REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nikt już nie popiera likwidacji ryczałtów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwolenników likwidacji ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej nie znajdzie się nigdzie z wyjątkiem Ministerstwa Finansów. Z naszych informacji wynika, że rząd nie przeforsuje tego pomysłu. Nie zgodzą się na to posłowie. Zarówno koalicja, jak i opozycja mówi w tej sprawie niemal jednym głosem.

Posłowie bronią firm

Dziś posłowie sejmowej Komisji Finansów Publicznych mają rozpocząć prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.) oraz innych ustaw. Wśród proponowanych zmian jest m.in. likwidacja najprostszych form opodatkowania – ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej. Ryczałt miałby zniknąć od 2007 roku, zaś karta od 2009 roku. Mali i średni przedsiębiorcy, którzy chętnie z nich korzystają, musieliby przejść na ogólne zasady rozliczeń. Pomysł ministerstwa od dawna budzi ich sprzeciw. Teraz także posłowie deklarują, że nie zgodzą się na propozycję rządu. –

Zawsze byliśmy za utrzymaniem uproszczonych form opodatkowania. Ich likwidacja tylko pogłębi szarą strefę. Mam nadzieję, że nie trzeba będzie tej sprawy stawiać na ostrzu noża – oświadcza Szymon Pawłowski z LPR.

Renata Rochnowska z Samoobrony zapowiada, że jej klub na pewno będzie przeciw likwidacji ryczałtu i karty. Nawet PiS nie jest całkowicie przekonany do planów rządu. Poseł Aleksandra Natalli-Świat, szefowa Komisji Finansów Publicznych, uważa, że uda się wypracować rozwiązanie zadowalające przedsiębiorców.

– Spróbujemy złagodzić stanowisko rządu – usłyszeliśmy.

Suchej nitki na planach MF nie zostawia opozycja. Według posła Zbigniewa Chlebowskiego z PO, likwidacja prostych form opodatkowania nie tylko podwyższy koszty prowadzenia małych i średnich firm, ale będzie też niekorzystna dla budżetu. Podobnego zdania jest poseł Marek Sawicki z PSL.

– Jeżeli rząd myśli, że dzięki likwidacji ryczałtu i karty uda się załatać dziury w budżecie, to się myli – mówi.

Zdaniem Anity Błochowiak z SLD, rząd nie zaproponował niczego w zamian za likwidowane podatki. O zmianach krytycznie wypowiedziała się sejmowa Komisja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Doradcy krytykują

Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług szacuje, że do 30 proc. firm jednoosobowych i rodzinnych zostanie zamkniętych.

– Małe firmy opodatkowane ryczałtem i kartą są podstawowym i stabilnym źródłem wpływów podatkowych. Nie dadzą sobie rady z prowadzeniem ksiąg przychodów i rozchodów – mówi Roman Dera, prezes NRZHiU. –

Tymczasem rząd cały czas mówi o chęci wspierania małych i średnich przedsiębiorstw. Zapisano to zresztą w umowie koalicyjnej. Obawiam się, że jedyny argument za likwidacją prostych form opodatkowania to danie pracy firmom świadczącym usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych – dodaje.

Plany resortu finansów krytykują także doradcy podatkowi.

– Arbitralne pozbawienie najdrobniejszych podmiotów prawa do prostych rozliczeń byłoby krzywdzące. Wielu przedsiębiorców na ryczałcie lub karcie nie myśli o dynamicznym rozwoju czy ekspansji na rynku. Prowadzona przez nich działalność zastępuje etat, którego państwo nie jest w stanie im zapewnić – tłumaczy Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

W rządzie dwugłos

Ministerstwo Gospodarki przyznaje, że przejście na zasady ogólne zwiększy obowiązki ewidencyjne firm i ich koszty. Związane to będzie z koniecznością zatrudnienia innego podmiotu do obsługi księgowo-podatkowej. Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości wiceminister gospodarki Paweł Poncyliusz ostrzega, że podatnicy mogą mieć problemy z właściwym kwalifikowaniem kosztów. Jego zdaniem część z nich może zasilić szarą strefę.

Tymczasem Ministerstwo Finansów argumentuje, że liczba podatników korzystających z prostych form opodatkowania co roku spada. Drobni przedsiębiorcy będą mieli wybór – opodatkowanie według 19-proc. skali albo skali progresywnej. Zdaniem MF prowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów (proponowane w nowelizacji ustawy o PIT) nie będzie problemem dla osoby, która potrafi zarządzać przedsiębiorstwem. Atutem rozliczeń na zasadach ogólnych jest możliwość zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Kolejny argument za likwidacją – zwłaszcza ryczałtu – to patologie z nim związane. Ryczałtowcom nie zależy na kosztach, więc nie biorą rachunków. Resort uważa, że jeżeli pół miliona podatników zacznie żądać rachunków, to szara strefa zmniejszy się.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

REKLAMA

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA