REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja podatkowa przestaje być restrykcyjna, staje się usługodawcą

Administracja podatkowa przestaje być restrykcyjna, staje się usługodawcą
Administracja podatkowa przestaje być restrykcyjna, staje się usługodawcą

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów i zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski uważa, że administracja podatkowa przekształca się - odchodzi od roli restrykcyjnej, a częściej odgrywa rolę usługodawczą. Paweł Cybulski uczestniczył 20 maja 2019 r. w warszawskim spotkaniu z przedsiębiorcami w ramach drugiej edycji cyklu konferencji "Prawo do Przedsiębiorczości", organizowanych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz PARP.

"Zmieniamy totalnie front, zmieniamy myślenie, idee działania aparatu skarbowego" - przekonywał Cybulski. Zastrzegł, że jest to jednak proces, a wdrożenie zmian wymaga czasu. "Najgorzej jest zmienić mentalność drugiego człowieka, urzędnika. Ale widzimy, że to się już zmienia. Jeśli porównamy to, co było 15 lat temu, a to co jest dziś, to można powiedzieć - niebo a ziemia" - mówił.

REKLAMA

Autopromocja

Cybulski podkreślił, że administracja skarbowa chce budować i utrzymać zaufanie przedsiębiorców, m.in. przez zmianę otoczenia biznesowego, co umożliwia np. obowiązująca od ubiegłego roku Konstytucji Biznesu.

"Z roli fiskalnej, z roli restrykcyjnej, jaką była administracja podatkowa tworzymy rolę usługodawczą" - podkreślił. Zadeklarował, że KAS będzie w następnych latach coraz bardziej zaangażowana w ten proces. "Będziemy tworzyli coraz lepsze usługi dla obywateli, dla państwa, dla przedsiębiorców. Będziemy się starali, żeby te usługi były na jak najlepszym poziomie. Tak, by żadna złotówka nie była przepłacona przez przedsiębiorcę, jeśli chodzi o podatki, i żadna złotówka niedopłacona" - podkreślił.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Mówił, że celem KAS jest ograniczanie kontroli przedsiębiorców do minimum. "Kontroli, które będą wykonywane, ale tylko w stosunku do tych, którzy będą wyjątkowo oporni, którzy będą wyjątkowo niesprawiedliwie się zachowywać" - mówił. Zapowiedział, że będą to kontrole "idące w kierunku budowy informacji". "Informacji, które będziemy zdobywali, ale (...) tylko i wyłącznie dla dobra społeczeństwa, przedsiębiorcy, podatnika" - przekonywał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do Konstytucji Biznesu nawiązał też podczas poniedziałkowego spotkania wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marek Niedużak.

Jak powiedział, rok obowiązywania Konstytucji Biznesu sprawił, że "na masową skalę" są wykorzystywane takie rozwiązania, jak ulga na start, czyli sześciomiesięczne zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne dla rozpoczynających działalność gospodarczą.

"W tym roku ponad 180 tys. nowych firm skorzystało z tego rozwiązania" - zaznaczył. Inne statystyki dotyczące obowiązującej od roku Konstytucji Biznesu to również, jak wskazał, więcej zakładanych firm i większa ich przeżywalność, a także sprawy sądowe rozstrzygane na korzyść przedsiębiorców. "Mamy już wyroki WSA, a nawet wyrok NSA, który w odwołaniu do tych zasad chroni przedsiębiorców".

Niedużak mówił, że w Sejmie trwają prace nad projektem Prostej Spółki Akcyjnej. "To jest pomysł, który pojawił się po raz pierwszy na spotkaniu z przedsiębiorcami, a konkretnie z branżą stat-upów" - wskazał. Wyjaśnił, że jest to "nowy typ spółki handlowej, przede wszystkim kierowany do małych innowacyjnych firm, które mają w sobie potencjał, żeby się rozwinąć".

Przypomniał, że niedawno rząd przyjął projekt ustawy, który ma ograniczyć zatory płatnicze w Polsce. "To jest bardzo istotny problem - przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw" - mówił. Zgodził się, że MŚP mają trudniejszy i droższy dostęp do kapitału. "Zatory płatnicze, mówiąc kolokwialnie, są w stanie niektóre firmy nawet +rozłożyć+ i dlatego to jest ważny projekt, który już wkrótce trafi do Sejmu" - wskazał.

Odniósł się też do tzw. Pakietu Przyjazne Państwo, który "jest po konferencji uzgodnieniowej". "Liczymy na to, że w tej kadencji jeszcze go uchwalimy" - wskazał.

W ubiegłym roku w 80 spotkaniach z cyklu "Prawo do Przedsiębiorczości" wzięło udział prawie 6 tys. przedsiębiorców. Podczas tych spotkań przedstawiciele biznesu dowiadują się m.in., jak skorzystać z rozwiązań wprowadzonych przez Konstytucję Biznesu, Pakiet MŚP, Mały ZUS, ustawę o zarządzie sukcesyjnym i innych zmian dla firm, które weszły w życie w ostatnim czasie.(PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ je/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA