REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raporty statystyczne kłamią

REKLAMA

Raporty statystyczne dotyczące podatków rzadko odzwierciedlają faktyczne dane. Brak im też komentarza. Lepiej zatem traktować je z przymrużeniem oka.

Rozmawiamy z KRZYSZTOFEM KUBALĄ z Kancelarii TaxWays

• Eurostat opublikował w maju 2006 roku raport dotyczący wysokości opodatkowania w krajach Unii Europejskiej. Czy przedstawione w raporcie dane rzeczywiście odzwierciedlają realne obciążenia w poszczególnych państwach Wspólnoty? Polska wbrew pozorom w tym zestawieniu nie wypada tak źle.
– Raport Eurostatu jest efektem podejścia statystycznego do podatków, a o statystyce powiedziano tyle złego, ile śmiesznego. Najbardziej lubię to powiedzenie, które porównuje statystkę do bikini: nieważne, co pokazuje, ale co ukrywa. Wskaźniki zaś bez odpowiedniego komentarza robią większy zamęt niż porządek w naszej wiedzy podatkowej, czego najlepszym przykładem – według raportu – są Malta i Cypr. Co prawda wzrosły tam przychody podatkowe liczone w stosunku do PKB, ale stało się tak z powodu zlikwidowania bezpodatkowych reżimów typu offshore. W ocenie zaś inwestorów przeprowadzone zmiany spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem, do tego stopnia, że okres rejestracji spółek na Cyprze musiał zostać wydłużony z 3 do około 10 dni.

• Zatem, według pana, raport Eurostatu nie pokazuje stanu rzeczywistego?
– Nawet jeżeli przyjmiemy, że informacja Eurostatu ma jakąś wartość, to jest to wartość historyczna, gdyż dotyczy 2004 roku. O roku 2004 nikt już nie pamięta. Na domiar złego od roku 2004, a szczególnie w roku 2005 obniżone zostały stawki CIT w większości państw UE, a właśnie CIT i obciążenia związane z ubezpieczeniami socjalnymi mają decydujący wpływ na atrakcyjność inwestycji. Polska nie jest jedynym, ale znaczącym przykładem zmniejszenia CIT z 40 do 19 proc. Tradycyjnie wysoko opodatkowane kraje zrobiły to również: Szwecja z 40 do 28 proc., Austria z 34 do 25 proc. i, co godne podkreślenia, żadne państwo UE nie ma w 2006 roku podatków na poziomie roku 2000, a 18 z 25 państw unijnych stosuje stawkę CIT na poziomie poniżej 30 proc.

• Jednak, według danych z raportu, różnice między poziomem opodatkowania w poszczególnych krajach są znaczne. Czy ma to wpływ na konkurencyjność inwestycyjną danego państwa? Czy prawdziwe jest twierdzenie, że to nie państwa europejskie, ale Stany Zjednoczone są najbardziej konkurencyjne podatkowo?
– Teza o podatkowej konkurencyjności ekonomii amerykańskiej pozostaje nadal jednym z największych mitów. Gdyby porównać strefę euro z gospodarką amerykańską bez uwzględniania obciążeń socjalnych, które w Ameryce są z reguły na minimalnym poziomie, a ubezpieczenia np. zdrowotne są z reguły prywatną inwestycją pracownika, to okaże się, że obciążenia w obszarze CIT są w USA wyższe niż w jakimkolwiek państwie UE i wynoszą 39,5 proc., podczas gdy dla całej strefy euro nieco powyżej 25 proc. W opinii samych Amerykanów jest to niepokojąca tendencja i pod koniec 2005 roku prezydent Bush powołał grupę, której celem jest przeprowadzenie głębokiej reformy sytemu podatkowego w USA. Pierwsze raporty przedstawione Połączonym Komisjom ds. Podatków Obu Izb Parlamentu zakładają rewolucyjną propozycję przyjęcia terytorialnego systemu podatkowego z wyłączeniem zagranicznych źródeł dochodu.

• Czy w takim razie raport Eurostatu można traktować poważnie?
– Istniejący niemal powszechnie w UE system zwolnień zysków kapitałowych z opodatkowania, swoboda transferu kapitału i miejsca bezpodatkowego wyprowadzenia z UE zrealizowanych zysków kapitałowych lub transakcyjnych tworzą realny świat powiązań finansowo-korporacyjnych. W tym świetle statystyka Eurostatu jest opisem rodem z Matriksa.

Rozmawiała Ewa Matyszewska


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA