REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raporty statystyczne kłamią

REKLAMA

Raporty statystyczne dotyczące podatków rzadko odzwierciedlają faktyczne dane. Brak im też komentarza. Lepiej zatem traktować je z przymrużeniem oka.

Rozmawiamy z KRZYSZTOFEM KUBALĄ z Kancelarii TaxWays

• Eurostat opublikował w maju 2006 roku raport dotyczący wysokości opodatkowania w krajach Unii Europejskiej. Czy przedstawione w raporcie dane rzeczywiście odzwierciedlają realne obciążenia w poszczególnych państwach Wspólnoty? Polska wbrew pozorom w tym zestawieniu nie wypada tak źle.
– Raport Eurostatu jest efektem podejścia statystycznego do podatków, a o statystyce powiedziano tyle złego, ile śmiesznego. Najbardziej lubię to powiedzenie, które porównuje statystkę do bikini: nieważne, co pokazuje, ale co ukrywa. Wskaźniki zaś bez odpowiedniego komentarza robią większy zamęt niż porządek w naszej wiedzy podatkowej, czego najlepszym przykładem – według raportu – są Malta i Cypr. Co prawda wzrosły tam przychody podatkowe liczone w stosunku do PKB, ale stało się tak z powodu zlikwidowania bezpodatkowych reżimów typu offshore. W ocenie zaś inwestorów przeprowadzone zmiany spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem, do tego stopnia, że okres rejestracji spółek na Cyprze musiał zostać wydłużony z 3 do około 10 dni.

• Zatem, według pana, raport Eurostatu nie pokazuje stanu rzeczywistego?
– Nawet jeżeli przyjmiemy, że informacja Eurostatu ma jakąś wartość, to jest to wartość historyczna, gdyż dotyczy 2004 roku. O roku 2004 nikt już nie pamięta. Na domiar złego od roku 2004, a szczególnie w roku 2005 obniżone zostały stawki CIT w większości państw UE, a właśnie CIT i obciążenia związane z ubezpieczeniami socjalnymi mają decydujący wpływ na atrakcyjność inwestycji. Polska nie jest jedynym, ale znaczącym przykładem zmniejszenia CIT z 40 do 19 proc. Tradycyjnie wysoko opodatkowane kraje zrobiły to również: Szwecja z 40 do 28 proc., Austria z 34 do 25 proc. i, co godne podkreślenia, żadne państwo UE nie ma w 2006 roku podatków na poziomie roku 2000, a 18 z 25 państw unijnych stosuje stawkę CIT na poziomie poniżej 30 proc.

• Jednak, według danych z raportu, różnice między poziomem opodatkowania w poszczególnych krajach są znaczne. Czy ma to wpływ na konkurencyjność inwestycyjną danego państwa? Czy prawdziwe jest twierdzenie, że to nie państwa europejskie, ale Stany Zjednoczone są najbardziej konkurencyjne podatkowo?
– Teza o podatkowej konkurencyjności ekonomii amerykańskiej pozostaje nadal jednym z największych mitów. Gdyby porównać strefę euro z gospodarką amerykańską bez uwzględniania obciążeń socjalnych, które w Ameryce są z reguły na minimalnym poziomie, a ubezpieczenia np. zdrowotne są z reguły prywatną inwestycją pracownika, to okaże się, że obciążenia w obszarze CIT są w USA wyższe niż w jakimkolwiek państwie UE i wynoszą 39,5 proc., podczas gdy dla całej strefy euro nieco powyżej 25 proc. W opinii samych Amerykanów jest to niepokojąca tendencja i pod koniec 2005 roku prezydent Bush powołał grupę, której celem jest przeprowadzenie głębokiej reformy sytemu podatkowego w USA. Pierwsze raporty przedstawione Połączonym Komisjom ds. Podatków Obu Izb Parlamentu zakładają rewolucyjną propozycję przyjęcia terytorialnego systemu podatkowego z wyłączeniem zagranicznych źródeł dochodu.

• Czy w takim razie raport Eurostatu można traktować poważnie?
– Istniejący niemal powszechnie w UE system zwolnień zysków kapitałowych z opodatkowania, swoboda transferu kapitału i miejsca bezpodatkowego wyprowadzenia z UE zrealizowanych zysków kapitałowych lub transakcyjnych tworzą realny świat powiązań finansowo-korporacyjnych. W tym świetle statystyka Eurostatu jest opisem rodem z Matriksa.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA