REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trzeba się pospieszyć z kredytem

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zaakceptowany przez rząd projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada likwidację ulgi odsetkowej, która miała być rekompensatą za pozbawienie podatników starych ulg mieszkaniowych.

Ulga odsetkowa, choć mniej korzystna, bo pozwala jedynie na odliczenie wydatków na spłatę odsetek, a nie kosztów całej inwestycji mieszkaniowej, i tak szybko zaczęła się cieszyć zainteresowaniem podatników. Niestety jej żywot okazał się bardzo krótki. W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśnia, że likwidację ulgi odsetkowej wymuszają na Polsce regulacje unijne. Propozycja zawarta w projekcie jest więc związana z dostosowaniem przepisów polskich do prawa unijnego. Projektodawca podkreśla, że Komisja Europejska zarzuca Polsce naruszenie m.in. traktatu unijnego (naruszenie nr 2005/2428).

Zniknie ulga odsetkowa

Wprowadzona od 1 stycznia 2002 r. możliwość odliczania odsetek ma zniknąć z ustawy z początkiem 2007 roku. Nie oznacza to jednak, że ulga w ogóle zniknie z podatkowego krajobrazu. Minister finansów zadbał o ochronę tzw. praw nabytych. Podatnicy, którzy planowali zakup mieszkania i wkalkulowali w inwestycję korzyści z długoletniego rozliczania ulgi odsetkowej, dostaną gwarancję kontynuowania tego prawa. Zgodnie z przepisem przejściowym każdy, komu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt czy pożyczka mieszkaniowa, nadal będzie korzystał z odliczenia. Uprawnienie to będzie przysługiwało do upływu terminu spłaty określonego w umowie, nie dłużej jednak niż do końca 2027 roku.

Wzrośnie liczba kredytów

Regulacja taka zmobilizuje rzesze podatników do inwestycji mieszkaniowych na kredyt. Pamiętamy niedawny boom na rynku remontowym. Ostatnie pół roku obowiązywania ulgi remontowej to czas pośpiesznych wydatków. Na koniec 2005 roku ekipy remontowe i handlowcy przeżyli istne oblężenie. Trudno się jednak dziwić, skoro każda faktura wystawiona do 31 grudnia 2005 roku w związku z zakupami materiałów do remontu czy modernizacji przekładała się na czysty zysk podatkowy w postaci odliczenia.
W przypadku ulgi odsetkowej będzie podobnie. Jednak podatnicy, którzy chcą zagwarantować sobie prawo do ulgi, nie powinni czekać na ostatnią chwilę. Żeby skorzystać z ulgi remontowej, wystarczy odpowiedni zakup udokumentowany fakturą VAT. Wystawienie faktury trwa kilka minut. Tymczasem żeby skorzystać z ulgi odsetkowej, trzeba zaciągnąć kredyt, a to jest już proces złożony i nawet w zaprzyjaźnionym banku może potrwać. Duży ruch na rynku mieszkań może też znacznie utrudnić szybkie znalezienie odpowiedniego lokum.

Mieszkań coraz mniej

Ustawodawca określił rodzaje inwestycji mieszkaniowych, jakie mogą wchodzić w grę przy korzystaniu z ulgi odsetkowej. Jest to przede wszystkim nabycie mieszkań (w tym spółdzielczych) i domów, budowa domów i szeroko rozumiana adaptacja na cele mieszkaniowe. Mieszkania i domy muszą jednak pochodzić z rynku pierwotnego. Obecnie, zwłaszcza w Warszawie, znalezienie takiego lokum nie jest łatwe. Deweloperzy sprzedają mieszkania z nowych lokalizacji na pniu. Bywa, że rezerwacje planowanych dopiero inwestycji sprzedają się w ciągu jednego dnia.
Dodatkowo inwestycja musi dotyczyć domów lub lokali mieszkalnych położonych w Polsce na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod budownictwo mieszkaniowe, a w razie braku tego planu na terenie określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Trzeba więc to sprawdzić. W przypadku nowych mieszkań na zamieszkałych już osiedlach na wszelki wypadek należy sprawdzić również rok zakończenia budowy. Ulga odsetkowa odnosi się bowiem do mieszkań i domów, których budowa zakończyła się najwcześniej w 2002 roku. Będą to zapewne sytuacje rzadkie, niemniej jednak nie można tego wykluczyć. A zaniedbanie w tym przypadku będzie kosztować utratę prawa do skorzystania z odliczenia.

Kredytowe formalności

Podatnik powinien podjąć też decyzję, w co chce zainwestować. Zgodnie z przepisami z umowy kredytu (pożyczki) musi wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji związanych z ulgą odsetkową. Udając się po pieniądze na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej, powinniśmy wiedzieć, czy będzie to zakup domu czy mieszkania. Wszystko po to, by negocjując warunki umowy, zastrzec odpowiedni zapis w umowie.
Oczywiście po kredyt (pożyczkę) musimy zwrócić się do profesjonalisty. Odliczeniu podlegają tylko odsetki od kredytów i pożyczek udzielonych przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek). Pieniądze muszą więc pochodzić z banku lub SKOK-u.
Z zaciągnięciem kredytu warto pospieszyć się jeszcze z jednego powodu. Gwarancję kontynuowania ulgi odsetkowej będą mieli podatnicy, którym udzielono kredytu. Trudno dziś powiedzieć, jak będą interpretowały to organy podatkowe i czy stwierdzą, że kredyt udzielony to taki, co do którego została podpisana umowa, czy taki, który został uruchomiony. Z ostrożności warto więc na tyle wcześnie podpisać umowę, żeby do końca 2006 roku pieniądze wyszły z banku.

7 NAJCZĘSTSZYCH BŁĘDÓW PRZY ULDZE ODSETKOWEJ
Podatnicy korzystają często z ulgi odsetkowej, mimo że:
1. kupili mieszkanie z rynku wtórnego
2. pieniądze pożyczyli od rodziny lub znajomych
3. budowa mieszkania została skończona zbyt wcześnie, a dom był budowany zbyt długo
4. formalnie nie zakończyli inwestycji
5. sami korzystali ze starych ulg mieszkaniowych albo korzystał z nich małżonek
6. kredyt przeznaczyli na zakup gruntu
7. zaciągnęli inny kredyt na spłatę wcześniejszego kredytu mieszkaniowego

Opłacalne inwestycje

Odliczeniu od dochodu podlegają tylko wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi, na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z: budową budynku mieszkalnego albo wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku. Odliczeniu podlegają też wydatki na zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego od gminy albo od dewelopera. Odliczyć można też wydatki na nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne.
Współpraca MM, MB
W wyborze kredytu pomogą
www.dfqs.pl
www.domkredytowy.pl
www.expander.pl
www.goldenegg.pl

7 KROKÓW
Jak wziąć kredyt i skorzystać z ulgi odsetkowej
1 Określ cel kredytu
Odliczeniu podlega tylko spłata odsetek od kredytu zaciągniętego na jeden z celów wymienionych w ustawie o PIT.
2 Znajdź bank lub SKOK
Podatnik, który chce skorzystać z ulgi odsetkowej, musi swoją inwestycję sfinansować pieniędzmi pożyczonymi od profesjonalisty.
3 Zadbaj o odpowiednie zapisy w umowie
Z umowy kredytu musi jasno wynikać, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w umowie. Odliczeniu podlegają tylko te odsetki, które zostały faktycznie zapłacone.
4 Poszukaj domu lub mieszkania w Polsce
Inwestycja finansowana z kredytu musi dotyczyć budynków lub lokali mieszkalnych położonych na terytorium Polski. Warto też sprawdzić, czy jest to grunt przeznaczony pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku takiego planu – w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
5 Za grunt zapłać gotówką
Odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej podlegają tylko odsetki od kredytu zaciągniętego na inwestycję mieszkaniową. Nie odliczamy odsetek na przykład od części finansującej zakup garażu, miejsca parkingowego czy pomieszczenia gospodarczego. Bez odliczenia pozostaną również odsetki od części kredytu przeznaczonej na sfinansowanie zakupu gruntu.
6 Nie odliczaj odsetek za wcześnie
Odliczenia ulgi odsetkowej dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja. W przypadku mieszkań decyduje o tym umowa ostatecznie przenosząca własność mieszkania.
7 Wypełnij PIT-2K
Odliczając po raz pierwszy ulgę odsetkową, podatnik musi wypełnić nie tylko PIT/D, ale także oświadczenie o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z inwestycją mieszkaniową (PIT-2K).

ALEKSANDRA TARKA
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA