REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba się pospieszyć z kredytem

REKLAMA

Zaakceptowany przez rząd projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada likwidację ulgi odsetkowej, która miała być rekompensatą za pozbawienie podatników starych ulg mieszkaniowych.

Ulga odsetkowa, choć mniej korzystna, bo pozwala jedynie na odliczenie wydatków na spłatę odsetek, a nie kosztów całej inwestycji mieszkaniowej, i tak szybko zaczęła się cieszyć zainteresowaniem podatników. Niestety jej żywot okazał się bardzo krótki. W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśnia, że likwidację ulgi odsetkowej wymuszają na Polsce regulacje unijne. Propozycja zawarta w projekcie jest więc związana z dostosowaniem przepisów polskich do prawa unijnego. Projektodawca podkreśla, że Komisja Europejska zarzuca Polsce naruszenie m.in. traktatu unijnego (naruszenie nr 2005/2428).

Zniknie ulga odsetkowa

Wprowadzona od 1 stycznia 2002 r. możliwość odliczania odsetek ma zniknąć z ustawy z początkiem 2007 roku. Nie oznacza to jednak, że ulga w ogóle zniknie z podatkowego krajobrazu. Minister finansów zadbał o ochronę tzw. praw nabytych. Podatnicy, którzy planowali zakup mieszkania i wkalkulowali w inwestycję korzyści z długoletniego rozliczania ulgi odsetkowej, dostaną gwarancję kontynuowania tego prawa. Zgodnie z przepisem przejściowym każdy, komu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt czy pożyczka mieszkaniowa, nadal będzie korzystał z odliczenia. Uprawnienie to będzie przysługiwało do upływu terminu spłaty określonego w umowie, nie dłużej jednak niż do końca 2027 roku.

Wzrośnie liczba kredytów

Regulacja taka zmobilizuje rzesze podatników do inwestycji mieszkaniowych na kredyt. Pamiętamy niedawny boom na rynku remontowym. Ostatnie pół roku obowiązywania ulgi remontowej to czas pośpiesznych wydatków. Na koniec 2005 roku ekipy remontowe i handlowcy przeżyli istne oblężenie. Trudno się jednak dziwić, skoro każda faktura wystawiona do 31 grudnia 2005 roku w związku z zakupami materiałów do remontu czy modernizacji przekładała się na czysty zysk podatkowy w postaci odliczenia.
W przypadku ulgi odsetkowej będzie podobnie. Jednak podatnicy, którzy chcą zagwarantować sobie prawo do ulgi, nie powinni czekać na ostatnią chwilę. Żeby skorzystać z ulgi remontowej, wystarczy odpowiedni zakup udokumentowany fakturą VAT. Wystawienie faktury trwa kilka minut. Tymczasem żeby skorzystać z ulgi odsetkowej, trzeba zaciągnąć kredyt, a to jest już proces złożony i nawet w zaprzyjaźnionym banku może potrwać. Duży ruch na rynku mieszkań może też znacznie utrudnić szybkie znalezienie odpowiedniego lokum.

Mieszkań coraz mniej

Ustawodawca określił rodzaje inwestycji mieszkaniowych, jakie mogą wchodzić w grę przy korzystaniu z ulgi odsetkowej. Jest to przede wszystkim nabycie mieszkań (w tym spółdzielczych) i domów, budowa domów i szeroko rozumiana adaptacja na cele mieszkaniowe. Mieszkania i domy muszą jednak pochodzić z rynku pierwotnego. Obecnie, zwłaszcza w Warszawie, znalezienie takiego lokum nie jest łatwe. Deweloperzy sprzedają mieszkania z nowych lokalizacji na pniu. Bywa, że rezerwacje planowanych dopiero inwestycji sprzedają się w ciągu jednego dnia.
Dodatkowo inwestycja musi dotyczyć domów lub lokali mieszkalnych położonych w Polsce na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe, a w razie braku tego planu na terenie określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Trzeba więc to sprawdzić. W przypadku nowych mieszkań na zamieszkałych już osiedlach na wszelki wypadek należy sprawdzić również rok zakończenia budowy. Ulga odsetkowa odnosi się bowiem do mieszkań i domów, których budowa zakończyła się najwcześniej w 2002 roku. Będą to zapewne sytuacje rzadkie, niemniej jednak nie można tego wykluczyć. A zaniedbanie w tym przypadku będzie kosztować utratę prawa do skorzystania z odliczenia.

Kredytowe formalności

Podatnik powinien podjąć też decyzję, w co chce zainwestować. Zgodnie z przepisami z umowy kredytu (pożyczki) musi wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji związanych z ulgą odsetkową. Udając się po pieniądze na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej, powinniśmy wiedzieć, czy będzie to zakup domu czy mieszkania. Wszystko po to, by negocjując warunki umowy, zastrzec odpowiedni zapis w umowie.
Oczywiście po kredyt (pożyczkę) musimy zwrócić się do profesjonalisty. Odliczeniu podlegają tylko odsetki od kredytów i pożyczek udzielonych przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek). Pieniądze muszą więc pochodzić z banku lub SKOK-u.
Z zaciągnięciem kredytu warto pospieszyć się jeszcze z jednego powodu. Gwarancję kontynuowania ulgi odsetkowej będą mieli podatnicy, którym udzielono kredytu. Trudno dziś powiedzieć, jak będą interpretowały to organy podatkowe i czy stwierdzą, że kredyt udzielony to taki, co do którego została podpisana umowa, czy taki, który został uruchomiony. Z ostrożności warto więc na tyle wcześnie podpisać umowę, żeby do końca 2006 roku pieniądze wyszły z banku.

7 NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW PRZY ULDZE ODSETKOWEJ
Podatnicy korzystają często z ulgi odsetkowej, mimo że:
1. kupili mieszkanie z rynku wtórnego
2. pieniądze pożyczyli od rodziny lub znajomych
3. budowa mieszkania została skończona zbyt wcześnie, a dom był budowany zbyt długo
4. formalnie nie zakończyli inwestycji
5. sami korzystali ze starych ulg mieszkaniowych albo korzystał z nich małżonek
6. kredyt przeznaczyli na zakup gruntu
7. zaciągnęli inny kredyt na spłatę wcześniejszego kredytu mieszkaniowego

Opłacalne inwestycje

Odliczeniu od dochodu podlegają tylko wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z: budową budynku mieszkalnego albo wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku. Odliczeniu podlegają też wydatki na zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego od gminy albo od dewelopera. Odliczyć można też wydatki na nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne.
Współpraca MM, MB
W wyborze kredytu pomogą
www.dfqs.pl
www.domkredytowy.pl
www.expander.pl
www.goldenegg.pl

7 KROKÓW
Jak wziąć kredyt i skorzystać z ulgi odsetkowej
1 Określ cel kredytu
Odliczeniu podlega tylko spłata odsetek od kredytu zaciągniętego na jeden z celów wymienionych w ustawie o PIT.
2 Znajdź bank lub SKOK
Podatnik, który chce skorzystać z ulgi odsetkowej, musi swoją inwestycję sfinansować pieniędzmi pożyczonymi od profesjonalisty.
3 Zadbaj o odpowiednie zapisy w umowie
Z umowy kredytu musi jasno wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w umowie. Odliczeniu podlegają tylko te odsetki, które zostały faktycznie zapłacone.
4 Poszukaj domu lub mieszkania w Polsce
Inwestycja finansowana z kredytu musi dotyczyć budynków lub lokali mieszkalnych położonych na terytorium Polski. Warto też sprawdzić, czy jest to grunt przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku takiego planu – w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
5 Za grunt zapłać gotówką
Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej podlegają tylko odsetki od kredytu zaciągniętego na inwestycję mieszkaniową. Nie odliczamy odsetek na przykład od części finansującej zakup garażu, miejsca parkingowego czy pomieszczenia gospodarczego. Bez odliczenia pozostaną również odsetki od części kredytu przeznaczonej na sfinansowanie zakupu gruntu.
6 Nie odliczaj odsetek za wcześnie
Odliczenia ulgi odsetkowej dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. W przypadku mieszkań decyduje o tym umowa ostatecznie przenosząca własność mieszkania.
7 Wypełnij PIT-2K
Odliczając po raz pierwszy ulgę odsetkową, podatnik musi wypełnić nie tylko PIT/D, ale także oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z inwestycją mieszkaniową (PIT-2K).

ALEKSANDRA TARKA
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA