REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020

Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020 /fot. shutterstock
Ranking najlepszych i najgorszych przepisów podatkowych 2019/2020 /fot. shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie Podatników w Polsce zaprezentowało wyniki XVI edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE I HITY podatkowe roku 2019".

Znane są wyniki XVI edycji rankingu przepisów podatkowych „BUBLE i HITY podatkowe roku 2019”, przygotowanego przez Stowarzyszenie Podatników w Polsce oraz redakcję miesięcznika „Doradca Podatkowy - Gazeta Klientów Kancelarii” - na podstawie propozycji oraz ocen podatników i przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Ranking prowadzony jest od 2004 roku. Kryterium wyróżnienia dla HITU jest zazwyczaj korzyść dla podatnika lub przedsiębiorcy płynąca z zastosowania danego rozwiązania lub jego pozytywny wpływ na prowadzenie działalności i na życie podatnika, dla BUBLA zaś – perspektywa ich utrudnienia wskutek absurdalności lub niejasności wprowadzonego rozwiązania legislacyjnego.

Zwycięzkimi BUBLAMI są:

1) Wprowadzenie obowiązku przekazywania Szefowi KAS informacji o schematach podatkowych (MDR), tj. o uzgodnieniach, co do których zachodzi zwiększone ryzyko agresywnej optymalizacji podatkowej. Często samo prawidłowe rozpoznanie istnienia bądź braku istnienia schematu podatkowego stanowi proces niezwykle skomplikowany, a ewentualne zaniechania lub zaniedbania w zakresie wywiązywania obowiązków w zakresie MDR obwarowane zostały  dotkliwymi, wielomilionowymi sankcjami.

REKLAMA

2) Danina solidarnościowa. Wynosi ona 4% od nadwyżki dochodów  (tj. sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w skali podatkowej,np. etat, dochodów z odpłatnego zbycia udziałów i instrumentów finansowych, np. udziałów czy akcji, dochodów z działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem liniowym czy w końcu dochodów z zagranicznej spółki kontrolowanej) powyżej 1 miliona złotych za rok podatkowy (bez zapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne). Po raz pierwszy będzie płacona od dochodów uzyskanych w 2019 r., które podatnik rozliczy składając zeznanie w 2020 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) Konieczność dokonywania płatności dla kontrahentów na rachunki bankowe znajdujące się w wykazie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Płatność na inne konto naraża podatnika np. na zarzut „nienależytej staranności” w VAT. Obowiązek zapłaty za faktury o wartości powyżej 15 000 zł na rachunek wskazany w nowym wykazie podatników VAT, jeśli wystawca faktury jest podatnikiem VAT czynnym, wszedł zaś w życie 1 stycznia 2020 r. Dopiero od tego dnia podatnik, podczas zapłaty na rachunek spoza wykazu, musi liczyć się z surowszymi konsekwencjami w podatku dochodowym (wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów) i z odpowiedzialnością solidarną w VAT. Podatnik uniknie negatywnych konsekwencji swojego błędu, o ile w terminie 3 dni złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne zawiadomienie o zapłacie należności kontrahenta na rachunek spoza tej tzw.białej listy.

4) Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP). Obowiązkowy tzw. split payment dotyczy branż, które wcześniej były objęte reżimem odwrotnego obciążenia oraz zakresem solidarnej odpowiedzialności podatkowej (wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT). W efekcie zarówno na sprzedawcy, jak i nabywcy towarów bądź usług ciążą obowiązki identyfikacji dokonanej transakcji pod kątem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

5) Zmiany w tzw. podatku od nieruchomości komercyjnych. Od 1 stycznia 2019 r. właściciele budynków wartych łącznie ponad 10 mln PLN i czerpiący dochody z najmu lub podobne płacą podatek – niezależnie od rodzaju budynku.

6) Ograniczenie kosztów uzyskania z tytułu używania samochodu do celów służbowych. W ustawach o podatkach dochodowych przyjęto, że tzw. użytek mieszany (w działalności gospodarczej i do innych celów) firmowych samochodów osobowych pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów 75% wydatków eksploatacyjnych. Przedsiębiorca wykorzystujący prywatny samochód w prowadzonej działalności odlicza zaś zaledwie 20% wydatków eksploatacyjnych na paliwo i koszty eksploatacji samochodu, niezależnie od przejechanych kilometrów w ramach działalności gospodarczej.

HITY roku 2019 to zaś:

1) Obniżenie stawki podatku dochodowego w skali podatkowej z 18 do 17%. Z nowych rozwiązań od 1 października 2019 r. skorzysta ponad 25 milionów Polaków, zarówno pracujących na etacie, wykonujących dzieło czy zlecenie, prowadzących działalność gospodarczą, jak też emerytów i rencistów.

2) Zwiększenie zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów w PIT. Ponad 2-krotne podniesienie pracowniczych zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów powoduje również zmniejszenie PIT dla osób pracujących.

3) „Bez PIT dla młodych”. Dochody (ze stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego lub stosunku pracy nakładczej) podatników do 26. roku życia w kwocie nieprzekraczającej 85,5 tys. zł są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) od sierpnia 2019 r.

4) Stawka 9% CIT. Wprowadzono nową, obniżoną do wysokości 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych dla podatników, których przychody nie przekroczą w danym roku podatkowym 1,2 mln euro. Mogą z niej skorzystać także podatnicy rozpoczynający działalność.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2019/2020

5) Wliczanie pracy małżonka do kosztów uzyskania przychodu. Właściciel firmy może uwzględnić wynagrodzenie wypłacane (na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia czy umowy o dzieło) żonie/mężowi w kosztach uzyskania przychodu.

6) Likwidacja odwrotnego obciążenia w VAT. Zmiana oznacza dla podatników VAT m.in. koniec problemów z ustaleniem tzw. „jednolitej gospodarczo transakcji” oraz koniec wszelkich problemów związanych z ustaleniem podwykonawcy w usługach budowlanych.

Stowarzyszenie Podatników w Polsce

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA