REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działania Krajowej Administracji Skarbowej w czasie epidemii koronawirusa

Działania Krajowej Administracji Skarbowej w czasie epidemii koronawirusa
Działania Krajowej Administracji Skarbowej w czasie epidemii koronawirusa
Picasa

REKLAMA

REKLAMA

Podczas epidemii koronawirusa Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) zachowuje ciągłość pracy, aby zapewnić obsługę podatników, przedsiębiorców i podróżnych. Na granicach prowadzi kontrolę towarów oraz wspiera inne służby w kontroli przemieszczania i stanu zdrowia podróżnych. Klienci urzędów skarbowych mogą na bieżąco załatwiać sprawy telefonicznie, e-mailem lub przez skrzynkę ePUAP.

Działania na granicach, kontrola obrotu towarowego i przesyłek pocztowych

Mimo ograniczeń związanych z przekraczaniem zewnętrznej granicy Unii Europejskiej (UE), ruch związany z międzynarodową wymianą towarów jest dozwolony i odbywa się na bieżąco. Funkcjonariusze KAS pełnią służbę na 55 przejściach granicznych na lądowej, morskiej i lotniczej granicy zewnętrznej UE oraz w 63 miejscach tymczasowego przywrócenia kontroli granicznej na granicy wewnętrznej.

KAS przez całą dobę prowadzi kontrole obrotu towarowego przez czynne przejścia graniczne na polskim odcinku granicy zewnętrznej UE, zachowując przy tym ich pełną przepustowość. Przy odprawach celnych zapewnia płynność obsługi obrotu towarowego w zakresie handlu z krajami trzecimi (spoza UE).

Funkcjonariusze zachowują się bardzo odpowiedzialnie i realizują swoje obowiązki pomimo tego, że w szczególności w oddziałach granicznych, wiąże się z to z bezpośrednim kontaktem z kierowcami przyjeżdżającymi z krajów będących ogniskami pandemii. Pomimo zaistniałej sytuacji, statystki z obszaru odpraw celnych są porównywalne z zeszłym rokiem. KAS w ostatnim tygodniu obsłużyła m.in. 38 tys. zgłoszeń importowych i 47 tys. zgłoszeń eksportowych” – mówi szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska.

REKLAMA

REKLAMA

W ciągu ostatnich 7 dni na drogowych przejściach granicznych odprawiono 15 123 samochody ciężarowe w przywozie (5 411 na granicy z Ukrainą, 8 985 na granicy z Białorusią oraz 727 na granicy z Rosją) i 19 076 pojazdów ciężarowych na wywozie z RP (7 343 na granicy z Ukrainą, 11 087 na granicy z Białorusią oraz 646 na granicy z Rosją).

Na przejściach granicznych – gdzie czasowo wprowadzono kontrole osób wjeżdżających do kraju, funkcjonariusze KAS wspomagają Straż Graniczną, strażaków i pracowników służb sanitarnych. Uczestniczą też w obsłudze podróżnych wracających do kraju specjalnymi rejsami PLL LOT realizowanymi w ramach akcji „LOT do domu”. W trakcie odpraw towarowych i pasażerskich pilnują, aby z naszego kraju nie były wywożone leki i wyroby medyczne zagrożone brakiem dostępności.

KAS prowadzi te działania razem z codziennymi zadaniami, które mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa finansowego państwa i przeciwdziałanie wprowadzaniu na polski rynek towarów zabronionych. Temu służy bieżąca kontrola przewozu towarów wrażliwych (SENT) i przesyłek pocztowych i kurierskich, kontrola ładunków m.in. w portach morskich.

Kierowców pojazdów ciężarowych KAS zachęca do śledzenia strony granica.gov.pl i – o ile to możliwe – wybieranie mniej obciążonych przejść granicznych. Na tej stronie dostępne są też informacje o czasie oczekiwania na przekroczenie granicy, bieżące komunikaty i zakładka „Koronawirus – informacje dla podróżujących”.
Dodatkowo, z uwagi na realne zagrożenie koronawirusem, zwłaszcza w punktach granicznych, KAS prosi firmy przewozowe i kierowców przekraczających granicę o korzystanie z podstawowych środków ochrony.

Infolinie i usługi online dla podatników

Dostęp do urzędów skarbowych z powodu epidemii jest ograniczony. Jednak pracownicy KAS codziennie rozpatrują wnioski, sprawdzają deklaracje, analizują dane i przygotowują zwroty podatków. Każdego dnia odpowiadają na setki pytań telefonicznych i mailowych” – informuje Magdalena Rzeczkowska.

REKLAMA

KAS zachęca do bieżącego załatwiania swoich spraw telefonicznie, e-mailowo lub przez skrzynkę ePUAP. Podatnicy cały czas mają możliwość korzystania z usługi Twój e-PIT lub e-Deklaracje dostępnych na podatki.gov.pl, gdzie mogą rozliczyć roczne zeznanie podatkowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsultanci infolinii Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) są dostępni od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 pod numerami telefonów: 801 055 055 lub 22 330 03 30. Dodatkowo wspierają infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczącą koronawirusa, od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 16.00 pod numerem telefonu 800 190 590.

W urzędach skarbowych w całej Polsce zostały uruchomione infolinie w zakresie każdego podatku. Ich numery są dostępne na stronach internetowych poszczególnych urzędów.

W serwisie biznes.gov.pl podatnicy znajdą informacje, w jaki sposób można elektronicznie złożyć wniosek i uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach i należnościach celnych lub zaświadczenie o stanie zaległości.

Ułatwienia przy zapłacie podatków

KAS przypomina, że przedsiębiorcy, którzy w związku z epidemią koronawirusa mogą mieć problemy z terminową zapłatą podatków, mogą wystąpić z wnioskiem o przyznanie ulgi lub umorzenie zaległości. Urzędy skarbowe będą brać pod uwagę te szczególne okoliczności przy rozpatrywaniu wniosków dotyczących m.in. odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty czy umorzenia zaległości podatkowych. Wnioski składane przez przedsiębiorców w trybie art. 67a i art. nast. Ordynacji podatkowej będą rozpatrywane w pierwszej kolejności.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Bezpieczeństwo sanitarne

KAS jest zaangażowana także w działania, które wzmacniają bezpieczeństwo sanitarne kraju, m.in. poprzez nadzorowanie produkcji produktów biobójczych, których głównym składnikiem jest alkohol etylowy.

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA