REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy najem to działalność gospodarcza

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opodatkowanie najmu podatkiem liniowym dotyczy tylko tych podmiotów, które wynajmują lokale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej - podkreślają eksperci.
W przypadku gdy osoba prywatna nieprowadząca działalności gospodarczej wynajmuje lokal incydentalnie, to ma możliwość wyboru między dwoma sposobami opodatkowania. Mianowicie może zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych albo skorzystać z ryczałtu ewidencjonowanego.
Jeżeli wybierze podatek dochodowy na zasadach ogólnych, oznacza to opodatkowanie dochodu z tytułu najmu według progresywnej stawki – 19, 30 lub 40 proc. – wyjaśnili Gazecie Prawnej eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
W przypadku ryczałtu ewidencjonowanego dla przychodów nie przekraczających równowartości 4 tys. euro stawka wynosi 8,5 proc. przychodu. Dopiero po przekroczeniu tego limitu trzeba zastosować stawkę 20-procentową. W 2006 roku po przeliczeniu na złote kwota graniczna uprawniająca do rozliczenia według stawki 8,5 proc. wynosi 15 666,40 zł.

Działalność gospodarcza

Prowadzący działalność gospodarczą polegającą na najmowaniu lokali może rozliczyć z dochodów z tego tytułu na zasadach ogólnych albo opodatkować dochód z najmu 19-procentowym podatkiem liniowym. Jeżeli przedsiębiorca wybierze ten ostatni sposób, to rozlicza się z urzędem skarbowym na formularzu PIT-5L – podkreślają specjaliści z z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej.
Należy pamiętać, że opodatkowanie najmu podatkiem liniowym dotyczy tylko tych podmiotów, które wynajmują lokale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sposób ten nie dotyczy tzw. najmu prywatnego.

PRZYKŁAD
W praktyce nie wszyscy podatnicy wiedzą, jakiego rodzaju koszty uzyskania przychodu z tytułu najmu mogą zostać odliczone przy obliczaniu wysokości uzyskanego dochodu. I tak przykładowo od uzyskanego przychodu odlicza się koszty poniesione na remont wynajmowanego lokalu, które mają na celu odtworzenie pierwotnej wartości użytkowej takiego lokalu. Odliczyć można także sumy poniesione na modernizację, które zwiększają wartość użytkową. W tym jednak przypadku jednorazowa kwota takich wydatków nie może przekroczyć 3500 zł, aby można było ją zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu. Także inne wydatki, które zostały poniesione na utrzymanie lokalu przeznaczonego do najmu, pod warunkiem że są udokumentowane (np. fakturami) można odliczyć od uzyskanych przychodów. Nie są natomiast kosztami wszelkie opłaty stałe, do których ponoszenia zobowiązany jest najemca, np. opłaty za gaz, energię elektryczną, telefon, internet itp.

Rozliczanie VAT

Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą polegającą na najmie lokali, są co do zasady także podatnikami VAT. Dlatego warto wiedzieć, przy spełnieniu jakich warunków mogą skorzystać ze zwolnień od tego podatku. Kwestie te reguluje ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm., nazywana dalej ustawą o VAT). Zgodnie z jej przepisami, zwolnienie podmiotowe przysługuje podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą polegającą na najmowaniu lokali, jeżeli ich obrót z tego tytułu nie przekroczy limitu 10 000 euro w poprzednim roku podatkowym.
W przypadku natomiast rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego zwolnienie takie przysługuje, jeśli przewidywana przez podatnika wartość obrotu nie przekroczy limitu 10 000 euro w proporcji do okresu prowadzonej działalności – zwracają uwagę eksperci z Europejskiego Centrum Doradztwa i Dokumentacji Podatkowej. Proporcjonalnych obliczeń limitu dokonuje się dzieląc liczbę dni pozostałych do końca roku od dnia rozpoczęcia działalności przez liczbę dni w roku i mnożąc otrzymany wynik przez 10 000 euro. Jeżeli przewidywany z tytułu najmu obrót jest niższy niż otrzymany wynik, podmiotowi przysługuje zwolnienie od VAT.
Z podmiotowym zwolnieniem od podatku w przypadku najmu wiążą się dla przedsiębiorcy określone udogodnienia. Nie musi on dokumentować prowadzonych transakcji fakturami VAT ani też rozliczać tego podatku i składać deklaracji VAT. Jednakże należy pamiętać, że podmiot prowadzący działalność gospodarczą polegającą na najmie lokali ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży. Jeżeli nie wypełni tego obowiązku – obrót z tytułu najmu zostanie opodatkowany 22 proc. stawką VAT.
Zwolnienie przedmiotowe, uwzględnione w załączniku nr 4 ustawy o VAT, obejmuje natomiast usługi w zakresie najmu lokali w budynkach mieszkalnych, pod warunkiem, że lokale te najmowane są na cele mieszkaniowe (a nie np. w celu prowadzenia w nich działalności usługowej). W przypadku zwolnienia przedmiotowego, ustawa o VAT nie ustanawia żadnego limitu obrotu z tytułu najmu lokali mieszkalnych.

Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA