REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

Subskrybuj nas na Youtube
Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar
Monitoring transportu towarów SENT II - pierwsze 3 miesiące bez kar

REKLAMA

REKLAMA

Firmy, które po wejściu w życie 1 października 2018 r. nowych obowiązków związanych z monitoringiem transportu towarów (SENT II), przez pierwsze trzy miesiące nie będą karane - zapowiedział PAP wiceminister finansów, szef Krajowej Administracji Skarbowej Marian Banaś.

Banaś był pytany przez PAP m.in. o dalsze możliwości uszczelnienia systemu podatkowego i priorytety KAS.

REKLAMA

Przypomniał, że od pierwszego października br. wchodzi w życie kolejny instrument, którego wprowadzenie ma na celu uszczelnienie poboru podatków, tzw. SENT II (system rejestracji i monitorowania przewozu towarów). Zadaniem pierwszej wersji tego instrumentu było rejestrowanie wszystkich towarów tzw. wrażliwych (akcyzowych np. paliw, tytoniu, alkoholu), które są wwożone do Polski. Zmiana zakłada śledzenie transportów za pomocą systemu GPS.

„Teraz przewóz będzie monitorowany na terenie całego kraju. Już nie będzie możliwości, jak to miało miejsce poprzednio, zatrzymania się gdzieś na parkingu czy w lesie, podmiana towaru i niezapłacenie podatku” – powiedział.

REKLAMA

Zapowiedział, że przedsiębiorcy, którzy zajmują się transportem takich towarów, dostaną szansę - trzymiesięczną karencję. „Przez te trzy miesiące nie będą karani. W tym czasie będą mogli bezpłatnie pobrać specjalną aplikację opracowaną w resorcie finansów” – powiedział.

Według Banasia przed KAS stoją kolejne wyzwania związane z dalszym zmniejszaniem luki podatkowej i wprowadzaniem nowych instrumentów zmierzających do tego. Szef KAS powiedział, że prowadzone są działania ze strony administracji zmierzające do poprawy ściągalności w CIT, w cenach transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Ale możemy zrobić to jeszcze bardziej skutecznie. Powołaliśmy specjalny departament, centrum obsługi i kontroli kluczowych podmiotów. Mamy też duży potencjał, jeśli chodzi o hazard” – dodał.

Wiceminister podkreślił, że reforma służb skarbowych i celnych i konsolidacja ich w ramach KAS, która zaczęła się półtora roku temu się udała.

„Te wyniki, które teraz odnotowujemy po 1,5 roku naszej działalności świadczą jednoznacznie o tym, że odnieśliśmy olbrzymi sukces i to jest właściwy kierunek, w którym powinniśmy iść dalej” – powiedział wiceminister.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

„W 2017 r. w stosunku do 2016 r. zwiększyliśmy ściągalność podatków o prawie 42,5 mld zł, w samym VAT o prawie 30 mld zł. Zmniejszyliśmy lukę podatkową w VAT z 24 proc. do 14 proc. w ciągu jednego roku, a średnia w UE wynosi od wielu lat 15-16 proc.” – zauważył.

„Oprócz spraw czysto organizacyjnych, strukturalnych wprowadziliśmy masę rozwiązań legislacyjnych, które szły z nimi równolegle” – powiedział.

Banaś wymienił m.in. tzw. pakiet paliwowy, energetyczny, przewozowy, Jednolity Plik Kontrolny, STIR (narzędzie pozwalające monitorować przepływy na rachunkach firm). Dzięki tym rozwiązaniom, jak podkreślił Banaś, udało się zmniejszyć liczbę kontroli z 44 tys. do 23 tys., przy czym wzrosła ich jakość mierzona skutecznością w ściąganiu podatków.

„Z tych kontroli do budżetu trafiło prawie 1,5 mld zł, a zatrzymaliśmy ponad 2 mld zł, które mogły być wyłudzone z budżetu” – podkreślił. (PAP)

autor: Marcin Musiał

mmu/ amac/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA