REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisanci mają prawo odliczać akcyzę zapłaconą przez komitenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędy celne słusznie pobierają od komisantów akcyzę od sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją. Nie powinny jednak kwestionować prawa do obniżenia akcyzy o kwotę zapłaconą na wcześniejszym etapie obrotu.

Zasadą jest jednokrotność opodatkowania i poboru akcyzy. Oznacza to, że uiszczenie należności np. na etapie produkcji lub importu powoduje, że kolejne transakcje, których przedmiotem jest wyrób akcyzowy, nie powinny już rodzić obowiązku zapłaty podatku. Warunkiem jest prawidłowe rozliczenie akcyzy przez pierwszego uczestnika obrotu, który dokona czynności podlegającej opodatkowaniu. Na tle tej reguły wyjątkowo prezentuje się sprzedaż samochodów osobowych na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją. Transakcja ta zawsze rodzi obowiązek podatkowy i nie ma tutaj znaczenia fakt zapłaty akcyzy na wcześniejszym etapie obrotu. Mechanizm ten najlepiej ilustruje przykład komisantów, którym urzędy celne naliczają akcyzę od sprzedaży pojazdu, za który podatek zapłacił już komitent, z tytułu sprowadzenia go do kraju. Regulacje prawne dają urzędnikom do tego pełne prawo. Komisant dokonujący na terytorium kraju sprzedaży niezarejestrowanego samochodu osobowego jest w świetle prawa podatnikiem akcyzy (art. 80 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm., zwana dalej ustawą).

Obniżenie podatku

Przepisy nie są jednak równoznaczne z prawnym usankcjonowaniem wielokrotnego odprowadzania pełnej kwoty akcyzy od tego samego pojazdu. Przynajmniej teoretycznie. Ustawodawca przewidział bowiem możliwość obniżenia kwoty akcyzy o kwotę tego podatku zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu (art. 79 ustawy). W praktyce prawo to okazało się iluzoryczne w przypadku komisantów, sprzedających niezarejestrowane w kraju samochody sprowadzane przez komitentów. Urzędy celne w takich przypadkach często podważały możliwość obniżenia kwoty należnego podatku o akcyzę zapłaconą wcześniej przez osobę, która wstawiła pojazd do komisu. W opublikowanej pod koniec września specjalnej informacji resort finansów potwierdził, że w ramach rozliczenia podatnik może uwzględnić kwotę wcześniej zapłaconej akcyzy, nawet jeżeli podatek zapłacił kto inny, pod warunkiem udokumentowania faktu zapłaty.

– Stanowisko resortu być może przyczyni się do zmiany praktyki niektórych urzędów celnych, które odmawiały komisantom prawa do odliczenia akcyzy zapłaconej na wcześniejszym etapie obrotu przez innego podatnika przed pierwszą rejestracją samochodu – ocenia Maciej Hadas, senior konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jego zdaniem art. 79 ustawy o podatku akcyzowym nie uzależnia tego prawa od tego, by akcyza była zapłacona przez tego samego podatnika.

Dokumentowanie zapłaty

Warunkiem skorzystania przez komisanta z prawa obniżenia akcyzy jest udokumentowanie faktu zapłaty akcyzy na wcześniejszym etapie obrotu przez komitenta. Rodzaj dokumentu będzie zależał od tego, z tytułu jakiej transakcji komitent odprowadził podatek. Jeżeli nierejestrowany samochód został wcześniej nabyty na terytorium kraju, zapłatę potwierdzi faktura z wyszczególnioną kwotą akcyzy. Michał Szychowski, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wyjaśnia, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu przez komitenta, potwierdzenie zapłaty powinno zostać udokumentowane w sposób określony w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 14 grudnia 2005 r. Oznacza to, że komitent powinien przekazać komisantowi dokument wydany przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju. W przypadku importu, komisant odliczy wcześniej zapłaconą akcyzę, na podstawie dokumentu SAD potwierdzającego spełnienie formalności celnych.

– Jeśli komitent nie otrzymał od byłego właściciela niezarejestrowanego samochodu dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy, to komisant, celem udokumentowania faktu wcześniejszej zapłaty akcyzy powinien wystąpić do właściwego organu celnego o wydanie zaświadczenia w tym zakresie – dodaje Michał Szychowski.

Ważne!
Zapłaconą akcyzę komisant powinien wykazać w informacji o podatku akcyzowym od samochodów osobowych AKC-3/E (dział B, poz. 8 „zwolnienia i pomniejszenia”)

PRZYKŁAD
Jak pomniejszyć akcyzę
Komitent sprowadził z Niemiec 10-letni samochód. Z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia zapłacił 700 zł podatku akcyzowego. Auto zostało wstawione do komisu. Komisant uzyskał ze sprzedaży auta 3000 zł netto. Stawka akcyzy dla 10-letniego samochodu wynosi 65 proc.
3000 zł/1,65 = 1818,18 zł – podstawa opodatkowania akcyzą z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą rejestracją w kraju
1818,18 zł x 65 proc. = 1182 zł – kwota akcyzy z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą rejestracją w kraju
1182 zł – 700 zł = 482 zł – kwota akcyzy do zapłaty przez komisanta

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA