REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przez zły przepis firmy zamrażają miliony

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ministerstwo Finansów zapowiada, że w przygotowanym projekcie nowej ustawy o podatku akcyzowym odstąpi od wymogu "nienaruszenia w sposób istotny przepisów prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat"
przy stosowaniu zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego

Chodzi o nowelizację art. 44 ust. 2 pkt 4 ustawy o akcyzie. To ważna zmiana dla firm zajmujących się produkcją czy magazynowaniem wyrobów akcyzowych. Dziś są często skazane na łaskę i niełaskę urzędników skarbowych, od których zależy, czy będą musiały opłacić wysokie zabezpieczenia akcyzowe czy też nie. Obecnie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Powinien on w najbliższym czasie opuścić resort finansów – mówi Jarosław Neneman, wiceminister finansów

Niejasne naruszenie
Zdarza się, że urzędnicy za „istotne” naruszenie prawa uznają drobne uchybienia proceduralne. Tak było w przypadku jednej z dużych firm, która sprzedaje towary akcyzowe w procedurze zawieszenia podatku. Każdą wysyłkę przedsiębiorca musi wcześniej anonsować urzędowi celnemu. Ten uznał, że dwudniowe spóźnienie jest istotnym naruszeniem prawa, i postanowił cofnąć zwolnienie z zabezpieczenia akcyzowego. Ostatecznie sprawą zajęli się prawnicy, którym udało się przekonać urząd do zmiany stanowiska.
Szymon Daszuta, członek zespołu doradztwa podatkowego w Kancelarii Salans, tłumaczy, że firma, która chce otrzymać zwolnienie, oprócz spełniania kilku wymogów, musi także mieć zaświadczenie o nienaruszeniu w sposób istotny prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat. Problem w tym, że nie ma kryteriów pozwalających ustalić, co jest, a co nie jest „istotnym naruszeniem przepisów prawa”.
– Firmy mają kłopoty, bo zawsze pojawia się możliwość różnego rozumienia przepisów – informuje Krzysztof Flis, doradca podatkowy ze spółki doradztwa podatkowego MDDD Michalik Dłuska Dziedzic i Wspólnicy. Ministerstwo Finansów bezskutecznie próbowało dokonać interpretacji niejasnego przepisu. W piśmie z 27 kwietnia 2004 r. (nr PA-VI-03/109.2/04/1640) stwierdza, że przez istotne naruszenie przepisów należy rozumieć takie naruszenie prawa, które skutkuje niewywiązywaniem się przez podatnika z obowiązków podatkowych, co stwarza duże prawdopodobieństwo niewywiązywania się z obowiązku podatkowego także w przyszłości.

POSTULUJEMY
Konieczne jest jak najszybsze zakończenie prac nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o akcyzie. Z ustawy należy wykreślić niejasne określenie „istotnego naruszenia prawa” lub doprecyzować, na czym takie naruszenie miałoby polegać.

Decyduje urzędnik
– Ostatecznie Ministerstwo Finansów rozstrzygnięcie w tej kwestii pozostawia ocenie organu podatkowego decydującego w indywidualnej sprawie – komentuje Szymon Daszuta.
Magdalena Garbacz, ekspert z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, zwraca uwagę, że w efekcie o tym, czy firma zostanie zwolniona z zabezpieczenia akcyzowego, może decydować miejsce jej siedziby i przynależność do danego urzędu skarbowego.
Problem zasygnalizowali w interpelacji do ministra finansów posłowie SLD. Ich zdaniem przedsiębiorcy często skarżą się na trudności w uzyskaniu z urzędu skarbowego zaświadczenia, że nie naruszyli w istotny sposób prawa podatkowego.
Zdaniem MF nie można wyznaczyć parametrów „naruszenia prawa celnego i podatkowego”. Tylko naczelnik urzędu skarbowego może ocenić w oparciu o posiadane ewidencje, rejestry i inne dane, czy podatnik naruszył w sposób istotny przepisy podatkowe, i potwierdzić to zaświadczeniem. Resort przypomina, że choć naczelnik urzędu skarbowego ma swobodę w ocenie materiału dowodowego, to podatnikowi przysługuje prawo do złożenia zażalenia na postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia o treści żądanej przez ubiegającego się o nie.

WAŻNE
2,2 mld zł wyniosła jednodniowa wartość zabezpieczeń akcyzowych
1,4 mln zł średnia wartość zabezpieczenia akcyzowego składanego w 2005 roku
63 tys. zł średnia wartość zabezpieczenia składanego w formie depozytu w gotówce
2,7 mln zł średnia wartość zabezpieczenia składanego w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej
Dane szacunkowe MF za 2005 r.

MF: zmienimy przepis
Obecnie trwają prace nad projektem nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. W projekcie tym proponuje się odstąpienie od wymogu „nienaruszenia w sposób istotny przepisów prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat” przy stosowaniu zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Na razie nie wiadomo, jakie rozwiązanie zastąpi niejasny warunek istotnego naruszenia prawa.
– To bardzo trudny problem. Założenie, że podmiot w ogóle nie może naruszać prawa, wykluczyłoby z prawa do zwolnienia z zabezpieczenia wszystkie firmy, które dopuściły się nawet najmniejszego naruszenia przepisów – zwraca uwagę Krzysztof Flis. Nie sądzi jednak, by można było całkowicie zrezygnować z tego warunku, gdyż firmy, które notorycznie i świadomie naruszają prawo, mogłyby bezkarnie korzystać ze zwolnienia.

Marcin Musiał
marcin.musial@infor.pl
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA