REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
COVID-19, koronawirus. Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego
COVID-19, koronawirus. Tarcza antykryzysowa - zmiany w zakresie prawa podatkowego
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W związku z wprowadzonym stanem zagrożenia epidemicznego z powodu koronawirusa przygotowana została tzw. tarcza antykryzysowa, która ma zapewnić płynność finansową przedsiębiorców i bezpieczeństwo zatrudnionych tam pracowników. Jakie zmiany w zakresie prawa podatkowego proponuje rząd?

Ustawa zaprezentowana została w piątek 20 marca. Ponadto w sobotę został upubliczniony projekt zmian do ww. ustawy wskazujący kolejne propozycje, które mają ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie działalności (projekt został rozesłany do konsultacji). Rada Ministrów prawdopodobnie głosować będzie nad ostateczną wersją ustawy we wtorek 24 marca.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Oprócz szeregu postulatów, dotyczących bezpośredniego wsparcia finansowego, takich jak: (i) współfinansowanie pensji pracowników, czy (ii) świadczenia dla osób zatrudnionych na umowach cywilno-prawnych, zaprezentowane zostały także zmiany w zakresie prawa podatkowego:

  • wprowadzone mają zostać wyjątkowe zasady, dotyczące rozliczenia straty. Przedsiębiorcy, którzy w 2020 r. zanotują spadek przychodów o min. 50% w stosunku do 2019 r., będą mogli obniżyć dochód do opodatkowania o wysokość straty w 2020 r. poprzez korektę CIT za 2019 r. do limitu 5 mln zł;
  • odroczony zostanie termin składania nowego JPK_VAT z deklaracją. Duże przedsiębiorstwa były zobligowane do przesyłania nowego JPK za okresy od 1 kwietnia 2020 r, ale dzięki zapowiadanym zmianom obowiązek ten przedłużony zostanie do 1 lipca 2020 r.;
  • przesunięciu ulegnie także termin zgłaszania danych do Centralnego Rejestru Beneficjenta Rzeczywistego z 13 kwietnia do 13 lipca 2020 r.;
  • przedłużeniu ulegnie także termin do zapłacenia podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych za okres marzec – maj 2020 r. do 20 lipca 2020 r. przy spełnieniu odpowiednich warunków;
  • zmiany objąć mają także ulgę na złe długi. W podatkach dochodowych z regulacji zostaną wyłączeni dłużnicy, którzy musieliby uwzględnić niezapłacone zobowiązania przy zaliczkach na podatek dochodowy. Podobnie jak, przy podatku minimalnym od nieruchomości, konieczne będzie spełnienie określonych warunków;
  • wójt (burmistrz, prezydent miasta) będzie mógł przedłużyć wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do 30 września 2020 r.;
  • zwolnione z PCC będą umowy pożyczki zawierane do dnia 31 sierpnia 2020 r., jeżeli biorącym pożyczkę jest przedsiębiorca, którego płynność finansowa uległa pogorszeniu;
  • wydłużony będzie termin na złożenie zawiadomienia o zapłacie należności na rachunek inny niż z białej listy do 14 dni od dnia zlecenia przelewu;
  • wydłużony zostanie termin na wydanie interpretacji indywidualnej o 3 miesiące;
  • terminy dot. schematów podatkowych (innych niż transgraniczne) nie będą się rozpoczynać a rozpoczęte będą podlegać zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca do dnia 30 czerwca 2020 r.

W komunikacie z 11 marca MF zapowiedziało także możliwość wystąpienia z wnioskiem o przyznanie ulgi lub umorzenia zaległości w przypadku przedsiębiorców, którzy w z związku z występowaniem koronawirusa będą mieć problemy z terminową zapłatą należności podatkowych. Wnioski składane przez przedsiębiorców w trybie art. 67a i art. nast. Ordynacji podatkowej będą rozpatrywane w pierwszej kolejności. Decyzja ustalająca taką ulgę nie będzie określać tzw. opłaty prolongacyjnej.

REKLAMA

Wprowadzone zostaną także specjalne rozwiązania dla małych podatników. Będą mogli oni zrezygnować w 2020 r. z uproszczonych zaliczek i obliczać je od bieżących dochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa ponadto daje organom podatkowym możliwość zawieszenia z urzędu albo na wniosek postępowań lub kontroli podatkowych i kontroli celno-skarbowych.   
Ulgi dla przedsiębiorców przewidział także ZUS. Przedsiębiorcy, którzy mają problemy z zapłatą bieżących składek lub należności, które wynikają z zawartej umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności, mogą skorzystać z uproszczonych form pomocy – odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r. albo zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy. Tutaj opłata prolongacyjna również nie będzie naliczana. Do skorzystania z ulgi konieczne jest złożenie odpowiednio wniosku. Do ZUS można je przesłać za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS.

Accreo

[RAPORT] KORONAWIRUS - podatki, prawo pracy, biznes

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA