REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek składania deklaracji VAT-7, VAT-7K zniknie od połowy 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Obowiązek składania deklaracji VAT-7, VAT-7K zniknie od połowy 2019 r.
Obowiązek składania deklaracji VAT-7, VAT-7K zniknie od połowy 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od połowy 2019 roku podatnicy VAT nie będą musieli składać deklaracji VAT-7 i VAT-7K, bo fiskusowi wystarczają informacje z comiesięcznego JPK_VAT. Ponadto od września 2019 r. Ministerstwo Finansów ma udostępnić usługę pozwalającą na uzyskanie kompleksowych danych o kontrahentach, którzy są czynnymi podatnikami VAT.

Takie informacje przekazał 15 listopada 2018 r. Piotr Szewczuk, zastępca dyrektora departamentu poboru podatków w Ministerstwie Finansów na Kongresie 590 w Jasionce k. Rzeszowa.

REKLAMA

Przedstawiciele MF wzięli udział w panelu poświęconym zmianom w funkcjonowaniu administracji skarbowej.

Wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś powiedział, że jego zdaniem zrobiono bardzo dużo, jeśli chodzi o sprzyjanie przedsiębiorczości, ale jego zdaniem „jeszcze za mało”.

„Chcemy jeszcze więcej zrobić” – zadeklarował. Poinformował, że działania resortu finansów idą w kierunku uniemożliwienia złej konkurencji na rynku, aby pozwolić swobodnie, spokojnie działać uczciwym przedsiębiorcom.

„Naszą największą troską jest, aby uczciwa przedsiębiorczość miała bezpieczeństwo i nie była nękana kontrolami. Tak już w tej chwili działamy, abyśmy tych kontroli nie prowadzili tam, gdzie ich nie potrzebujemy. To możemy już uzyskać na podstawie analizy ryzyka przy pomocy tych instrumentów, które mamy” – powiedział szef KAS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazał m.in. na JPK (Jednolity Plik Kontrolny) i dane ze STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej).

Polecamy: Biuletyn VAT

Zastępca dyrektora departamentu poboru podatków MF Piotr Szewczuk poinformował, że od początku obowiązywania JPK_VAT fiskus przeanalizował już prawie 10 mld faktur. Wskazał, że dzięki JPK_VAT fiskus posiada w rzeczywistości rejestr faktur, komplet informacji o transakcjach, które można automatycznie weryfikować.

Dodał, że narzędzie to pozwoli zrezygnować z niektórych deklaracji VAT.

„Deklaracje stają się powoli drugorzędne, bo z deklaracja wynika tak naprawdę z pliku JPK. Podejmowane są działania, jest przygotowany projekt ustawy w tym zakresie przez kolegów z departamentu podatku VAT, zmierzający do likwidacji obowiązku wypełniania deklaracji VAT-7, VAT-7K na rzecz wykorzystywania plików JPK_VAT” – powiedział.

„Wprowadzając jeden obowiązek likwidujemy inny obowiązek, wprowadzamy obowiązki takie, które są sensowne i rzeczywiście przynoszą jakieś efekty” – powiedział.

Dodał, że zgodnie z projektem zmiana powinna nastąpić w połowie przyszłego roku. Szewczuk zapowiedział ponadto zmiany w systemie informacji o podatnikach VAT czynnych. Obecnie, jak poinformował, udostępniona przez MF wyszukiwarka odpowiada nawet na 2 miliony pytań dziennie.

„To najbardziej obciążona usługa w resorcie” – zauważył dyrektor.

Zgodnie z zapowiedziami Szewczuka na drugą połowę przeszłego roku planowana jest zmiana, dzięki której przedsiębiorcy będą mogli uzyskać znacznie więcej niż dziś danych o kontrahentach, kompleksowe informacje m.in. adresowe, o rachunkach bankowych itp. Przedstawiciel MF poinformował, że projekt jest na etapie uzgodnień międzyresortowych.

Ponadto, jak zaznaczył, na początek przyszłego roku planowana jest nowa odsłona Portalu Podatnika, co związane jest z wdrożeniem usługi Twój e–PiT, dzięki któremu administracja skarbowa będzie mogła rozliczyć PIT-y za podatników. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

VAT 2019

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA