REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepisy o SENT skutecznie uderzyły w oszustów podatkowych

przepisy o SENT uderzyły w oszustów podatkowych /Fot. Fotolia
przepisy o SENT uderzyły w oszustów podatkowych /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (SENT) skutecznie uderzyły w oszustów podatkowych m.in. z rynku paliw, czy oleju rzepakowego - ocenił Edward Komorowski z Ministerstwa Finansów. Od 1 października wchodzi w życie kolejna nowelizacja przepisów o monitoringu przewozów - SENT GEO. Oprócz zgłoszenia przewozu towarów wrażliwych KAS będzie otrzymywał dane z GPS o tym, jak ten transport się odbywa.

REKLAMA

Autopromocja

Komorowski, który jest zastępcą dyrektora departamentu zwalczania przestępczości ekonomicznej w MF proszony był o podsumowanie działających od kwietnia zeszłego roku przepisów o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (SENT). Początkowo dotyczyły one transportu drogowego towarów tzw. wrażliwych, czyli akcyzowych: tytoniu, paliw i alkoholu. W czerwcu br. SENT objął transport kolejowy oraz leki. Zgodnie z przepisami podmioty wysyłające towary wrażliwe, odbiorcy oraz przewoźnicy muszą zgłaszać przewóz fiskusowi. Cel: walka z oszustwami podatkowymi, a w przypadku leków także ochrona zdrowia i życia ludzkiego.

"Od kwietnia zeszłego roku mieliśmy ponad 4 miliony zgłoszeń, przeprowadziliśmy ponad 400 tys. kontroli. SENT zadziałał bardzo dobrze, praktycznie wszystkie firmy w poszczególnych branżach objętych systemem odnotowały wzrost sprzedaży" - powiedział. System ograniczył szarą strefę w branży paliwowej, pojawiło się zapotrzebowanie na legalne paliwo - w efekcie oficjalna sprzedaż wzrosła o 11 proc. w 2017 r., a w przypadku oleju napędowego o 15 proc.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Interesującym przykładem jest olej rzepakowy, w przypadku którego zaobserwowano 70 proc. spadek eksportu" - powiedział Komorowski. Wyjaśnił, że w tym przypadku "wycięte" zostały fikcyjne dostawy wewnątrzwspólnotowe służące wyłudzeniom VAT. "Bardzo często wywozi się towary tylko po to, aby ubiegać się o zwrot podatku zapłaconego na wcześniejszym etapie. Po przekroczeniu granicy towar wraca do Polski. Po wprowadzeniu SENT okazało się, że w rzeczywistości nie było i nie ma zapotrzebowania na polski olej rzepakowy np. na Słowacji, czy w Czechach. Wskutek SENT fikcyjny eksport zakończył się" - powiedział dyrektor.

Dodał, że podobną sytuację zaobserwowano w przypadku produkcji oleju smarowego w Polsce, która po wdrożeniu SENT spadła o 50 proc. "Mimo takiego +zmniejszenia+ produkcji oleju smarowego nie dotarły do nas żadne sygnały o upadłości firm, czy jakiś kłopotach przedsiębiorstw z tej branży" - zauważył rozmówca PAP.

Zaznaczył, że w przypadku papierosów szara strefa skurczyła się z 19 proc. w 2015 r. do 12,1 proc. w 2017 r., co wynika z badań prowadzonych na zlecenie koncernów tytoniowych.

"Zmiana jest związana z wprowadzeniem SENT, ale także z kontrolą na drogach i granicy, rozbijaniem grup przestępczych, które produkują nielegalne papierosy oraz współpracą z innymi służbami np. z policją" - zauważył Komorowski.

Wskazał, że od czerwca br. widać także pozytywną zmianę dotyczącą leków. W tym przypadku SENT wprowadzono, aby ukrócić nielegalny wywóz z Polski farmaceutyków. Zgodnie z umowami z koncernami farmaceutycznymi, leki w Polsce są sprzedawane po określonych cenach, czasami mogą być kilkakrotnie tańsze niż na Zachodzie. Proceder polega na fikcyjnym wprowadzaniu takich leków na nasz rynek. W rzeczywistości są wywożone za granicę i sprzedawane z dużym zyskiem, a w polskich aptekach są braki.

"Mieliśmy dużą akcję kontrolną. Obroty hurtowni, z których wywożono leki za granicę istotnie spadły" - powiedział Komorowski.

Przypomniał, że od 1 października wchodzi w życie kolejna nowelizacja przepisów o monitoringu przewozów - SENT GEO. Oprócz zgłoszenia przewozu towarów wrażliwych KAS będzie otrzymywał dane z GPS o tym, jak ten transport się odbywa. "Będziemy mieć nie tylko zgłoszenie o transporcie, ale także będziemy widzieć ten przejazd na żywo, on-line" - wyjaśnił.

Technicznie możliwe są dwie opcje. Po pierwsze firmy transportowe będą mogły korzystać z własnych systemów geolokalizacyjnych połączonych z systemem MF. Według resortu około 90 proc. firm, które przewożą towary "wrażliwe" posiada jakąś wersję lokalizacji swoich samochodów. Druga opcja to skorzystanie z darmowej aplikacji na telefon, którą każdy może pobrać. Dane z niej będą przesyłane na serwer resortu finansów.

Zobacz: Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zmianie ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów

Komorowski zapewnił, że oszukanie systemu, na przykład oddając komuś telefon z aplikacją lokalizacyjną, nie będzie łatwe. "Każdy samochód ma swoje specyficzne właściwości, będzie więc można zaobserwować odstępstwa. Poza tym na drogach mamy 1400 funkcjonariuszy" - zaznaczył.

Za nieprzesyłanie danych będzie grozić kara w wysokości 10 tys. zł, a za niedostarczenie towaru do punktu docelowego kara 100 tys. zł. Będą ją płacić przewoźnicy, chyba że dokładnie wskażą, gdzie jest towar.

Dyrektor w MF powiedział, że od dłuższego czasu trwa akcja informacyjna, także za granicą poprzez ambasady polski. Na drogach funkcjonariusze rozdają ulotki. "Branża jest poinformowana, myślę, że nie będzie problemu. Poza tym przepisy wchodzą w życie 1 października, a kary dopiero 1 stycznia 2019 r. Przewoźnicy mają trzy miesiące na bezpieczne dostosowanie się do zmian, nikt nie powinien być zaskoczony" - ocenił Komorowski.

Z przekazanych przez niego danych wynika, że pobrano już ponad 1000 aplikacji do SENT GEO, ale resort spodziewa się, że w sumie będzie kilka tysięcy. Ministerstwo szacuje, że dziennie będzie monitorowane przemieszczanie ok. 8-10 tysięcy ciężarówek. Komorowski zapewnia, że system jest przygotowany. "Jesteśmy po testach obciążeniowych, część systemu już działa produkcyjnie. Aplikację można ściągnąć w każdej chwili" - powiedział.

Polecamy: Jak stosować split payment

Według niego większość dużych firm będzie korzystać z własnych zewnętrznych systemów lokalizacji (ZSL), natomiast aplikacja będzie używana sporadycznie, jako system zapasowy.

Ministerstwo oczekuje, że wprowadzenie zmian w systemie SENT wpłynie na efektywność kontroli na drogach. "Działania analityczne będą wspierać funkcjonariuszy KAS w przeprowadzaniu kontroli. Liczymy na to, że podmioty, które dziś oszukują, albo zaczną działać w stu procentach legalnie, albo zaprzestaną działalności. Działalność w szarej i czarnej strefie będzie bardzo ryzykowna i znacznie utrudniona" - podkreślił. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
WIBOR będzie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

REKLAMA

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

Ranking depozytów: koniec stycznia 2025 r. 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym - w którym banku można tyle dostać

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

REKLAMA

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA