REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz mniej rajów podatkowych - ZEA i Wyspy Marshalla skreślone z unijnego wykazu

Subskrybuj nas na Youtube
Coraz mniej rajów podatkowych - ZEA i Wyspy Marshalla skreślone z unijnego wykazu
Coraz mniej rajów podatkowych - ZEA i Wyspy Marshalla skreślone z unijnego wykazu
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

10 października 2019 r. ministrowie finansów państw Unii Europejskiej (działający jako jeden ze składów Rady UE - tj. Rada ECOFIN) usunęli Zjednoczone Emiraty Arabskie i Wyspy Marshalla z unijnej czarnej listy rajów podatkowych. Uznali też, że Albania, Kostaryka, Mauritius, Serbia i Szwajcaria realizują wszystkie zobowiązania dotyczące współpracy podatkowej.

Jak poinformowała Rada UE zarówno ZEA, jak i Wyspy Marshalla uchwaliły reformy, by wywiązać się z podjętych wobec UE zobowiązań. Dotyczyły one usprawnienia do końca 2018 roku ram ich polityki podatkowej. W związku z tym ZEA wypełniły obecnie wszystkie zobowiązania dotyczące współpracy podatkowej i dlatego mogły zostać usunięte z wykazu.

REKLAMA

Autopromocja

Z kolei Wyspy Marshalla zostaną przesunięte z załącznika I do załącznika II (tzw. szarej listy), bo zobowiązania tego kraju dotyczące wymiany informacji są nadal monitorowane przez działającą w Radzie UE Grupę ds. Kodeksu Postępowania.

W efekcie unijny spis jurysdykcji niechętnych współpracy podatkowej skurczył się do dziewięciu terytoriów. Są to Belize, Fidżi, Guam, Oman, Samoa, Samoa Amerykańskie, Trynidad i Tobago, Vanuatu oraz Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych.

Ponadto Rada UE poinformowała, że Albania, Kostaryka, Mauritius, Serbia i Szwajcaria wdrożyły przed terminem wszystkie niezbędne reformy służące zapewnieniu zgodności z unijnymi zasadami dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych. W efekcie państwa te zostaną usunięte z załącznika II.

Rada UE dokonała również przeglądu sytuacji poszczególnych jurysdykcji w związku z zakończeniem – 30 czerwca 2019 roku – stosowania wyjątku "dwa z trzech" w odniesieniu do kryteriów przejrzystości podatkowej. Wyjątek ten oznaczał, że kraje, którym nie udało się spełnić tylko jednego z trzech podkryteriów dotyczących przejrzystości podatkowej, nie były umieszczane w załączniku I.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Rada stwierdziła, że wszystkie odnośne jurysdykcje spełniają trzy unijne kryteria przejrzystości. W szczególności, co się tyczy Stanów Zjednoczonych, Rada uznała, że państwo to dysponuje dostatecznymi uzgodnieniami w zakresie wymiany informacji, by objęły one wszystkie państwa członkowskie UE. Dzięki temu możliwe są zarówno wymiana informacji na wniosek, jak i automatyczna wymiana informacji zgodnie ze standardami międzynarodowymi i odnośnymi potrzebami stron" – podkreślono w komunikacie.

Ministrowie zdecydowali też o dalszych zmianach w załączniku II. Chodzi o wytyczne dotyczące systemów zwolnień w odniesieniu do zagranicznych źródeł dochodów. Jeszcze w marcu ministrowie finansów zauważyli z niepokojem, że niektóre jurysdykcje zastąpiły szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe instrumentami tego rodzaju o podobnym skutku.

Unijna "28" stworzyła czarną listę rajów podatkowych w grudniu 2017 roku, gdy w UE ożywiła się debata na temat systemów unikania opodatkowania stosowanych przez korporacje i osoby zamożne w celu obniżenia zobowiązań podatkowych.

Wykaz jest elementem działań mających zapobiegać unikaniu opodatkowania i propagować zasady dobrego zarządzania, takie jak przejrzystość podatkowa, sprawiedliwe opodatkowanie czy międzynarodowe standardy przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków.

Praca nad unijnym wykazem jurysdykcji niechętnych współpracy jest procesem dynamicznym. W 2019 r. Rada będzie nadal regularnie weryfikować i aktualizować wykaz, natomiast od 2020 r., zgodnie z jej apelem, procedura ta ma być bardziej ustrukturyzowana (dwie aktualizacje rocznie).

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy

Rada do Spraw Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN

Krzysztof Strzępka (PAP)

stk/ cyk/ ap/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Jak?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

REKLAMA

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA