REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nikt już nie popiera likwidacji ryczałtów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwolenników likwidacji ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej nie znajdzie się nigdzie z wyjątkiem Ministerstwa Finansów. Z naszych informacji wynika, że rząd nie przeforsuje tego pomysłu. Nie zgodzą się na to posłowie. Zarówno koalicja, jak i opozycja mówi w tej sprawie niemal jednym głosem.

Posłowie bronią firm

Dziś posłowie sejmowej Komisji Finansów Publicznych mają rozpocząć prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.) oraz innych ustaw. Wśród proponowanych zmian jest m.in. likwidacja najprostszych form opodatkowania – ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej. Ryczałt miałby zniknąć od 2007 roku, zaś karta od 2009 roku. Mali i średni przedsiębiorcy, którzy chętnie z nich korzystają, musieliby przejść na ogólne zasady rozliczeń. Pomysł ministerstwa od dawna budzi ich sprzeciw. Teraz także posłowie deklarują, że nie zgodzą się na propozycję rządu. –

Zawsze byliśmy za utrzymaniem uproszczonych form opodatkowania. Ich likwidacja tylko pogłębi szarą strefę. Mam nadzieję, że nie trzeba będzie tej sprawy stawiać na ostrzu noża – oświadcza Szymon Pawłowski z LPR.

Renata Rochnowska z Samoobrony zapowiada, że jej klub na pewno będzie przeciw likwidacji ryczałtu i karty. Nawet PiS nie jest całkowicie przekonany do planów rządu. Poseł Aleksandra Natalli-Świat, szefowa Komisji Finansów Publicznych, uważa, że uda się wypracować rozwiązanie zadowalające przedsiębiorców.

– Spróbujemy złagodzić stanowisko rządu – usłyszeliśmy.

Suchej nitki na planach MF nie zostawia opozycja. Według posła Zbigniewa Chlebowskiego z PO, likwidacja prostych form opodatkowania nie tylko podwyższy koszty prowadzenia małych i średnich firm, ale będzie też niekorzystna dla budżetu. Podobnego zdania jest poseł Marek Sawicki z PSL.

– Jeżeli rząd myśli, że dzięki likwidacji ryczałtu i karty uda się załatać dziury w budżecie, to się myli – mówi.

Zdaniem Anity Błochowiak z SLD, rząd nie zaproponował niczego w zamian za likwidowane podatki. O zmianach krytycznie wypowiedziała się sejmowa Komisja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Doradcy krytykują

Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług szacuje, że do 30 proc. firm jednoosobowych i rodzinnych zostanie zamkniętych.

– Małe firmy opodatkowane ryczałtem i kartą są podstawowym i stabilnym źródłem wpływów podatkowych. Nie dadzą sobie rady z prowadzeniem ksiąg przychodów i rozchodów – mówi Roman Dera, prezes NRZHiU. –

Tymczasem rząd cały czas mówi o chęci wspierania małych i średnich przedsiębiorstw. Zapisano to zresztą w umowie koalicyjnej. Obawiam się, że jedyny argument za likwidacją prostych form opodatkowania to danie pracy firmom świadczącym usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych – dodaje.

Plany resortu finansów krytykują także doradcy podatkowi.

– Arbitralne pozbawienie najdrobniejszych podmiotów prawa do prostych rozliczeń byłoby krzywdzące. Wielu przedsiębiorców na ryczałcie lub karcie nie myśli o dynamicznym rozwoju czy ekspansji na rynku. Prowadzona przez nich działalność zastępuje etat, którego państwo nie jest w stanie im zapewnić – tłumaczy Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

W rządzie dwugłos

Ministerstwo Gospodarki przyznaje, że przejście na zasady ogólne zwiększy obowiązki ewidencyjne firm i ich koszty. Związane to będzie z koniecznością zatrudnienia innego podmiotu do obsługi księgowo-podatkowej. Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości wiceminister gospodarki Paweł Poncyliusz ostrzega, że podatnicy mogą mieć problemy z właściwym kwalifikowaniem kosztów. Jego zdaniem część z nich może zasilić szarą strefę.

Tymczasem Ministerstwo Finansów argumentuje, że liczba podatników korzystających z prostych form opodatkowania co roku spada. Drobni przedsiębiorcy będą mieli wybór – opodatkowanie według 19-proc. skali albo skali progresywnej. Zdaniem MF prowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów (proponowane w nowelizacji ustawy o PIT) nie będzie problemem dla osoby, która potrafi zarządzać przedsiębiorstwem. Atutem rozliczeń na zasadach ogólnych jest możliwość zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Kolejny argument za likwidacją – zwłaszcza ryczałtu – to patologie z nim związane. Ryczałtowcom nie zależy na kosztach, więc nie biorą rachunków. Resort uważa, że jeżeli pół miliona podatników zacznie żądać rachunków, to szara strefa zmniejszy się.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA