REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy najem to działalność gospodarcza

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opodatkowanie najmu podatkiem liniowym dotyczy tylko tych podmiotów, które wynajmują lokale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - podkreślają eksperci.
W przypadku gdy osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej wynajmuje lokal incydentalnie, to ma możliwość wyboru między dwoma sposobami opodatkowania. Mianowicie może zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych albo skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego.
Jeżeli wybierze podatek dochodowy na zasadach ogólnych, oznacza to opodatkowanie dochodu z tytułu najmu według progresywnej stawki – 19, 30 lub 40 proc. – wyjaśnili Gazecie Prawnej eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego dla przychodów nie przekraczających równowartości 4 tys. euro stawka wynosi 8,5 proc. przychodu. Dopiero po przekroczeniu tego limitu trzeba zastosować stawkę 20-procentową. W 2006 roku po przeliczeniu na złote kwota graniczna uprawniająca do rozliczenia według stawki 8,5 proc. wynosi 15 666,40 zł.

Działalność gospodarcza

Prowadzący działalność gospodarczą polegającą na najmowaniu lokali może rozliczyć z dochodów z tego tytułu na zasadach ogólnych albo opodatkować dochód z najmu 19-procentowym podatkiem liniowym. Jeżeli przedsiębiorca wybierze ten ostatni sposób, to rozlicza się z urzędem skarbowym na formularzu PIT-5L – podkreślają specjaliści z z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
Należy pamiętać, że opodatkowanie najmu podatkiem liniowym dotyczy tylko tych podmiotów, które wynajmują lokale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sposób ten nie dotyczy tzw. najmu prywatnego.

PRZYKŁAD
W praktyce nie wszyscy podatnicy wiedzą, jakiego rodzaju koszty uzyskania przychodu z tytułu najmu mogą zostać odliczone przy obliczaniu wysokości uzyskanego dochodu. I tak przykładowo od uzyskanego przychodu odlicza się koszty poniesione na remont wynajmowanego lokalu, które mają na celu odtworzenie pierwotnej wartości użytkowej takiego lokalu. Odliczyć można także sumy poniesione na modernizację, które zwiększają wartość użytkową. W tym jednak przypadku jednorazowa kwota takich wydatków nie może przekroczyć 3500 zł, aby można było ją zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu. Także inne wydatki, które zostały poniesione na utrzymanie lokalu przeznaczonego do najmu, pod warunkiem że są udokumentowane (np. fakturami) można odliczyć od uzyskanych przychodów. Nie są natomiast kosztami wszelkie opłaty stałe, do których ponoszenia zobowiązany jest najemca, np. opłaty za gaz, energię elektryczną, telefon, internet itp.

Rozliczanie VAT

Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na najmie lokali, są co do zasady także podatnikami VAT. Dlatego warto wiedzieć, przy spełnieniu jakich warunków mogą skorzystać ze zwolnień od tego podatku. Kwestie te reguluje ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., nazywana dalej ustawą o VAT). Zgodnie z jej przepisami, zwolnienie podmiotowe przysługuje podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na najmowaniu lokali, jeżeli ich obrót z tego tytułu nie przekroczy limitu 10 000 euro w poprzednim roku podatkowym.
W przypadku natomiast rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego zwolnienie takie przysługuje, jeśli przewidywana przez podatnika wartość obrotu nie przekroczy limitu 10 000 euro w proporcji do okresu prowadzonej działalności – zwracają uwagę eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Proporcjonalnych obliczeń limitu dokonuje się dzieląc liczbę dni pozostałych do końca roku od dnia rozpoczęcia działalności przez liczbę dni w roku i mnożąc otrzymany wynik przez 10 000 euro. Jeżeli przewidywany z tytułu najmu obrót jest niższy niż otrzymany wynik, podmiotowi przysługuje zwolnienie od VAT.
Z podmiotowym zwolnieniem od podatku w przypadku najmu wiążą się dla przedsiębiorcy określone udogodnienia. Nie musi on dokumentować prowadzonych transakcji fakturami VAT ani też rozliczać tego podatku i składać deklaracji VAT. Jednakże należy pamiętać, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na najmie lokali ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży. Jeżeli nie wypełni tego obowiązku – obrót z tytułu najmu zostanie opodatkowany 22 proc. stawką VAT.
Zwolnienie przedmiotowe, uwzględnione w załączniku nr 4 ustawy o VAT, obejmuje natomiast usługi w zakresie najmu lokali w budynkach mieszkalnych, pod warunkiem, że lokale te najmowane są na cele mieszkaniowe (a nie np. w celu prowadzenia w nich działalności usługowej). W przypadku zwolnienia przedmiotowego, ustawa o VAT nie ustanawia żadnego limitu obrotu z tytułu najmu lokali mieszkalnych.

Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA