REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus sprawdzi, czy podatnik oszukuje

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej ustawa o VAT) można stracić zwolnienie podmiotowe VAT za karę.

Stanowi o tym art. 113 ust. 12 ustawy o VAT. Przewiduje on, że jeżeli podatnicy, wykorzystując związki z kontrahentami, tak układają swoje interesy, że uzyskują wartość sprzedaży znacznie odbiegającą od tej, którą uzyskaliby, gdyby związki te nie istniały, i następuje zmniejszenie wpływów podatkowych – tracą zwolnienie od podatku od początku roku podatkowego. Sankcja surowa, ale jak pokazuje praktyka, trudna do zastosowania.
– W Izbie Skarbowej w Szczecinie nie było dotychczas żadnych spraw rozpatrywanych na podstawie art. 113 ust. 12 ustawy o VAT – wyjaśniała nam Małgorzata Brzoza z Izby Skarbowej w Szczecinie.
Podobnie sytuacja przedstawia się w województwie pomorskim, świętokrzyskim, lubelskim, małopolskim, wielkopolskim i mazowieckim.
– W tym roku była tylko jedna sprawa w ośrodku zamiejscowym Izby Skarbowej w Poznaniu, w toku której poruszono art. 113 ust. 12 ustawy o VAT. Podobnie sytuacja wyglądała w latach poprzednich – powiedział Szymon Ossowski z Izby Skarbowej w Poznaniu.

Duże uprawnienia…

Fakt, że do tej pory nie ujawniono przypadków, kiedy przedsiębiorcy układają swoje interesy z kontrahentami tak, aby uzyskać większe korzyści i zatuszować obroty, nie oznacza, że organy podatkowe nie badają takich powiązań. Mają do tego odpowiednie narzędzia. Nie chcą ich jednak ujawniać. Twierdzą, że ze względu na pomysłowość podatników techniki sprawdzania nie powinny być udostępniane publicznie.
– Typując podmioty do kontroli podatkowej, urzędy skarbowe uwzględniają priorytetowe obszary ryzyka, w tym m.in. podmioty, co do których istnieje domniemanie zaniżania obrotów – podkreśla Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie.
Monika Kopiecka z Izby Skarbowej w Gdański dodaje, że w trakcie każdej kontroli kontrolujący zwracają uwagę, czy podatnicy nie układają tak swoich interesów wykorzystując związki z kontrahentami, że uzyskują wartości sprzedaży znacznie odbiegające od tych, które uzyskaliby w przypadku, gdyby te związki nie istniały. Z informacji Urzędu Skarbowego w Bełchatowie wynika, że najczęściej spotykany sposób zaniżania obrotów to ich niefakturowanie i w konsekwencji niewykazywanie w deklaracjach i zeznaniach. Często jest to nieformalna umowa między kontrahentami.

…i małe możliwości

– Polska ustawa przewiduje pewien mechanizm, pozwalający na kontrolowanie podatników, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego z uwagi na niską wartość obrotów (do 10 000 euro). Został on wprowadzony w celu uniknięcia nadużyć związanych z zaniżaniem obrotów przez podatników korzystających z tego zwolnienia – wyjaśnił Paweł Kowalczyk, menedżer w dziale doradztwa podatkowego w PricewaterhouseCoopers w Katowicach.
Dodał również, że jeśli władze skarbowe stwierdzą, że podmiot korzystający ze zwolnienia faktycznie zaniża wartość swoich obrotów i unika rozpoczęcia działalności opodatkowanej, traci prawo do korzystania ze zwolnienia, i to wstecz. Konsekwencją tego jest konieczność opodatkowania wszystkich transakcji sprzedaży dokonanych od początku roku, co wiąże się z oszacowaniem zaległości podatkowej, koniecznością zapłaty sankcji (30 proc. kwoty zaległości) oraz odsetek za zwłokę. Mimo że władze podatkowe mają możliwość badania powiązań między podatnikami i ich kontrahentami, eksperci podkreślają, że w praktyce art. 113 ust. 12 ustawy o VAT jest przepisem martwym.

…dlatego nie ma sankcji

– Przepis ten nie określa, na czym ma polegać związek między podatnikiem zwolnionym a kontrahentem, aby sankcja wstecznej utraty zwolnienia mogła mieć zastosowanie – stwierdził Marek Wojda, doradca podatkowy z Baker & Mckenzie. Dodał jednocześnie, że nie może być pomocniczo stosowana definicja związku między kontrahentami z art. 32 ustawy o VAT. Dlatego w praktyce organom podatkowym trudno wymierzyć sankcję wynikającą z art. 113 ust. 12. Brak bowiem wyraźnych wskazówek, w jakich przypadkach przepis ten może mieć zastosowanie. Powoduje to, że w praktyce nie jest w ogóle wykorzystywany i to nie dlatego, że podatnicy obrotów nie zaniżają. Takie przypadki zdarzają się dosyć często. Mimo to urzędnicy są bezradni.
– Artykuł 113 ust. 12 ustawy o VAT jest na tyle nieprecyzyjny, iż stosowanie go w praktyce jest utrudnione. Aby podmiot stracił zwolnienie, organ podatkowy musi wykazać, że podatnik uzyskiwał wartość sprzedaży odbiegającą od tej, którą uzyskałby, gdyby związki z kontrahentami nie istniały i jednocześnie spowodowało to zmniejszenie wpływów podatkowych – wyjaśnia Beata Hudziak, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy.
Jej zdaniem omawiany przepis jest też sprzeczny z prawem wspólnotowym, które nie przewiduje stosowania takiego środka karnego. 

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA