REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nikt już nie popiera likwidacji ryczałtów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zwolenników likwidacji ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej nie znajdzie się nigdzie z wyjątkiem Ministerstwa Finansów. Z naszych informacji wynika, że rząd nie przeforsuje tego pomysłu. Nie zgodzą się na to posłowie. Zarówno koalicja, jak i opozycja mówi w tej sprawie niemal jednym głosem.

Posłowie bronią firm

Dziś posłowie sejmowej Komisji Finansów Publicznych mają rozpocząć prace nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.) oraz innych ustaw. Wśród proponowanych zmian jest m.in. likwidacja najprostszych form opodatkowania – ryczałtu ewidencjonowanego i karty podatkowej. Ryczałt miałby zniknąć od 2007 roku, zaś karta od 2009 roku. Mali i średni przedsiębiorcy, którzy chętnie z nich korzystają, musieliby przejść na ogólne zasady rozliczeń. Pomysł ministerstwa od dawna budzi ich sprzeciw. Teraz także posłowie deklarują, że nie zgodzą się na propozycję rządu. –

Zawsze byliśmy za utrzymaniem uproszczonych form opodatkowania. Ich likwidacja tylko pogłębi szarą strefę. Mam nadzieję, że nie trzeba będzie tej sprawy stawiać na ostrzu noża – oświadcza Szymon Pawłowski z LPR.

Renata Rochnowska z Samoobrony zapowiada, że jej klub na pewno będzie przeciw likwidacji ryczałtu i karty. Nawet PiS nie jest całkowicie przekonany do planów rządu. Poseł Aleksandra Natalli-Świat, szefowa Komisji Finansów Publicznych, uważa, że uda się wypracować rozwiązanie zadowalające przedsiębiorców.

– Spróbujemy złagodzić stanowisko rządu – usłyszeliśmy.

Suchej nitki na planach MF nie zostawia opozycja. Według posła Zbigniewa Chlebowskiego z PO, likwidacja prostych form opodatkowania nie tylko podwyższy koszty prowadzenia małych i średnich firm, ale będzie też niekorzystna dla budżetu. Podobnego zdania jest poseł Marek Sawicki z PSL.

– Jeżeli rząd myśli, że dzięki likwidacji ryczałtu i karty uda się załatać dziury w budżecie, to się myli – mówi.

Zdaniem Anity Błochowiak z SLD, rząd nie zaproponował niczego w zamian za likwidowane podatki. O zmianach krytycznie wypowiedziała się sejmowa Komisja Rozwoju Przedsiębiorczości.

Doradcy krytykują

Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług szacuje, że do 30 proc. firm jednoosobowych i rodzinnych zostanie zamkniętych.

– Małe firmy opodatkowane ryczałtem i kartą są podstawowym i stabilnym źródłem wpływów podatkowych. Nie dadzą sobie rady z prowadzeniem ksiąg przychodów i rozchodów – mówi Roman Dera, prezes NRZHiU. –

Tymczasem rząd cały czas mówi o chęci wspierania małych i średnich przedsiębiorstw. Zapisano to zresztą w umowie koalicyjnej. Obawiam się, że jedyny argument za likwidacją prostych form opodatkowania to danie pracy firmom świadczącym usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych – dodaje.

Plany resortu finansów krytykują także doradcy podatkowi.

– Arbitralne pozbawienie najdrobniejszych podmiotów prawa do prostych rozliczeń byłoby krzywdzące. Wielu przedsiębiorców na ryczałcie lub karcie nie myśli o dynamicznym rozwoju czy ekspansji na rynku. Prowadzona przez nich działalność zastępuje etat, którego państwo nie jest w stanie im zapewnić – tłumaczy Dariusz M. Malinowski, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych.

W rządzie dwugłos

Ministerstwo Gospodarki przyznaje, że przejście na zasady ogólne zwiększy obowiązki ewidencyjne firm i ich koszty. Związane to będzie z koniecznością zatrudnienia innego podmiotu do obsługi księgowo-podatkowej. Podczas posiedzenia sejmowej Komisji Rozwoju Przedsiębiorczości wiceminister gospodarki Paweł Poncyliusz ostrzega, że podatnicy mogą mieć problemy z właściwym kwalifikowaniem kosztów. Jego zdaniem część z nich może zasilić szarą strefę.

Tymczasem Ministerstwo Finansów argumentuje, że liczba podatników korzystających z prostych form opodatkowania co roku spada. Drobni przedsiębiorcy będą mieli wybór – opodatkowanie według 19-proc. skali albo skali progresywnej. Zdaniem MF prowadzenie uproszczonej księgi przychodów i rozchodów (proponowane w nowelizacji ustawy o PIT) nie będzie problemem dla osoby, która potrafi zarządzać przedsiębiorstwem. Atutem rozliczeń na zasadach ogólnych jest możliwość zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Kolejny argument za likwidacją – zwłaszcza ryczałtu – to patologie z nim związane. Ryczałtowcom nie zależy na kosztach, więc nie biorą rachunków. Resort uważa, że jeżeli pół miliona podatników zacznie żądać rachunków, to szara strefa zmniejszy się.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA