lub odnowionych po dniu 31 grudnia 2018 r., zastosowanie znajdą już nowe przepisy" - wyjaśnił Żukowski.

Dodał, że projekt wprowadza też dość istotne zmiany dotyczące leasingodawców. Dziś firmy leasingowe amortyzują samochody osobowe w wartości 1 proc. Oznacza to, że na koniec leasingu, przy sprzedaży takiego auta, firma ponosi stratę podatkową możliwą do odliczenia. Prowadzi to jednocześnie do poprawienia jej wyniku księgowego. Rozmówca PAP zauważył, że wiele firm leasingowych zwracało uwagę na problem, nie chciały się jednak wyłamać z takiego stosowania prawa, żeby nie przegrać z konkurencją.

"Mam nadzieję, że tymi zmianami spowodujemy rzetelniejszą prezentację wyników finansowych" - ocenił Żukowski.

Proponowana przez MF zmiana przewiduje, że firmy leasingowe będą musiały amortyzować 20 proc. wartości samochodów, co spowoduje, że nie będą odnotowywały tak dużych strat podatkowych przy sprzedaży samochodów, a jednocześnie nie będą zawyżały wyników księgowych. Dyrektor Żukowski wskazał jednocześnie, iż rozwiązanie takie będzie stosowane do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji po dniu 31 grudnia 2018 r., co wychodzi naprzeciw postulatom zgłaszanym podczas konsultacji. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pad/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA