REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za interpretacje trzeba będzie płacić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W pierwszym kwartale 2006 r. urzędy skarbowe wydały już 16 812 interpretacji prawa podatkowego. Jeśli takie tempo utrzyma się do końca roku, organy skarbowe napiszą ok. 68 000 interpretacji. W ubiegłym roku w sumie wydały ich 60 352.

Trudno się dziwić, że tak dużo osób pyta fiskusa o to, w jaki sposób interpretować obowiązujące przepisy. Prawo podatkowe jest ciągle zmieniane i coraz bardziej skomplikowane, mimo że od dawna słyszymy obietnice, że to się zmieni.

Dzisiejsza procedura...

Dziś interpretacje podatkowe wydawane są przez wszystkie urzędy skarbowe na wniosek podatnika. Urząd na odpowiedź ma 3 miesiące, chyba że sprawa jest wyjątkowo skomplikowana. Wtedy termin ten może zostać wydłużony do 4 miesięcy. Wydana interpretacja chroni podatnika i daje mu pewność, że właściwie stosuje przepisy.
Eksperci obowiązujące dziś procedury oceniają pozytywnie, choć dostrzegają ich wady.
Marcin Zimny, prawnik z CMS Cameron McKenna Dariusz Greszta, uważa, że instytucja wiążących interpretacji prawa podatkowego jest korzystna dla podatników. Jednak obecnie obowiązujący kształt regulacji budzi wiele poważnych wątpliwości natury prawnej, w szczególności w zakresie zgodności tych regulacji z konstytucją.
– Obecnie funkcjonującą instytucję wiążących interpretacji można podsumować krótko: świetne założenia i złej jakości przepisy. Te drugie doprowadziły do sytuacji, w której machina pod zalewem mniej lub bardziej słusznej krytyki zacina się i zaczyna coraz gorzej funkcjonować – podkreślał Mariusz Marecki, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

...i planowane zmiany

Ministerstwo Finansów w przygotowanym projekcie zmian w podatkach zakłada wprowadzenie nowych rozwiązań w Ordynacji podatkowej w zakresie interpretacji. Od 2007 roku wydawaniem interpretacji będzie zajmowało się Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Biur Informacji Podatkowej: w Bielsku-Białej, Lesznie, Płocku i Toruniu. Opłata za wydanie interpretacji wzrośnie 10- a nawet 20-krotnie. Od wniosku będzie trzeba zapłacić 50 zł lub 100 zł. Opłata 50-złotowa będzie konieczna przy wnioskach w indywidualnych sprawach dotyczących zaistniałego stanu faktycznego. Przy zdarzeniach przyszłych koszt za złożenie wniosku wrośnie do 100 zł. Gdy we wniosku poprosimy o interpretację różnych przepisów, opłata będzie pobierana od każdego interpretowanego przepisu odrębnie. Jeśli zatem zdarzy się, że w jednym wniosku zapytamy o przepis PIT, VAT i podatek od czynności cywilnoprawnych, to opłata wzrośnie do 150, a nawet 300 zł. Opłatę będzie trzeba uiścić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Dziś za wniosek o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej płacimy 5 zł plus 50 gr za każdy załącznik.
Przy założeniu, że w przyszłym roku urzędy skarbowe wydadzą 68 000 interpretacji i pobiorą od złożonych wniosków opłatę tylko w wysokości 50 zł, fiskus wyciągnie z kieszeni podatników 3,4 mln zł.
– Nie mam wątpliwości, że nowe przepisy przyniosą kolejne problemy – można tylko mieć nadzieję, że nie w tej skali co obecnie – argumentował Mariusz Marecki. Jednocześnie dodał, że zasada odpłatności 50 lub 100 złotych od każdego interpretowanego przepisu też stanowi źródło potencjalnych konfliktów. Zazwyczaj interpretuje się jedne przepisy w kontekście innych – jak będzie w takich przypadkach kalkulowana opłata? Dla niektórych podmiotów zaczynają to być sumy niebagatelne.
Dziś podatnik składając wniosek o interpretację musi opisać w nim stan faktyczny, zadać pytanie, a także przedstawić własne stanowisko w sprawie.
Od przyszłego roku składający wniosek o wydanie interpretacji będzie zobowiązany w przypadku wniosku dotyczącego zaistniałego stanu faktycznego – do wskazania przepisów prawa, które mają być przedmiotem interpretacji, wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.
W przypadku wniosku dotyczącego zdarzeń przyszłych podatnik będzie musiał wskazać przepisy prawa, które mają być przedmiotem interpretacji, wyczerpująco przedstawić rodzaj zdarzeń przyszłych i ich zakres wraz z własnym stanowiskiem o skutkach podatkowych tych zdarzeń.
Napisanie wniosku może być jednak od przyszłego roku łatwiejsze. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi bowiem w drodze rozporządzenia wzór wniosku.
Termin na wydanie interpretacji nie zostanie zmieniony. Nadal podatnik będzie musiał czekać na odpowiedź trzy miesiące.

Nie będzie wezwań

Jeśli wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie będzie spełniał wszystkich wymogów, zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia. To zmiana niekorzystna dla podatników. Dziś podatnik jest wzywany do uzupełnienia wniosku. Od przyszłego roku takiego wezwania już nie otrzyma. Również w przypadku nieuiszczenia opłaty w terminie wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia bez uprzedniego wezwania do uiszczenia opłaty.
Gdy wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, urząd wyda postanowienie, na które będzie przysługiwało zażalenie.
Zastosowanie się podatnika do interpretacji indywidualnej nie będzie mogło szkodzić wnioskodawcy, w razie zmiany tej interpretacji lub jej nieuwzględnienia w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Zdaniem Dariusza Bednarskiego, dyrektora departamentu doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, proponowane przez MF zmiany można uznać za korzystne dla podatników jedynie w zakresie zmniejszenia ilości ośrodków, które będą interpretacje wydawać, co zapewne poprawi ich jednolitość.
– Pozostałe, a w tym wzrost kosztów uzyskania interpretacji, brak możliwości odwołania się od niekorzystnych rozstrzygnięć czy szczególnie brak ochrony podatnika przed zapłatą podatku w sytuacji, gdy interpretacja będzie dotyczyła stanu sprzed doręczenia interpretacji, należy uznać za niekorzystne – dodał Dariusz Bednarski.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA