REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualny rachunek rozliczeniowy dla każdego podatnika

Wirtualny rachunek rozliczeniowy dla każdego podatnika
Wirtualny rachunek rozliczeniowy dla każdego podatnika
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem "Witraż", który zakłada rozliczenia z podatnikami w oparciu o rachunki wirtualne. Rachunki wirtualne (na które podatnicy mają wpłacać swoje podatki) mają być powiązane z rachunkiem rzeczywistym fiskusa, prowadzonym w NBP. Fiskus będzie miał tyle rachunków wirtualnych, ilu podatników. Dzięki temu Krajowa Administracja Skarbowa dużo szybciej uzyska informacje o tym jak i kiedy poszczególni podatnicy regulują swoje zobowiązania podatkowe.

Centralizacja systemu Poltax, odejście od niektórych deklaracji VAT oraz tzw. wirtualne rachunki, dzięki którym resort finansów szybciej uzyska dane o wpłatach - to niektóre projekty informatyczne MF. Poinformował o nich PAP pełnomocnik do spraw informatyzacji resortu finansów Przemysław Koch.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak mówił, MF pracuje nad centralizacją systemu Poltax, którego początki sięgają jeszcze z lat 90-tych zeszłego wieku. To system, na którym pracują urzędy skarbowe, służący do obsługi procesów związanych z poborem podatku, zwłaszcza PIT, CIT i VAT. Jak wyjaśnił Koch, jest to system zdecentralizowany - urzędy skarbowe działają na własnych bazach danych, które nie komunikują się ze sobą.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

REKLAMA

"W praktyce oznacza to, że poza urzędem skarbowym, w którym przetwarzane są dane podatnika, inne urzędy skarbowe nie mają dostępu w sposób bezpośredni do takich danych. Realizujemy aktualnie projekt, w ramach którego budujemy jeden centralny system. To duże przedsięwzięcie, z bardzo ambitnym harmonogramem. Naszym celem jest wdrożenie centralnego systemu, z jedną bazą danych, na którym będzie równolegle pracować 400 urzędów skarbowych w Polsce" - podkreślił Koch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Harmonogram realizacji projektu przewiduje, że resort finansów będzie gotowy na zmianę na przełomie lutego i marca 2019. Opracowany jest plan stopniowej migracji do centralnego systemu – migracje przewidziane są do realizacji w kolejne weekendy od marca do maja - w poszczególnych urzędach skarbowych.

"Zgodnie z opracowanym harmonogramem, do połowy 2019 r. wszystkie urzędy skarbowe będą pracować na jednym centralnym systemie, wszystkie dane podatników związane z obsługą procesów poboru i rozliczenia podatków VAT, CIT, PIT będą dostępne z poziomu jednego systemu, niezależnie do miejsca pracy. Jedynym ograniczeniem będzie poziom posiadanych uprawnień pracownika KAS" - wyjaśnił Koch.

Z przedstawionych przez niego informacji wynika, że od 1 lipca 2019 r. resort finansów planuje odejść od obowiązku składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K. "Od 1 lipca 2019 r. przedsiębiorcy w Polsce nie będą mieli obowiązku składania tych deklaracji. Rozliczymy podatek VAT na podstawie danych, które otrzymamy w postaci plików JPK_VAT. Będzie się to wiązać z koniecznością przebudowy plików JPK_VAT, aby pozyskać dodatkowe informacje niezbędne do rozliczenia podatku VAT" - powiedział.

Jego zdaniem zmiana z jednej strony zmniejszy obciążenia administracyjne nakładane na przedsiębiorców, a z drugiej ułatwi pracę administracji skarbowej i uprości wewnętrzne procesy.

Wśród planów informatycznych MF, Koch wymienił także projekt "Witraż" - dotyczący zmiany modelu rozliczania się podatnika z fiskusem. "Chcemy przejść na model oparty o rachunki wirtualne, aby każdy podatnik, bez względu na to, czy to osoba fizyczna, czy przedsiębiorca miał zdefiniowany unikalny rachunek wirtualny, na który będzie dokonywał wpłat w ramach regulowania swoich zobowiązań podatkowych" - mówił.

Jak wyjaśnił, rachunki wirtualne będą powiązane z rachunkiem rzeczywistym - w tym wypadku fiskusa, prowadzonym w NBP. Fiskus będzie miał więc tyle rachunków wirtualnych, ilu podatników. Dzięki temu dużo szybciej uzyska informacje o tym kto, kiedy i ile wpłacił środków, czy uregulował swoje zobowiązania, czy ma zaległość, czy nadpłatę.

"To bardzo popularna usługa w Polsce. Większość dużych przedsiębiorstw z sektora energetycznego, czy telekomunikacyjnego korzysta z takich konstrukcji. Rachunki wirtualne przypisane do naszego konta w NBP usprawnią procesy związane z obsługą poboru i rozliczenia podatków. Dzięki temu dość uciążliwe procesy, które ciągle wykonywane są w dużej części w sposób manualny, zostaną zautomatyzowane. Nie będziemy musieli szukać, kto zapłacił, za co zapłacił, jaki podatek i w jakiej kwocie, itp." - zaznaczył Koch. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ pś/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA