REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przez zły przepis firmy zamrażają miliony

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiada, że w przygotowanym projekcie nowej ustawy o podatku akcyzowym odstąpi od wymogu "nienaruszenia w sposób istotny przepisów prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat"
przy stosowaniu zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego

Chodzi o nowelizację art. 44 ust. 2 pkt 4 ustawy o akcyzie. To ważna zmiana dla firm zajmujących się produkcją czy magazynowaniem wyrobów akcyzowych. Dziś są często skazane na łaskę i niełaskę urzędników skarbowych, od których zależy, czy będą musiały opłacić wysokie zabezpieczenia akcyzowe czy też nie. Obecnie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Powinien on w najbliższym czasie opuścić resort finansów – mówi Jarosław Neneman, wiceminister finansów

Niejasne naruszenie
Zdarza się, że urzędnicy za „istotne” naruszenie prawa uznają drobne uchybienia proceduralne. Tak było w przypadku jednej z dużych firm, która sprzedaje towary akcyzowe w procedurze zawieszenia podatku. Każdą wysyłkę przedsiębiorca musi wcześniej anonsować urzędowi celnemu. Ten uznał, że dwudniowe spóźnienie jest istotnym naruszeniem prawa, i postanowił cofnąć zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego. Ostatecznie sprawą zajęli się prawnicy, którym udało się przekonać urząd do zmiany stanowiska.
Szymon Daszuta, członek zespołu doradztwa podatkowego w Kancelarii Salans, tłumaczy, że firma, która chce otrzymać zwolnienie, oprócz spełniania kilku wymogów, musi także mieć zaświadczenie o nienaruszeniu w sposób istotny prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat. Problem w tym, że nie ma kryteriów pozwalających ustalić, co jest, a co nie jest „istotnym naruszeniem przepisów prawa”.
– Firmy mają kłopoty, bo zawsze pojawia się możliwość różnego rozumienia przepisów – informuje Krzysztof Flis, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDD Michalik Dłuska Dziedzic i Wspólnicy. Ministerstwo Finansów bezskutecznie próbowało dokonać interpretacji niejasnego przepisu. W piśmie z 27 kwietnia 2004 r. (nr PA-VI-03/109.2/04/1640) stwierdza, że przez istotne naruszenie przepisów należy rozumieć takie naruszenie prawa, które skutkuje niewywiązywaniem się przez podatnika z obowiązków podatkowych, co stwarza duże prawdopodobieństwo niewywiązywania się z obowiązku podatkowego także w przyszłości.

POSTULUJEMY
Konieczne jest jak najszybsze zakończenie prac nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o akcyzie. Z ustawy należy wykreślić niejasne określenie „istotnego naruszenia prawa” lub doprecyzować, na czym takie naruszenie miałoby polegać.

Decyduje urzędnik
– Ostatecznie Ministerstwo Finansów rozstrzygnięcie w tej kwestii pozostawia ocenie organu podatkowego decydującego w indywidualnej sprawie – komentuje Szymon Daszuta.
Magdalena Garbacz, ekspert z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zwraca uwagę, że w efekcie o tym, czy firma zostanie zwolniona z zabezpieczenia akcyzowego, może decydować miejsce jej siedziby i przynależność do danego urzędu skarbowego.
Problem zasygnalizowali w interpelacji do ministra finansów posłowie SLD. Ich zdaniem przedsiębiorcy często skarżą się na trudności w uzyskaniu z urzędu skarbowego zaświadczenia, że nie naruszyli w istotny sposób prawa podatkowego.
Zdaniem MF nie można wyznaczyć parametrów „naruszenia prawa celnego i podatkowego”. Tylko naczelnik urzędu skarbowego może ocenić w oparciu o posiadane ewidencje, rejestry i inne dane, czy podatnik naruszył w sposób istotny przepisy podatkowe, i potwierdzić to zaświadczeniem. Resort przypomina, że choć naczelnik urzędu skarbowego ma swobodę w ocenie materiału dowodowego, to podatnikowi przysługuje prawo do złożenia zażalenia na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o treści żądanej przez ubiegającego się o nie.

WAŻNE
2,2 mld zł wyniosła jednodniowa wartość zabezpieczeń akcyzowych
1,4 mln zł średnia wartość zabezpieczenia akcyzowego składanego w 2005 roku
63 tys. zł średnia wartość zabezpieczenia składanego w formie depozytu w gotówce
2,7 mln zł średnia wartość zabezpieczenia składanego w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej
Dane szacunkowe MF za 2005 r.

MF: zmienimy przepis
Obecnie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. W projekcie tym proponuje się odstąpienie od wymogu „nienaruszenia w sposób istotny przepisów prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat” przy stosowaniu zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Na razie nie wiadomo, jakie rozwiązanie zastąpi niejasny warunek istotnego naruszenia prawa.
– To bardzo trudny problem. Założenie, że podmiot w ogóle nie może naruszać prawa, wykluczyłoby z prawa do zwolnienia z zabezpieczenia wszystkie firmy, które dopuściły się nawet najmniejszego naruszenia przepisów – zwraca uwagę Krzysztof Flis. Nie sądzi jednak, by można było całkowicie zrezygnować z tego warunku, gdyż firmy, które notorycznie i świadomie naruszają prawo, mogłyby bezkarnie korzystać ze zwolnienia.

Marcin Musiał
marcin.musial@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA