REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każde przyłącze można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy ponieśli wydatki związane z budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych, skorzystają z ulgi remontowej. Nie odliczą jednak obowiązkowych wydatków na prace prowadzone przez gminy.
Właściciele posesji znajdujących się na terenie gmin, które w ubiegłym roku prowadziły prace związane z budową sieci kanalizacyjnej, z pewnością liczyli na to, że wydatki z tym związane będą mogli odliczyć od podatku. Niektórzy musieli wydać niemałe pieniądze na podłączenie ich działek do takiej kanalizacji. Kwoty te wpłacali na konto gmin z przeznaczeniem na prowadzenie robót w omawianym zakresie. Wielu z nich liczyło przy tym na możliwość dokonania odliczeń ponoszonych wydatków w ramach ulgi remontowej. Okazuje się jednak, że związanych z tym nakładów nie można odliczyć w ramach ulgi remontowej. Potwierdzają to decyzje organów podatkowych – por. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Warszawie-Targówku z 3 czerwca 2005 r. (nr 1437/ZI/423/214/MJ/05).

Kiedy można odliczyć...

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 202, poz. 1956) podatnicy mają prawo do odliczenia od podatku poniesionych w 2005 roku wydatków, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. Chodzi tu o wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, na zasadach określonych w ustawie, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. W myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, wydatki na te cele ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej.
Warto przy tym pamiętać, że do kwalifikowania robót, które można zaliczyć do wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, stosuje się przepisy formalnie nieobowiązującego rozporządzenia ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. nr 156, poz. 788). Co do zasady, z wykazu robót stanowiącego załącznik nr 1 do tego rozporządzenia wynika, iż objęte są nimi m.in. remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące przyłącza: wodociągowe, kanalizacyjne itd.

…a kiedy jest to niemożliwe

Podatnicy mają prawo odliczenia od podatku, w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, wydatków związanych ze sfinansowaniem robót (zakupem materiałów) polegających na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego do swojej posesji, pod warunkiem udokumentowania ich fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Jednak – jak podkreślają organy podatkowe – wydatek poniesiony przez podatnika w związku z wpłatą na konto gminy funduszy przeznaczonych na budowę odpowiednich przyłączy kanalizacyjnych nie stanowi bezpośredniej zapłaty za roboty (czy też materiały) związane z wykonaniem przyłącza kanalizacyjnego. Co więcej, wpłaty takie nie są dokumentowane fakturą VAT, która stanowi podstawowe potwierdzenie poniesionych wydatków. W konsekwencji należy uznać, że poniesiony w związku z tym wydatek nie może być podstawą do skorzystania z odliczenia w ramach ulgi remontowej.

KIEDY MOŻNA SKORZYSTAĆ Z ULGI REMONTOWEJ
Aby możliwe było skorzystanie z ulgi remontowej, wydatek powinien:
• być udokumentowany fakturą VAT,
• wiązać się z potrzebami mieszkaniowymi podatnika,
• być poniesiony w roku, za który podatnik chce dokonać odliczenia,
• dotyczyć nieruchomości znajdującej się w Polsce,
• odnosić się do budynku lub lokalu mieszkalnego, do którego podatnik ma tytuł prawny,
• nie zostać zwrócony podatnikowi w inny sposób.

LIMITY ULGI REMONTOWEJ
Podatnicy mogą odliczyć:
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 4725 zł od podatku,
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni, ale z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni oraz z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł,
• na remont domu – do 5670 zł,
• na remont domu z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł.

Edyta Wereszczyńska
edyta.wereszczynska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA