REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każde przyłącze można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy ponieśli wydatki związane z budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych, skorzystają z ulgi remontowej. Nie odliczą jednak obowiązkowych wydatków na prace prowadzone przez gminy.
Właściciele posesji znajdujących się na terenie gmin, które w ubiegłym roku prowadziły prace związane z budową sieci kanalizacyjnej, z pewnością liczyli na to, że wydatki z tym związane będą mogli odliczyć od podatku. Niektórzy musieli wydać niemałe pieniądze na podłączenie ich działek do takiej kanalizacji. Kwoty te wpłacali na konto gmin z przeznaczeniem na prowadzenie robót w omawianym zakresie. Wielu z nich liczyło przy tym na możliwość dokonania odliczeń ponoszonych wydatków w ramach ulgi remontowej. Okazuje się jednak, że związanych z tym nakładów nie można odliczyć w ramach ulgi remontowej. Potwierdzają to decyzje organów podatkowych – por. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Warszawie-Targówku z 3 czerwca 2005 r. (nr 1437/ZI/423/214/MJ/05).

Kiedy można odliczyć...

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 202, poz. 1956) podatnicy mają prawo do odliczenia od podatku poniesionych w 2005 roku wydatków, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. Chodzi tu o wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, na zasadach określonych w ustawie, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. W myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, wydatki na te cele ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej.
Warto przy tym pamiętać, że do kwalifikowania robót, które można zaliczyć do wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, stosuje się przepisy formalnie nieobowiązującego rozporządzenia ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. nr 156, poz. 788). Co do zasady, z wykazu robót stanowiącego załącznik nr 1 do tego rozporządzenia wynika, iż objęte są nimi m.in. remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące przyłącza: wodociągowe, kanalizacyjne itd.

…a kiedy jest to niemożliwe

Podatnicy mają prawo odliczenia od podatku, w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, wydatków związanych ze sfinansowaniem robót (zakupem materiałów) polegających na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego do swojej posesji, pod warunkiem udokumentowania ich fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Jednak – jak podkreślają organy podatkowe – wydatek poniesiony przez podatnika w związku z wpłatą na konto gminy funduszy przeznaczonych na budowę odpowiednich przyłączy kanalizacyjnych nie stanowi bezpośredniej zapłaty za roboty (czy też materiały) związane z wykonaniem przyłącza kanalizacyjnego. Co więcej, wpłaty takie nie są dokumentowane fakturą VAT, która stanowi podstawowe potwierdzenie poniesionych wydatków. W konsekwencji należy uznać, że poniesiony w związku z tym wydatek nie może być podstawą do skorzystania z odliczenia w ramach ulgi remontowej.

KIEDY MOŻNA SKORZYSTAĆ Z ULGI REMONTOWEJ
Aby możliwe było skorzystanie z ulgi remontowej, wydatek powinien:
• być udokumentowany fakturą VAT,
• wiązać się z potrzebami mieszkaniowymi podatnika,
• być poniesiony w roku, za który podatnik chce dokonać odliczenia,
• dotyczyć nieruchomości znajdującej się w Polsce,
• odnosić się do budynku lub lokalu mieszkalnego, do którego podatnik ma tytuł prawny,
• nie zostać zwrócony podatnikowi w inny sposób.

LIMITY ULGI REMONTOWEJ
Podatnicy mogą odliczyć:
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 4725 zł od podatku,
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni, ale z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni oraz z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł,
• na remont domu – do 5670 zł,
• na remont domu z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł.

Edyta Wereszczyńska
edyta.wereszczynska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA