REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć fakturę z tytułu WNT otrzymaną z opóźnieniem

Jak rozliczyć fakturę z tytułu WNT otrzymaną z opóźnieniem
Jak rozliczyć fakturę z tytułu WNT otrzymaną z opóźnieniem

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam fakturę zagraniczną z Niemiec na zakup towaru wystawioną 31 maja 2018 r. Jak ją teraz rozliczyć? Czy mogę rozliczyć podatek należny i naliczony w maju? Towar został przywieziony do Polski 15 maja. Czy w takim przypadku składam informację VAT-UE? Jestem podatnikiem VAT UE.

W przypadku nierozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w ustawowych terminach należy dokonać korekty deklaracji za maj 2018 r. i wykazać podatek należny. Podatek naliczony wykazujemy natomiast na bieżąco w deklaracji, której termin złożenia nie minął.  W takim przypadku moment rozliczenia podatku naliczonego jest późniejszy niż moment rozliczenia podatku należnego. Trzeba również złożyć informację VAT-UE za maj 2018 r.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Akademia VAT

Polecamy: Komplet podatki 2019

Z pytania wynika, że przedsiębiorca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE). W ramach prowadzonej działalności nabył on towary w Niemczech. Zakładamy, że podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

REKLAMA

Kiedy rozliczamy podatek należny od WNT

Niezależnie od daty otrzymania faktury podatek należny trzeba rozliczyć za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej (art. 20 ust. 5 ustawy o VAT). Ustawodawca uzależnił więc powstanie obowiązku podatkowego od daty wystawienia faktury. Co jednak w przypadku, gdy faktura nie zostanie wystawiona. W takiej sytuacji obowiązek ten powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Zatem w przypadku wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej:

  • przed upływem 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury,
  • po upływie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstaje z upływem 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru.

W omawianej sytuacji faktura została wystawiona 31 maja 2018 r. natomiast towar dotarł do Państwa 15 maja 2018 r. Faktura została więc wystawiona w miesiącu dostawy. Biorąc to pod uwagę, należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy powstał w momencie wystawienia faktury, czyli ostatniego dnia maja 2018 r.

Kiedy odliczymy VAT naliczony od WNT

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu takiego nabycia. Możemy ją odliczyć w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem że VAT należny został rozliczony (art. 86 ust. 10 ustawy o VAT).

W omawianym przypadku, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, muszą zostać spełnione dwa warunki. Podatnik powinien (art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy o VAT):

  • otrzymać fakturę wystawioną na jego rzecz przez unijnego dostawcę w terminie 3 miesięcy, licząc od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
  • uwzględnić kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji, w której obowiązany był rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Z pytania nie wynika, kiedy otrzymali Państwo fakturę i czy uwzględnili Państwo podatek należny. Jeśli nastąpiło to po 31 sierpnia 2018 r. (3 miesiące liczone od końca maja 2018 r., w którym powstał obowiązek podatkowy), nie będzie można rozliczyć podatku naliczonego w deklaracji, w której rozliczany jest podatek należny. W takiej sytuacji są Państwo zobowiązani rozliczyć podatek należny w deklaracji VAT-7 za maj 2018 r. Jeżeli w deklaracji za maj 2018 r. nie została uwzględniona kwota podatku należnego wynikająca z wewnątrzwspólnotowego nabycia, trzeba dokonać korekty deklaracji.

Natomiast odliczenia VAT naliczonego należy dokonać w deklaracji składanej za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do jej złożenia, czyli „na bieżąco”.

W konsekwencji należy stwierdzić, że złożenie korekty deklaracji w terminie późniejszym niż 3 miesiące od upływu maja 2018 r., w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, nie będzie uprawniało do dokonania odliczenia podatku naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym podatnik będzie zobowiązany do rozliczenia podatku należnego.

W taki sam sposób należy dokonać zapisów w JPK_VAT.

Podatnik otrzymał 15 maja towar zakupiony w Niemczech od podatnika podatku od wartości dodanej. Natomiast dopiero 15 października dotarła do niego faktura, z której wynika, że została wystawiona 31 maja 2018 r.

Wcześniej podatnik nie rozliczał VAT należnego ani naliczonego. W takim przypadku musi skorygować deklarację za maj i w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7/VAT-7K rozliczyć podatek należny od WNT. Natomiast w deklaracji za wrzesień, której termin złożenia mija 25 października, może rozliczyć VAT naliczony, gdy zakup służy sprzedaży opodatkowanej.


Kiedy należy złożyć informacje podsumowujące

Informacje podsumowujące składamy wyłącznie za okresy miesięczne za pomocą  środków komunikacji elektronicznej do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu , w którym powstał obowiązek podatkowy. W analizowanym przypadku obowiązek podatkowy powstał w maju 2018 r., czyli WNT należy rozliczyć w informacji za ten okres. Gdy została złożona informacja podsumowująca za maj, to aby wykazać zaległą transakcję, należy posłużyć się deklaracją VAT-UEK. Jeśli deklaracja nie została złożona za ten okres, gdyż nie dokonaliście innej transakcji, która podlega wykazaniu w informacji podsumowującej, należy posłużyć się formularzem VAT-UE. Wraz z deklaracją warto złożyć czynny żal, aby uniknąć kary za złożenie informacji podsumowującej po terminie (art. 80a § 2 Kodeksu karnego skarbowego).

Podstawa prawna:

Tomasz Burchard, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA