REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualny rachunek rozliczeniowy dla każdego podatnika

Wirtualny rachunek rozliczeniowy dla każdego podatnika
Wirtualny rachunek rozliczeniowy dla każdego podatnika
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem "Witraż", który zakłada rozliczenia z podatnikami w oparciu o rachunki wirtualne. Rachunki wirtualne (na które podatnicy mają wpłacać swoje podatki) mają być powiązane z rachunkiem rzeczywistym fiskusa, prowadzonym w NBP. Fiskus będzie miał tyle rachunków wirtualnych, ilu podatników. Dzięki temu Krajowa Administracja Skarbowa dużo szybciej uzyska informacje o tym jak i kiedy poszczególni podatnicy regulują swoje zobowiązania podatkowe.

Centralizacja systemu Poltax, odejście od niektórych deklaracji VAT oraz tzw. wirtualne rachunki, dzięki którym resort finansów szybciej uzyska dane o wpłatach - to niektóre projekty informatyczne MF. Poinformował o nich PAP pełnomocnik do spraw informatyzacji resortu finansów Przemysław Koch.

REKLAMA

Autopromocja

Jak mówił, MF pracuje nad centralizacją systemu Poltax, którego początki sięgają jeszcze z lat 90-tych zeszłego wieku. To system, na którym pracują urzędy skarbowe, służący do obsługi procesów związanych z poborem podatku, zwłaszcza PIT, CIT i VAT. Jak wyjaśnił Koch, jest to system zdecentralizowany - urzędy skarbowe działają na własnych bazach danych, które nie komunikują się ze sobą.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

"W praktyce oznacza to, że poza urzędem skarbowym, w którym przetwarzane są dane podatnika, inne urzędy skarbowe nie mają dostępu w sposób bezpośredni do takich danych. Realizujemy aktualnie projekt, w ramach którego budujemy jeden centralny system. To duże przedsięwzięcie, z bardzo ambitnym harmonogramem. Naszym celem jest wdrożenie centralnego systemu, z jedną bazą danych, na którym będzie równolegle pracować 400 urzędów skarbowych w Polsce" - podkreślił Koch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram realizacji projektu przewiduje, że resort finansów będzie gotowy na zmianę na przełomie lutego i marca 2019. Opracowany jest plan stopniowej migracji do centralnego systemu – migracje przewidziane są do realizacji w kolejne weekendy od marca do maja - w poszczególnych urzędach skarbowych.

"Zgodnie z opracowanym harmonogramem, do połowy 2019 r. wszystkie urzędy skarbowe będą pracować na jednym centralnym systemie, wszystkie dane podatników związane z obsługą procesów poboru i rozliczenia podatków VAT, CIT, PIT będą dostępne z poziomu jednego systemu, niezależnie do miejsca pracy. Jedynym ograniczeniem będzie poziom posiadanych uprawnień pracownika KAS" - wyjaśnił Koch.

Z przedstawionych przez niego informacji wynika, że od 1 lipca 2019 r. resort finansów planuje odejść od obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K. "Od 1 lipca 2019 r. przedsiębiorcy w Polsce nie będą mieli obowiązku składania tych deklaracji. Rozliczymy podatek VAT na podstawie danych, które otrzymamy w postaci plików JPK_VAT. Będzie się to wiązać z koniecznością przebudowy plików JPK_VAT, aby pozyskać dodatkowe informacje niezbędne do rozliczenia podatku VAT" - powiedział.

Jego zdaniem zmiana z jednej strony zmniejszy obciążenia administracyjne nakładane na przedsiębiorców, a z drugiej ułatwi pracę administracji skarbowej i uprości wewnętrzne procesy.

REKLAMA

Wśród planów informatycznych MF, Koch wymienił także projekt "Witraż" - dotyczący zmiany modelu rozliczania się podatnika z fiskusem. "Chcemy przejść na model oparty o rachunki wirtualne, aby każdy podatnik, bez względu na to, czy to osoba fizyczna, czy przedsiębiorca miał zdefiniowany unikalny rachunek wirtualny, na który będzie dokonywał wpłat w ramach regulowania swoich zobowiązań podatkowych" - mówił.

Jak wyjaśnił, rachunki wirtualne będą powiązane z rachunkiem rzeczywistym - w tym wypadku fiskusa, prowadzonym w NBP. Fiskus będzie miał więc tyle rachunków wirtualnych, ilu podatników. Dzięki temu dużo szybciej uzyska informacje o tym kto, kiedy i ile wpłacił środków, czy uregulował swoje zobowiązania, czy ma zaległość, czy nadpłatę.

"To bardzo popularna usługa w Polsce. Większość dużych przedsiębiorstw z sektora energetycznego, czy telekomunikacyjnego korzysta z takich konstrukcji. Rachunki wirtualne przypisane do naszego konta w NBP usprawnią procesy związane z obsługą poboru i rozliczenia podatków. Dzięki temu dość uciążliwe procesy, które ciągle wykonywane są w dużej części w sposób manualny, zostaną zautomatyzowane. Nie będziemy musieli szukać, kto zapłacił, za co zapłacił, jaki podatek i w jakiej kwocie, itp." - zaznaczył Koch. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pś/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarobki księgowych na jesieni 2024 r. Jakie pensje oferują pracodawcy?

Ile zarabiają księgowe i księgowi na jesieni 2024 roku? Jakie wynagrodzenie zasadnicze oferują pracodawcy głównym księgowym, samodzielnym księgowym, młodszym księgowym, czy praktykantom w dziale księgowości? Zestawienie to nie uwzględnia premii i pozapłacowych bonusów pracowniczych. 

Księgowy w małej firmie. A może lepiej (szybciej, taniej) przedsiębiorcy rozliczać się samemu?

Dane z PARP nie pozostawiają złudzeń – zapotrzebowanie na specjalistów ds. rachunkowości rośnie w zastraszającym tempie. Wzrost liczby ofert pracy w tej branży o ponad 43% rok do roku to sygnał, że na rynku dzieje się coś niezwykłego. Jednym z głównych czynników napędzających ten trend jest rosnąca popularność outsourcingu księgowości. Coraz więcej firm, zarówno dużych korporacji, jak i małych, jednoosobowych działalności, decyduje się powierzyć prowadzenie księgowości specjalistom. Czy zawsze to niezbędny krok?

Księgowy w firmie 2024: to nie buchalter, ale kreatywny analityk i doradca, także w budowaniu relacji biznesowych. Sztuczna inteligencja w tym go nie zastąpi

Za co księgowi lubią swój zawód? Za możliwość rozwoju, pensje, różnorodność. Lubią to więc sami intensywnie się dokształcają – a prawie 60 proc. robi to przynajmniej raz na kwartał, a jednak 20 proc. z nich nie jest w stanie określić zalet płynących ze swojej pracy.

Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

REKLAMA

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

REKLAMA

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

REKLAMA