REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020

Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020 /fot. shutterstock
Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020 /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki XVI edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY podatkowe roku 2019".

Znane są wyniki XVI edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE i HITY podatkowe roku 2019”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce oraz redakcję miesięcznika „Doradca Podatkowy - Gazeta Klientów Kancelarii” - na podstawie propozycji oraz ocen podatników i przedsiębiorców.

REKLAMA

Autopromocja

Ranking prowadzony jest od 2004 roku. Kryterium wyróżnienia dla HITU jest zazwyczaj korzyść dla podatnika lub przedsiębiorcy płynąca z zastosowania danego rozwiązania lub jego pozytywny wpływ na prowadzenie działalności i na życie podatnika, dla BUBLA zaś – perspektywa ich utrudnienia wskutek absurdalności lub niejasności wprowadzonego rozwiązania legislacyjnego.

Zwycięzkimi BUBLAMI są:

1) Wprowadzenie obowiązku przekazywania Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych (MDR), tj. o uzgodnieniach, co do których zachodzi zwiększone ryzyko agresywnej optymalizacji podatkowej. Często samo prawidłowe rozpoznanie istnienia bądź braku istnienia schematu podatkowego stanowi proces niezwykle skomplikowany, a ewentualne zaniechania lub zaniedbania w zakresie wywiązywania obowiązków w zakresie MDR obwarowane zostały  dotkliwymi, wielomilionowymi sankcjami.

2) Danina solidarnościowa. Wynosi ona 4% od nadwyżki dochodów  (tj. sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w skali podatkowej,np. etat, dochodów z odpłatnego zbycia udziałów i instrumentów finansowych, np. udziałów czy akcji, dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym czy w końcu dochodów z zagranicznej spółki kontrolowanej) powyżej 1 miliona złotych za rok podatkowy (bez zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne). Po raz pierwszy będzie płacona od dochodów uzyskanych w 2019 r., które podatnik rozliczy składając zeznanie w 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Konieczność dokonywania płatności dla kontrahentów na rachunki bankowe znajdujące się w wykazie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Płatność na inne konto naraża podatnika np. na zarzut „nienależytej staranności” w VAT. Obowiązek zapłaty za faktury o wartości powyżej 15 000 zł na rachunek wskazany w nowym wykazie podatników VAT, jeśli wystawca faktury jest podatnikiem VAT czynnym, wszedł zaś w życie 1 stycznia 2020 r. Dopiero od tego dnia podatnik, podczas zapłaty na rachunek spoza wykazu, musi liczyć się z surowszymi konsekwencjami w podatku dochodowym (wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów) i z odpowiedzialnością solidarną w VAT. Podatnik uniknie negatywnych konsekwencji swojego błędu, o ile w terminie 3 dni złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne zawiadomienie o zapłacie należności kontrahenta na rachunek spoza tej tzw.białej listy.

4) Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP). Obowiązkowy tzw. split payment dotyczy branż, które wcześniej były objęte reżimem odwrotnego obciążenia oraz zakresem solidarnej odpowiedzialności podatkowej (wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT). W efekcie zarówno na sprzedawcy, jak i nabywcy towarów bądź usług ciążą obowiązki identyfikacji dokonanej transakcji pod kątem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

5) Zmiany w tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych. Od 1 stycznia 2019 r. właściciele budynków wartych łącznie ponad 10 mln PLN i czerpiący dochody z najmu lub podobne płacą podatek – niezależnie od rodzaju budynku.

6) Ograniczenie kosztów uzyskania z tytułu używania samochodu do celów służbowych. W ustawach o podatkach dochodowych przyjęto, że tzw. użytek mieszany (w działalności gospodarczej i do innych celów) firmowych samochodów osobowych pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów 75% wydatków eksploatacyjnych. Przedsiębiorca wykorzystujący prywatny samochód w prowadzonej działalności odlicza zaś zaledwie 20% wydatków eksploatacyjnych na paliwo i koszty eksploatacji samochodu, niezależnie od przejechanych kilometrów w ramach działalności gospodarczej.

HITY roku 2019 to zaś:

REKLAMA

1) Obniżenie stawki podatku dochodowego w skali podatkowej z 18 do 17%. Z nowych rozwiązań od 1 października 2019 r. skorzysta ponad 25 milionów Polaków, zarówno pracujących na etacie, wykonujących dzieło czy zlecenie, prowadzących działalność gospodarczą, jak też emerytów i rencistów.

2) Zwiększenie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Ponad 2-krotne podniesienie pracowniczych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów powoduje również zmniejszenie PIT dla osób pracujących.

3) „Bez PIT dla młodych”. Dochody (ze stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego lub stosunku pracy nakładczej) podatników do 26. roku życia w kwocie nieprzekraczającej 85,5 tys. zł są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) od sierpnia 2019 r.

4) Stawka 9% CIT. Wprowadzono nową, obniżoną do wysokości 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych dla podatników, których przychody nie przekroczą w danym roku podatkowym 1,2 mln euro. Mogą z niej skorzystać także podatnicy rozpoczynający działalność.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

5) Wliczanie pracy małżonka do kosztów uzyskania przychodu. Właściciel firmy może uwzględnić wynagrodzenie wypłacane (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło) żonie/mężowi w kosztach uzyskania przychodu.

6) Likwidacja odwrotnego obciążenia w VAT. Zmiana oznacza dla podatników VAT m.in. koniec problemów z ustaleniem tzw. „jednolitej gospodarczo transakcji” oraz koniec wszelkich problemów związanych z ustaleniem podwykonawcy w usługach budowlanych.

Stowarzyszenie Podatników w Polsce

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA