REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótsza lista rajów podatkowych - ważne

Subskrybuj nas na Youtube
Krótsza lista rajów podatkowych
Krótsza lista rajów podatkowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

23 stycznia 2018 roku ministrowie finansów państw członkowskich Unii Europejskiej (działający jako Rada UE) postanowili wykreślić Panamę, Barbados, Grenadę, Koreę Południową, Makao, Mongolię, Tunezję i Zjednoczone Emiraty Arabskie z czarnej listy podatkowej (tzw. rajów podatkowych). Państwa te trafiły do odrębnej kategorii: jurysdykcji ściśle monitorowanych.

Mniej rajów podatkowych

Zgodnie z niektórymi szacunkami straty w UE z powodu unikania i uchylania się od płacenia podatków sięgają nawet 1 biliona euro. Rządy mogłyby wykorzystać te środki na wsparcie służby zdrowia, oświaty i innych usług. Zamiast do budżetów państw członkowskich pieniądze te trafiają jednak do rajów podatkowych na całym świecie. Szacuje się, że straty podatkowe państw członkowskich ujawnione w tzw. panamskich papierach wystarczyłyby na wsparcie 1,5 miliona miejsc pracy w całej UE.

REKLAMA

Autopromocja

Utworzenie czarnej listy rajów podatkowych (listy jurysdykcji niechętnych współpracy w sprawach podatkowychbyło jednym z kluczowych elementów sprawozdania końcowego komisji ds. panamskich papierów. Powołana w ślad po ujawnieniu "panamskich papierów" w czerwcu 2016 roku komisja śledcza miała za zadanie zbadać działania Unii Europejskiej i jej państw członkowskich na rzecz zapewnienia przejrzystości w kwestiach podatkowych.

Mimo to 23 stycznia 2018 roku ministrowie finansów państw członkowskich Unii Europejskiej (jako Rada UE) postanowili wykreślić Panamę i siedem innych państw (Barbados, Grenadę, Koreę Południową, Makao, Mongolię, Tunezję i Zjednoczone Emiraty Arabskie) z czarnej listy podatkowej, ponieważ państwa te zobowiązały się do podjęcia działań mających na celu usunięcie braków wskazanych przez UE i do refrom systemów podatkowych.

Tym samym Barbados, Grenada, Korea Południowa, Makau, Mongolia, Panama, Tunezja i Zjednoczone Emiraty Arabskie trafiły do odrębnej kategorii: jurysdykcji ściśle monitorowanych.

Decyzję, że jurysdykcje te można usunąć z listy, Rada UE podjęła 23 stycznia 2018 r. w świetle eksperckiej oceny zobowiązań przez nie podjętych, by zaradzić niedociągnięciom stwierdzonym przez UE. W każdym z przypadków zobowiązanie zostało poparte listem podpisanym na wysokim szczeblu politycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Jak widać, nasz wykaz spełnia swoje zadanie” – powiedział Władisław Goranow, minister finansów Bułgarii, która sprawuje obecnie prezydencję. „Jurysdykcje na całym świecie ciężko pracowały, by podjąć zobowiązania co do reformy swojej polityki podatkowej. Zamierzamy propagować kryteria uczciwego zarządzania podatkowego na całym świecie”.

Decyzja oznacza, że na liście – ogłoszonej 5 grudnia 2017 r. i pierwotnie zawierającej 17 jurysdykcji niechętnych współpracy – pozostaje 9 jurysdykcji. To: Bahrajn, Guam, Namibia, Palau, Saint Lucia, Samoa, Samoa Amerykańskie, Trynidad i Tobago oraz Wyspy Marshalla. Liście towarzyszą zalecenia, co zrobić, by zostać z niej wykreślonym.

Unijna lista ma promować uczciwe zarządzanie podatkowe na całym świecie. Ma skłonić do jak największych wysiłków, by zapobiegać unikaniu podatków i oszustwom podatkowym. Prace nad nią toczyły się w 2017 r. równolegle z pracami oecedowskiego Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych.

Lista z założenia ma być uaktualniania raz do roku, ale grupa robocza, która ją sporządziła (Grupa ds. Kodeksu Postępowania), może zalecić aktualizację w dowolnej chwili.

Jurysdykcje wciąż widniejące na liście są usilnie zachęcane do zaproponowanych im zmian. Ich obecne przepisy podatkowe, polityki i praktyki administracyjne powodują lub mogą powodować utratę dochodów państw członkowskich UE. W oczekiwaniu na zmiany Unia i państwa członkowskie mogą stosować środki ochronne.

Decyzja z 23 stycznia 2018 r. zapadła bez debaty na posiedzeniu Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych. Miała formę zmiany w konkluzjach z grudnia: 8 jurysdykcji trafiło z załącznika I („jurysdykcje niewspółpracujące”) do załącznika II („współpraca na gruncie podjętych zobowiązań”).

"Decyzja Rady (...) jest niewłaściwa, Rada nie powinna decydować o usunięciu danego państwa z listy, opierając się na niewiążących listach i zapewnieniach, ale jedynie na podstawie faktów, (...) Poza tym powinna w końcu rozważyć, które państwa członkowskie UE powinny zostać dodane do listy" - uważa Werner Langen (EPL, Niemcy), były przewodniczący komisji ds. panamskich papierów.

"Myślę, że ta decyzja podważa wiarygodność UE, która i tak nigdy nie była bardzo przekonująca w tej materii, ponieważ niektóre z największych rajów podatkowych na świecie to jej państwa członkowskie, które nieustannie blokują wszelkie próby znaczących reform wewnętrznych" -podkreśla posłanka Ana Gomes (S&D, Portugalia), byłą wiceprzeowdnicząca komisji ds. panamskich papierów.

"Obecnie obowiązujące prawodawstwo pozwala niektórym państwom członkowskim na stosowanie unikania opodatkowania jako modelu biznesowego wspierającego ich własną gospodarkę. Te praktyki muszą zostać zakończone, aby zapewnić uczciwą konkurencję podatkową między państwami członkowskimi" - dodaje poseł Langen.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes


Raport Oxfam

Superbogaci powinni płacić wyższe podatków - stwierdza w najnowszym raporcie poświęconym nierównościom na świecie Oxfam. Ta międzynarodowa organizacja humanitarna, zajmującą się walką z głodem na świecie i pomocą w krajach rozwijających się, wzywa także do rozprawienia się z rajami podatkowymi. Aby to osiągnąć, należy przyjąć opartą na obiektywnych kryteriach czarną listę najgorszych rajów podatkowych i wprowadzić automatyczne sankcje wobec korporacji, które korzystają z ich "usług".

"Rozumiemy i widzimy związek między nieuczciwym systemem podatkowym a rosnącą nierównością w naszych społeczeństwach, nieuczciwe traktowanie małych i średnich przedsiębiorstw i korporacji wielonarodowych, ostrą konkurencję wśród państw członkowskich UE" - mówi posłanka Gomes.

"Wszystko to oczywiście napędza populizm i dyskredytuje nasze rządy, partie polityczne i instytucje publiczne. Niestety retoryka państw członkowskich w walce z nierównościami i uchylaniem się od opodatkowania musi jeszcze zostać uzupełniona znaczącymi działaniami. Reformy zaproponowane przez Komisję Europejską, do któryc wzywał Parlament - w jeszcze silniejszej formie, na forum Radzy stają się coraz bardziej rozwodnione" - zauważa Gomes.

W rajach podatkowych najbogatsi ukrywają przed organami podatkowymi co najmniej 6 bln euro (7,6 bln dolarów) - wynika z panamskich papierów i Paradise Papers.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Parlament Europejski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA