REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Komisanci mają prawo odliczać akcyzę zapłaconą przez komitenta

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędy celne słusznie pobierają od komisantów akcyzę od sprzedaży samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją. Nie powinny jednak kwestionować prawa do obniżenia akcyzy o kwotę zapłaconą na wcześniejszym etapie obrotu.

Zasadą jest jednokrotność opodatkowania i poboru akcyzy. Oznacza to, że uiszczenie należności np. na etapie produkcji lub importu powoduje, że kolejne transakcje, których przedmiotem jest wyrób akcyzowy, nie powinny już rodzić obowiązku zapłaty podatku. Warunkiem jest prawidłowe rozliczenie akcyzy przez pierwszego uczestnika obrotu, który dokona czynności podlegającej opodatkowaniu. Na tle tej reguły wyjątkowo prezentuje się sprzedaż samochodów osobowych na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją. Transakcja ta zawsze rodzi obowiązek podatkowy i nie ma tutaj znaczenia fakt zapłaty akcyzy na wcześniejszym etapie obrotu. Mechanizm ten najlepiej ilustruje przykład komisantów, którym urzędy celne naliczają akcyzę od sprzedaży pojazdu, za który podatek zapłacił już komitent, z tytułu sprowadzenia go do kraju. Regulacje prawne dają urzędnikom do tego pełne prawo. Komisant dokonujący na terytorium kraju sprzedaży niezarejestrowanego samochodu osobowego jest w świetle prawa podatnikiem akcyzy (art. 80 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, Dz.U. nr 29, poz. 257 z późn. zm., zwana dalej ustawą).

Obniżenie podatku

Przepisy nie są jednak równoznaczne z prawnym usankcjonowaniem wielokrotnego odprowadzania pełnej kwoty akcyzy od tego samego pojazdu. Przynajmniej teoretycznie. Ustawodawca przewidział bowiem możliwość obniżenia kwoty akcyzy o kwotę tego podatku zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu (art. 79 ustawy). W praktyce prawo to okazało się iluzoryczne w przypadku komisantów, sprzedających niezarejestrowane w kraju samochody sprowadzane przez komitentów. Urzędy celne w takich przypadkach często podważały możliwość obniżenia kwoty należnego podatku o akcyzę zapłaconą wcześniej przez osobę, która wstawiła pojazd do komisu. W opublikowanej pod koniec września specjalnej informacji resort finansów potwierdził, że w ramach rozliczenia podatnik może uwzględnić kwotę wcześniej zapłaconej akcyzy, nawet jeżeli podatek zapłacił kto inny, pod warunkiem udokumentowania faktu zapłaty.

– Stanowisko resortu być może przyczyni się do zmiany praktyki niektórych urzędów celnych, które odmawiały komisantom prawa do odliczenia akcyzy zapłaconej na wcześniejszym etapie obrotu przez innego podatnika przed pierwszą rejestracją samochodu – ocenia Maciej Hadas, senior konsultant w Departamencie Doradztwa Podatkowego, HLB Frąckowiak i Wspólnicy. Jego zdaniem art. 79 ustawy o podatku akcyzowym nie uzależnia tego prawa od tego, by akcyza była zapłacona przez tego samego podatnika.

Dokumentowanie zapłaty

Warunkiem skorzystania przez komisanta z prawa obniżenia akcyzy jest udokumentowanie faktu zapłaty akcyzy na wcześniejszym etapie obrotu przez komitenta. Rodzaj dokumentu będzie zależał od tego, z tytułu jakiej transakcji komitent odprowadził podatek. Jeżeli nierejestrowany samochód został wcześniej nabyty na terytorium kraju, zapłatę potwierdzi faktura z wyszczególnioną kwotą akcyzy. Michał Szychowski, doradca podatkowy w HLB Frąckowiak i Wspólnicy, wyjaśnia, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu przez komitenta, potwierdzenie zapłaty powinno zostać udokumentowane w sposób określony w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 14 grudnia 2005 r. Oznacza to, że komitent powinien przekazać komisantowi dokument wydany przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju. W przypadku importu, komisant odliczy wcześniej zapłaconą akcyzę, na podstawie dokumentu SAD potwierdzającego spełnienie formalności celnych.

– Jeśli komitent nie otrzymał od byłego właściciela niezarejestrowanego samochodu dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy, to komisant, celem udokumentowania faktu wcześniejszej zapłaty akcyzy powinien wystąpić do właściwego organu celnego o wydanie zaświadczenia w tym zakresie – dodaje Michał Szychowski.

Ważne!
Zapłaconą akcyzę komisant powinien wykazać w informacji o podatku akcyzowym od samochodów osobowych AKC-3/E (dział B, poz. 8 „zwolnienia i pomniejszenia”)

PRZYKŁAD
Jak pomniejszyć akcyzę
Komitent sprowadził z Niemiec 10-letni samochód. Z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia zapłacił 700 zł podatku akcyzowego. Auto zostało wstawione do komisu. Komisant uzyskał ze sprzedaży auta 3000 zł netto. Stawka akcyzy dla 10-letniego samochodu wynosi 65 proc.
3000 zł/1,65 = 1818,18 zł – podstawa opodatkowania akcyzą z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą rejestracją w kraju
1818,18 zł x 65 proc. = 1182 zł – kwota akcyzy z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą rejestracją w kraju
1182 zł – 700 zł = 482 zł – kwota akcyzy do zapłaty przez komisanta

Magdalena Majkowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA