REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020 /fot. shutterstock
Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020 /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki XVI edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY podatkowe roku 2019".

Znane są wyniki XVI edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE i HITY podatkowe roku 2019”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce oraz redakcję miesięcznika „Doradca Podatkowy - Gazeta Klientów Kancelarii” - na podstawie propozycji oraz ocen podatników i przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Ranking prowadzony jest od 2004 roku. Kryterium wyróżnienia dla HITU jest zazwyczaj korzyść dla podatnika lub przedsiębiorcy płynąca z zastosowania danego rozwiązania lub jego pozytywny wpływ na prowadzenie działalności i na życie podatnika, dla BUBLA zaś – perspektywa ich utrudnienia wskutek absurdalności lub niejasności wprowadzonego rozwiązania legislacyjnego.

Zwycięzkimi BUBLAMI są:

1) Wprowadzenie obowiązku przekazywania Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych (MDR), tj. o uzgodnieniach, co do których zachodzi zwiększone ryzyko agresywnej optymalizacji podatkowej. Często samo prawidłowe rozpoznanie istnienia bądź braku istnienia schematu podatkowego stanowi proces niezwykle skomplikowany, a ewentualne zaniechania lub zaniedbania w zakresie wywiązywania obowiązków w zakresie MDR obwarowane zostały  dotkliwymi, wielomilionowymi sankcjami.

2) Danina solidarnościowa. Wynosi ona 4% od nadwyżki dochodów  (tj. sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w skali podatkowej,np. etat, dochodów z odpłatnego zbycia udziałów i instrumentów finansowych, np. udziałów czy akcji, dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym czy w końcu dochodów z zagranicznej spółki kontrolowanej) powyżej 1 miliona złotych za rok podatkowy (bez zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne). Po raz pierwszy będzie płacona od dochodów uzyskanych w 2019 r., które podatnik rozliczy składając zeznanie w 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Konieczność dokonywania płatności dla kontrahentów na rachunki bankowe znajdujące się w wykazie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Płatność na inne konto naraża podatnika np. na zarzut „nienależytej staranności” w VAT. Obowiązek zapłaty za faktury o wartości powyżej 15 000 zł na rachunek wskazany w nowym wykazie podatników VAT, jeśli wystawca faktury jest podatnikiem VAT czynnym, wszedł zaś w życie 1 stycznia 2020 r. Dopiero od tego dnia podatnik, podczas zapłaty na rachunek spoza wykazu, musi liczyć się z surowszymi konsekwencjami w podatku dochodowym (wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów) i z odpowiedzialnością solidarną w VAT. Podatnik uniknie negatywnych konsekwencji swojego błędu, o ile w terminie 3 dni złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne zawiadomienie o zapłacie należności kontrahenta na rachunek spoza tej tzw.białej listy.

4) Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP). Obowiązkowy tzw. split payment dotyczy branż, które wcześniej były objęte reżimem odwrotnego obciążenia oraz zakresem solidarnej odpowiedzialności podatkowej (wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT). W efekcie zarówno na sprzedawcy, jak i nabywcy towarów bądź usług ciążą obowiązki identyfikacji dokonanej transakcji pod kątem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

5) Zmiany w tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych. Od 1 stycznia 2019 r. właściciele budynków wartych łącznie ponad 10 mln PLN i czerpiący dochody z najmu lub podobne płacą podatek – niezależnie od rodzaju budynku.

6) Ograniczenie kosztów uzyskania z tytułu używania samochodu do celów służbowych. W ustawach o podatkach dochodowych przyjęto, że tzw. użytek mieszany (w działalności gospodarczej i do innych celów) firmowych samochodów osobowych pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów 75% wydatków eksploatacyjnych. Przedsiębiorca wykorzystujący prywatny samochód w prowadzonej działalności odlicza zaś zaledwie 20% wydatków eksploatacyjnych na paliwo i koszty eksploatacji samochodu, niezależnie od przejechanych kilometrów w ramach działalności gospodarczej.

HITY roku 2019 to zaś:

1) Obniżenie stawki podatku dochodowego w skali podatkowej z 18 do 17%. Z nowych rozwiązań od 1 października 2019 r. skorzysta ponad 25 milionów Polaków, zarówno pracujących na etacie, wykonujących dzieło czy zlecenie, prowadzących działalność gospodarczą, jak też emerytów i rencistów.

2) Zwiększenie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Ponad 2-krotne podniesienie pracowniczych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów powoduje również zmniejszenie PIT dla osób pracujących.

3) „Bez PIT dla młodych”. Dochody (ze stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego lub stosunku pracy nakładczej) podatników do 26. roku życia w kwocie nieprzekraczającej 85,5 tys. zł są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) od sierpnia 2019 r.

4) Stawka 9% CIT. Wprowadzono nową, obniżoną do wysokości 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych dla podatników, których przychody nie przekroczą w danym roku podatkowym 1,2 mln euro. Mogą z niej skorzystać także podatnicy rozpoczynający działalność.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

5) Wliczanie pracy małżonka do kosztów uzyskania przychodu. Właściciel firmy może uwzględnić wynagrodzenie wypłacane (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło) żonie/mężowi w kosztach uzyskania przychodu.

6) Likwidacja odwrotnego obciążenia w VAT. Zmiana oznacza dla podatników VAT m.in. koniec problemów z ustaleniem tzw. „jednolitej gospodarczo transakcji” oraz koniec wszelkich problemów związanych z ustaleniem podwykonawcy w usługach budowlanych.

Stowarzyszenie Podatników w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA