REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoringiem SENT GEO będzie objęty transport gazu LPG

Monitoringiem SENT GEO będzie objęty transport gazu LPG
Monitoringiem SENT GEO będzie objęty transport gazu LPG
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zamierzają w 2019 roku objąć monitoringiem SENT GEO transportu gazu LPG przeznaczonego na cele napędowe do stacji paliw, zastąpić papierowe deklaracje o wykorzystaniu oleju opałowego, elektronicznymi potwierdzeniami odbioru tego paliwa, a także rozbudować system rozpoznawania tablic rejestracyjnych samochodów wykorzystywanych w monitoringu przewozu towarów na południowej i zachodniej granicy Polski.

Resort finansów liczy, że m.in. dzięki SENT w tym roku szara strefa w wyrobach tytoniowych skurczy się do poziomu poniżej 10 proc.

REKLAMA

Autopromocja

SENT to działające od kwietnia 2017 r. przepisy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Zgodnie z nimi podmioty wysyłające tzw. towary wrażliwe, odbiorcy oraz przewoźnicy muszą zgłaszać fiskusowi. Początkowo przepisy dotyczyły tylko transportu drogowego towarów akcyzowych: suszu tytoniowego, paliw i alkoholu skażonego.

W czerwcu 2018 r. SENT objął transport kolejowy oraz leki przeznaczone do wywozu z kraju. Natomiast od października ub.r. firmy transportowe muszą przekazywać fiskusowi dane z GPS ciężarówek przewożących towary wrażliwe (SENT GEO), niemniej resort finansów dał przewoźnikom czas na dostosowanie do 1 stycznia 2019 r.

Jak powiedział PAP dyrektor departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w Ministerstwie Finansów Piotr Dziedzic, MF planuje objąć systemem SENT GEO także przewóz gazu LPG przeznaczonego na cele napędowe. "Takiej zmiany oczekuje branża paliwowa" - podkreślił Dziedzic.

"Chcielibyśmy ją wprowadzić w życie. Duża różnica w opodatkowaniu LPG, w zależności od wykorzystania, jako źródło ciepła czy do napędu samochodów, powoduje naturalną pokusę nadużyć" - tłumaczy Dziedzic. Obliczono, że oszukując fiskusa, na cysternie przewożącej 20 000 litrów gazu można "zarobić" około 20 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ponadto planowana jest rozbudowa systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych samochodów wykorzystywanych w monitoringu przewozu towarów. Krajowa Administracja Skarbowa ma już taką infrastrukturę, ale obejmuje ona tylko zewnętrzne granice UE oraz odcinek granicy z Litwą.

"Powinniśmy objąć tym systemem granicę południową i zachodnią. Urządzenia zostaną zainstalowane na 19 przejściach granicznych - ciężarowych. Dzięki temu będziemy mieć kompletną informację o przewozach towarowych przez granicę" - powiedział Dziedzic.

Dodał, że polski fiskus ma już podpisane porozumienia z Łotwą, Litwą i Estonią o wymianie informacji na temat przejeżdżających ciężarówkach, co pozwala weryfikować np., czy przewoźnik deklarujący transport paliwa z Niemiec do jednego z tych krajów rzeczywiście dojechał.

Ponadto resort zamierza zastąpić papierowe deklaracje o wykorzystaniu oleju opałowego, elektronicznymi potwierdzeniami odbioru tego paliwa. Jak wyjaśnił dyrektor, system SENT pozwala nadzorować transport oleju opałowego, dlatego nie ma potrzeby, aby jego odbiorca składał za każdym razem oświadczenie o przeznaczeniu oleju. Konieczna będzie jednak jednorazowa rejestracja pieca na olej opałowy.

"SENT daje informacje o tym, ile oleju jest dostarczane. Dzięki potwierdzeniom odbioru będziemy wiedzieć, czy ktoś nie kupuje go więcej niż jest w stanie zużyć. Mamy sygnały, że niektórzy przedsiębiorcy wykorzystują olej do ogrzewania w swoich flotach samochodów, ma on więc podwójne zastosowanie. Akcyza na olej napędowy jest bowiem ok. 1000 zł wyższa na 1000 litrów niż olej opałowy" - tłumaczy Dziedzic.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Resort finansów bardzo pozytywnie ocenia dotychczasowe działanie wdrożonych już rozwiązań SENT. Systemem interesują się służby skarbowe Niemiec i Wielkiej Brytanii oraz Rosji.

"Mamy wzrosty legalnej sprzedaży paliw, udało się niemal wyeliminować nielegalny handel olejem rzepakowym, który był przedmiotem fikcyjnego wywozu i wyłudzeń zwrotów VAT. Zgodnie ze statystykami zanim SENT objął przewóz oleju rzepakowego, do Czech sprzedawaliśmy go cztery razy więcej niż mógł wchłonąć ten rynek" - powiedział PAP zastępca dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej Edward Komorowski.

Zakończył się także proceder fikcyjnej produkcji i eksportu olejów smarowych (parametrami odpowiadających olejowi napędowemu, ale niżej opodatkowanych - PAP). "Trzy lata temu byliśmy potęgą w skali świata, jeśli chodzi o produkcję olejów smarowych. Teraz wszystko wróciło do normy, produkcja odpowiada zapotrzebowaniu gospodarki" - poinformował Komorowski.

Przedstawiciele resortu finansów mówią, że pozytywne zmiany widoczne są także, jeśli chodzi o ograniczenie szarej strefy w obrocie wyrobami tytoniowymi, która w zeszłym roku wniosła - zgodnie z badaniami rynkowymi - około 11 proc. wobec 19 proc. w 2015 r. Wskazali, że dzięki temu w latach 2017-2018 o ok. 15 proc. wzrosła legalna produkcja wyrobów tytoniowych w Polsce, a dochody państwa z opodatkowania wyrobów tytoniowych wzrosły o około 1 mld zł.

"Zmierzamy do tego, aby szara strefa w papierosach była najniższa w historii i spadła w tym roku poniżej 10 proc." - powiedział rozmówca PAP. Zaznaczył, że SENT obejmuje nie tylko przewóz suszu tytoniowego, ale także najważniejszych materiałów niezbędnych do produkcji papierosów.

Kurczy się także szara strefa w obrocie skażonym alkoholem, o czym świadczy mniejsza liczba zatruć. Z przedstawionych danych NFZ wynika, że w zeszłym roku takich przypadków było o 80 mniej niż w 2017 r.

Według Komorowskiego biznes bez problemu dostosował się do obowiązku informowania o transportach towarów podlegających SENT przez GPS. Jak podał, np. 1 stycznia br. było prawie 6 tys. zgłoszeń przewozów, z czego tylko w 16 przypadkach przedsiębiorcy nie przesłali sygnału z GPS.

Z danych KAS przekazanych PAP wynika, że w dniach 1-14 stycznia br. w systemie SENT zarejestrowano ponad 108 tys. zgłoszeń, na skontrolowane prawie 22 tys. transportów tylko w 23 przypadków nałożono grzywny. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA