REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek składania deklaracji VAT-7, VAT-7K zniknie od połowy 2019 r.

Obowiązek składania deklaracji VAT-7, VAT-7K zniknie od połowy 2019 r.
Obowiązek składania deklaracji VAT-7, VAT-7K zniknie od połowy 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od połowy 2019 roku podatnicy VAT nie będą musieli składać deklaracji VAT-7 i VAT-7K, bo fiskusowi wystarczają informacje z comiesięcznego JPK_VAT. Ponadto od września 2019 r. Ministerstwo Finansów ma udostępnić usługę pozwalającą na uzyskanie kompleksowych danych o kontrahentach, którzy są czynnymi podatnikami VAT.

Takie informacje przekazał 15 listopada 2018 r. Piotr Szewczuk, zastępca dyrektora departamentu poboru podatków w Ministerstwie Finansów na Kongresie 590 w Jasionce k. Rzeszowa.

REKLAMA

Autopromocja

Przedstawiciele MF wzięli udział w panelu poświęconym zmianom w funkcjonowaniu administracji skarbowej.

Wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś powiedział, że jego zdaniem zrobiono bardzo dużo, jeśli chodzi o sprzyjanie przedsiębiorczości, ale jego zdaniem „jeszcze za mało”.

„Chcemy jeszcze więcej zrobić” – zadeklarował. Poinformował, że działania resortu finansów idą w kierunku uniemożliwienia złej konkurencji na rynku, aby pozwolić swobodnie, spokojnie działać uczciwym przedsiębiorcom.

„Naszą największą troską jest, aby uczciwa przedsiębiorczość miała bezpieczeństwo i nie była nękana kontrolami. Tak już w tej chwili działamy, abyśmy tych kontroli nie prowadzili tam, gdzie ich nie potrzebujemy. To możemy już uzyskać na podstawie analizy ryzyka przy pomocy tych instrumentów, które mamy” – powiedział szef KAS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazał m.in. na JPK (Jednolity Plik Kontrolny) i dane ze STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej).

Polecamy: Biuletyn VAT

Zastępca dyrektora departamentu poboru podatków MF Piotr Szewczuk poinformował, że od początku obowiązywania JPK_VAT fiskus przeanalizował już prawie 10 mld faktur. Wskazał, że dzięki JPK_VAT fiskus posiada w rzeczywistości rejestr faktur, komplet informacji o transakcjach, które można automatycznie weryfikować.

Dodał, że narzędzie to pozwoli zrezygnować z niektórych deklaracji VAT.

„Deklaracje stają się powoli drugorzędne, bo z deklaracja wynika tak naprawdę z pliku JPK. Podejmowane są działania, jest przygotowany projekt ustawy w tym zakresie przez kolegów z departamentu podatku VAT, zmierzający do likwidacji obowiązku wypełniania deklaracji VAT-7, VAT-7K na rzecz wykorzystywania plików JPK_VAT” – powiedział.

„Wprowadzając jeden obowiązek likwidujemy inny obowiązek, wprowadzamy obowiązki takie, które są sensowne i rzeczywiście przynoszą jakieś efekty” – powiedział.

Dodał, że zgodnie z projektem zmiana powinna nastąpić w połowie przyszłego roku. Szewczuk zapowiedział ponadto zmiany w systemie informacji o podatnikach VAT czynnych. Obecnie, jak poinformował, udostępniona przez MF wyszukiwarka odpowiada nawet na 2 miliony pytań dziennie.

„To najbardziej obciążona usługa w resorcie” – zauważył dyrektor.

Zgodnie z zapowiedziami Szewczuka na drugą połowę przeszłego roku planowana jest zmiana, dzięki której przedsiębiorcy będą mogli uzyskać znacznie więcej niż dziś danych o kontrahentach, kompleksowe informacje m.in. adresowe, o rachunkach bankowych itp. Przedstawiciel MF poinformował, że projekt jest na etapie uzgodnień międzyresortowych.

Ponadto, jak zaznaczył, na początek przyszłego roku planowana jest nowa odsłona Portalu Podatnika, co związane jest z wdrożeniem usługi Twój e–PiT, dzięki któremu administracja skarbowa będzie mogła rozliczyć PIT-y za podatników. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

VAT 2019

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA