REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy obawiają się zmian w Ordynacji podatkowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Kontrola w firmie będzie mogła się rozpocząć w czasie nieobecności przedsiębiorcy. Urzędnikowi wystarczy tylko legitymacja, nie będzie mu już potrzebne imienne upoważnienie. Przedsiębiorcy obawiają się nowych kontroli i oceniają zmianę jako korupcjogenną.

Rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i innych ustaw, który jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie, przewiduje zmiany w zasadach przeprowadzania kontroli podatkowych. Kontrolerzy mają zyskać więcej uprawnień i swobody. Będą mogli rozpocząć kontrolę w firmie pod nieobecność kontrolowanego tylko po okazaniu legitymacji służbowej, bez imiennego upoważnienia do jej przeprowadzenia. Upoważnienie będzie mogło być dostarczone dopiero po 3 dniach od podjęcia kontroli.

Przedsiębiorcy już dzisiaj obawiają się problemów, jakie mogą pojawić się od początku 2007 roku, gdy miałyby zacząć obowiązywać nowe przepisy. Ich zdaniem, kontroler bez wiedzy swoich przełożonych może zagrozić przedsiębiorcy, że rozpocznie kontrolę jego firmy. Ponadto przepis taki będzie pokusą do korupcyjnych zachowań urzędników skarbowych. Również niezależni eksperci wskazują, że urzędnicy skarbowi dostaną szersze uprawnienia, co w konsekwencji może prowadzić do nadużyć.

Kontrola bez kontrolowanego

Od przyszłego roku kontrola podatkowa w uzasadnionych przypadkach będzie mogła być rozpoczęta pod nieobecność kontrolowanego.

– Zgodnie z projektowanymi przepisami kontrola będzie mogła zostać wszczęta za okazaniem legitymacji w przypadku nieobecności kontrolowanego lub osoby upoważnionej przez podatnika do reprezentowania kontrolowanego. Podatnicy nie będą mogli uchylać się od wszczęcia kontroli, unikając kontrolujących lub nie wyznaczając upoważnionych osób. Do wszczęcia kontroli wystarczające będzie okazanie legitymacji jakiemukolwiek pracownikowi kontrolowanego – tłumaczył Przemysław Skorupa, doradca podatkowy w Baker& Mckenzie.

Swoboda urzędników

Według Pawła Fabianowskiego, prawnika w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy, nowelizacja Ordynacji podatkowej da zdecydowanie szersze uprawnienia urzędnikom skarbowym. Będą mogli kontrolować również te miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w których w danej chwili nie ma kontrolowanego przedsiębiorcy, jak też jego upoważnionego reprezentanta.

Tomasz Rolewicz, starszy konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, uważa, że stosowanie przepisu w nowym brzmieniu może doprowadzić do tego, iż podatnik może nawet nie wiedzieć, że jest kontrolowany aż do momentu doręczenia mu imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (co musi nastąpić w ciągu 3 dni).

– Wszczęcie kontroli na podstawie legitymacji nie odbiera podatnikowi prawa do czynnego udziału podczas kontroli podatkowej, a w szczególności do składania wyjaśnień. Pozwala jedynie w początkowej fazie kontroli na działanie organów kontroli nawet bez udziału podatnika – podkreślił nasz rozmówca.

Tylko uzasadniona kontrola

Jak wyjaśnił nam Dariusz Bednarski, partner zarządzający w Departamencie Doradztwa Podatkowego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, obecnie przepisy Ordynacji podatkowej oraz przepisy o kontroli skarbowej przewidują, że w sytuacji kiedy okoliczności uzasadniają niezwłoczne podjęcie kontroli, można ją natychmiast rozpocząć wyłącznie po okazaniu legitymacji służbowej osobom upoważnionym w jednostce kontrolowanej.

– Zgodnie z proponowaną zmianą, kontrolujący posiadający upoważnienie, w razie nieobecności osób, którym powinien to upoważnienie okazać, będzie mógł rozpocząć czynności kontrolne po okazaniu legitymacji jakiemukolwiek pracownikowi kontrolowanej jednostki. Osoby te będą zobowiązane umożliwić wykonywanie czynności kontrolnych. Problemy pojawić się mogą w sytuacji, jeżeli kontrolujący będzie kierował żądania wykraczające poza zakres kompetencji tych osób, wynikających z pełnionych w kontrolowanej jednostce funkcji – ostrzegał Dariusz Bednarski.

Bez możliwości obrony

Paweł Fabianowski zwrócił uwagę na jeszcze jeden problem. W nowelizacji brak jest przepisów umożliwiających podatnikom obronę przed taką kontrolą. Jedyna droga to złożenie zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu pokontrolnego.

– Istnieje też swego rodzaju bezpiecznik (choć jest on mało praktyczny) w postaci zastrzeżenia, że dokumenty uzyskane w trakcie takiej kontroli nie mogą stanowić dowodu w postępowaniu podatkowym, gdy nie doręczono kontrolowanemu lub jego upoważnionemu przedstawicielowi upoważnienia do przeprowadzenia kontroli w terminie 3 dni od jej wszczęcia – radził prawnik w kancelarii Grynhoff, Woźny i Wspólnicy.

Po co zatem takie zmiany? Zgodnie z uzasadnieniem do rządowego projektu, przepis taki jest niezbędny, aby skuteczniej kontrolować używanie przez podatników kas fiskalnych oraz handel uliczny. Trzeba przyznać, że uzasadnienie słuszne. Urzędnicy próbowali już przeprowadzać kontrolę tylko na legitymację. Nie były one skuteczne, gdyż podatnicy nie dopuszczali do ich przeprowadzenia bez imiennego upoważnienia. Kontrolerzy próbowali też innych sztuczek. Dokonywali tzw. zakupów kontrolowanych, aby sprawdzić, czy sprzedawca ewidencjonuje wszystkie sprzedawane towary (pisaliśmy o tym w GP nr 143 z 25 lipca 2005 r.). Powstaje tylko pytanie, czy nowe uprawnienia nie będą polem do nadużyć?

– Z założenia nowy przepis ma być stosowany w nagłych wypadkach (np. gdy istnieje prawdopodobieństwo popełnienia przestępstwa skarbowego lub utraty materiału dowodowego) i można mieć tylko nadzieję, że nie będzie on nadużywany. Regułą zaś powinno być wszczynanie kontroli w oparciu o pisemne upoważnienie – podkreślił Tomasz Rolewicz.

Skutki zmian
• kontrolerzy uzyskają szersze uprawnienia
• podatnicy nie będą mogli unikać kontroli
• kontrolę będzie można przeprowadzić bez udziału przedsiębiorcy
podatnik może nawet nie wiedzieć o kontroli

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA