REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krótsza lista rajów podatkowych - ważne

Subskrybuj nas na Youtube
Krótsza lista rajów podatkowych
Krótsza lista rajów podatkowych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

23 stycznia 2018 roku ministrowie finansów państw członkowskich Unii Europejskiej (działający jako Rada UE) postanowili wykreślić Panamę, Barbados, Grenadę, Koreę Południową, Makao, Mongolię, Tunezję i Zjednoczone Emiraty Arabskie z czarnej listy podatkowej (tzw. rajów podatkowych). Państwa te trafiły do odrębnej kategorii: jurysdykcji ściśle monitorowanych.

Mniej rajów podatkowych

Zgodnie z niektórymi szacunkami straty w UE z powodu unikania i uchylania się od płacenia podatków sięgają nawet 1 biliona euro. Rządy mogłyby wykorzystać te środki na wsparcie służby zdrowia, oświaty i innych usług. Zamiast do budżetów państw członkowskich pieniądze te trafiają jednak do rajów podatkowych na całym świecie. Szacuje się, że straty podatkowe państw członkowskich ujawnione w tzw. panamskich papierach wystarczyłyby na wsparcie 1,5 miliona miejsc pracy w całej UE.

REKLAMA

Utworzenie czarnej listy rajów podatkowych (listy jurysdykcji niechętnych współpracy w sprawach podatkowychbyło jednym z kluczowych elementów sprawozdania końcowego komisji ds. panamskich papierów. Powołana w ślad po ujawnieniu "panamskich papierów" w czerwcu 2016 roku komisja śledcza miała za zadanie zbadać działania Unii Europejskiej i jej państw członkowskich na rzecz zapewnienia przejrzystości w kwestiach podatkowych.

Mimo to 23 stycznia 2018 roku ministrowie finansów państw członkowskich Unii Europejskiej (jako Rada UE) postanowili wykreślić Panamę i siedem innych państw (Barbados, Grenadę, Koreę Południową, Makao, Mongolię, Tunezję i Zjednoczone Emiraty Arabskie) z czarnej listy podatkowej, ponieważ państwa te zobowiązały się do podjęcia działań mających na celu usunięcie braków wskazanych przez UE i do refrom systemów podatkowych.

Tym samym Barbados, Grenada, Korea Południowa, Makau, Mongolia, Panama, Tunezja i Zjednoczone Emiraty Arabskie trafiły do odrębnej kategorii: jurysdykcji ściśle monitorowanych.

Decyzję, że jurysdykcje te można usunąć z listy, Rada UE podjęła 23 stycznia 2018 r. w świetle eksperckiej oceny zobowiązań przez nie podjętych, by zaradzić niedociągnięciom stwierdzonym przez UE. W każdym z przypadków zobowiązanie zostało poparte listem podpisanym na wysokim szczeblu politycznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Jak widać, nasz wykaz spełnia swoje zadanie” – powiedział Władisław Goranow, minister finansów Bułgarii, która sprawuje obecnie prezydencję. „Jurysdykcje na całym świecie ciężko pracowały, by podjąć zobowiązania co do reformy swojej polityki podatkowej. Zamierzamy propagować kryteria uczciwego zarządzania podatkowego na całym świecie”.

Decyzja oznacza, że na liście – ogłoszonej 5 grudnia 2017 r. i pierwotnie zawierającej 17 jurysdykcji niechętnych współpracy – pozostaje 9 jurysdykcji. To: Bahrajn, Guam, Namibia, Palau, Saint Lucia, Samoa, Samoa Amerykańskie, Trynidad i Tobago oraz Wyspy Marshalla. Liście towarzyszą zalecenia, co zrobić, by zostać z niej wykreślonym.

Unijna lista ma promować uczciwe zarządzanie podatkowe na całym świecie. Ma skłonić do jak największych wysiłków, by zapobiegać unikaniu podatków i oszustwom podatkowym. Prace nad nią toczyły się w 2017 r. równolegle z pracami oecedowskiego Światowego Forum Przejrzystości i Wymiany Informacji do Celów Podatkowych.

Lista z założenia ma być uaktualniania raz do roku, ale grupa robocza, która ją sporządziła (Grupa ds. Kodeksu Postępowania), może zalecić aktualizację w dowolnej chwili.

Jurysdykcje wciąż widniejące na liście są usilnie zachęcane do zaproponowanych im zmian. Ich obecne przepisy podatkowe, polityki i praktyki administracyjne powodują lub mogą powodować utratę dochodów państw członkowskich UE. W oczekiwaniu na zmiany Unia i państwa członkowskie mogą stosować środki ochronne.

Decyzja z 23 stycznia 2018 r. zapadła bez debaty na posiedzeniu Rady do Spraw Gospodarczych i Finansowych. Miała formę zmiany w konkluzjach z grudnia: 8 jurysdykcji trafiło z załącznika I („jurysdykcje niewspółpracujące”) do załącznika II („współpraca na gruncie podjętych zobowiązań”).

"Decyzja Rady (...) jest niewłaściwa, Rada nie powinna decydować o usunięciu danego państwa z listy, opierając się na niewiążących listach i zapewnieniach, ale jedynie na podstawie faktów, (...) Poza tym powinna w końcu rozważyć, które państwa członkowskie UE powinny zostać dodane do listy" - uważa Werner Langen (EPL, Niemcy), były przewodniczący komisji ds. panamskich papierów.

"Myślę, że ta decyzja podważa wiarygodność UE, która i tak nigdy nie była bardzo przekonująca w tej materii, ponieważ niektóre z największych rajów podatkowych na świecie to jej państwa członkowskie, które nieustannie blokują wszelkie próby znaczących reform wewnętrznych" -podkreśla posłanka Ana Gomes (S&D, Portugalia), byłą wiceprzeowdnicząca komisji ds. panamskich papierów.

"Obecnie obowiązujące prawodawstwo pozwala niektórym państwom członkowskim na stosowanie unikania opodatkowania jako modelu biznesowego wspierającego ich własną gospodarkę. Te praktyki muszą zostać zakończone, aby zapewnić uczciwą konkurencję podatkową między państwami członkowskimi" - dodaje poseł Langen.

Polecamy: INFORLEX Ekspert

Polecamy: INFORLEX Biznes


Raport Oxfam

Superbogaci powinni płacić wyższe podatków - stwierdza w najnowszym raporcie poświęconym nierównościom na świecie Oxfam. Ta międzynarodowa organizacja humanitarna, zajmującą się walką z głodem na świecie i pomocą w krajach rozwijających się, wzywa także do rozprawienia się z rajami podatkowymi. Aby to osiągnąć, należy przyjąć opartą na obiektywnych kryteriach czarną listę najgorszych rajów podatkowych i wprowadzić automatyczne sankcje wobec korporacji, które korzystają z ich "usług".

"Rozumiemy i widzimy związek między nieuczciwym systemem podatkowym a rosnącą nierównością w naszych społeczeństwach, nieuczciwe traktowanie małych i średnich przedsiębiorstw i korporacji wielonarodowych, ostrą konkurencję wśród państw członkowskich UE" - mówi posłanka Gomes.

"Wszystko to oczywiście napędza populizm i dyskredytuje nasze rządy, partie polityczne i instytucje publiczne. Niestety retoryka państw członkowskich w walce z nierównościami i uchylaniem się od opodatkowania musi jeszcze zostać uzupełniona znaczącymi działaniami. Reformy zaproponowane przez Komisję Europejską, do któryc wzywał Parlament - w jeszcze silniejszej formie, na forum Radzy stają się coraz bardziej rozwodnione" - zauważa Gomes.

W rajach podatkowych najbogatsi ukrywają przed organami podatkowymi co najmniej 6 bln euro (7,6 bln dolarów) - wynika z panamskich papierów i Paradise Papers.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Parlament Europejski

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA