REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie każde przyłącze można odliczyć

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy ponieśli wydatki związane z budową przyłączy kanalizacyjnych i wodociągowych, skorzystają z ulgi remontowej. Nie odliczą jednak obowiązkowych wydatków na prace prowadzone przez gminy.
Właściciele posesji znajdujących się na terenie gmin, które w ubiegłym roku prowadziły prace związane z budową sieci kanalizacyjnej, z pewnością liczyli na to, że wydatki z tym związane będą mogli odliczyć od podatku. Niektórzy musieli wydać niemałe pieniądze na podłączenie ich działek do takiej kanalizacji. Kwoty te wpłacali na konto gmin z przeznaczeniem na prowadzenie robót w omawianym zakresie. Wielu z nich liczyło przy tym na możliwość dokonania odliczeń ponoszonych wydatków w ramach ulgi remontowej. Okazuje się jednak, że związanych z tym nakładów nie można odliczyć w ramach ulgi remontowej. Potwierdzają to decyzje organów podatkowych – por. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Warszawie-Targówku z 3 czerwca 2005 r. (nr 1437/ZI/423/214/MJ/05).

Kiedy można odliczyć...

Na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 202, poz. 1956) podatnicy mają prawo do odliczenia od podatku poniesionych w 2005 roku wydatków, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. Chodzi tu o wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, na zasadach określonych w ustawie, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku. W myśl art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku, wydatki na te cele ustala się na podstawie faktur wystawionych wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej.
Warto przy tym pamiętać, że do kwalifikowania robót, które można zaliczyć do wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego, stosuje się przepisy formalnie nieobowiązującego rozporządzenia ministra gospodarki przestrzennej i budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz.U. nr 156, poz. 788). Co do zasady, z wykazu robót stanowiącego załącznik nr 1 do tego rozporządzenia wynika, iż objęte są nimi m.in. remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące przyłącza: wodociągowe, kanalizacyjne itd.

…a kiedy jest to niemożliwe

Podatnicy mają prawo odliczenia od podatku, w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego, wydatków związanych ze sfinansowaniem robót (zakupem materiałów) polegających na wykonaniu przyłącza kanalizacyjnego do swojej posesji, pod warunkiem udokumentowania ich fakturami wystawionymi przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Jednak – jak podkreślają organy podatkowe – wydatek poniesiony przez podatnika w związku z wpłatą na konto gminy funduszy przeznaczonych na budowę odpowiednich przyłączy kanalizacyjnych nie stanowi bezpośredniej zapłaty za roboty (czy też materiały) związane z wykonaniem przyłącza kanalizacyjnego. Co więcej, wpłaty takie nie są dokumentowane fakturą VAT, która stanowi podstawowe potwierdzenie poniesionych wydatków. W konsekwencji należy uznać, że poniesiony w związku z tym wydatek nie może być podstawą do skorzystania z odliczenia w ramach ulgi remontowej.

KIEDY MOŻNA SKORZYSTAĆ Z ULGI REMONTOWEJ
Aby możliwe było skorzystanie z ulgi remontowej, wydatek powinien:
• być udokumentowany fakturą VAT,
• wiązać się z potrzebami mieszkaniowymi podatnika,
• być poniesiony w roku, za który podatnik chce dokonać odliczenia,
• dotyczyć nieruchomości znajdującej się w Polsce,
• odnosić się do budynku lub lokalu mieszkalnego, do którego podatnik ma tytuł prawny,
• nie zostać zwrócony podatnikowi w inny sposób.

LIMITY ULGI REMONTOWEJ
Podatnicy mogą odliczyć:
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 4725 zł od podatku,
• na remont mieszkania bez wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni, ale z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni – do 5670 zł,
• na remont mieszkania z wpłatami na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty lub spółdzielni oraz z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł,
• na remont domu – do 5670 zł,
• na remont domu z wydatkami na usprawnienie instalacji gazowej – do 6615 zł.

Edyta Wereszczyńska
edyta.wereszczynska@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA