REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raporty statystyczne kłamią

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Raporty statystyczne dotyczące podatków rzadko odzwierciedlają faktyczne dane. Brak im też komentarza. Lepiej zatem traktować je z przymrużeniem oka.

Rozmawiamy z KRZYSZTOFEM KUBALĄ z Kancelarii TaxWays

• Eurostat opublikował w maju 2006 roku raport dotyczący wysokości opodatkowania w krajach Unii Europejskiej. Czy przedstawione w raporcie dane rzeczywiście odzwierciedlają realne obciążenia w poszczególnych państwach Wspólnoty? Polska wbrew pozorom w tym zestawieniu nie wypada tak źle.
– Raport Eurostatu jest efektem podejścia statystycznego do podatków, a o statystyce powiedziano tyle złego, ile śmiesznego. Najbardziej lubię to powiedzenie, które porównuje statystkę do bikini: nieważne, co pokazuje, ale co ukrywa. Wskaźniki zaś bez odpowiedniego komentarza robią większy zamęt niż porządek w naszej wiedzy podatkowej, czego najlepszym przykładem – według raportu – są Malta i Cypr. Co prawda wzrosły tam przychody podatkowe liczone w stosunku do PKB, ale stało się tak z powodu zlikwidowania bezpodatkowych reżimów typu offshore. W ocenie zaś inwestorów przeprowadzone zmiany spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem, do tego stopnia, że okres rejestracji spółek na Cyprze musiał zostać wydłużony z 3 do około 10 dni.

• Zatem, według pana, raport Eurostatu nie pokazuje stanu rzeczywistego?
– Nawet jeżeli przyjmiemy, że informacja Eurostatu ma jakąś wartość, to jest to wartość historyczna, gdyż dotyczy 2004 roku. O roku 2004 nikt już nie pamięta. Na domiar złego od roku 2004, a szczególnie w roku 2005 obniżone zostały stawki CIT w większości państw UE, a właśnie CIT i obciążenia związane z ubezpieczeniami socjalnymi mają decydujący wpływ na atrakcyjność inwestycji. Polska nie jest jedynym, ale znaczącym przykładem zmniejszenia CIT z 40 do 19 proc. Tradycyjnie wysoko opodatkowane kraje zrobiły to również: Szwecja z 40 do 28 proc., Austria z 34 do 25 proc. i, co godne podkreślenia, żadne państwo UE nie ma w 2006 roku podatków na poziomie roku 2000, a 18 z 25 państw unijnych stosuje stawkę CIT na poziomie poniżej 30 proc.

• Jednak, według danych z raportu, różnice między poziomem opodatkowania w poszczególnych krajach są znaczne. Czy ma to wpływ na konkurencyjność inwestycyjną danego państwa? Czy prawdziwe jest twierdzenie, że to nie państwa europejskie, ale Stany Zjednoczone są najbardziej konkurencyjne podatkowo?
– Teza o podatkowej konkurencyjności ekonomii amerykańskiej pozostaje nadal jednym z największych mitów. Gdyby porównać strefę euro z gospodarką amerykańską bez uwzględniania obciążeń socjalnych, które w Ameryce są z reguły na minimalnym poziomie, a ubezpieczenia np. zdrowotne są z reguły prywatną inwestycją pracownika, to okaże się, że obciążenia w obszarze CIT są w USA wyższe niż w jakimkolwiek państwie UE i wynoszą 39,5 proc., podczas gdy dla całej strefy euro nieco powyżej 25 proc. W opinii samych Amerykanów jest to niepokojąca tendencja i pod koniec 2005 roku prezydent Bush powołał grupę, której celem jest przeprowadzenie głębokiej reformy sytemu podatkowego w USA. Pierwsze raporty przedstawione Połączonym Komisjom ds. Podatków Obu Izb Parlamentu zakładają rewolucyjną propozycję przyjęcia terytorialnego systemu podatkowego z wyłączeniem zagranicznych źródeł dochodu.

• Czy w takim razie raport Eurostatu można traktować poważnie?
– Istniejący niemal powszechnie w UE system zwolnień zysków kapitałowych z opodatkowania, swoboda transferu kapitału i miejsca bezpodatkowego wyprowadzenia z UE zrealizowanych zysków kapitałowych lub transakcyjnych tworzą realny świat powiązań finansowo-korporacyjnych. W tym świetle statystyka Eurostatu jest opisem rodem z Matriksa.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA