REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy najem to działalność gospodarcza

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opodatkowanie najmu podatkiem liniowym dotyczy tylko tych podmiotów, które wynajmują lokale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - podkreślają eksperci.
W przypadku gdy osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej wynajmuje lokal incydentalnie, to ma możliwość wyboru między dwoma sposobami opodatkowania. Mianowicie może zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych albo skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego.
Jeżeli wybierze podatek dochodowy na zasadach ogólnych, oznacza to opodatkowanie dochodu z tytułu najmu według progresywnej stawki – 19, 30 lub 40 proc. – wyjaśnili Gazecie Prawnej eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego dla przychodów nie przekraczających równowartości 4 tys. euro stawka wynosi 8,5 proc. przychodu. Dopiero po przekroczeniu tego limitu trzeba zastosować stawkę 20-procentową. W 2006 roku po przeliczeniu na złote kwota graniczna uprawniająca do rozliczenia według stawki 8,5 proc. wynosi 15 666,40 zł.

Działalność gospodarcza

Prowadzący działalność gospodarczą polegającą na najmowaniu lokali może rozliczyć z dochodów z tego tytułu na zasadach ogólnych albo opodatkować dochód z najmu 19-procentowym podatkiem liniowym. Jeżeli przedsiębiorca wybierze ten ostatni sposób, to rozlicza się z urzędem skarbowym na formularzu PIT-5L – podkreślają specjaliści z z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
Należy pamiętać, że opodatkowanie najmu podatkiem liniowym dotyczy tylko tych podmiotów, które wynajmują lokale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sposób ten nie dotyczy tzw. najmu prywatnego.

PRZYKŁAD
W praktyce nie wszyscy podatnicy wiedzą, jakiego rodzaju koszty uzyskania przychodu z tytułu najmu mogą zostać odliczone przy obliczaniu wysokości uzyskanego dochodu. I tak przykładowo od uzyskanego przychodu odlicza się koszty poniesione na remont wynajmowanego lokalu, które mają na celu odtworzenie pierwotnej wartości użytkowej takiego lokalu. Odliczyć można także sumy poniesione na modernizację, które zwiększają wartość użytkową. W tym jednak przypadku jednorazowa kwota takich wydatków nie może przekroczyć 3500 zł, aby można było ją zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu. Także inne wydatki, które zostały poniesione na utrzymanie lokalu przeznaczonego do najmu, pod warunkiem że są udokumentowane (np. fakturami) można odliczyć od uzyskanych przychodów. Nie są natomiast kosztami wszelkie opłaty stałe, do których ponoszenia zobowiązany jest najemca, np. opłaty za gaz, energię elektryczną, telefon, internet itp.

Rozliczanie VAT

Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na najmie lokali, są co do zasady także podatnikami VAT. Dlatego warto wiedzieć, przy spełnieniu jakich warunków mogą skorzystać ze zwolnień od tego podatku. Kwestie te reguluje ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., nazywana dalej ustawą o VAT). Zgodnie z jej przepisami, zwolnienie podmiotowe przysługuje podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na najmowaniu lokali, jeżeli ich obrót z tego tytułu nie przekroczy limitu 10 000 euro w poprzednim roku podatkowym.
W przypadku natomiast rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego zwolnienie takie przysługuje, jeśli przewidywana przez podatnika wartość obrotu nie przekroczy limitu 10 000 euro w proporcji do okresu prowadzonej działalności – zwracają uwagę eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Proporcjonalnych obliczeń limitu dokonuje się dzieląc liczbę dni pozostałych do końca roku od dnia rozpoczęcia działalności przez liczbę dni w roku i mnożąc otrzymany wynik przez 10 000 euro. Jeżeli przewidywany z tytułu najmu obrót jest niższy niż otrzymany wynik, podmiotowi przysługuje zwolnienie od VAT.
Z podmiotowym zwolnieniem od podatku w przypadku najmu wiążą się dla przedsiębiorcy określone udogodnienia. Nie musi on dokumentować prowadzonych transakcji fakturami VAT ani też rozliczać tego podatku i składać deklaracji VAT. Jednakże należy pamiętać, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na najmie lokali ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży. Jeżeli nie wypełni tego obowiązku – obrót z tytułu najmu zostanie opodatkowany 22 proc. stawką VAT.
Zwolnienie przedmiotowe, uwzględnione w załączniku nr 4 ustawy o VAT, obejmuje natomiast usługi w zakresie najmu lokali w budynkach mieszkalnych, pod warunkiem, że lokale te najmowane są na cele mieszkaniowe (a nie np. w celu prowadzenia w nich działalności usługowej). W przypadku zwolnienia przedmiotowego, ustawa o VAT nie ustanawia żadnego limitu obrotu z tytułu najmu lokali mieszkalnych.

Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA