REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba się pospieszyć z kredytem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaakceptowany przez rząd projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada likwidację ulgi odsetkowej, która miała być rekompensatą za pozbawienie podatników starych ulg mieszkaniowych.

Ulga odsetkowa, choć mniej korzystna, bo pozwala jedynie na odliczenie wydatków na spłatę odsetek, a nie kosztów całej inwestycji mieszkaniowej, i tak szybko zaczęła się cieszyć zainteresowaniem podatników. Niestety jej żywot okazał się bardzo krótki. W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśnia, że likwidację ulgi odsetkowej wymuszają na Polsce regulacje unijne. Propozycja zawarta w projekcie jest więc związana z dostosowaniem przepisów polskich do prawa unijnego. Projektodawca podkreśla, że Komisja Europejska zarzuca Polsce naruszenie m.in. traktatu unijnego (naruszenie nr 2005/2428).

Zniknie ulga odsetkowa

Wprowadzona od 1 stycznia 2002 r. możliwość odliczania odsetek ma zniknąć z ustawy z początkiem 2007 roku. Nie oznacza to jednak, że ulga w ogóle zniknie z podatkowego krajobrazu. Minister finansów zadbał o ochronę tzw. praw nabytych. Podatnicy, którzy planowali zakup mieszkania i wkalkulowali w inwestycję korzyści z długoletniego rozliczania ulgi odsetkowej, dostaną gwarancję kontynuowania tego prawa. Zgodnie z przepisem przejściowym każdy, komu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt czy pożyczka mieszkaniowa, nadal będzie korzystał z odliczenia. Uprawnienie to będzie przysługiwało do upływu terminu spłaty określonego w umowie, nie dłużej jednak niż do końca 2027 roku.

Wzrośnie liczba kredytów

Regulacja taka zmobilizuje rzesze podatników do inwestycji mieszkaniowych na kredyt. Pamiętamy niedawny boom na rynku remontowym. Ostatnie pół roku obowiązywania ulgi remontowej to czas pośpiesznych wydatków. Na koniec 2005 roku ekipy remontowe i handlowcy przeżyli istne oblężenie. Trudno się jednak dziwić, skoro każda faktura wystawiona do 31 grudnia 2005 roku w związku z zakupami materiałów do remontu czy modernizacji przekładała się na czysty zysk podatkowy w postaci odliczenia.
W przypadku ulgi odsetkowej będzie podobnie. Jednak podatnicy, którzy chcą zagwarantować sobie prawo do ulgi, nie powinni czekać na ostatnią chwilę. Żeby skorzystać z ulgi remontowej, wystarczy odpowiedni zakup udokumentowany fakturą VAT. Wystawienie faktury trwa kilka minut. Tymczasem żeby skorzystać z ulgi odsetkowej, trzeba zaciągnąć kredyt, a to jest już proces złożony i nawet w zaprzyjaźnionym banku może potrwać. Duży ruch na rynku mieszkań może też znacznie utrudnić szybkie znalezienie odpowiedniego lokum.

Mieszkań coraz mniej

Ustawodawca określił rodzaje inwestycji mieszkaniowych, jakie mogą wchodzić w grę przy korzystaniu z ulgi odsetkowej. Jest to przede wszystkim nabycie mieszkań (w tym spółdzielczych) i domów, budowa domów i szeroko rozumiana adaptacja na cele mieszkaniowe. Mieszkania i domy muszą jednak pochodzić z rynku pierwotnego. Obecnie, zwłaszcza w Warszawie, znalezienie takiego lokum nie jest łatwe. Deweloperzy sprzedają mieszkania z nowych lokalizacji na pniu. Bywa, że rezerwacje planowanych dopiero inwestycji sprzedają się w ciągu jednego dnia.
Dodatkowo inwestycja musi dotyczyć domów lub lokali mieszkalnych położonych w Polsce na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe, a w razie braku tego planu na terenie określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Trzeba więc to sprawdzić. W przypadku nowych mieszkań na zamieszkałych już osiedlach na wszelki wypadek należy sprawdzić również rok zakończenia budowy. Ulga odsetkowa odnosi się bowiem do mieszkań i domów, których budowa zakończyła się najwcześniej w 2002 roku. Będą to zapewne sytuacje rzadkie, niemniej jednak nie można tego wykluczyć. A zaniedbanie w tym przypadku będzie kosztować utratę prawa do skorzystania z odliczenia.

Kredytowe formalności

Podatnik powinien podjąć też decyzję, w co chce zainwestować. Zgodnie z przepisami z umowy kredytu (pożyczki) musi wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji związanych z ulgą odsetkową. Udając się po pieniądze na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej, powinniśmy wiedzieć, czy będzie to zakup domu czy mieszkania. Wszystko po to, by negocjując warunki umowy, zastrzec odpowiedni zapis w umowie.
Oczywiście po kredyt (pożyczkę) musimy zwrócić się do profesjonalisty. Odliczeniu podlegają tylko odsetki od kredytów i pożyczek udzielonych przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek). Pieniądze muszą więc pochodzić z banku lub SKOK-u.
Z zaciągnięciem kredytu warto pospieszyć się jeszcze z jednego powodu. Gwarancję kontynuowania ulgi odsetkowej będą mieli podatnicy, którym udzielono kredytu. Trudno dziś powiedzieć, jak będą interpretowały to organy podatkowe i czy stwierdzą, że kredyt udzielony to taki, co do którego została podpisana umowa, czy taki, który został uruchomiony. Z ostrożności warto więc na tyle wcześnie podpisać umowę, żeby do końca 2006 roku pieniądze wyszły z banku.

7 NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW PRZY ULDZE ODSETKOWEJ
Podatnicy korzystają często z ulgi odsetkowej, mimo że:
1. kupili mieszkanie z rynku wtórnego
2. pieniądze pożyczyli od rodziny lub znajomych
3. budowa mieszkania została skończona zbyt wcześnie, a dom był budowany zbyt długo
4. formalnie nie zakończyli inwestycji
5. sami korzystali ze starych ulg mieszkaniowych albo korzystał z nich małżonek
6. kredyt przeznaczyli na zakup gruntu
7. zaciągnęli inny kredyt na spłatę wcześniejszego kredytu mieszkaniowego

Opłacalne inwestycje

Odliczeniu od dochodu podlegają tylko wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z: budową budynku mieszkalnego albo wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku. Odliczeniu podlegają też wydatki na zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego od gminy albo od dewelopera. Odliczyć można też wydatki na nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne.
Współpraca MM, MB
W wyborze kredytu pomogą
www.dfqs.pl
www.domkredytowy.pl
www.expander.pl
www.goldenegg.pl

7 KROKÓW
Jak wziąć kredyt i skorzystać z ulgi odsetkowej
1 Określ cel kredytu
Odliczeniu podlega tylko spłata odsetek od kredytu zaciągniętego na jeden z celów wymienionych w ustawie o PIT.
2 Znajdź bank lub SKOK
Podatnik, który chce skorzystać z ulgi odsetkowej, musi swoją inwestycję sfinansować pieniędzmi pożyczonymi od profesjonalisty.
3 Zadbaj o odpowiednie zapisy w umowie
Z umowy kredytu musi jasno wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w umowie. Odliczeniu podlegają tylko te odsetki, które zostały faktycznie zapłacone.
4 Poszukaj domu lub mieszkania w Polsce
Inwestycja finansowana z kredytu musi dotyczyć budynków lub lokali mieszkalnych położonych na terytorium Polski. Warto też sprawdzić, czy jest to grunt przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku takiego planu – w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
5 Za grunt zapłać gotówką
Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej podlegają tylko odsetki od kredytu zaciągniętego na inwestycję mieszkaniową. Nie odliczamy odsetek na przykład od części finansującej zakup garażu, miejsca parkingowego czy pomieszczenia gospodarczego. Bez odliczenia pozostaną również odsetki od części kredytu przeznaczonej na sfinansowanie zakupu gruntu.
6 Nie odliczaj odsetek za wcześnie
Odliczenia ulgi odsetkowej dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. W przypadku mieszkań decyduje o tym umowa ostatecznie przenosząca własność mieszkania.
7 Wypełnij PIT-2K
Odliczając po raz pierwszy ulgę odsetkową, podatnik musi wypełnić nie tylko PIT/D, ale także oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z inwestycją mieszkaniową (PIT-2K).

ALEKSANDRA TARKA
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe? Klucz tkwi w odsetkach!

Od stycznia 2026 roku przedsiębiorców leasingujących samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2, drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Już od stycznia 2026 r. wchodzi nowy 15% podatek, realizujący dyrektywę unijną. Kogo dotyczy i na czym polega?

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego jako GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze systemu podatkowego. Celem tej transformacji jest zapewnienie, że największe globalne koncerny będą płacić sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od jurysdykcji, w której generują swoje zyski. To koniec z cypryjskimi spółkami?

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

REKLAMA

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA