REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga zamiast pomóc obciąży

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. ma zostać wprowadzona nowa ulga podatkowa w postaci możliwości odliczenia pełnej kwoty wolnej na każde dziecko w rodzinach z co najmniej trójką dzieci - zapowiedziało Ministerstwo Finansów. Od 2008 roku ulga ma być rozszerzona również na rodziny z dwójką dzieci.

Resort zmienia zdanie

Trzeba przyznać, że pomysł wprowadzenia ulgi prorodzinnej to dość radykalna zmiana stanowiska resoru finansów. Jeszcze w lutym, gdy Ministerstwo Finansów po raz pierwszy prezentowało swoje pomysły na reformę systemu podatkowego, minister finansów Zyta Gilowska podkreślała, że Polski nie stać na taką ulgę. Wiceminister finansów Mirosław Barszcz przekonywał wtedy, że co prawda ulga prorodzinna nie znalazła się w pierwszym etapie zaprezentowanych zmian, nie oznacza to jednak, że nie będzie jej w ogóle.
– Trzeba prowadzić takie działania, które pozwolą obniżyć bezrobocie. Ten cel jest o wiele bardziej istotny niż wprowadzanie ulg rodzinnych. Jeśli ktoś nie ma dochodu, beneficjentem ulgi przecież nie będzie. Ulgi prorodzinne tak, ale może należałoby chwilę z nimi poczekać – argumentował na zorganizowanej w redakcji Gazety Prawnej na początku marca debacie pod hasłem „Mały parlament”.
Ostatniego marca okazało się, że ulgę na dzieci można wprowadzić. Skąd ta zmiana? Eksperci podejrzewają, że jest ona wynikiem tego, iż wszystkie partie polityczne naciskały na Ministerstwo Finansów, aby taką preferencję wprowadzić. Jest to wyłącznie realizacja programu politycznego – oceniają specjaliści.

Ulga w rozliczeniu rocznym

Według założeń resortu finansów ulga dotyczyłaby podatników rozliczających swoje dochody według skali podatkowej. Polegałaby ona na odliczeniu od podatku kwoty odpowiadającej iloczynowi liczby wychowywanych dzieci i kwoty zmniejszającej podatek. W przypadku małżonków kwota odliczenia będzie mogła być odejmowana od podatku jednego małżonka lub od podatku obojga małżonków. Odliczenie będzie przysługiwało po zakończeniu roku podatkowego w składanym przez podatnika zeznaniu rocznym. Jednocześnie zaproponowano, aby na wniosek podatnika odliczenia takiego dokonywał płatnik w rocznym obliczeniu podatku.
Ulga prorodzinna zaproponowana w obecnym kształcie nie będzie dostępna dla wszystkich rodzin
Eksperci podatkowi oceniają pomysł Ministerstwa Finansów jako rozwiązanie doraźne. Ich zdaniem będzie to ulga o ograniczonym stopniu dostępności. Bardziej obciąży budżet państwa niż pomoże rodzinom wielodzietnym.

Odchudzone obietnice

W walce przedwyborczej ulga prorodzinna wyglądała nieco inaczej od wersji, jaką znamy dziś. W październiku 2005 roku przedstawiciele PiS proponowali, aby ulga prorodzinna była dostępna dla wszystkich rodzin o dochodach nieprzekraczających 500 zł brutto na osobę. W zależności od liczby dzieci w rodzinie odpis od podatku miał wynieść od 50 do 400 zł. Przy czwórce dzieci wysokość ulgi miała sięgać 1600 zł.
W marcu 2006 roku okazało się, że pojawiły się problemy z wprowadzeniem rozwiązań prorodzinnych. Poseł PiS Artur Zawisza na panelu dyskusyjnym w redakcji GP wyjaśniał, iż ulga prorodzinna ma w sobie element popytowy, bo więcej pieniędzy zostanie w rodzinie.
– Z jakich propozycji minister Gilowska powinna zrezygnować na rzecz ulg prorodzinnych? – pytał poseł Zawisza.
Nie wiadomo, czy minister finansów Zyta Gilowska zrezygnowała z jakichś pomysłów, ale ulgę prorodzinną zaproponowała. W jednym z udzielonych wywiadów podkreślała, że jest sceptyczna, jeśli chodzi o możliwość prowadzenia przez państwo skutecznej polityki demograficznej. Dodała, że nikt nie decyduje się na dzieci tylko dla ulgi. Stwierdziła również, że ulgi prorodzinne są obecne w systemach podatkowych wielu państw.
– Gdybyśmy mieli do wyboru podatek liniowy lub podatek prorodzinny, to pewnie, że bym się opowiedziała za podatkiem liniowym – zapewniła wicepremier.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozew z PFR w sprawie Tarcz Finansowych. Komu grozi proces, jak się bronić – wyjaśnia adwokat

Jak ustalił redaktor Adam Pantak z Dziennika Gazety Prawnej (w artykule z 22 kwietnia 2025 r. "Ze skorzystania z pomocy covidowej musi się tłumaczyć 16 tys. firm. Kto dostał pozew?" - GazetaPrawna.pl), spółka Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) złożyła 16 095 pozwów przeciwko przedsiębiorcom w związku z brakiem spłaty zobowiązań w ramach Programów rządowych «Tarcza Finansowa 1.0» oraz «Tarcza Finansowa 2.0». Oznacza to, że ogromna rzesza przedsiębiorców otrzymało już pozwy z PFR, albo niedługo je otrzyma.
Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Kto może otrzymać pozew? Czy i kiedy należy się obawiać tych pozwów? I jak się przed nimi bronić? To wyjaśnię w cyklu artykułów na Infor.pl.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA