REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga zamiast pomóc obciąży

REKLAMA

Od 1 stycznia 2007 r. ma zostać wprowadzona nowa ulga podatkowa w postaci możliwości odliczenia pełnej kwoty wolnej na każde dziecko w rodzinach z co najmniej trójką dzieci - zapowiedziało Ministerstwo Finansów. Od 2008 roku ulga ma być rozszerzona również na rodziny z dwójką dzieci.

Resort zmienia zdanie

Trzeba przyznać, że pomysł wprowadzenia ulgi prorodzinnej to dość radykalna zmiana stanowiska resoru finansów. Jeszcze w lutym, gdy Ministerstwo Finansów po raz pierwszy prezentowało swoje pomysły na reformę systemu podatkowego, minister finansów Zyta Gilowska podkreślała, że Polski nie stać na taką ulgę. Wiceminister finansów Mirosław Barszcz przekonywał wtedy, że co prawda ulga prorodzinna nie znalazła się w pierwszym etapie zaprezentowanych zmian, nie oznacza to jednak, że nie będzie jej w ogóle.
– Trzeba prowadzić takie działania, które pozwolą obniżyć bezrobocie. Ten cel jest o wiele bardziej istotny niż wprowadzanie ulg rodzinnych. Jeśli ktoś nie ma dochodu, beneficjentem ulgi przecież nie będzie. Ulgi prorodzinne tak, ale może należałoby chwilę z nimi poczekać – argumentował na zorganizowanej w redakcji Gazety Prawnej na początku marca debacie pod hasłem „Mały parlament”.
Ostatniego marca okazało się, że ulgę na dzieci można wprowadzić. Skąd ta zmiana? Eksperci podejrzewają, że jest ona wynikiem tego, iż wszystkie partie polityczne naciskały na Ministerstwo Finansów, aby taką preferencję wprowadzić. Jest to wyłącznie realizacja programu politycznego – oceniają specjaliści.

Ulga w rozliczeniu rocznym

Według założeń resortu finansów ulga dotyczyłaby podatników rozliczających swoje dochody według skali podatkowej. Polegałaby ona na odliczeniu od podatku kwoty odpowiadającej iloczynowi liczby wychowywanych dzieci i kwoty zmniejszającej podatek. W przypadku małżonków kwota odliczenia będzie mogła być odejmowana od podatku jednego małżonka lub od podatku obojga małżonków. Odliczenie będzie przysługiwało po zakończeniu roku podatkowego w składanym przez podatnika zeznaniu rocznym. Jednocześnie zaproponowano, aby na wniosek podatnika odliczenia takiego dokonywał płatnik w rocznym obliczeniu podatku.
Ulga prorodzinna zaproponowana w obecnym kształcie nie będzie dostępna dla wszystkich rodzin
Eksperci podatkowi oceniają pomysł Ministerstwa Finansów jako rozwiązanie doraźne. Ich zdaniem będzie to ulga o ograniczonym stopniu dostępności. Bardziej obciąży budżet państwa niż pomoże rodzinom wielodzietnym.

Odchudzone obietnice

W walce przedwyborczej ulga prorodzinna wyglądała nieco inaczej od wersji, jaką znamy dziś. W październiku 2005 roku przedstawiciele PiS proponowali, aby ulga prorodzinna była dostępna dla wszystkich rodzin o dochodach nieprzekraczających 500 zł brutto na osobę. W zależności od liczby dzieci w rodzinie odpis od podatku miał wynieść od 50 do 400 zł. Przy czwórce dzieci wysokość ulgi miała sięgać 1600 zł.
W marcu 2006 roku okazało się, że pojawiły się problemy z wprowadzeniem rozwiązań prorodzinnych. Poseł PiS Artur Zawisza na panelu dyskusyjnym w redakcji GP wyjaśniał, iż ulga prorodzinna ma w sobie element popytowy, bo więcej pieniędzy zostanie w rodzinie.
– Z jakich propozycji minister Gilowska powinna zrezygnować na rzecz ulg prorodzinnych? – pytał poseł Zawisza.
Nie wiadomo, czy minister finansów Zyta Gilowska zrezygnowała z jakichś pomysłów, ale ulgę prorodzinną zaproponowała. W jednym z udzielonych wywiadów podkreślała, że jest sceptyczna, jeśli chodzi o możliwość prowadzenia przez państwo skutecznej polityki demograficznej. Dodała, że nikt nie decyduje się na dzieci tylko dla ulgi. Stwierdziła również, że ulgi prorodzinne są obecne w systemach podatkowych wielu państw.
– Gdybyśmy mieli do wyboru podatek liniowy lub podatek prorodzinny, to pewnie, że bym się opowiedziała za podatkiem liniowym – zapewniła wicepremier.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA