REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za interpretacje trzeba będzie płacić

REKLAMA

W pierwszym kwartale 2006 r. urzędy skarbowe wydały już 16 812 interpretacji prawa podatkowego. Jeśli takie tempo utrzyma się do końca roku, organy skarbowe napiszą ok. 68 000 interpretacji. W ubiegłym roku w sumie wydały ich 60 352.

Trudno się dziwić, że tak dużo osób pyta fiskusa o to, w jaki sposób interpretować obowiązujące przepisy. Prawo podatkowe jest ciągle zmieniane i coraz bardziej skomplikowane, mimo że od dawna słyszymy obietnice, że to się zmieni.

Dzisiejsza procedura...

Dziś interpretacje podatkowe wydawane są przez wszystkie urzędy skarbowe na wniosek podatnika. Urząd na odpowiedź ma 3 miesiące, chyba że sprawa jest wyjątkowo skomplikowana. Wtedy termin ten może zostać wydłużony do 4 miesięcy. Wydana interpretacja chroni podatnika i daje mu pewność, że właściwie stosuje przepisy.
Eksperci obowiązujące dziś procedury oceniają pozytywnie, choć dostrzegają ich wady.
Marcin Zimny, prawnik z CMS Cameron McKenna Dariusz Greszta, uważa, że instytucja wiążących interpretacji prawa podatkowego jest korzystna dla podatników. Jednak obecnie obowiązujący kształt regulacji budzi wiele poważnych wątpliwości natury prawnej, w szczególności w zakresie zgodności tych regulacji z konstytucją.
– Obecnie funkcjonującą instytucję wiążących interpretacji można podsumować krótko: świetne założenia i złej jakości przepisy. Te drugie doprowadziły do sytuacji, w której machina pod zalewem mniej lub bardziej słusznej krytyki zacina się i zaczyna coraz gorzej funkcjonować – podkreślał Mariusz Marecki, dyrektor w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

...i planowane zmiany

Ministerstwo Finansów w przygotowanym projekcie zmian w podatkach zakłada wprowadzenie nowych rozwiązań w Ordynacji podatkowej w zakresie interpretacji. Od 2007 roku wydawaniem interpretacji będzie zajmowało się Ministerstwo Finansów za pośrednictwem Biur Informacji Podatkowej: w Bielsku-Białej, Lesznie, Płocku i Toruniu. Opłata za wydanie interpretacji wzrośnie 10- a nawet 20-krotnie. Od wniosku będzie trzeba zapłacić 50 zł lub 100 zł. Opłata 50-złotowa będzie konieczna przy wnioskach w indywidualnych sprawach dotyczących zaistniałego stanu faktycznego. Przy zdarzeniach przyszłych koszt za złożenie wniosku wrośnie do 100 zł. Gdy we wniosku poprosimy o interpretację różnych przepisów, opłata będzie pobierana od każdego interpretowanego przepisu odrębnie. Jeśli zatem zdarzy się, że w jednym wniosku zapytamy o przepis PIT, VAT i podatek od czynności cywilnoprawnych, to opłata wzrośnie do 150, a nawet 300 zł. Opłatę będzie trzeba uiścić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Dziś za wniosek o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej płacimy 5 zł plus 50 gr za każdy załącznik.
Przy założeniu, że w przyszłym roku urzędy skarbowe wydadzą 68 000 interpretacji i pobiorą od złożonych wniosków opłatę tylko w wysokości 50 zł, fiskus wyciągnie z kieszeni podatników 3,4 mln zł.
– Nie mam wątpliwości, że nowe przepisy przyniosą kolejne problemy – można tylko mieć nadzieję, że nie w tej skali co obecnie – argumentował Mariusz Marecki. Jednocześnie dodał, że zasada odpłatności 50 lub 100 złotych od każdego interpretowanego przepisu też stanowi źródło potencjalnych konfliktów. Zazwyczaj interpretuje się jedne przepisy w kontekście innych – jak będzie w takich przypadkach kalkulowana opłata? Dla niektórych podmiotów zaczynają to być sumy niebagatelne.
Dziś podatnik składając wniosek o interpretację musi opisać w nim stan faktyczny, zadać pytanie, a także przedstawić własne stanowisko w sprawie.
Od przyszłego roku składający wniosek o wydanie interpretacji będzie zobowiązany w przypadku wniosku dotyczącego zaistniałego stanu faktycznego – do wskazania przepisów prawa, które mają być przedmiotem interpretacji, wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego.
W przypadku wniosku dotyczącego zdarzeń przyszłych podatnik będzie musiał wskazać przepisy prawa, które mają być przedmiotem interpretacji, wyczerpująco przedstawić rodzaj zdarzeń przyszłych i ich zakres wraz z własnym stanowiskiem o skutkach podatkowych tych zdarzeń.
Napisanie wniosku może być jednak od przyszłego roku łatwiejsze. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi bowiem w drodze rozporządzenia wzór wniosku.
Termin na wydanie interpretacji nie zostanie zmieniony. Nadal podatnik będzie musiał czekać na odpowiedź trzy miesiące.

Nie będzie wezwań

Jeśli wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie będzie spełniał wszystkich wymogów, zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia. To zmiana niekorzystna dla podatników. Dziś podatnik jest wzywany do uzupełnienia wniosku. Od przyszłego roku takiego wezwania już nie otrzyma. Również w przypadku nieuiszczenia opłaty w terminie wniosek będzie pozostawiony bez rozpatrzenia bez uprzedniego wezwania do uiszczenia opłaty.
Gdy wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, urząd wyda postanowienie, na które będzie przysługiwało zażalenie.
Zastosowanie się podatnika do interpretacji indywidualnej nie będzie mogło szkodzić wnioskodawcy, w razie zmiany tej interpretacji lub jej nieuwzględnienia w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Zdaniem Dariusza Bednarskiego, dyrektora departamentu doradztwa podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, proponowane przez MF zmiany można uznać za korzystne dla podatników jedynie w zakresie zmniejszenia ilości ośrodków, które będą interpretacje wydawać, co zapewne poprawi ich jednolitość.
– Pozostałe, a w tym wzrost kosztów uzyskania interpretacji, brak możliwości odwołania się od niekorzystnych rozstrzygnięć czy szczególnie brak ochrony podatnika przed zapłatą podatku w sytuacji, gdy interpretacja będzie dotyczyła stanu sprzed doręczenia interpretacji, należy uznać za niekorzystne – dodał Dariusz Bednarski.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ewa Matyszewska
ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA