REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

Subskrybuj nas na Youtube
Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar
Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które po wejściu w życie 1 października 2018 r. nowych obowiązków związanych z monitoringiem transportu towarów (SENT II), przez pierwsze trzy miesiące nie będą karane - zapowiedział PAP wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś.

Banaś był pytany przez PAP m.in. o dalsze możliwości uszczelnienia systemu podatkowego i priorytety KAS.

REKLAMA

Autopromocja

Przypomniał, że od pierwszego października br. wchodzi w życie kolejny instrument, którego wprowadzenie ma na celu uszczelnienie poboru podatków, tzw. SENT II (system rejestracji i monitorowania przewozu towarów). Zadaniem pierwszej wersji tego instrumentu było rejestrowanie wszystkich towarów tzw. wrażliwych (akcyzowych np. paliw, tytoniu, alkoholu), które są wwożone do Polski. Zmiana zakłada śledzenie transportów za pomocą systemu GPS.

„Teraz przewóz będzie monitorowany na terenie całego kraju. Już nie będzie możliwości, jak to miało miejsce poprzednio, zatrzymania się gdzieś na parkingu czy w lesie, podmiana towaru i niezapłacenie podatku” – powiedział.

Zapowiedział, że przedsiębiorcy, którzy zajmują się transportem takich towarów, dostaną szansę - trzymiesięczną karencję. „Przez te trzy miesiące nie będą karani. W tym czasie będą mogli bezpłatnie pobrać specjalną aplikację opracowaną w resorcie finansów” – powiedział.

REKLAMA

Według Banasia przed KAS stoją kolejne wyzwania związane z dalszym zmniejszaniem luki podatkowej i wprowadzaniem nowych instrumentów zmierzających do tego. Szef KAS powiedział, że prowadzone są działania ze strony administracji zmierzające do poprawy ściągalności w CIT, w cenach transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Ale możemy zrobić to jeszcze bardziej skutecznie. Powołaliśmy specjalny departament, centrum obsługi i kontroli kluczowych podmiotów. Mamy też duży potencjał, jeśli chodzi o hazard” – dodał.

Wiceminister podkreślił, że reforma służb skarbowych i celnych i konsolidacja ich w ramach KAS, która zaczęła się półtora roku temu się udała.

„Te wyniki, które teraz odnotowujemy po 1,5 roku naszej działalności świadczą jednoznacznie o tym, że odnieśliśmy olbrzymi sukces i to jest właściwy kierunek, w którym powinniśmy iść dalej” – powiedział wiceminister.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

„W 2017 r. w stosunku do 2016 r. zwiększyliśmy ściągalność podatków o prawie 42,5 mld zł, w samym VAT o prawie 30 mld zł. Zmniejszyliśmy lukę podatkową w VAT z 24 proc. do 14 proc. w ciągu jednego roku, a średnia w UE wynosi od wielu lat 15-16 proc.” – zauważył.

„Oprócz spraw czysto organizacyjnych, strukturalnych wprowadziliśmy masę rozwiązań legislacyjnych, które szły z nimi równolegle” – powiedział.

Banaś wymienił m.in. tzw. pakiet paliwowy, energetyczny, przewozowy, Jednolity Plik Kontrolny, STIR (narzędzie pozwalające monitorować przepływy na rachunkach firm). Dzięki tym rozwiązaniom, jak podkreślił Banaś, udało się zmniejszyć liczbę kontroli z 44 tys. do 23 tys., przy czym wzrosła ich jakość mierzona skutecznością w ściąganiu podatków.

„Z tych kontroli do budżetu trafiło prawie 1,5 mld zł, a zatrzymaliśmy ponad 2 mld zł, które mogły być wyłudzone z budżetu” – podkreślił. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - będzie nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015.

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te świadczone na rzecz osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

JPK_KR_PD już nadchodzi – nowy obowiązek dla podatników CIT. Czy Twoja firma jest gotowa?

Nowy plik JPK_KR_PD to nie tylko kolejne wymaganie fiskusa, ale prawdziwa rewolucja w raportowaniu księgowym. Od 2025 roku obowiązek ten obejmie duże firmy, od 2026 – podmioty zobowiązane do przesyłania ewidencji JPK VAT, a od kolejnego roku – pozostałych podatników CIT. Zmiany w planie kont, nowe struktury danych, testy, audyty – przygotowań jest sporo, a czasu coraz mniej. Zobacz, co musisz zrobić, by nie obudzić się z ręką w księgowym chaosie.

Kiedy członek rodziny współpracujący przy rodzinnym biznesie musi być zgłoszony do ZUS?

Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych nakłada obowiązek zgłoszenia do ZUS i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność i z szeroko rozumianymi zleceniobiorcami. Podobnie czyni ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego. Analizy wymaga zatem, kto spełnia definicję takiej osoby współpracującej i czy jej sytuacja uzależniona jest od formy tej współpracy - umownej bądź bezumownej. Spory z ZUS w przedmiocie obowiązku objęcia osób współpracujących ubezpieczeniami społecznymi trafiają aż do Sądu Najwyższego, warto więc wziąć pod uwagę również aktualne orzecznictwo w tej materii.

Francuska Administracja Celna wprowadza nowy system Obligatoryjnej Koperty Logistycznej (ELO). Co muszą wiedzieć przewoźnicy? Uproszczenie procedur dla kierowców

ELO to cyfrowe rozwiązanie, które usprawni proces odprawy celnej na granicy między Francją a Wielką Brytanią. Jest to francuski odpowiednik GMR - system będzie wymagać utworzenia jednej elektronicznej „koperty logistycznej” dla każdego pojazdu, zawierającej wszystkie niezbędne dane celne oraz deklaracje bezpieczeństwa.

REKLAMA

Stracił rodzinę w wypadku i miał zapłacić zaległy podatek. WSA kontra skarbówka

Mimo że jako dziecko stracił całą rodzinę w tragicznym wypadku, a wypłacone mu po latach odszkodowanie miało choć częściowo złagodzić tę krzywdę, organy skarbowe domagały się od Huberta zapłaty blisko 150 tys. zł podatku od odsetek. Sprawa trafiła aż do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uznał stanowisko fiskusa za niesprawiedliwe. Teraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie przyznał rację Rzecznikowi Praw Obywatelskich i uchylił decyzje skarbówki — choć wyrok wciąż nie jest prawomocny.

Opłata skarbowa od pełnomocnictwa - zmiany od 2025 roku

Krajowa Informacja Skarbowa przypomniała w komunikacie, że od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

REKLAMA