REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każde przyłącze można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy ponieśli wydatki związane z budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych, skorzystają z ulgi remontowej. Nie odliczą jednak obowiązkowych wydatków na prace prowadzone przez gminy.
Właściciele posesji znajdujących się na terenie gmin, które w ubiegłym roku prowadziły prace związane z budową sieci kanalizacyjnej, z pewnością liczyli na to, że wydatki z tym związane będą mogli odliczyć od podatku. Niektórzy musieli wydać niemałe pieniądze na podłączenie ich działek do takiej kanalizacji. Kwoty te wpłacali na konto gmin z przeznaczeniem na prowadzenie robót w omawianym zakresie. Wielu z nich liczyło przy tym na możliwość dokonania odliczeń ponoszonych wydatków w ramach ulgi remontowej. Okazuje się jednak, że związanych z tym nakładów nie można odliczyć w ramach ulgi remontowej. Potwierdzają to decyzje organów podatkowych – por. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Warszawie-Targówku z 3 czerwca 2005 r. (nr 1437/ZI/423/214/MJ/05).

Kiedy można odliczyć...

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 202, poz. 1956) podatnicy mają prawo do odliczenia od podatku poniesionych w 2005 roku wydatków, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. Chodzi tu o wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, na zasadach określonych w ustawie, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. W myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, wydatki na te cele ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej.
Warto przy tym pamiętać, że do kwalifikowania robót, które można zaliczyć do wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, stosuje się przepisy formalnie nieobowiązującego rozporządzenia ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. nr 156, poz. 788). Co do zasady, z wykazu robót stanowiącego załącznik nr 1 do tego rozporządzenia wynika, iż objęte są nimi m.in. remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące przyłącza: wodociągowe, kanalizacyjne itd.

…a kiedy jest to niemożliwe

Podatnicy mają prawo odliczenia od podatku, w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, wydatków związanych ze sfinansowaniem robót (zakupem materiałów) polegających na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego do swojej posesji, pod warunkiem udokumentowania ich fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Jednak – jak podkreślają organy podatkowe – wydatek poniesiony przez podatnika w związku z wpłatą na konto gminy funduszy przeznaczonych na budowę odpowiednich przyłączy kanalizacyjnych nie stanowi bezpośredniej zapłaty za roboty (czy też materiały) związane z wykonaniem przyłącza kanalizacyjnego. Co więcej, wpłaty takie nie są dokumentowane fakturą VAT, która stanowi podstawowe potwierdzenie poniesionych wydatków. W konsekwencji należy uznać, że poniesiony w związku z tym wydatek nie może być podstawą do skorzystania z odliczenia w ramach ulgi remontowej.

KIEDY MOŻNA SKORZYSTAĆ Z ULGI REMONTOWEJ
Aby możliwe było skorzystanie z ulgi remontowej, wydatek powinien:
• być udokumentowany fakturą VAT,
• wiązać się z potrzebami mieszkaniowymi podatnika,
• być poniesiony w roku, za który podatnik chce dokonać odliczenia,
• dotyczyć nieruchomości znajdującej się w Polsce,
• odnosić się do budynku lub lokalu mieszkalnego, do którego podatnik ma tytuł prawny,
• nie zostać zwrócony podatnikowi w inny sposób.

LIMITY ULGI REMONTOWEJ
Podatnicy mogą odliczyć:
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 4725 zł od podatku,
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni, ale z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni oraz z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł,
• na remont domu – do 5670 zł,
• na remont domu z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł.

Edyta Wereszczyńska
edyta.wereszczynska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA