REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej

Zmiany w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej
Zmiany w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej

REKLAMA

REKLAMA

18 lutego 2020 r. Rada UE przyjęła zmienione konkluzje o unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej. Do 8 jurysdykcji już umieszczonych w wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej UE postanowiła dodać następujące jurysdykcje: Kajmany, Palau, Panamę, Seszele. Jurysdykcje te nie wdrożyły w wyznaczonym terminie reform podatkowych, do których się zobowiązały.

W załączniku II do konkluzji, obejmującym jurysdykcje z zaległymi zobowiązaniami, odzwierciedlono przedłużenie terminów przyznane 12 jurysdykcjom po to, by mogły one przeprowadzić niezbędne reformy w celu realizacji swoich zobowiązań. Większość przedłużonych terminów dotyczy krajów rozwijających się nieposiadających centrum finansowego, które już poczyniły znaczące postępy w realizacji swoich zobowiązań.

REKLAMA

REKLAMA

16 jurysdykcjom (Antigua i Barbuda, Armenia, Bahamy, Barbados, Belize, Bermudy, Brytyjskie Wyspy Dziewicze, Curaçao, Czarnogóra, Nauru, Niue, Republika Zielonego Przylądka, Saint Kitts i Nevis, Wietnam, Wyspy Cooka, Wyspy Marshalla) udało się wdrożyć wszystkie niezbędne reformy w celu zapewnienia zgodności z unijnymi zasadami dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych przed upływem uzgodnionego terminu i dlatego usunięto je z załącznika II.

„Prace nad wykazem jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej opierają się na dogłębnym procesie oceny, monitorowania i dialogu z około 70 jurysdykcjami państw trzecich. Od kiedy rozpoczęliśmy ten proces, 49 państw wdrożyło niezbędne reformy podatkowe w celu zapewnienia zgodności z kryteriami UE. To niekwestionowany sukces. Jednak prace te to także proces dynamiczny, w którym nasze kryteria i metodologia są wciąż poddawane przeglądowi” – powiedział Zdravko Marić, chorwacki wicepremier i minister finansów.

Wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej, będący częścią zdefiniowanej przez Radę strategii zewnętrznej UE na rzecz efektywnego opodatkowania, ma wspomagać ciągłe starania o promowanie dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych na skalę światową.

REKLAMA

Sporządzono go po raz pierwszy w grudniu 2017 r. Jego podstawą jest stały i dynamiczny proces, na który składają się:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • kształtowanie kryteriów zgodnych z międzynarodowymi standardami podatkowymi
  • ocenianie krajów na podstawie tych kryteriów
  • rozmowy z krajami, które ich nie spełniają
  • umieszczanie w wykazie i usuwanie z niego krajów, które zobowiązały się do podjęcia działań w celu zapewnienia zgodności z kryteriami lub takie działania podejmują
  • monitorowanie, które ma zapewniać, by jurysdykcje nie cofnęły wprowadzonych reform.

Wykaz obejmuje jurysdykcje, które nie zaangażowały się w konstruktywny dialog z UE na temat zarządzania w kwestiach podatkowych lub w terminie nie wywiązały się ze zobowiązań do podjęcia reform, które miały zapewnić zgodność z kryteriami UE.

Jurysdykcje, które nie spełniają jeszcze wszystkich międzynarodowych standardów podatkowych, ale zobowiązały się do podjęcia reform, uznaje się za gotowe do współpracy i wymienia w dokumencie określającym aktualny stan współpracy (załącznik II). Działająca w Radzie Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej) monitoruje, czy jurysdykcje w ustalonym terminie wprowadziły niezbędne reformy. Gdy dana jurysdykcja wypełni wszystkie zobowiązania, zostaje usunięta z załącznika II.

Większość zobowiązań podjętych przez pozaunijne jurysdykcje miała zostać ostatecznie wykonana do końca 2019 r. Ich wprowadzenie do prawa krajowego było starannie monitorowane na szczeblu technicznym przez Grupę ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej) do początku bieżącego roku. Rada przyjęła zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej, który powstał w wyniku tych prac. Zatwierdziła też aktualny stan realizacji pod kątem zaległych zobowiązań.

Rada będzie nadal regularnie dokonywać przeglądu i aktualizacji wykazu w nadchodzących latach, uwzględniając zmieniające się terminy realizacji zobowiązań podjętych przez jurysdykcje i ewolucję kryteriów umieszczania w wykazie stosowanych przez UE przy jego ustalaniu.

Jednocześnie jeśli chodzi o środki ochronne wobec jurysdykcji niechętnych współpracy wymienionych w wykazie, w grudniu 2019 r. Rada opracowała wskazówki dotyczące dalszej koordynacji środków ochronnych w dziedzinie podatków, podejmowanych na poziomie krajowym wobec tych jurysdykcji. Wskazówki te są zachętą dla wszystkich państw członkowskich do stosowania – od 1 stycznia 2021 r. – ustawodawczych środków ochronnych w obszarze opodatkowania względem jurysdykcji wymienionych w wykazie. Ma to skłonić te jurysdykcje do przestrzegania kryteriów oceny określonych w kodeksie postępowania dotyczących sprawiedliwego opodatkowania i przejrzystości.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA