REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba się pospieszyć z kredytem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaakceptowany przez rząd projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada likwidację ulgi odsetkowej, która miała być rekompensatą za pozbawienie podatników starych ulg mieszkaniowych.

Ulga odsetkowa, choć mniej korzystna, bo pozwala jedynie na odliczenie wydatków na spłatę odsetek, a nie kosztów całej inwestycji mieszkaniowej, i tak szybko zaczęła się cieszyć zainteresowaniem podatników. Niestety jej żywot okazał się bardzo krótki. W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśnia, że likwidację ulgi odsetkowej wymuszają na Polsce regulacje unijne. Propozycja zawarta w projekcie jest więc związana z dostosowaniem przepisów polskich do prawa unijnego. Projektodawca podkreśla, że Komisja Europejska zarzuca Polsce naruszenie m.in. traktatu unijnego (naruszenie nr 2005/2428).

Zniknie ulga odsetkowa

Wprowadzona od 1 stycznia 2002 r. możliwość odliczania odsetek ma zniknąć z ustawy z początkiem 2007 roku. Nie oznacza to jednak, że ulga w ogóle zniknie z podatkowego krajobrazu. Minister finansów zadbał o ochronę tzw. praw nabytych. Podatnicy, którzy planowali zakup mieszkania i wkalkulowali w inwestycję korzyści z długoletniego rozliczania ulgi odsetkowej, dostaną gwarancję kontynuowania tego prawa. Zgodnie z przepisem przejściowym każdy, komu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt czy pożyczka mieszkaniowa, nadal będzie korzystał z odliczenia. Uprawnienie to będzie przysługiwało do upływu terminu spłaty określonego w umowie, nie dłużej jednak niż do końca 2027 roku.

Wzrośnie liczba kredytów

Regulacja taka zmobilizuje rzesze podatników do inwestycji mieszkaniowych na kredyt. Pamiętamy niedawny boom na rynku remontowym. Ostatnie pół roku obowiązywania ulgi remontowej to czas pośpiesznych wydatków. Na koniec 2005 roku ekipy remontowe i handlowcy przeżyli istne oblężenie. Trudno się jednak dziwić, skoro każda faktura wystawiona do 31 grudnia 2005 roku w związku z zakupami materiałów do remontu czy modernizacji przekładała się na czysty zysk podatkowy w postaci odliczenia.
W przypadku ulgi odsetkowej będzie podobnie. Jednak podatnicy, którzy chcą zagwarantować sobie prawo do ulgi, nie powinni czekać na ostatnią chwilę. Żeby skorzystać z ulgi remontowej, wystarczy odpowiedni zakup udokumentowany fakturą VAT. Wystawienie faktury trwa kilka minut. Tymczasem żeby skorzystać z ulgi odsetkowej, trzeba zaciągnąć kredyt, a to jest już proces złożony i nawet w zaprzyjaźnionym banku może potrwać. Duży ruch na rynku mieszkań może też znacznie utrudnić szybkie znalezienie odpowiedniego lokum.

Mieszkań coraz mniej

Ustawodawca określił rodzaje inwestycji mieszkaniowych, jakie mogą wchodzić w grę przy korzystaniu z ulgi odsetkowej. Jest to przede wszystkim nabycie mieszkań (w tym spółdzielczych) i domów, budowa domów i szeroko rozumiana adaptacja na cele mieszkaniowe. Mieszkania i domy muszą jednak pochodzić z rynku pierwotnego. Obecnie, zwłaszcza w Warszawie, znalezienie takiego lokum nie jest łatwe. Deweloperzy sprzedają mieszkania z nowych lokalizacji na pniu. Bywa, że rezerwacje planowanych dopiero inwestycji sprzedają się w ciągu jednego dnia.
Dodatkowo inwestycja musi dotyczyć domów lub lokali mieszkalnych położonych w Polsce na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe, a w razie braku tego planu na terenie określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Trzeba więc to sprawdzić. W przypadku nowych mieszkań na zamieszkałych już osiedlach na wszelki wypadek należy sprawdzić również rok zakończenia budowy. Ulga odsetkowa odnosi się bowiem do mieszkań i domów, których budowa zakończyła się najwcześniej w 2002 roku. Będą to zapewne sytuacje rzadkie, niemniej jednak nie można tego wykluczyć. A zaniedbanie w tym przypadku będzie kosztować utratę prawa do skorzystania z odliczenia.

Kredytowe formalności

Podatnik powinien podjąć też decyzję, w co chce zainwestować. Zgodnie z przepisami z umowy kredytu (pożyczki) musi wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji związanych z ulgą odsetkową. Udając się po pieniądze na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej, powinniśmy wiedzieć, czy będzie to zakup domu czy mieszkania. Wszystko po to, by negocjując warunki umowy, zastrzec odpowiedni zapis w umowie.
Oczywiście po kredyt (pożyczkę) musimy zwrócić się do profesjonalisty. Odliczeniu podlegają tylko odsetki od kredytów i pożyczek udzielonych przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek). Pieniądze muszą więc pochodzić z banku lub SKOK-u.
Z zaciągnięciem kredytu warto pospieszyć się jeszcze z jednego powodu. Gwarancję kontynuowania ulgi odsetkowej będą mieli podatnicy, którym udzielono kredytu. Trudno dziś powiedzieć, jak będą interpretowały to organy podatkowe i czy stwierdzą, że kredyt udzielony to taki, co do którego została podpisana umowa, czy taki, który został uruchomiony. Z ostrożności warto więc na tyle wcześnie podpisać umowę, żeby do końca 2006 roku pieniądze wyszły z banku.

7 NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW PRZY ULDZE ODSETKOWEJ
Podatnicy korzystają często z ulgi odsetkowej, mimo że:
1. kupili mieszkanie z rynku wtórnego
2. pieniądze pożyczyli od rodziny lub znajomych
3. budowa mieszkania została skończona zbyt wcześnie, a dom był budowany zbyt długo
4. formalnie nie zakończyli inwestycji
5. sami korzystali ze starych ulg mieszkaniowych albo korzystał z nich małżonek
6. kredyt przeznaczyli na zakup gruntu
7. zaciągnęli inny kredyt na spłatę wcześniejszego kredytu mieszkaniowego

Opłacalne inwestycje

Odliczeniu od dochodu podlegają tylko wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z: budową budynku mieszkalnego albo wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku. Odliczeniu podlegają też wydatki na zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego od gminy albo od dewelopera. Odliczyć można też wydatki na nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne.
Współpraca MM, MB
W wyborze kredytu pomogą
www.dfqs.pl
www.domkredytowy.pl
www.expander.pl
www.goldenegg.pl

7 KROKÓW
Jak wziąć kredyt i skorzystać z ulgi odsetkowej
1 Określ cel kredytu
Odliczeniu podlega tylko spłata odsetek od kredytu zaciągniętego na jeden z celów wymienionych w ustawie o PIT.
2 Znajdź bank lub SKOK
Podatnik, który chce skorzystać z ulgi odsetkowej, musi swoją inwestycję sfinansować pieniędzmi pożyczonymi od profesjonalisty.
3 Zadbaj o odpowiednie zapisy w umowie
Z umowy kredytu musi jasno wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w umowie. Odliczeniu podlegają tylko te odsetki, które zostały faktycznie zapłacone.
4 Poszukaj domu lub mieszkania w Polsce
Inwestycja finansowana z kredytu musi dotyczyć budynków lub lokali mieszkalnych położonych na terytorium Polski. Warto też sprawdzić, czy jest to grunt przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku takiego planu – w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
5 Za grunt zapłać gotówką
Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej podlegają tylko odsetki od kredytu zaciągniętego na inwestycję mieszkaniową. Nie odliczamy odsetek na przykład od części finansującej zakup garażu, miejsca parkingowego czy pomieszczenia gospodarczego. Bez odliczenia pozostaną również odsetki od części kredytu przeznaczonej na sfinansowanie zakupu gruntu.
6 Nie odliczaj odsetek za wcześnie
Odliczenia ulgi odsetkowej dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. W przypadku mieszkań decyduje o tym umowa ostatecznie przenosząca własność mieszkania.
7 Wypełnij PIT-2K
Odliczając po raz pierwszy ulgę odsetkową, podatnik musi wypełnić nie tylko PIT/D, ale także oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z inwestycją mieszkaniową (PIT-2K).

ALEKSANDRA TARKA
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

Jaka najniższa krajowa pensja i minimalna stawka godzinowa w 2026 roku? Związki zawodowe chcą co najmniej 5015 zł brutto. Rząd proponuje ponad 200 zł mniej

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

Sejm przyjął ważną zmianę dla przedsiębiorców – korekta deklaracji podatkowej po kontroli celno-skarbowej coraz bliżej

W środę, 11 czerwca 2025 roku, Sejm zdecydował o skierowaniu do trzeciego czytania projektu nowelizacji ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o VAT. To istotna zmiana dla przedsiębiorców – umożliwia bowiem korektę deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.

Nowelizacja ustawy o VAT: możliwe podniesienie limitu zwolnienia z 200 tys. zł do nawet 300 tys. zł

Trwają prace nad ustawą, która może przynieść realne ulgi podatkowe najmniejszym przedsiębiorcom. Ostateczna decyzja – czy limit zwolnienia z VAT wyniesie 240 tys. zł, czy aż 300 tys. zł – zależy od dalszych prac sejmowych komisji.

REKLAMA

Nowe ułatwienia dla przedsiębiorców: dane z wykazu VAT dostępne na biznes.gov.pl od 1 października 2025 r.

Jest projekt ustawy, który zakłada wprowadzenie nowych regulacji umożliwiających przedsiębiorcom łatwiejszy dostęp do wykazu podatników VAT za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl. Zmiany mają uprościć weryfikację kontrahentów, zwiększyć bezpieczeństwo obrotu gospodarczego i ograniczyć formalności papierowe.

Kupujesz rzeczy przez internet? Za te towary musisz zapłacić podatek w ciągu 14 dni

Polacy chętnie kupują różne rzeczy przez internet, ale nie wiedzą, że niektóre transakcje rządzą się swoimi prawami. Fiskus ma coraz więcej możliwości, żeby sprawdzić, kto nie zapłacił podatku PCC. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl, wyjaśnia, kiedy zachować szczególną czujność i jak uniknąć ewentualnych problemów ze skarbówką.

REKLAMA