REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Administracja podatkowa przestaje być restrykcyjna, staje się usługodawcą

Administracja podatkowa przestaje być restrykcyjna, staje się usługodawcą
Administracja podatkowa przestaje być restrykcyjna, staje się usługodawcą

REKLAMA

REKLAMA

Wiceminister finansów i zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski uważa, że administracja podatkowa przekształca się - odchodzi od roli restrykcyjnej, a częściej odgrywa rolę usługodawczą. Paweł Cybulski uczestniczył 20 maja 2019 r. w warszawskim spotkaniu z przedsiębiorcami w ramach drugiej edycji cyklu konferencji "Prawo do Przedsiębiorczości", organizowanych przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz PARP.

"Zmieniamy totalnie front, zmieniamy myślenie, idee działania aparatu skarbowego" - przekonywał Cybulski. Zastrzegł, że jest to jednak proces, a wdrożenie zmian wymaga czasu. "Najgorzej jest zmienić mentalność drugiego człowieka, urzędnika. Ale widzimy, że to się już zmienia. Jeśli porównamy to, co było 15 lat temu, a to co jest dziś, to można powiedzieć - niebo a ziemia" - mówił.

REKLAMA

Autopromocja

Cybulski podkreślił, że administracja skarbowa chce budować i utrzymać zaufanie przedsiębiorców, m.in. przez zmianę otoczenia biznesowego, co umożliwia np. obowiązująca od ubiegłego roku Konstytucji Biznesu.

"Z roli fiskalnej, z roli restrykcyjnej, jaką była administracja podatkowa tworzymy rolę usługodawczą" - podkreślił. Zadeklarował, że KAS będzie w następnych latach coraz bardziej zaangażowana w ten proces. "Będziemy tworzyli coraz lepsze usługi dla obywateli, dla państwa, dla przedsiębiorców. Będziemy się starali, żeby te usługi były na jak najlepszym poziomie. Tak, by żadna złotówka nie była przepłacona przez przedsiębiorcę, jeśli chodzi o podatki, i żadna złotówka niedopłacona" - podkreślił.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Mówił, że celem KAS jest ograniczanie kontroli przedsiębiorców do minimum. "Kontroli, które będą wykonywane, ale tylko w stosunku do tych, którzy będą wyjątkowo oporni, którzy będą wyjątkowo niesprawiedliwie się zachowywać" - mówił. Zapowiedział, że będą to kontrole "idące w kierunku budowy informacji". "Informacji, które będziemy zdobywali, ale (...) tylko i wyłącznie dla dobra społeczeństwa, przedsiębiorcy, podatnika" - przekonywał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do Konstytucji Biznesu nawiązał też podczas poniedziałkowego spotkania wiceminister przedsiębiorczości i technologii Marek Niedużak.

Jak powiedział, rok obowiązywania Konstytucji Biznesu sprawił, że "na masową skalę" są wykorzystywane takie rozwiązania, jak ulga na start, czyli sześciomiesięczne zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne dla rozpoczynających działalność gospodarczą.

"W tym roku ponad 180 tys. nowych firm skorzystało z tego rozwiązania" - zaznaczył. Inne statystyki dotyczące obowiązującej od roku Konstytucji Biznesu to również, jak wskazał, więcej zakładanych firm i większa ich przeżywalność, a także sprawy sądowe rozstrzygane na korzyść przedsiębiorców. "Mamy już wyroki WSA, a nawet wyrok NSA, który w odwołaniu do tych zasad chroni przedsiębiorców".

Niedużak mówił, że w Sejmie trwają prace nad projektem Prostej Spółki Akcyjnej. "To jest pomysł, który pojawił się po raz pierwszy na spotkaniu z przedsiębiorcami, a konkretnie z branżą stat-upów" - wskazał. Wyjaśnił, że jest to "nowy typ spółki handlowej, przede wszystkim kierowany do małych innowacyjnych firm, które mają w sobie potencjał, żeby się rozwinąć".

Przypomniał, że niedawno rząd przyjął projekt ustawy, który ma ograniczyć zatory płatnicze w Polsce. "To jest bardzo istotny problem - przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw" - mówił. Zgodził się, że MŚP mają trudniejszy i droższy dostęp do kapitału. "Zatory płatnicze, mówiąc kolokwialnie, są w stanie niektóre firmy nawet +rozłożyć+ i dlatego to jest ważny projekt, który już wkrótce trafi do Sejmu" - wskazał.

Odniósł się też do tzw. Pakietu Przyjazne Państwo, który "jest po konferencji uzgodnieniowej". "Liczymy na to, że w tej kadencji jeszcze go uchwalimy" - wskazał.

W ubiegłym roku w 80 spotkaniach z cyklu "Prawo do Przedsiębiorczości" wzięło udział prawie 6 tys. przedsiębiorców. Podczas tych spotkań przedstawiciele biznesu dowiadują się m.in., jak skorzystać z rozwiązań wprowadzonych przez Konstytucję Biznesu, Pakiet MŚP, Mały ZUS, ustawę o zarządzie sukcesyjnym i innych zmian dla firm, które weszły w życie w ostatnim czasie.(PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ je/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA