REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar
Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które po wejściu w życie 1 października 2018 r. nowych obowiązków związanych z monitoringiem transportu towarów (SENT II), przez pierwsze trzy miesiące nie będą karane - zapowiedział PAP wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś.

Banaś był pytany przez PAP m.in. o dalsze możliwości uszczelnienia systemu podatkowego i priorytety KAS.

Autopromocja

Przypomniał, że od pierwszego października br. wchodzi w życie kolejny instrument, którego wprowadzenie ma na celu uszczelnienie poboru podatków, tzw. SENT II (system rejestracji i monitorowania przewozu towarów). Zadaniem pierwszej wersji tego instrumentu było rejestrowanie wszystkich towarów tzw. wrażliwych (akcyzowych np. paliw, tytoniu, alkoholu), które są wwożone do Polski. Zmiana zakłada śledzenie transportów za pomocą systemu GPS.

„Teraz przewóz będzie monitorowany na terenie całego kraju. Już nie będzie możliwości, jak to miało miejsce poprzednio, zatrzymania się gdzieś na parkingu czy w lesie, podmiana towaru i niezapłacenie podatku” – powiedział.

Zapowiedział, że przedsiębiorcy, którzy zajmują się transportem takich towarów, dostaną szansę - trzymiesięczną karencję. „Przez te trzy miesiące nie będą karani. W tym czasie będą mogli bezpłatnie pobrać specjalną aplikację opracowaną w resorcie finansów” – powiedział.

Według Banasia przed KAS stoją kolejne wyzwania związane z dalszym zmniejszaniem luki podatkowej i wprowadzaniem nowych instrumentów zmierzających do tego. Szef KAS powiedział, że prowadzone są działania ze strony administracji zmierzające do poprawy ściągalności w CIT, w cenach transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Ale możemy zrobić to jeszcze bardziej skutecznie. Powołaliśmy specjalny departament, centrum obsługi i kontroli kluczowych podmiotów. Mamy też duży potencjał, jeśli chodzi o hazard” – dodał.

Wiceminister podkreślił, że reforma służb skarbowych i celnych i konsolidacja ich w ramach KAS, która zaczęła się półtora roku temu się udała.

„Te wyniki, które teraz odnotowujemy po 1,5 roku naszej działalności świadczą jednoznacznie o tym, że odnieśliśmy olbrzymi sukces i to jest właściwy kierunek, w którym powinniśmy iść dalej” – powiedział wiceminister.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

„W 2017 r. w stosunku do 2016 r. zwiększyliśmy ściągalność podatków o prawie 42,5 mld zł, w samym VAT o prawie 30 mld zł. Zmniejszyliśmy lukę podatkową w VAT z 24 proc. do 14 proc. w ciągu jednego roku, a średnia w UE wynosi od wielu lat 15-16 proc.” – zauważył.

„Oprócz spraw czysto organizacyjnych, strukturalnych wprowadziliśmy masę rozwiązań legislacyjnych, które szły z nimi równolegle” – powiedział.

Banaś wymienił m.in. tzw. pakiet paliwowy, energetyczny, przewozowy, Jednolity Plik Kontrolny, STIR (narzędzie pozwalające monitorować przepływy na rachunkach firm). Dzięki tym rozwiązaniom, jak podkreślił Banaś, udało się zmniejszyć liczbę kontroli z 44 tys. do 23 tys., przy czym wzrosła ich jakość mierzona skutecznością w ściąganiu podatków.

„Z tych kontroli do budżetu trafiło prawie 1,5 mld zł, a zatrzymaliśmy ponad 2 mld zł, które mogły być wyłudzone z budżetu” – podkreślił. (PAP)

autor: Marcin Musiał

Autopromocja

mmu/ amac/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zakup startupu - jak nie kupić kota w worku? Kluczowe: due dilligence. Poradnik dla inwestora

    Akwizycja firmy jest inwestycją, która ma się opłacać. To oczywiste twierdzenie staje się jeszcze bardziej prawdziwe w przypadku nabycia startupu, który kupuje się po to, by rozwijać biznes z pomysłem, mający duży potencjał. Zakup startupu zazwyczaj jest łatwiejszy niż założenie firmy od zera, szczególnie takiej, która ma się okazać jednorożcem w świecie biznesu. Jednak podjęcie takiego kroku jest obarczone sporym ryzykiem. Aż 9 na 10 nowo tworzonych startupów upada, z czego 20 proc. kończy działalność w ciągu pierwszego roku, a kolejne 50 proc. nie utrzymuje się na rynku dłużej niż 5 lat [Źródło: Startup Genome]. Można dyskutować z tymi statystykami, ale jeżeli nawet są prawdziwie tylko w połowie, to i tak wskazują na pewne negatywne zjawisko. Ryzyka biznesowego przy zakupie startupu nie da się zupełnie wyeliminować, ale można zadbać o to, by ograniczyć je do minimum. 

    Żądanie zmniejszenia kary umownej – sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania. Orzeczenie Sądu Najwyższego

    Występując o zmniejszenie kary umownej dłużnik jest zobligowany wskazać, do jakiej wysokości zmniejszenia żąda. Wyinterpretować to może również sąd, pod warunkiem, że taką możliwość daje całokształt działań procesowych dłużnika. Sąd nie może sam z urzędu podejmować się miarkowania, jeśli z działań strony nie wynika chęć zgłoszenia żądania o to - orzekł w wyroku z 16 listopada 2022 r. Sąd Najwyższy (sygn. akt II CSKP 578/22).

    Przekształcenie, połączenie, wniesienie aportu a możliwość stosowania estońskiego CIT

    Estoński CIT staje się coraz bardziej popularną formą opodatkowania spółek. Warto jednak wskazać, że wiąże się z nią szereg ograniczeń i warunków, jakie musi spełnić spółka, aby móc korzystać z dobrodziejstw estońskiego CIT.

    MF: Kasowy PIT od 2025 roku. Niedługo pojawi się projekt

    W Ministerstwie Finansów toczą się już prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dot. wdrożenia w polskim systemie podatkowym kasowego PIT. W najbliższych dniach projekt ten ma zostać wpisany do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Takie informacje przekazał 22 lutego 2024 r. w Sejmie wiceminister finansów Jarosław Neneman. Ale te nowe przepisy wejdą w życie nie wcześniej niż od 2025 roku.

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe?

    Jakie są kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe w 2024 roku? Od czego zależy wysokość kary?

    Składka zdrowotna na ryczałcie - progi przychodów w 2024 roku

    O wysokości składki zdrowotnej dla podatników na ryczałcie decydują progi osiąganych przychodów oraz wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Jak prawidłowo obliczyć składkę zdrowotną dla ryczałtu w 2024 roku?

    Ulga dla seniorów przed otrzymaniem emerytury - co mówi prawo?

    Czy seniorzy mogą korzystać z ulgi podatkowej w PIT przed otrzymaniem emerytury, mimo osiągnięcia wieku emerytalnego? Chodzi o zwolnienie w podatku dochodowym nazywane „ulgą dla pracujących seniorów”.

    Niestaranny pracodawca zapłaci podatek za oszustwo pracownika. Wyrok TSUE nie usuwa wszystkich wątpliwości i nie daje wytycznych

    Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 30 stycznia 2024 r. orzekł, że pracownik wykorzystujący dane swego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur jest zobowiązany do zapłaty wskazanej w nich kwoty podatku  Ale takie konsekwencje powinny dotknąć pracownika pod warunkiem, że pracodawca (podatnik VAT) dochował należytej staranności, rozsądnie wymaganej w celu kontrolowania działań swojego pracownika. Jeżeli pracodawca takiej staranności nie dochował, to poniesie konsekwencje sam i będzie musiał zapłacić podatek.

    Ekoschematy obszarowe - są już stawki płatności za 2023 rok [tabela]

    Ustalone zostały stawki płatności w ramach ekoschematów obszarowych za 2023 rok - informuje resort rolnictwa.

    Zwrot podatku - kiedy? Czy da się przyspieszyć?

    Gdy z zeznania podatkowego PIT wynika nadpłata podatku, to urząd skarbowy dokona jej zwrotu. W jakim terminie można spodziewać się zwrotu podatku? Czy można przyspieszyć zwrot korzystając z usługi Twój e-PIT?

    REKLAMA